Minä rapiat kaksi vuotta sitten kirjoitin:
>> Akku täältä:
http://www.glenergy.fi/Vanhan testaus, uuden hapotus ja varaus sekä romusta huolehtiminen maksoi 75€. Tiedä sitten olisko B*****ta saanut jonkin kapineen halvemmalla, mutta siellä nyt ei ainakaan testata ja hapoteta...Romukin pitää itse kuskata jonnekin... <<
Minä en erhettyisi B***maan akkuasioissa...
Moottoripyörän - kuten minkä tahansa moottorin startissa - akku on vain,
siis VAIN, yksi osa kokonaisuutta. Jos ei käynnisty vaikkapa bensansaannin takia, niin ei öljytynnyrin kokoinen akku sitä asiaa muuta. Toisaalta, jos on sopiva akku, niin on muistettava, että sen lataaminen täyteen ajon aikana ei välttämättä onnistu. Kun on valot, kahvalämppärit ja lisävalot ja... ts. laturi ei ehkä pysty työntämään riittävästi virtaa, että akku latautuisi täyteen matkan aikana. Mielestäni on paikallaan pari-kolme kertaa kesässä ladata irtolaturilla akku. Näin se pysyy edes ajoittain täynnä.
Lisäksi asiaan vaikuttaa esim. akun likaisuus. Kosteaa pölyä pitkin akku purkautuu navasta napaan...Likainen hapettunut napa johtaa huonosti, eikä lataus pääse perille. Starttimoottorin huoltamattomuus aiheuttaa ongelmia sen toiminnassa.
Akku itsessään voi olla tyypiltään sellainen, että sitä ei ole suunniteltu / valmistettu antamaan riittävän suurta starttivirtaa. Paloilmoitinlaitteen akku on tarkoitettu tasaiseen suht. pieneen kuormaan pitkäksi aikaa, eikä se siksi sovellu starttiakuksi. Ja toisinpäin...
Ei akkukaan ole "vaihda-uusi-kytke-ja-unohda" -vekotin. Varsinkaan pyörässä.