Kirjoittaja Aihe: Larion keulamuutos  (Luettu 10995 kertaa)

Ykä

  • Viestejä: 188
Larion keulamuutos
« : Huhtikuu 12, 2013, 15:15:55 ip »
Tänään hain Nurmijärven Takmillistä Kemppaisen Tapsalta koneistuttamiani osia, USD-keulan ja sen mukana tulevien jarrujen sovittamiseksi Larioon.
Koneistus kävi joutuisampaan kuin helmikuussa tilaamieni tangonkiinnikkeiden toimitus - yhä ovat kuulema maahantuojalta loppu...
Nyt tulee 80-luvun pyörään 2000-luvun jarrut oikein piparkakkulevyillä  8)
Laitan kuvia lisää sitä mukaa kuin projekti alkaa edistymään...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2013, 17:36:25 ip »
Hyvältä näyttää! Millaiset venttiilit meinasit vanteisiin sovittaa? Mun nakkisormilla ei suoralla venttiilillä saisi renkaaseen ilmaa (320:lla?) levyillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2013, 22:06:19 ip »
Ensin ajattelin, että kulmaventtiili pitäis laittaa, mutta tuntuis mahtuvan tämmönen pieninyrkkinen saavan ilmaa laitettua.
Adapteri joutuu tuomaan levyä 12 mm ulospäin leveämmästä keulasta johtuen, siksi jää reilumpi rako jarrulevyn ja renkaan väliin.

ps. levy on 300mm, mittasin äsken...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2013, 16:22:57 ip kirjoittanut Ykä »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2013, 22:48:14 ip »
Jeps. On aika vähän Larion vanteeseen sopivia venttiilimalleja. Se harjanne on vähän hassun mittainen ja mallinen. Perinteinen tarvikemalli ei ilman vuoleskelua käy vanteeseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #4 : Huhtikuu 13, 2013, 11:54:02 ap »
Alustavaa mallailua... ei ilmeisesti isompia mittavirheitä, kun mahtuu uuden levyn kanssa pyörimäänkin  :) 

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #5 : Huhtikuu 13, 2013, 15:44:46 ip »
Alakaa larion 16" vanne näyttämään aika pieneltä.
Tämäkin vielä! ! !

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2013, 18:38:11 ip »
Joo, kuvassa varsinkin on aika huiman näköinen, mutta luonnossa ei niin hurjalta näytä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #7 : Huhtikuu 13, 2013, 21:13:04 ip »
Hondallahan oli Bladessa isohkot tuplat, mutta ne taisi olla pienemmät kun nuo 320:t. Millä kumilla meinasit ulosmitata jarrutehoa?  :)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #8 : Huhtikuu 13, 2013, 21:49:14 ip »
No tässä projektissa tuli vähän niinkuin kaupan päälle nuo ZX-10:n jarrut - vähempikin varmaan riittäis.  8)
Nyt on alla Pirelli MT75 renkaat. Kuvien rengas on vanha ylimääräinen rengas.
Purkaamosta kun ostin keulan sain samaan rahaan koko setin jarruineen, t-kappaleineen päivineen ja etuakselikin (tosi kevyt) sopi Guzzin pyörän laakeriin.
Joissain paikoissa olisin saanut samalla rahalla pelkät pumput

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #9 : Huhtikuu 14, 2013, 18:31:22 ip »
Joko olet varannut katsastusajan keulan vaihdon ja jarrujen vaihdon hyväksyttämiseksi liikennekäyttöön?

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #10 : Huhtikuu 14, 2013, 21:22:55 ip »
Vasta käynyt ajatuksen tasolla mielessä ja luultavasti kylmän viileästi ajelen uudella keulalla asiasta ilmoittelematta kunnes mp-katsastuspakko tulee todeksi. Saa nähdä, vielä on puuhaa ennen kuin tieliikenteessä käyttö realisoituu.
Sikäli ongelmia hyväksyttämiseen ei ole, kun nyt täyttyvät ehdot ovat kuin suoraan ajoneuvolaista ...saa vaihtaa toisenlaiseen vähintään saman painoisesta ja tehoisesta moottoripyörästä olevaan. Tai suunnilleen sinnepäin, ei ihan sanatarkka lainaus.

On tähän pakko lisätä ennen kuin MotoMatti ehtii kommentoida, että toki vastuullisena rakentajana ja oikeuslaitoksen virkamiehenä aion konttorilla palikat hyväksyttää.
Ei muutoskatsastus ole edes kallista ja työkaverini, joka autopuolella tuunailee kavereidensa kanssa, mukaan nykyään aika rento meininki konttoreilla.
Asiallisesti muutoksista kertomalla inssi yleensä lähes vain nyökyttelee ja toteaa, että "hyvältä näyttää".
Dynolaput lähinnä ainoita dokumentteja, joita ovat joutuneet esittämään.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2013, 22:23:22 ip kirjoittanut Ykä »

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #11 : Huhtikuu 14, 2013, 21:32:28 ip »


Kuvassa oikealta vasemmalle uuden keulan vanha ohjausakseli, larion orggisakseli ja uusi ohjausakseli sekä pari tarvittavaa soviteprikkaa alemman T-kappaleen keralla.
Uusi akseli on 10mm pitempi, että mahtuu yläpää paremmin kääntyilemään tankin vieressä - offsetti on aikalailla eri kuin Guzzin palikoissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #12 : Huhtikuu 15, 2013, 11:40:45 ap »
Siksi laitoin tuon katsastusasian kun on myös yllättäen tietoyhteiskunnasamme rakentajia joilla ei ole hajuakaan että joidenkin ajamiseen ja jarruttamiseen liittyvillä ajoneuvon komponenttivaihdoilla on rajoitteensa ja rajoitteilla valvonta.

Keulasta tulee oikein säädettynä varmasti varsin ensiluokkainen laite. Jarrujen osalta ei varmasti puutu tehoa, lienee jopa hieman ylimitoituksen puolta havaittavissa. Onko se haitta, se riippuu lähinnä käyttäjästä ja eturenkaan ominaisuuksista.

Itsellä perversio ajatus duunata Lario jollekin asiasta innostuneelle nykypalikoista tehden ja tietenkin mekaanisella ahtimella ettei teho jää kuvitteelliseksi asiaksi. Jos olisi selkä ehyt itsellä niin voisi itseäkin ajatella sellaisen puikoissa. Lariolla ajo naurattaa naamaa aina enemmän mitä mutkaisempi tie ja mitä kovempi vauhti. Pari Larioita tullut entistettyä, yksi muuten vaan perusteellisesti läpikäytyä ja yksi muokattuna Cafe-raceriksi mutta ei sen perusteellisempaa tekniikkapuolella. Niin ja tietenkin useampi kansi/venttiili/vaihteistoremontti. Moottoritilavuus 650 cc on varsin optimaalinen: ei juuri tärise, liikkuvat massat kohtuu alhaiset, kierrosherkkä ja varsin kevyt paketti kokonaisuudessaan.

Katsastuksesta vielä: Itselläkin on oma lehmä ojassa asian suhteen. Ei ole tullut katsastettua kaikkia muutoksia. Tosin muutoksen tehdessäni laki olisi estänyt muutoksen. Nyt laki jo sallisi sen katsastuksen kautta. Ajat muuttuvat ja edunvalvonta saa aina jotain pientä aikaiseksi.

Monet hyvin tehdyt muutokset, niin poliisin kuin katsastusmiehen silmissä, eivät saa "ansaitsemaansa" huomiota.
Olin aikanaan eräässä kerhossa jäsenenä jossa oli jäsenistöllä runsaasti amerikkalaisvalmisteisia pyöriä johin he tekivät vastaavia muutoksia kun Ykä Larioonsa. Ne muuttuivat siinä samassa hetkessä yleiselle tielle ajettaessa laittomiksi. Sama asia jos vaihtoi moottorin ja pari muuta osaa ohessa.
Samoissa tiloissa vaihdoin erääseen BMW-pyörään etuhaarukan, jarrut sen mukana, moottorin neliventtiiliversioon, katteet sporttisemmiksi, jalkatappien siirtosarjan, rengaskoon, ajovalon, ym pientä ja vein katsastuskonttorille. Maksoin tiskillä muutoskatsastuksen hinnan ja sen jälkeen katsuri totesi että miksi tämä pyörä on täällä. Selitin tehdyt vaihdot ja esitin niistä dokumentit. Kiinnostus ei herännyt. Leima tuli paperiin mutta mitään muutosta ei siihen merkitty viranomaistoimena. Turhaa rahamenoa oli koko juttu. Tapahtui 90 -luvun alussa.
Näytin kerhon kahviossa tuoretta muutoskatsastusleimaa H-D-hemmoille. Olivat katkeria eivätkä onnitelleet. Tämä epäoikeudenmukaisuus ja syrjintä sai minut aikanaan lähtemään Smoton kokoukseen vaatimaan yhdenvertaisuutta ja asianmukaista merkistä riippumatonta lainsäädäntöä. Asia alkaa siltä osin nykyisin olemaan kunnossa. Vaan uutta rasitetta pukkaa kaiken aikaa lainsäätäjien suunnalta. Siinä on sentään se hyvä puoli että lainsäädännön toteutus on nykyisin tasapuolisempaa. Paska sataa kaikkien niskaan.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #13 : Huhtikuu 15, 2013, 14:51:13 ip »
Juu, ajat muuttuu ja systeemitkin vähän sen myötä.
Tänään kävin, lomalla kun olen, vähän katsurin luona kyselemässä osviittaa.
Tuo muutoskatsastus on siinä mielessä vähän kimurantti, että siinä katsotaan sitten samalla kaikki josko olis jotain muutakin muutettu esim. mulla pyörään joskus ilmeisesti konerikon vuoksi vaihdettu moottori... suunnittelemani 750 modifiointi aikanaan täytyy toteuttaa sitten niin, että käyttää yhtenä osana tuota lohkon osaa mihin sarjanumero on meistetty tai pelkkiä sylinteriputkia ja kampiakselia kiertokankineen, mikäli en jaksa/raaski sitä tässä samassa yhteydessä toteuttaa.
Näin luultavasti tulee käymään.
Tuo keulan vaihto samanmassaisesta osoittautuikin myös vähän kimurantimmaksi, kun Lariossa ilmoitettu omamassa ja Kawassa kokonaispaino eli sallittu massa kuormattuna - inssi vähän epäröi miten sitä tulkitaan käytännössä.
Kawan korjaamokäsikirjasta löytyy specsit kuivapainosta ja nesteiden ja öljyn määrästä, mutta mutta...nyt ynnäiltyäni eri nesteiden tiheydet huomioon ottaen jää ZX-10R omapino 1600g kevyemmäksi kuin Larion :-\
Tässä voi joutua menemään jarrutestiin vaikka on päivänselvää, että jarrut ovat vähintään riittävät - inssin sanoja lainaten "tässä ei välttämättä järjellä olekaan mitään merkitystä".
Onneksi en liikoja aikaisemmin ottanut asiasta selvää - olisin vain suotta ehkä luopunut ajatuksesta  ;D
Kennedyn sanoja kuulento-ohjelmasta lainatakseni; "en tee tätä projektia siksi, että se olisi helppoa vaan koska se on vaikeaa!"
Tuo poliisin mielenkiinto on kohdistunut lähinnä kopteripyöriin ja nykyään bombervehkeisiin - tällainen vanha Guzzi ei heitä paljon kiinnosta jos siististi ajelee.
Inssikin totesi, että jos vielä liikkuvapoliisi lakkautetaan niin paikallispoliisit ei pyörien tekniikasta mitään ymmärrä ja tuskinpa minun vaihdettua keulaani edes huomaisivat.
Sikäli ajatus ajella rakennetulla pyörällä vuosikatsastuksen tuloon saakka ilman muutoskatsastuksia on aika houkutteleva...kokemuksesta tiedän, että edes onnettomuuden sattuessa pyörää ei tutkita oliko se rekisteriotteen mukaisessa kunnossa.

ps. Hahaa! Ajattelin asiaa liian monimutkaisesti - siellähän se Kawan omamassa service manuaalin tiedoista löytyi heti alkusivuilta:
curb mass front 102 kg rear 94 kg  eli yhteensä 196 kg!!
Nyt vaan inssille näyttämään josko tieto riittää hänelle...kun kysyin kuinka virallisia dokumentteja pitää olla, totesi ettei ne mitään virallisia tarvitse olla kunhan tiedot selviää  :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2013, 16:19:03 ip kirjoittanut Ykä »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #14 : Huhtikuu 15, 2013, 21:06:41 ip »
Oletko käyttänyt mitä painoa Lariolle? En muista mitä otteessa lukee, mutta kirjallisuus yleensä viittaa 199 kiloon. Manuaali on työpaikan pöydällä, niin en nyt sitä tähän hätään saa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.