Juu, ajat muuttuu ja systeemitkin vähän sen myötä.
Tänään kävin, lomalla kun olen, vähän katsurin luona kyselemässä osviittaa.
Tuo muutoskatsastus on siinä mielessä vähän kimurantti, että siinä katsotaan sitten samalla kaikki josko olis jotain muutakin muutettu esim. mulla pyörään joskus ilmeisesti konerikon vuoksi vaihdettu moottori... suunnittelemani 750 modifiointi aikanaan täytyy toteuttaa sitten niin, että käyttää yhtenä osana tuota lohkon osaa mihin sarjanumero on meistetty tai pelkkiä sylinteriputkia ja kampiakselia kiertokankineen, mikäli en jaksa/raaski sitä tässä samassa yhteydessä toteuttaa.
Näin luultavasti tulee käymään.
Tuo keulan vaihto samanmassaisesta osoittautuikin myös vähän kimurantimmaksi, kun Lariossa ilmoitettu omamassa ja Kawassa kokonaispaino eli sallittu massa kuormattuna - inssi vähän epäröi miten sitä tulkitaan käytännössä.
Kawan korjaamokäsikirjasta löytyy specsit kuivapainosta ja nesteiden ja öljyn määrästä, mutta mutta...nyt ynnäiltyäni eri nesteiden tiheydet huomioon ottaen jää ZX-10R omapino 1600g kevyemmäksi kuin Larion

Tässä voi joutua menemään jarrutestiin vaikka on päivänselvää, että jarrut ovat vähintään riittävät - inssin sanoja lainaten "tässä ei välttämättä järjellä olekaan mitään merkitystä".
Onneksi en liikoja aikaisemmin ottanut asiasta selvää - olisin vain suotta ehkä luopunut ajatuksesta

Kennedyn sanoja kuulento-ohjelmasta lainatakseni; "en tee tätä projektia siksi, että se olisi helppoa vaan koska se on vaikeaa!"
Tuo poliisin mielenkiinto on kohdistunut lähinnä kopteripyöriin ja nykyään bombervehkeisiin - tällainen vanha Guzzi ei heitä paljon kiinnosta jos siististi ajelee.
Inssikin totesi, että jos vielä liikkuvapoliisi lakkautetaan niin paikallispoliisit ei pyörien tekniikasta mitään ymmärrä ja tuskinpa minun vaihdettua keulaani edes huomaisivat.
Sikäli ajatus ajella rakennetulla pyörällä vuosikatsastuksen tuloon saakka ilman muutoskatsastuksia on aika houkutteleva...kokemuksesta tiedän, että edes onnettomuuden sattuessa pyörää ei tutkita oliko se rekisteriotteen mukaisessa kunnossa.
ps. Hahaa! Ajattelin asiaa liian monimutkaisesti - siellähän se Kawan omamassa service manuaalin tiedoista löytyi heti alkusivuilta:
curb mass front 102 kg rear 94 kg eli yhteensä 196 kg!!
Nyt vaan inssille näyttämään josko tieto riittää hänelle...kun kysyin kuinka virallisia dokumentteja pitää olla, totesi ettei ne mitään virallisia tarvitse olla kunhan tiedot selviää
