Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Uutiset:
KERHON PÄÄSIVU:
https://www.guzziclub.fi
Etusivu
Ohjeet
Kirjaudu
Rekisteröidy
Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
»
Yleinen keskustelu
»
Tekniikkapalsta
»
Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« edellinen
seuraava »
Tulostusversio
Sivuja: [
1
]
2
3
4
Kirjoittaja
Aihe: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä... (Luettu 19614 kertaa)
NorgeGTL
Viestejä: 817
Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
:
Huhtikuu 28, 2013, 23:00:44 ip »
Tänään ajoin tämän kauden ekat ajot Calilla ja kuinka ollakaan, alkoi kytkin luistaa... Luistaa ainakin 4- ja 5-vaihteilla kun tarkoaa lisää hanaa. Äkkiä opin olla turhaan kuormittamatta kun kotiinkiin oli vielä 300 km. Oli sitte aikaa miettiä... Syksyllä ei luistanut ja nyt heti. Eikä koskaan missään pyörässä aiemmin vaikka aikaa ja matkaa on mopojen kanssa menty. Laitteella ajettu 48 tkm eikä vaijeri ole tiukalla.
Aattelin ajaa rauhallisesti toukokuun loppuun kun Cali menee sitten taas vajaaksi 3 kuukaudeksi talliin odottamaan syyspuolen rientoja ja tällä aikaa raplaisin kytkimen kuntoon.
Onko olemassa mitään kikkakolmosta vai luistaako se vain kuluneisuuttaan, mikä sinänsä kuulostaa aika oudolta.
Kirjattu
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99
TunturiTT
Viestejä: 11 408
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #1 :
Huhtikuu 29, 2013, 06:46:34 ap »
Voisikos siitä kytkinkopan reiästä kurkistaa, ettei ole öljyinen kytkin? Takastefa esim pettänyt?
Kirjattu
Hyvä pyörä, parempi mieli.
NorgeGTL
Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #2 :
Huhtikuu 29, 2013, 09:29:42 ap »
Tuohan se mieleen tuli ja kuikuilinkin mahdollisia öljyvuotoja ulkopuolelle asti. Eihän se kytkin taida paljon tarvita kun alkaa lipsumaan. Aikanaan, vuonna 2000, kaverien R 1100 RT ja K 1200 LT alkoivat lipsua samalla Espanjan reisulla ja RT:llä ajettiin vielä ekan lipsumisen jälkeen noin 20 tkm ennen kuin avasimme sen. LT:llä ajettiin Ranskasta kotiin ja meni takuun piikkiin mutta viipyi korjaamolla muistaakseni todella luvattoman kauan.
Pitäisikö korjata heti vai muutaman tuhannen kilsan jälkeen kun on seiskissa muutenkin? Tietysti pitäisi mutta hyvällä onnella toimii kesäkuulle asti.
Kirjattu
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99
motomatti
Viestejä: 13 488
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #3 :
Huhtikuu 29, 2013, 11:19:20 ap »
Vanhat kaksilevyiset kytkimet ainakin sietivät öljyä oikein hyvin. Sitä piti tulla kytkintilaan liki tulvimalla että sitä joutuisi kytkinlevyihin asti. Yksilevyinen kytkinmalli on melkolailla identtinen kaksilevyisen kanssa että en usko kastumiseen. Jos niin on käynyt niin on myös pyörän alla melkomoinen lätäkkö öljyä. Kytkintila ei ole tiivis vaan siellä on reikä pohjassa.
Itse suuntaisin tutkimukset hydrauliikan ja painelaakerin toiminnan suuntaan ensin. Ensinnäkin se on helpompaa ja jos ko kapineet jumittavat vika ei silti välttämättä ilmene kahvaan asti. Toisinaan on löytynyt vika suoraan kytkinesteestä: on lisätty vääränlaista nestettä ja sekoittuessaan ne sakkautuvat ja tukkivat kanavia paluusuuntaan.
Kirjattu
TunturiTT
Viestejä: 11 408
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #4 :
Huhtikuu 29, 2013, 11:46:01 ap »
Onko -06 Calissa hydraylinen kytkimen käyttö?
Kirjattu
Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti
Viestejä: 13 488
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #5 :
Huhtikuu 29, 2013, 11:50:59 ap »
Sorppa, ajattelin näitä nykyisiä malleja. Lienee nimimerkki NorgeGTL hämännyt.
Silti sama juttu mutta kytkinvaijerin ja painelaakerin toiminnan varmistaminen. Joskus on myös vaihteiston takana sijaitsevan kytkinvivun akseli jumitellut.
Ja Californioissa on aina kaksilevyinen perinnekytkin joka kestää ja kestää. Koskaan ei ole tarvinnut vaihtaa kytkinlevyjä kulumisen vuoksi. Aina on jokin muu syy mutta ei vielä noilla kilometreillä jos ei ole harrastanut keulittelua tai täyskaasulähtöjä.
Kirjattu
NorgeGTL
Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #6 :
Huhtikuu 29, 2013, 12:32:23 ip »
Tutkitaan... Nimimerkin vaihto ei liene tarpeellista eikä ehkä toivottavaakaan sen mukaan minne sattuu tuulemaan. Olkoon tuo nyt ensimmäisen Kutsin muistoa kunnioittavaa. En olisi arvannutkaan, että käyttömekanismissa voisi etes olla jotakin rassattavaa. Toisaalta ainahan siellä on missä on liikkuvia osiakin.
Kirjattu
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99
Camn
Viestejä: 2 583
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #7 :
Huhtikuu 29, 2013, 13:00:35 ip »
Lainaus
että käyttömekanismissa voisi etes olla jotakin rassattavaa
Talvipäivien ratoksi tästä pidettiin tarinaa:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4108.0
Kirjattu
V11 - it defines you.
NorgeGTL
Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #8 :
Huhtikuu 29, 2013, 16:23:04 ip »
Tuttua tarinaa oikeastaan BMW-kaudeltani, jolloin muutaman kerran tuli purettua kytkin. Kerran vain omasta ja sekin vain silkasta uteliaisuudesta. Tuolloin tuli säädeltyä tuota vipua ja vaijeria oikein työntömitan kanssa. Pitääpä ihan tarkistaa. Tosin se, että miten se alkoi talviseisokin aikaan?
Kirjattu
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99
TimoEv
Viestejä: 2 172
Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #9 :
Huhtikuu 29, 2013, 17:21:33 ip »
Tähän liity mitenkään, mutta...
>>Nimimerkin vaihto ei liene tarpeellista...<<
Yritin joku vuosi sitten vaihtaa TimoEv:n TimoNorge´een, mutta tuomioksi tuli "nuorisopyörä".
Jäi sitten tekemättä, kuten muistetaan...
Kirjattu
TunturiTT
Viestejä: 11 408
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #10 :
Huhtikuu 29, 2013, 17:50:55 ip »
Jos kytkimen tuntuma koko liikeradalla on normaali, en uskoisi että jää kantamaan. Siis vivusto tai käyttötanko. Jos se jumittaisi vähän auki, pitäisi kahvassa tuntua vähän tyhjää alkuun.
Kirjattu
Hyvä pyörä, parempi mieli.
NorgeGTL
Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #11 :
Huhtikuu 30, 2013, 09:13:50 ap »
Kytkin tuntuu käsituntumalta aivan normaalilta ja eílen kävin pyörän alla ja sielläkin kytkimen käyttövivussa oli hieman välystä kuten vissiin pitääkin... höh...
Kirjattu
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99
Ikkala
Viestejä: 1 823
Seinäjoki / Alavus
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #12 :
Huhtikuu 30, 2013, 09:38:46 ap »
Muuan vanhan liiton guzzimies joskus kertoili kuinka loppuun kulunut kytkin tuo vielä reissulta kotiin. Pyörä kyljelleen ja kytkinkopan huuhtelu coca colalla....
Ei kuulemma luista hetkeen. Tiedä sitten...
Kirjattu
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125
kvlm
Viestejä: 378
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #13 :
Huhtikuu 30, 2013, 10:10:52 ap »
Motomatin linjoilla , todennäköiseltä tuntuisi että vivusto jumittaa jostain. Kytkinhän kestää normaali ajoa kuten autossa. 200tkm nyt ainakin ilman että edes alkaisin epäillä levyjen kuntoa (kuluneisuutta)
-KG-
Kirjattu
TunturiTT
Viestejä: 11 408
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
«
Vastaus #14 :
Huhtikuu 30, 2013, 10:28:43 ap »
Ei kuitenkaan ylimääräistä välystä vivustossa, laatikon päässä? Eli ei se akselin läpi menevä tanko jumittele?
Kirjattu
Hyvä pyörä, parempi mieli.
Tulostusversio
Sivuja: [
1
]
2
3
4
« edellinen
seuraava »
Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
»
Yleinen keskustelu
»
Tekniikkapalsta
»
Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...