Kirjoittaja Aihe: California EV:n ohjausiskunvaimennin  (Luettu 3626 kertaa)

Reima

  • Vieras
California EV:n ohjausiskunvaimennin
« : Huhtikuu 30, 2013, 14:43:45 ip »
Lähes teini-ikään ehtineessä California EV:ssä näyttää ohjausiskunvaimentimen varsi olevan öljyinen ja tuntuu löysältä.
Mikähän näiden elinkaari on, onko porukoilla kokemusta (2001-mallisella pyörällä on tehty reipas sisäänajo 90 tkm)?
Onko muita edukkaampia vaihtoehtoja kuin ostaa uusi alkuperäinen Motoitalian tiskiltä? --- siis vaimennin ei koko pyörää  ;D

Reima

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California EV:n ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2013, 14:55:06 ip »
Lienee tätä tyyppiä: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fork/Shock-absorber/Shock-Absorber-M-GT-Cal-3-adj-270-105::650.html
Sen vaimennuskyky perustuu kitkaan. Kuluu väljäksi melko nopeasti varsinkin silloin kun sitä pidetään kireällä.

Uudempi versio: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fork/Shock-absorber/Shock-absorber-M-GT-Cal-3-new-version-270-105::6309.html

Oikein hienojakin vaimentimia on olemassa mutta hinta rupeaa olemaan useissa satasissa.

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: California EV:n ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #2 : Huhtikuu 30, 2013, 16:09:46 ip »

Vaihdoin pari kesää sitten Vintageen juuri tuon Matin linkissä olevan uudemman version iskarin. Onpa muuten hinta noussut, kun silloin maksoin jotain 168 ekua. Jo Stonesta lähtien niitä alkuperäisiä meni sököksi reppukaupalla. Tuo iskari on toiminut tosi hyvin Vintagen ison pleksinkin kanssa myös Saksan autobaanoilla niissä nopeuksissa, mitä nyt vaijeri tiukalla mennään, enkä kyllä alkuperäiseen enää palaa. Taisipa olla vielä niin, että tuon iskarin pystyy huollattamaankin sitten, kun tarvetta ilmenee. Tosin sillä hinnalla taas saattaa saada nykymaailmassa uudenkin...

P.s Laitoin Reima sulle väärän linkin, tuo Matin linkki on oikea.

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California EV:n ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #3 : Huhtikuu 30, 2013, 17:04:54 ip »
Ei se sitä vaimenninta edes tarvi. Ellei sitten ole muuttokuorma ja akka pakattuina takapainoiseksi ja sitten aikomus hallita mutkapätkiä. On niin neutraali Calin keula, että iskarin puutetta ei normaalissa ajossa huomaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: California EV:n ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #4 : Huhtikuu 30, 2013, 17:20:49 ip »
Ellei sitten ole muuttokuorma ja akka pakattuina takapainoiseksi ja sitten aikomus hallita mutkapätkiä.

Sepä se...

Jouko

Reima

  • Vieras
Vs: California EV:n ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #5 : Huhtikuu 30, 2013, 18:31:50 ip »
Grazie mille Matille, Jouko ja Tatulle kommenteista.
Pitää vähän miettiä asiaa sunnuntaimotoristin vinkkelistä, halpaa ja hyvää ei ole samassa tuotteessa.

Reima

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California EV:n ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #6 : Huhtikuu 30, 2013, 19:48:44 ip »
Avasin joskus tuollaisen "vanhanmallisen" vaimentimen. Se oli prässätty tiukkaan kiinni, mutta raaka voima yhdistettynä hillittömään takomiseen...
Ko. vaimennin perustuu kitkaan. Kiristettäessä sisällä olevan "kumiletkun pätkä" painuu lyhyemmäsi ja paisuu joten kitka kasvaa. Mielestäni kyseessä on "Jaakko-Petteri 5v Tesoman päiväkoti" - mallinen oivallus. Sinänsä toimii. Mitään rikkoutuvaa, korjattavaa tai huollettavaa ei ole. Siis ns. idioottivarma. Vaimentimen saa helposti ruuvattua sen verran tiukkaan, että pyörä ei sitten käänny. Onneksi kokeilin tallin pihalla...
Tuo uudempi sisältää öljyä. Liikkuvassa männässä on jokunen reikä ja niiden läpi siirtyvä öljy vaimentaa. Avaaminen onnistuu, mutta on pahuksen tiukka. Tässäkään ei ole käsittääkseni kuluvia osia, kunhan ei avattaessa/suljettaessa niitä O-renkaita turmele. Öljyä pitää olla piripintaan. Itse lisäsin 10W-öljyä, kun sitä sattui olemaan vieressä. Jäykempi öljy jäykistää vaimenninta. Tiedä sitten mikä olisi optimi jäykkyys. Itse en ole huomannut kaivata mitään erilaista.
Tutustuin ko. vekottimeen silloin, kun vaihdatin Calin eturenkaaksi väärän tyyppisen renkaan, sen jota ko. rengasmyyjä suositteli. Luulin tietämättömyyttäni, että vaimennin olisi rikki, mutta se vääräntyyppinen rengas. Ja etupää oli rauhaton, kunnes vaihdatin oikenlaisen renkaan Kosken Huollossa.

Mulla on yksi kitkavaimennin liiterin hyllyssä. Käytetty, mutta alkuperäinen. Jos sitä nyt tarttee vaihtaa... Sen saapi noutohintaan, eli haettuna.

Reima

  • Vieras
Vs: California EV:n ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #7 : Huhtikuu 30, 2013, 20:33:14 ip »
Kiinni veti Timo - veljeskunnan kierrätys pelaa  ;D

Verneri ei kiireiltään ehtinyt vastailla viestiini, kun kyselin hintaa.

Lähinnä tuota vaihtoa vauhdittaa se, että häiritsee tuo vuotava öljy...
Laita Calin matkatavaroihin lauantaiksi mukaan.

Reima

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California EV:n ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #8 : Toukokuu 01, 2013, 08:21:31 ap »
Tuota...mistä se öljy vuotaa?  ???
Kun tuossa kitkavaimentimessa ei ole öljyä missään. Vai olisiko "joku" jossain vaiheessa öljynnyt kitkavaimentimen?
Siihen auttaa huolellinen pesu liuottimella.
Mielestäni sen saa kiristettyä siitä isosta muutterista niin kiinni, että etupää ei käänny lainkaan...  :o
Kyllä Sä sen vanhan saat, en ota sitten mitään poliittista tms. vastuuta siitä kapineesta...

Lauantaina on Tutkamieskillan kokous, joten sinne vie motoristin tie.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California EV:n ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #9 : Toukokuu 01, 2013, 08:25:19 ap »
Tässä varmaan puhuttiin siitä uudemmasta mallista, jossa siis öljyt sisällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.