Kirjoittaja Aihe: Öljykysymys  (Luettu 14439 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #30 : Elokuu 26, 2013, 00:59:55 ap »
Sellaista kyselen, että kai 1200 4V-koneeseen uskaltaa laittaa 10W-50 -öljyä, vaikka suositus on 10w-60? Yksi 6000 tulikin ajeltua jossain kohtaa noin. Sitten löysin varastosta avaamattoman purkin Mobil 1:stä, vuosikertaa 2005... Uskaltaako vielä käyttää, miten säilyy?

Ja kolmas kysmys, näyttää olevan 85w-90 vaihteistoöljy harvinaista. Mistä löytyy vai voiko korvata 80w-90:llä?
Agipilla taitaa olla, ja joku Mobilin kuormuriöljy...

Mista muuten arvasitte, että suunnittelen öljyn vaihtoa? :o

-pekka-

Mä laitoin sportin laatikkoon viimeksi Mobilin SHC 75-90. Tuntuu pelaavan paremmin kun entisillä 80-90 öljyillä. ( tai sitten 80tkm kohdalla laatikko on vasta sisäänajettu  ;D )

Moottoriin en näihin moniventtiilisiin laittaisi kyllä muuta kun 10-60 öljyä. Tämän kesän ollut öljynlämpömittari kiinni ja mun mielestä aika koville lukemille pääsee helposti. Siis +120 astetta.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #31 : Elokuu 26, 2013, 10:36:06 ap »
Koneeseen ehdin jo laittaa nuo 10-50:t. Ajelen niillä syksyn ja laitan keväällä paremmat.
Laatikkoon voisi kokeilla tuota 75-90:stä.

Onko mitään kikkaa millä laatikon öljyt saa nätisti valutettua, proppu kun sijaitsee 5 cm
pakokäyrän yläpuolella...?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #32 : Elokuu 26, 2013, 11:03:10 ap »
Useimmissa isolohkoisen vaihdelaatikoissa on kaksi valutusreikää: pohjassa ja takaseinässä. Kaikissa ei näytä olevan tuota takaproppua eikä sitä räjäytyskuvissa tai huolto-ohjeessa edes mainita.

Pikkulohkoisissa proppu on vaihteiston etuosan pystykohdan alareunassa kokolailla keskellä. Avainkoko 17 mm.

Tyhjentymisessä auttaa jos pyörää voi kallistalla hieman pituussuunnassa että vaihteiston takaosakin tyhjenee.

Kyllä ne proput siellä pyörän huoltokirjassa mainitaan. Kanattanee kunkin ottaa tietokoneelleen tai tulostaa huoltokirjat, korjaamokäsikirjat ja räjäytyskuvat kun ne täältä internetistä on ilmaiseksi saatavissa. Esimerkiksi näin: http://www.guzzitek.org/parts_list/pb/750/750NevadaClassic_2009_PL%28GB%29.pdf

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #33 : Elokuu 26, 2013, 12:02:28 ip »
Minä lauantaina vaihdoin kaikki öljyt:
- Peräpäähän Mobil 80W-90 + Molykote. Ihan tavallinen öljy Motonetistä. 0,25l + 0,025l
- Koneeseen Valvoline 20W-50. Ihan tavallista koneöljyä Motonetistä. 3l ( rapiat 7€/l )
- Laatikkoon samaa kuin perään ilman Molykotea. 0,75 l ( rapiat 7€/l )

Vanhan öljyn poisto on helppoa kuin tupakinpoltto: Proput auki. Laatikon proppu on vain siten, että joutuu irroittamaan pakoputken välipöntön, jota varten joutuu irroittamaan molemmat änkkärit.
Siinä ei kauan nokka tuhise, mutta on kuumana "vähän" kireät nuo saumakohdat...
Työkaluina 22 ja 17 mm lenkit, 17mm jatkohylsy ( vaihdel. proppuun ei ylety lenkillä ) ja 10 ja 13 mm hylsyt. Ja tietysti öljyastiat ja tratit yms.

Se sen merkillisempää...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #34 : Elokuu 26, 2013, 13:33:40 ip »
Tuo oman Calin pakoputkimuutos helpottaa huoltotoimia. Ei juuri ole esteenä ruuvailulle, edes rasvojen vaihdossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #35 : Elokuu 26, 2013, 15:57:32 ip »
Eikös noissa uudemmissa oo kumminkin toinenkin  tyhjennysroppu sielä laatikon perässäkin ettei tarvi sitä pakoputkisulkeista tehdä? Luulen että EV:ssäkin on.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2013, 07:27:37 ap kirjoittanut R80/7 »

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #36 : Elokuu 26, 2013, 19:34:19 ip »
Onko mitään kikkaa millä laatikon öljyt saa nätisti valutettua, proppu kun sijaitsee 5 cm
pakokäyrän yläpuolella...?


Vanhasta öljypurkista tms vois leikata sopivan palan ohjaamaan sitä öljyä vähän kauemmas siitä putkesta. Minä oon kyllä antanu valua siittä vaan suoraan, ei se kamalasti tunnu sotkevan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125