Inhoan saivartelua, mutta kun keskustelu meni lujuuskysymyksiin niin pidän suorastaan velvollisuutenani tarkentaa kestävyysarviota:
8.8 lujuusluokan pultin minimimurtolujuus on todellakin 800N/mm2 ja myötölujuus 0,8 x800 = 640 N/mm2.
Kun rakenteita mitoitetaan lujuuslaskennan keinoin niin myötölujuus on ensisijainen kestävyyskriteeri.
Leikkauslujuus puolestaan on vetolujuus jaettuna kolmosen neliöjuurella, eli 1,73:lla. 8.8 pultin tapauksessa se tekee noin 370 N/mm2.
M10x1,5 pultin leikkauspinta-ala kierteen kohdalla on 52,8 mm2, josta saadaan myötämiselle minimiarvoksi 52.8x370 = 19,5 kN ,
joka tuttujen kesken on parisen tonnia. Tiukalle vedettyyn pulttiin vaikuttaa pultin akselin suuntainen normaalivoima, jonka vaikutus pultin myötölujuuteen otetaan huomioon laskemalla ns. vertailujännitys. Siispä tuo leikkausvoiman kestävyys riippuu myös siitä miten tiukalle pultti on vedetty. Kireälle vedetyn pultin alla pinnat puristuvat lujasti toisiaan vasten, joten liitoksen leikkausvoimat siirtyvät suureksi osaksi kitkan välityksellä osasta toiseen, joten pultin kokema leikkausvoima voi kiristetyssä pultissa olla hyvin pieni.
Mjaah. Mitäs tässä nyt jäi haaviin? Olisko se niin, että se takapenkki kestää pulttien puolesta norsun istahtaa kyytiin. Jostakin muualta menee rikki ensin, voi mennä vaikka kumi littuun.