Kirjoittaja Aihe: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...  (Luettu 19624 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #30 : Toukokuu 13, 2013, 16:16:29 ip »
Tuollainen kytkinlevyn navan irtoaminen näyttää kyllä varsin omituiselta vauriolta. Joka tapauksessa se on väsymisvaurio, mutta ajoliikkeestä ei pysty syntymään niin isoja voimia, että ne pystyisivät ydintämään kasvavia säröjä noin moneen ja leveään kannakseen. Minusta tuossa saattaa olla juurisyynä levyn napaboorin rakastuminen kytkinakselin napakappaleeseen jossain elämänkaaren vaiheessa. Jos kyseiset boorit ovat olleet hyvin yhtä puuta niin joka kerran kun kytkintä käytetään, se pystyy pullistamaan napaa tasossa sisään ja ulos, josta syntyvä muodonmutos nitkuttaa kannaksia ja aikaa myöden aiheuttaa särön muodostumista joustaville alueille, edellyttäen tietysti että levy on sen verran kulunut, että se hengittää kun painelevyä liikutetaan. 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #31 : Toukokuu 13, 2013, 22:01:06 ip »
Oli niin tai näin niin noi hennomman malliset levyt poikivat keskiöstään liki poikkeuksetta ennen kuin levystä on pinta loppunut. Ei tuo ollut ainoa vaihtamani. Malleja talliltani romuloorasta löytyy useita joista on murtuma lähtenyt alkuun. Olen säästänyt noita uuden mallin levyjen keskiöitä ja arvelin niittaavani niitä vanhojen mutta ehjien levyjen keskiöihin. Ei siinä juuri säästöä synny mutta sairaseläkeläisen ajankulua kyllä.

Tuohonkin blogissani olleeseen pyörään sovittiin tulevan talven aikana laittaa paksummasta materiaalista tehdyt levyt. Olettaisin että kytkinpölyllä on osansa kytkimen toiminnassa. Lähinnä haitallista. Painelevy ja välilevy eivät oikein kulje spooreissa jotka ovat täynnä kovettunutta pölyä. Pölyn pois saamiseen kytkimen sisältä ei oikein ole muita keinoja kuin purkaminen. Kykimen äänettömyys voi olla seurausta pölyn olemassaolosta. Ehyt kytkin pitää avattuna aina jonkinlaista kilkatusta. On ominaisuus, ei vika.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #32 : Toukokuu 14, 2013, 23:50:05 ip »
Vieläkin toimii reilun 2 tkm ajon jälkeen kun ei vedättele. Kevätpäivillä vielä pitäisi käydä, jonka jälkeen pitäisi paneutua asiaan.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #33 : Kesäkuu 01, 2013, 11:40:21 ap »
Cali menee nyt seisontaan elokuulle asti ja eilen kävin vielä vasiten testailemassa kytkintä. On korjautunut ajan saatossa ja nyt pitää jo melko räävittömästi vedätellä, että luistaisi. Ainakin 140 asti pitää hyvin. Eli toistaiseksi kytkimen aukaisu jää odottamaan. Oliko luistaminen vain jolklakin tavalla talven seisokista johtuvaa.... mene ja tiedä.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #34 : Kesäkuu 03, 2013, 11:08:31 ap »
Päässään helpolla, jos oletetaan ,että siellä oli hieman liikaa öljyä talven aikana. Öljyä tihkui kytkimeen, joka sitten palaa luistatuksissa pois. Pari kunnon kiihdysajostarttia tai kaasu täysille suurimmalla vaihteella maksimiväännön kierroksilla ylämäessä niin, että luistaa jos luistaa.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #35 : Kesäkuu 03, 2013, 20:58:36 ip »
Sitä öljyä pitäis olla ihan älyttömästi liikaa, että ylettäisi pinta kampiakselilinjalle..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #36 : Marraskuu 20, 2013, 10:25:05 ap »
Täytyy lisätä tähän ketjuuun vielä viimeiset kuulumiset Calin kytkimen tiimoilta. Elo-syyskuun vaihteessa käytiin etelä Norjassa ja kytkin piti ettei mitään kaikissa mäkilöissä. Hieman hirvitti lähteä nousemaan Lysebotnista tunnelia pitkin kun en ollut ihan varma. Ei kuitenkaan ongelmia kuten ei loppusyksynäkään. Quota sen sijaan vuotaa sivutuella seisoessaan melkoisesti vaihteistoöljyä alleen tallissa. Murheiden summa on kai sitten vakio.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #37 : Marraskuu 20, 2013, 17:15:22 ip »
>>...Lysebotnista tunnelia pitkin...<<
Se olis muuten rattoisa paikka hoitaa konevikainen California ihmisten ilmoille ja huoltoon...Huh!  :'(

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #38 : Marraskuu 20, 2013, 19:41:53 ip »
Norjan autoliiton tiepalvelu toimii loistavasti. Nimim. kokemusta on.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #39 : Marraskuu 20, 2013, 20:01:56 ip »
Lainaus
Quota sen sijaan vuotaa sivutuella seisoessaan melkoisesti vaihteistoöljyä alleen tallissa.

Saattaapi olla kytkinakselin kaksirivinen urakuulalaakeri tiensä päässä jos vuotaa kytkinkotelon kautta. Vuoto ole runsasta jos vain on tiivistevika kyseessä.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #40 : Marraskuu 20, 2013, 21:20:31 ip »
Sieltä kytkinkopan aukostahan sitä herkkua valuu... Vaatii hoitoa. Onko iso homma laakeroida samalla koko loota ja onko siinä jotakin shimmauksia niin kuin esim Pemareissa on?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #41 : Marraskuu 20, 2013, 21:59:55 ip »
Riippuu ajetuista kilometreistä ja siitä onko tullut muita vikoja. Laakerit ovat hyvin edullisia rattaiden ja akseleiden hintoihin nähden. Että sikäli on kannattavaa. Mutta ehjiä laakereita ei välttämättä tarvitse vaihtaa. Yleensä se särkynyt kaksirivinen on varustettu muovisella kuulahäkillä. Häkki kun hajoaa niin kuulat karkaavat. Sen jälkeen ei saa ajaa koska kytkinakselin keskitys ei pysy kohdallaan ja saattaa kiilautua kytkimen keskiön kanssa yhteen ja taipua.
Yhden oppisuunnan mukaan kannattaa laittaa sellainen laakeri jossa on metallinen kuulahäkki. Tosin olen nähnyt sellaisenkin menneen rikki ja silloin vaihteistossa oli seikkaillut paljon metallisilppua.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #42 : Marraskuu 20, 2013, 22:08:56 ip »
59 tkm ajettu eli ei paljon mitään. Edellinen omistaja oli tehnyt kytkinremontin eli alle 10 tkm sitten. On kai jäänyt varsinainen syy korjaamatta.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #43 : Marraskuu 25, 2013, 23:50:33 ip »
Selasin tuossa Quotan ohjekirjaa ja ja... Eihän minulle ole vaan käynyt niin, että olen laskenut öljyn pois laatikon sivulla olevasta tarkastusaukosta ja ladannut sitten normimäärän öljyä sisään... Ei olisi ihme jos valuu... Ja onko Calin kohdalla käynyt jotakin samaa. Norgessa asia oli selvä, että laatikon alta laskettiin öljyt pois ja roppu oli vielä hieman hankalasti putkien yläpuolella. Kai näitä pitää välillä opiskella kantapäänkin kautta, että sitten osaa.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #44 : Marraskuu 26, 2013, 21:21:15 ip »
No joo... Tarkistusruuvi auki ja tulihan sieltä tavaraa... kuten tuli myös kun viimeksi kun olin siitä laskevinani öljyt pois vaikkei ihan näin paljon. Ex omistajan jäljiltä oli siis myös liikaa. Varsinainen tyhjennysproppu onkin aika hankalassa paikassa ja nyt sen löysin kun osasin hakea. Olisi pitänyt lukea ohjeet viimeksikin. Eli kytkimen luiston syy oli ilmeisesti siis vaihteistoöljyn ylitäyttö.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99