Kirjoittaja Aihe: Tilanne päällä (venttiilivälys)  (Luettu 57686 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #30 : Toukokuu 13, 2013, 11:00:26 ap »
Täällä olen saanut hyvää palvelua: http://www.ihalines.fi/r/

R-Koneistus on tehnyt itselleni useita nokka-akseleita ja pelastanut vanhoja elämään. Jos haluaa oikein hifistellä niin pyytää nitrauksen nokka-akselin pintaan. Samalla selviää onko akselista vielä pitkäikäiseksi kaluksi: Saattaa murentua nitrauksessa muruiksi jos materiaalissa on hiushalkeamia tai muuta rasitusvaivaa.

Itselle olen lähinnä teettänyt Benellin kuutoskoneiden nokka-akseleita sekä muutaman V65 Larion nokka-akselin. (Leveät öljyreiälliset nokat + leveähattuiset nostimet.) Aihiot ovat olleet yleensä osittain nokattomia mutta tekevät uudet nokat koneistamalla jos on akselissa siihen varaa tai metalliruiskutuksella täyttämällä. Jälkimmäinen on hieman arvokkaampaa mutta silloin kun on harvinaisesta osasta kysymys niin homma on ollut kustannusvastaavaa.

Jussin tapauksessa taistaisi hionta ja nitraus olla oikea metodi.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #31 : Toukokuu 13, 2013, 11:10:16 ap »
Samalla lisää nostoa ja aukioloa. Jäykemmät jousethan sulla jo onkin.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #32 : Toukokuu 13, 2013, 11:27:11 ap »
Jussilla on Calissaan niin suuret venttiilit että männän päistä on otettu melkoinen määrä alumiinia pois mutta silti, erityisesti imuvena, käy hyvin lähellä mäntää. Että ei yhtään lisää nostoa. Siinä tapauksessa että Jussi haluaa kiinnittää ahtimen uudelleen koneen kupeelle ei ole syytä muuttaa ajoitustakaan. Koneen puristussuhde on muistaakseni vain 8,3 juuri ahtamisen vuoksi. Pitäisi siis vaihtaa kaikennäköistä osaa, mm sylinterikannet ja männät, ennen kuin koneen saa vakiotilaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #33 : Toukokuu 13, 2013, 11:47:05 ap »
Kun kerran on venttiilit jo isot, niin asteita lisää. Huuhtelu kuntoon. Tosin tuolla puristuksella ei juuri ole järkeä nokkaa parantaa. Siis vaparina. Ahdin sitten korvaa imunokan huonoja asteita  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #34 : Toukokuu 13, 2013, 14:04:17 ip »

Jos homma tehdään oikein ja on aikaa ja rahaa käyttää niin nokka-akseli ja kupit vaihtoon. Vaihda samalla alkuperäiset venttiilijouset kireiden tilalle ja vältä yli 8000 kierroksia.


Jep. Tuo kommentti siitä ettei kontakti ole enää linja vaan piste oli se joka sai minut päättämään ottaa nokka pois ja hoitoon.

Ja kommentti siitä kuinka kuppien pohjat murenevat sai vaihtamaan kaikki rupiset kupit.

Eipä tässä muuta kuin nokka irti ja hoitoon. Iso kiitos hoitopaikkavinkeistä. Saap nähdä mitä, jos mitä työkaluja pitää hankkia. Ressaava homma kyl tuo nokan vaihto :I

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #35 : Toukokuu 13, 2013, 16:04:48 ip »
Jos kuppi on kulahtanut imupuolelta niin epäilen laatuvirhettä syyksi. Pakopuolen nostimet on yleisesti ottaen paljon kovemmalla kuormituksella koska pytyssä tahtoo olla vielä aika tavalla painetta kun nokka-akseli polkee venttiiliä auki. Imupuolella ei minusta vastaavaa efektiä pääse syntymään oikein mitenkään. Milleen olen vaihtanut kupit jossain 60 k kohdalla kun tuntui, että kupit kaputtaa, mutta ei niissä silloin ollut kuin ihan pientä pittinkiä. Toisen kerran laitettiin uutta jossain 200 k ja silloinkin vanhat oli hyväkuntoisen näköiset, mutta laitoin uudet kun ne oli tullut Piikkiöstä tilattua. Seuraavaa vaihtoa en ole siksi vielä ottanut suunitelmiin. Kuppihan pyörii lähes mitättömän pintapaineen alaisena kun vertaa sitä keivuvivun ja ventiilin pään kosketuspisteeseen, jonka kautta liikkuu lähes yhtä isot rasitukset. Pakopuolen venttiilien päitä on Millestä vuosien mittaan muutaman kerran hiottu sileiksi, samaten keivuvipujen tassuja. Ne alkaa nalkattaa aika pahasti jos sinne tulee rokamaa.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #36 : Toukokuu 14, 2013, 14:59:37 ip »
Kerro sitten oliko nokka kulunut.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #37 : Toukokuu 14, 2013, 21:45:29 ip »
Kerro sitten oliko nokka kulunut.

Toki. Mutta hitto perkeles sentään sen nokan kaivaminen on pepasta eritoten kun ei ole 32 millistä hylsyä jossa on 18+ millinen reikä keskellä.

Kävin ostamassa bilhelvetistä 32mm hylsyn, josta koitimme kairata reikää isommaksi. Loppui työkalut kesken. Ehkä huomenna saamme työkalun valmistettua.

Millä keinoin ja välinein ovat muut sankarit saanee kampiakselilla olevan rattaan irti?

Edit: Millä keinoin väki saa moottorin olemaan pyörimättä, kun nokkakoneistoa irrotetaan, erityisesti kun sylinterit ovat irrotetut? Onko viksut ihmiset rakentaneet viksuja työkaluja jolla kampuaksulin saa pyörimättömäksi?

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #38 : Toukokuu 14, 2013, 22:30:07 ip »
Kerro sitten oliko nokka kulunut.

Toki. Mutta hitto perkeles sentään sen nokan kaivaminen on pepasta eritoten kun ei ole 32 millistä hylsyä jossa on 18+ millinen reikä keskellä.


Mä just katkaisin 32mm hylsyn ja hitsasin putkea väliin, ei tullu kaunis mutta toimii. Saat lainaan jos siitä vaan on apua. Voisin ottaa sen huomenna duuniin mukaan niin olis muistaakseni aika lähellä (Malmilla).

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #39 : Toukokuu 14, 2013, 22:45:36 ip »

Mä just katkaisin 32mm hylsyn ja hitsasin putkea väliin, ei tullu kaunis mutta toimii. Saat lainaan jos siitä vaan on apua. Voisin ottaa sen huomenna duuniin mukaan niin olis muistaakseni aika lähellä (Malmilla).

no hitto. tallikaveri tekee just huomenna vastaavaa. jos se ei toimi, palataan asiaan. Asun Viherlaaksossa ja käyn Hyvinkäällä töissä, joten talli Tapanilassa on sopivasti matkan varrella :)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #40 : Toukokuu 14, 2013, 22:52:47 ip »

no hitto. tallikaveri tekee just huomenna vastaavaa. jos se ei toimi, palataan asiaan. Asun Viherlaaksossa ja käyn Hyvinkäällä töissä, joten talli Tapanilassa on sopivasti matkan varrella :)


Niin mä vähän muistelin että teillä oli talli jossain ihan naapurissa. Kyllä toi tosta joutais niin ei teiän tarttis hitsailla..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #41 : Toukokuu 15, 2013, 10:03:38 ap »
Jos moottori on irti rungosta ja vaihdelaatikosta on helppo laittaa reiällinen lattarauta vauhtipyörän ja pinnapultin välille pyörimisen estämiseksi.
Kuten taitaa nyt olla että kone on rungossa niin pitää ottaa startti irti ja näiden kahden startin pultin väliin latikka jossa on uloke vauhtipyörän starttikehän hammastukseen. Kapineen pitää olla kohtuullisen tukeva ja mielellään ottaisi kiinni useammasta hampaasta kuin vain yhdestä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #42 : Toukokuu 15, 2013, 12:17:51 ip »
Tuossapa olisi tilausta laserleikkeelle, joka passaisi muutamaankin hampaaseen. Siihen sitten kiinnitysreiät, joilla lapun voisi pultata startin kiinnityspultteihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #43 : Toukokuu 16, 2013, 11:29:43 ap »
Tuossapa olisi tilausta laserleikkeelle, joka passaisi muutamaankin hampaaseen. Siihen sitten kiinnitysreiät, joilla lapun voisi pultata startin kiinnityspultteihin.

Veikkaisin, että kyllä niitä varmaan pienehkö erä menisi kaupaksi. Kun vaan joku teettää ja ottaa vastaan tilauksia, niin otan yhden.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #44 : Toukokuu 16, 2013, 14:40:54 ip »
Täytyypä laittaa tuotantolinja käyntiin....