Kirjoittaja Aihe: Isompi akkumulaattori Brevaan/Norgeen  (Luettu 9569 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Isompi akkumulaattori Brevaan/Norgeen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 09, 2013, 18:47:21 ip »
Kai tuo starttijärjestelmä on rakennettu suojelemaan katalysaattoria moksahdukselta. Huonolla akulla on epäilemättä se riski, että starttimoottori syö virtaa niin runsaasti, että jännitteet laskee liian alas sytytysjärjestelmän kannalta. Jos tulpat ei kipunoi niin epäilemättä katalysaattoriin kulkeutuu tuoretta bensaa, joka sopivissa olosuhteissa voi sitten mojahtaa ja lytätä katalysaattorin lamellit.

Tuosta akun koosta vielä sen verran, että en usko isomman akun toimivan huonommin pätkäliikenteessä. Sehän purkaantuu startatessa samat ampeeritunnit kuin pienikin akku. Kai laturi saa ne menemään sinne takaisin suunnilleen samoin kuin pienempääkin akkuun.
Oma kokemus ainakin autoista ja traktoreista on sellainen että isommalla akulla elämä on ollut helpompaa.

Millen akku on nyt siinä mallissa, että kun moottori on lämmin ja pysähtynyt sopivaan asentoon niin startti ei jaksa viedä lennosta ekan puristuksen yli vaan moottoria pitää pakittaa vaihde päällä puoli kierrosta ennen seuraavaa starttausyritystä. Sitten käynnistyy ihan hyvin. Lähtö on joskus vähän samaan mallin temppuilua kuin ison yksi- tai kaksimukisen käynnistäminen polkimella.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Isompi akkumulaattori Brevaan/Norgeen
« Vastaus #16 : Kesäkuu 09, 2013, 19:06:11 ip »
Lainaus
Sehän purkaantuu startatessa samat ampeeritunnit kuin pienikin

Ajattelet että iso akku ja pieni akku ovat kuin kaksi oluttuoppia: jos kummastakin astiasta kaataa olutta saman verran pois toinen tyhjenee ja toinen jää vielä puolilleen. Molemmat tulisivat siis täyteen kun hakisi tiskiltä kaksi pienempää lasillista?

Akun kanssa tuo homma ei vaan toimi noin. Isossa akussa menee sen täyttämiseen sisäisistä vastuksista ja isommasta levypinta-alasta johtuen pitemmän aikaa. Joku akkuihin enemmän perehtynyt voinee asiaa valaista paremmin. Mulla nämä jutut ovat enimmäkseen käytännön kokemuksen kautta tulleita.

Toisaalta, C.A.R.C.-mallien laturit ovat niin suuritehoisia että niillä kyllä riittää tehoa täyttää melko nopeasti akku kuin akku. Mutta yleisesti ottaen on tuttua että kaikin ajoin eivät Guzzit ole olleet sähköntuottokyvyltään ihan parhaita. Laitan tuohon kuvan eräästä laitteesta joka ei ole aina loistanut tehollaan.

isobreva

  • Viestejä: 68
Vs: Isompi akkumulaattori Brevaan/Norgeen
« Vastaus #17 : Kesäkuu 29, 2013, 16:17:30 ip »
Se on varmaan laitettava suoraan startin solenoidiin mekaaninen starttivipu, kuten Dextassa oli. Ei tarvi elektroniikkavaineuksien kanssa rämpiä.
Tuollaistahan juuri ehdottelin aiemmin. Säästyisi harmailta hiuksilta, joita enää tuskin onkaan:)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Isompi akkumulaattori Brevaan/Norgeen
« Vastaus #18 : Heinäkuu 26, 2013, 15:07:40 ip »
Laitetaanpa tähän valmiiksi aukinaiseen akkuketjuun hieman jatketta:

Millen akkumulaattori lakkasi eilen jaksamasta. Ei jaksa enää pyörittää puristuksen yli, joten akkukauppaan taas tekee mieli mennä.

Satulan alle mahtuu heittämällä Bilteman valikoimista löytyvä ruohonleikkurin akku, jonka hinta on tänään viitisen kymppiä. Olen muistavinani että ko. kapineesta on jollakin kokemusta M-G Californiassa. Koska kauppa on lähellä ja hinta varsin sopiva, niin ostopäätös on nyt sitä sinettiä vailla, että joku kertoo rehellisenä mielipiteenään, että kyseinen Biltemalainen toimii Moto-Guzzissa vähintään tyydyttävästi ja vähintään pari kautta.  Kertokaapa kokemuksianne.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Isompi akkumulaattori Brevaan/Norgeen
« Vastaus #19 : Heinäkuu 26, 2013, 15:25:40 ip »
Mulla on Bilteman 19Ah geeliakku Cali kolmosessa kolmatta kesää ja pelaa hyvin. Minusta on koko ajan pyörittäny starttia paremmin kun se aiempi 30Ah Varta koskaan.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Isompi akkumulaattori Brevaan/Norgeen
« Vastaus #20 : Heinäkuu 26, 2013, 16:03:54 ip »
Minä rapiat kaksi vuotta sitten kirjoitin:

>> Akku täältä:
http://www.glenergy.fi/
Vanhan testaus, uuden hapotus ja varaus sekä romusta huolehtiminen maksoi 75€. Tiedä sitten olisko B*****ta saanut jonkin kapineen halvemmalla, mutta siellä nyt ei ainakaan testata ja hapoteta...Romukin pitää itse kuskata jonnekin... <<

Minä en erhettyisi B***maan akkuasioissa...

Moottoripyörän - kuten minkä tahansa moottorin startissa - akku on vain, siis VAIN, yksi osa kokonaisuutta. Jos ei käynnisty vaikkapa bensansaannin takia, niin ei öljytynnyrin kokoinen akku sitä asiaa muuta. Toisaalta, jos on sopiva akku, niin on muistettava, että sen lataaminen täyteen ajon aikana ei välttämättä onnistu. Kun on valot, kahvalämppärit ja lisävalot ja... ts. laturi ei ehkä pysty työntämään riittävästi virtaa, että akku latautuisi täyteen matkan aikana. Mielestäni on paikallaan pari-kolme kertaa kesässä ladata irtolaturilla akku. Näin se pysyy edes ajoittain täynnä.
Lisäksi asiaan vaikuttaa esim. akun likaisuus. Kosteaa pölyä pitkin akku purkautuu navasta napaan...Likainen hapettunut napa johtaa huonosti, eikä lataus pääse perille. Starttimoottorin huoltamattomuus aiheuttaa ongelmia sen toiminnassa.
Akku itsessään voi olla tyypiltään sellainen, että sitä ei ole suunniteltu / valmistettu antamaan riittävän suurta starttivirtaa. Paloilmoitinlaitteen akku on tarkoitettu tasaiseen suht. pieneen kuormaan pitkäksi aikaa, eikä se siksi sovellu starttiakuksi. Ja toisinpäin...

Ei akkukaan ole "vaihda-uusi-kytke-ja-unohda" -vekotin. Varsinkaan pyörässä.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Isompi akkumulaattori Brevaan/Norgeen
« Vastaus #21 : Heinäkuu 26, 2013, 18:11:53 ip »
Hyvää kuulla että Bilteman gel toimii hyvin. Ostin Saaristoajo-matkalla Raision B-T,n  hyllyltä viimeinen (ehkä varastossa lisää tämmösiä) 19 Ah geeli  h. 79 e- ja nyt kokeilen tää
samaa akku 4:lle ajoneuvolle: Le Mans, GL 1000 , CB 750 F ja Lynx Tour.-ille. Voi olla että kestää parempi jos on ahkerassa toiminnassa.

Pojan FJ:lläkin samanlainen akku ,Gel akku on toiminut hyvin .

Akussa voltit oli mittarissa 12,8 (Valmistaja kirjoittaa should read between 12,6 to 13,15 volts.) Latauksen jälkeen näytti 13,25 tunnin jälkeen.
Vähän kysymysmerkkejä sanoisin valm. suos . varastointiohjeista kun lukee: 2.3 recommended lataus: every few months during the storage period. Jos huonelämpötila on 20 - 30 astetta lataa
joka 4 kuukausi , Jos huonelämpötila on alle 20 cels., lataa akku joka 8 kuukausi.     RIITTÄÄKÖ SE - EPÄILEN
2.4 Fully charge the battery before storing the Gel battery.

Olis hyvä nyt valmistaa pikaliittimet että saa akku nopeasti vaihdettu. Ideat vastaanotan kyllä

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Isompi akkumulaattori Brevaan/Norgeen
« Vastaus #22 : Heinäkuu 27, 2013, 08:31:26 ap »
En tiä mitä sillä Timo Ev:llä on Bilteman akkuja vastaan kun ihan samat pienet kätöset itäisillä mailla ne luultavasti tekee kun noi ''merkkiakut''kin joita akkukaupat ja muut erikoisliikkeet myy sitte puolta kovempaan hintaan. Mitä etua tai lisäarvoa saa sillä että maksaa samasta tavarasta eri etiketillä tuplahinnan?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Isompi akkumulaattori Brevaan/Norgeen
« Vastaus #23 : Heinäkuu 27, 2013, 11:22:17 ap »
Itsellä on 1100 Brevassa keväällä ostettu halpa kalsiumakku. Kun pyörä seisoi alkukesästä tallin perällä puolitoista kuukautta oli ajotietokoneen ja ajoneston energiankulutus syönyt jänntteen 11,4 volttiin. Tällöin moottorinohjaus ei reagoi käynnistysyrityksiin. Ei siis tapahdu mitään vaikka kuinka starttinappia painelisi. Koska tämä omiaisuus oli tiedossa laitoin kahvin juonnin ajaksi ylläpitolaturin pakkasasennolle lataamaan akkua. Se riitti ja sittemmin päivittäisessä käytössä jännitettä on riittänyt. Akku on hieman pienempi ulkomitoiltaan (korkeutta vähempi) kuin alkuperäinen mutta teho sama 13 Ah. Nyt pyörä on taas helteitten takia tallin perällä kun ei kiinnosta näillä keleillä ajaa. Katsotaanpa kuinka kauan jännite pysyy käynnistyskelpoisena. On myös mielenkiintoista seurata kuinka akku pärjää tulevan talven. Tietenkin irrotettuna pyörästä.

Tuo moottorinohjauksen jänniterajan käynnistyksen esto on ohitettavissa ja pyörän saa halutessaan käyntiin mutta toimenpidettä ei voi suositella vaan kannattaa vajentunut akku ladata täyteen ennen käynnistysyrityksiä. Tai ainakin yli 11,4 V jännitteeseen. Valitsin kalsiumakun koska niiden ominaisuutena, ainakin mainospuheiden perusteella, on kyky sietää alijännitettä ja latautua nopeasti.

Cali.fi

  • Viestejä: 76
Vs: Isompi akkumulaattori Brevaan/Norgeen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 30, 2013, 21:50:44 ip »
Minulla on Guzzissa menossa 4. tai 5. kesä Bilteman geeliakulla. Ei pahaa sanottavaa.

Toimivan akun kanssa en ole havainnut mitään ongelmia edes pätkäajossa (California, vm 2000). Joten oletan, että laturi jaksaa pukata virtaa ihan mukavasti.
Eri teknologiolla tehtyjä akkuja ei voi verrata suoraan toisiinsa, mutta yleisesti suurempi on parempi.
Suuremman akun täyteen lataaminen toki ottaa kauemmin, mutta motomatin tuoppi-analogia on ihan hyvä. Sisäinen vastus isommassa on pienempi, kaksi identtistä 19 Ah akkua rinnan, tekee yhden 38 Ah akun, jonka sisäinen resistanssi on puolet alkuperäisesetä. Sen kyky antaa virtaa ja ottaa sitä vastaan on siis tupla. Tuopin voisi oikeastaan ajatella pulloksi, ja olettaa, että isommassa pullossa on myös paksumpi kaula. Joten, koska starttiin tarvitaan vakio energia, saadaan se isomman (tai muuten paremman) akun tapaukssa itseasiassa korvattua jo pienemmällä ajolla. Paitsi, jos molempien akkujen virranottokyky on laturin virranrajoitusta selvästi suurempi, jolloin asialla ei ole merkitytä.  Näin ehkä tasavirtalaturin tapauksessa voi ollakin.
Erityisen tärkeä iso akku on pakkasella, jolloin akut ottavat virtaa vastaan huonosti. Moottoripyörissä tällä seikalla tosin on väliä vain harvoille.