Voiko tuota palanutta komponenttia paikantaa jollain, esim just tuohon reguun, vai onko ihan aistinvaraista palaneen hajun etsintää?
Silloin kun ECUn rikkoutumisen syynä on ylijännite (tälläinen siis voi syntyä kun tulee akkuvaurio), niin komponentti joka näistä WM 16:sta hajoaa on tuo jänniteregulaattori, joka on ensimmäisen "linjassa" ECUn sisällä ja muuttaa 12 volttia 5 voltiksi ECUn sisäistä logiikkaa, mm. prosessoria varten. Nuo vanhanmalliset ns. lineaariset regulaattorit alentavat jännitteen "hukkaamalla" ylimääräisen pääsääntöisesti lämmöksi. Niinpä tietyllä virrankulutuksella jos syöttöjännite nousee esim. yli 17-18 voltin edes hetkellisesti niin regulaattori posahtaa. Mutta samalla se kätevästi suojaa loppua osaa ECUsta.
Sen onko vika regulaattorissa voi testata sillä tavalla että löytyykö ECUsta 5 V sieltä missä sitä pitäisi olla. Yksi paikka on regulaattori itse jonka yksi jalka on akkujännitteessä, yksi maassa ja yhdessä on se 5 V. Toinen paikka on katsoa vaikka TPS:ltä että sinne tulee 5 V koska ECU generoi sinne tuon jännitteen.
Regulaattori voi olla ehjän näköinen ulospäin ja silti rikki. Tai sitten se voi olla koteloltaan halki kun sisälämpötila on hetkellisesti noussut. Tyypillisesti se ei ole palaneen tai käristyneen näköinen. Jos purkista löytyy ihan silmin nähden mustuneita komponentteja niin todennäköisesti ECU on finito ja rikki on mennyt myös esim. prosessori, joka ei kestä ylijännitteitä.
Tuo edellisessä postauksessani mainittu ns. transil diodi on ovela komponentti joka "lyö läpi" kun sen nimellisjännite ylittyy. Se tekee sen silmänräpäyksessä ja elpyy myös tuosta kun ylijännite häviää. Eli kun sen kytkee syöttöjännitteen ja maan väliin ennen ECUa niin ylijännitetilanteessa se huolehtii siitä että sulake palaa eikä ECU vaurioidu. Toiminta on erittäin nopea ja ylijännite ei pääse ECUlle asti.
Toki ECUissa voi olla muitakin vikoja alkaen muistipiirin muistin tyhjenemisestä kytkentähäiriöihin tai muiden komponenttien hajoamiseen, mutta nuo akkuvauriot ovat hajottaneet noita maailmalla aika monta ja silloin suurella tod. näk. vika on tuossa regulaattorissa ja helpohkosti itsekin korjattavissa.
- JuhaV