Kirjoittaja Aihe: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?  (Luettu 5905 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« : Toukokuu 15, 2013, 00:15:01 ap »
Viime perjantaina alkoi Cali nykiä kuin bensa olisi loppumassa. Nyki ylämäissä ja tasamaalla rauhoittui. 8 km nyki kunnes tankkasin ja meni vain 16,7 litraa ja tavaraa oli näin vielä ainakin 1,5 litraa. Eli ei ollu vielä bensa loppu. Tankkaamisen jälkeenkin ylämäissä hieman nyiskeli. Tankkailin sitten noin 200 km välein että ainakin on tavaraa.

Muistelin foorumilla olleen jotakin puhetta pa-letkuista ja vaihdoinkin sitten suodattimelta lähtevät molemmat letkut uusiin ja kas kummaa. Tankkaamisen jälkeen ajettu nyt 306 km eli kai jotakin karwan yli 15 litraa mennyt mutta ei mitään nykimistä tai muutakaan häikkää vaikka oli jyrkiäkin mäkiä... Joku ilta ajan vara-astian kera ja katson kuinka pitkään toimii ja kuinka sitten tavara loppuu.

Lueskelinkin jo, että mainittu letkuhommassa oli kyse lähinnä letkun irtoamisesta eli ei ollut tässä kyse siitä. Mikähän oli ongelma ja kuinkahan se noin poistui? Viime talvena olin vaihtanut suodattimen.   
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #1 : Toukokuu 15, 2013, 06:43:50 ap »
Letkussa pieni reikä, joka laajeni vuotamaan, kun pumppu teki painetta? Ei siis riittänyt täyttä painetta/määrää suuttimille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #2 : Toukokuu 15, 2013, 08:58:04 ap »
Jotakin tuonsuuntaista itsekin ajattelin. Onko eroa siinä kun reikä letkussa on bensa ympäröimä tai sitten bensasta pois? Kun lähinnä ylämäessä tuota teki.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #3 : Toukokuu 15, 2013, 09:43:22 ap »
On mahdollista paikantaa reikä, jos vanhat letkut ovat tallessa. Arvelen kuitenkin vesihelmeä tai roskaa syyksi nykimiseen.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #4 : Toukokuu 15, 2013, 09:58:37 ap »
Ruiskuvehkeessä vesihelmeä ei oikein voi mihinkään tukkeeksi muodostua. Pitää olla aika iso luraus että imuopuolen tukkii. Silloinkin uskon, että pumpun imu rikkoo veden pintajännityksen ja pumppaa veden suuttimille.

Olisko letkun reiästä helpompi hukata bensaa vapaaseen ilmaan, kun vertaa pumpun pumppaavan nestettä vasten? Tiiä tuota.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #5 : Toukokuu 15, 2013, 10:15:18 ap »
Jos letku vuotaa niin paljon ulkoilmaan että se vaikittaa ruiskutukseen on vuoto jo merkittävä. Pumpussa on ylimääräistä tehoa riittävästi että mikään pieni vuoto ei vaikuta sitä eikä tätä. Vrt. tankin sisäisen järjestelmän vuodot jotka voivat oireilla pitkäänkin.
Ymmärsin että tässä kyseisessä Calissa on polttoainetankin ulkopuoleinen polttoainejärjestelmä.

Vesi ei aiheuta ruiskutusjärjestelmässä ongelmia muutoin kuin pakkasella. Vesi ei esiinny kovin kauaa vetenä polttoaineen joukossa koska nykyisissä polttoaineissa on niin paljon alkoholia mukana että vesi sekoaa siihen.

Yleensä ottaen sen ajan ruisku-Guzzit joissa ei ole lambda-takaisinkytkentää eikä ruiskutusta ole säädetty tälle nykybensiinille on ilmennyt että moottorit käyvät hieman liian laihalla seoksella. Ruiskutus siis pitäisi säätää hieman rikkaammalle niin nyintä loppuu ja alakierrosvääntö paranee. Jossain aiemmissa keskusteluissa tästä asiasta oli enemmän juttua.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #6 : Toukokuu 15, 2013, 10:47:48 ap »
Calistin on ´06 ja pumppu suodattimineen on tankin sisällä. Suodattimesta sen verran, että se on asennettu siten, että virtaus on suodattimen päällä olevan nuolen mukaan. Suodattimen toiseen päähän kuitenkin stanssattu OUT ja toiseen IN. Uskon edelleen tuohon nuoleen kun sen alunperin niin laitoin. Ettei käy kuten entiselle miehelle kun huomasi jonkun laittaneen suodattimen väärin päin. Kätevä kun oli niin oiksisi virheen kääntämällä sen poikein päin... Sittemmin putsattiin kaasaria...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #7 : Toukokuu 15, 2013, 11:35:41 ap »
No siellä tankin sisällä vuoto klemmarin juuresta tai letkun reiästä ei tule ilmi ennen kuin paine on laskenut tarpeeksi alas ettei enää käyntiä löydy. Tuo tankin sisäpuolen tarkastelu on hieman työläämpää kuin samoihin aikoihin vielä kaupan olleiden ulkopuoleisten ruiskutuslaitteiden.

Edelleenkin kannattanee huomioida lambdattoman moottorin seossuhteen tarkastus. Homma ei ole iso ja minimityövälineinä tarvitaan yleismittari ja pieni kiintoavain. (en muista millikokoa nyt juuri)

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #8 : Toukokuu 15, 2013, 11:47:37 ap »
Mulla kävi niin, että alkuperäinen letku parin irtoamisen jälkeen toimi siihen saakka, kunnes se murtui klemmaren vierestä. Oireet olivat nykivä käynti ja sitten epätasainen käynti kuin yhdellä sylinterillä ja sitten ei käyntiä ollenkaan. Alkuperäinen letku on tallella ihan sen takia, että mahdollisesti lähetän sen tutkittavaksi Nesteelle, VTT:lle, muille öljy-yhtiöille, Tekniiikan Maailmalle, Tuulilasille, Moto-Italialle ja Moto Guzzin tehtaalle ja kaikille niille, jotka väittävät, että alkoholibensiiniseos ei aiheuta ongelmia.


Kun letku on tutkittu ja todettu, että sen materiaali ei kestä alkoholiseosbensiiniä, niin pätkin letkun tasaisiksi renkaiksi ja syötän sen edellämainituille.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #9 : Toukokuu 15, 2013, 12:15:22 ip »
Ei se nyt ihan hirveän iso vekki tarvitse olla, että bensan paine siitä karkailee. Pumppu kuitenkin tuuppa yli 3 barin paineella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Targa 2

  • Viestejä: 108
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #10 : Toukokuu 17, 2013, 00:00:53 ap »
Pitäisikö näistä nykimisongelmista nyt jo laatia tarkempi diagnoosi taulukko, eli missä alkoi, millainen ylämäki, paljonko ilmanlämpö oli, mitä bensaa tankattu, paljonko ajettu nykivänä, onko annettu välittömästi moottorin jäähtyä ja niin edelleen. Tuntuu varsinkin tuo ylämäkeenajo laukaisevan ongelman, kuten minulla Italiassa. Nuo polttoaine huomiot saattavat olla vain sattumaa. Tuo polttoainehan vähenee keskimäärin joka tankillisella eli aika usein eli sopivasti muiden oireiden kanssa samaan aikaan.

McStadey

  • Viestejä: 77
  • Breva V750 IE -05
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #11 : Toukokuu 26, 2013, 12:06:15 ip »
Mulla on '05 Breva 750:ssä hyvin samankaltaisia ongelmia. Nykii välillä kun polttoaine loppumassa, viimeksi korjaantui hetki tankkaamisen jälkeen, ei kuitenkaan ihan heti, itsekseen. Toinen mielenkiintoinen piirre on, että tyhjähköllä tankilla ja kuumalla koneella pyörä ei välillä meinaa millään pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä.
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

JuhaV

  • Vieras
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #12 : Toukokuu 26, 2013, 14:32:50 ip »
Varmistakaapa että tankki saa korvausilmaa.

-JuhaV

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #13 : Toukokuu 26, 2013, 22:17:17 ip »
Jatkoa JuhaV kommenttiin: Jos tankin korkin avaaminen ahdistuksen hetkellä auttaa tehojen palautumiseen on syytä tutkia korvausilmareitin toiminta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Pa-ongelmaa pukkasi ja korjattiin?
« Vastaus #14 : Toukokuu 27, 2013, 00:07:49 ap »
Lainaus
on syytä tutkia korvausilmareitin toiminta

Kovasti oli hyvä neuvo täällä joskus aiemmin tukkeutuneiden tankin läpi kulkevien putkien avaamiseen. Nöyrät kiitokset siitä sen kirjoittajalle (en löydä sitä tekstiä tähän hätään). Vanha kaasuvaijeri poraan kiinni, wd40 tai vastaavaa reikään, vaijeri perään ja sillä "poraten". Hyväst hä hää aukes. Tankin alapään letkuliitin oli ihan "täyteen kivettynyt" niin että se piti porata auki (oli helppo ruuvata irti tankista). Pysynee vastedes auki kun muistaa paineilmapistoolilla aina joskus puhaltaa läpi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 16:13:43 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.