Avasin joskus tuollaisen "vanhanmallisen" vaimentimen. Se oli prässätty tiukkaan kiinni, mutta raaka voima yhdistettynä hillittömään takomiseen...
Ko. vaimennin perustuu kitkaan. Kiristettäessä sisällä olevan "kumiletkun pätkä" painuu lyhyemmäsi ja paisuu joten kitka kasvaa. Mielestäni kyseessä on "Jaakko-Petteri 5v Tesoman päiväkoti" - mallinen oivallus. Sinänsä toimii. Mitään rikkoutuvaa, korjattavaa tai huollettavaa ei ole. Siis ns. idioottivarma. Vaimentimen saa helposti ruuvattua sen verran tiukkaan, että pyörä ei sitten käänny. Onneksi kokeilin tallin pihalla...
Tuo uudempi sisältää öljyä. Liikkuvassa männässä on jokunen reikä ja niiden läpi siirtyvä öljy vaimentaa. Avaaminen onnistuu, mutta on pahuksen tiukka. Tässäkään ei ole käsittääkseni kuluvia osia, kunhan ei avattaessa/suljettaessa niitä O-renkaita turmele. Öljyä pitää olla piripintaan. Itse lisäsin 10W-öljyä, kun sitä sattui olemaan vieressä. Jäykempi öljy jäykistää vaimenninta. Tiedä sitten mikä olisi optimi jäykkyys. Itse en ole huomannut kaivata mitään erilaista.
Tutustuin ko. vekottimeen silloin, kun vaihdatin Calin eturenkaaksi väärän tyyppisen renkaan, sen jota ko. rengasmyyjä suositteli. Luulin tietämättömyyttäni, että vaimennin olisi rikki, mutta se vääräntyyppinen rengas. Ja etupää oli rauhaton, kunnes vaihdatin oikenlaisen renkaan Kosken Huollossa.
Mulla on yksi kitkavaimennin liiterin hyllyssä. Käytetty, mutta alkuperäinen. Jos sitä nyt tarttee vaihtaa... Sen saapi noutohintaan, eli haettuna.