Kirjoittaja Aihe: Öljykysymys  (Luettu 14440 kertaa)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2013, 20:22:28 ip »
Öljykysymys:
Mistä se johtuu- että Valvolineöljy on näin suosittu (johdossa:33 % ).
Eikö ole suurin piirtein sama aine kuin muissa?? Ehkä on halpa-öljy ?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #16 : Huhtikuu 01, 2013, 20:35:36 ip »
Helpoiten saatava 10w-60 öljy.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #17 : Huhtikuu 01, 2013, 21:58:59 ip »
Valvoline on Motonet´ssä näppärästi saatavilla ja tarpeellisen halpaa.
Tuo hintakin nyt jotain meinaa, kun öljyt vaihtaa 4xkesässä.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #18 : Huhtikuu 16, 2013, 14:54:50 ip »
Calissa Valvoline VR1 10-60 ja Quotassa iso D. Valvolinea sa tosiaan hyvin Motonetistä vaikka nyt viimeksi ostinkin Varaosamaailmasta, jossa hinta oli sama. VR1 20W-50 oisi ollut 10€/pönttö halvempaa. 10-60 on toimiva myös Pegasossa talvella ja siksi sitä kun selviää yhdellä öljyllä.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #19 : Elokuu 21, 2013, 11:14:36 ap »
Sellaista kyselen, että kai 1200 4V-koneeseen uskaltaa laittaa 10W-50 -öljyä, vaikka suositus on 10w-60? Yksi 6000 tulikin ajeltua jossain kohtaa noin. Sitten löysin varastosta avaamattoman purkin Mobil 1:stä, vuosikertaa 2005... Uskaltaako vielä käyttää, miten säilyy?

Ja kolmas kysmys, näyttää olevan 85w-90 vaihteistoöljy harvinaista. Mistä löytyy vai voiko korvata 80w-90:llä?
Agipilla taitaa olla, ja joku Mobilin kuormuriöljy...

Mista muuten arvasitte, että suunnittelen öljyn vaihtoa? :o

-pekka-

McStadey

  • Viestejä: 77
  • Breva V750 IE -05
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #20 : Elokuu 21, 2013, 11:33:44 ap »
Ite laitoin viimeks laatikkoon Castrolin 85W90, löytyy aika monista paikoista eikä maksa paljon. Kuormuri/työkoneöljy tuokin...
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #21 : Elokuu 21, 2013, 11:40:30 ap »
Noin pienet öljyjen erot kuin edellä on mainittu tuskin vaikuttavat sitä taikka tätä voiteluun. Mieluimmin kannattaa kiinnittää huomiota laatuluokitukseen kuin siihen onko viskositeetti juuri sitä kuin sanotaan. Myös lisäaineistus on tärkeämpi kriteeri kuin viskositeetti kunhan nyt ollaan suurinpiirtein samalla kymppiluvulla.

Jos vaaditaan GL5-lisäaineistettua öljyä niin GL4 ei silloin ole oikea valinta vaikka viskositeetti olisi juuri oikea.

Se että jonkin öljyviskositeetin löytäminen tuntuu vaikealta johtuu siitä että kauppias ei pienen menekin vuoksi pidä kaikkia laatuja hyllyssään. Kaupunkipaikoissa öljyjä löytynee helposti laatua kuin laatua ja syrjäseudiulla voi kauppiasta pyytää tilaamaan kun kerran on maksava asiakas tiedossa.

Moottori- ja vaihteistoöljyt eivät säilytyksessä vanhene jos korkki on kunnolla kiinni.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #22 : Elokuu 21, 2013, 14:01:24 ip »
Kiitos selventävistä vastauksista! Siis Mobilit koneeseen ja 80w-90 -öljyt vaihdelaatikoon ja perään. Luokitusvaatimuksesta ei mainita pyörän ohjekirjassa eikä huoltomanuaalissa muuta kuin että suositellaan laatikkoon Agip MG/S -öljyä. Se näyttää täyttävän GL-5 -vaatimuksen. Eli Noista sitten GL-5:n täyttävää tavaraa pyörän uumeniin  8)

Muuten tuntuu aika hifistelyltä valmisjalta se, että perään on 80w-90 ja laatikkoon 85w-90...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #23 : Elokuu 21, 2013, 14:58:39 ip »
Ei sillä yläpäällä ole Suomen kesässä merkitystä.  Siis onko 50 vai 60. Calilla ajanut molemmilla, jopa helteessä radalla. 60 on kuumana ehkä aavistuksen hiljaisempi, noin niin kuin kolinoilta.
Lootassa on Redlinen punapuurot. Vaatii lämmittelyajoa hyvän aikaa, ennen kuin norjistuu järkeväksi. Lämpimällä lootalla menee hyvin pykälät tupaan ja ei löydy välivapaita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #24 : Elokuu 21, 2013, 18:05:21 ip »
Lainaus
suositellaan laatikkoon Agip MG/S -öljyä
Mitähän merkillistä tuo sitten mahdollisesti sisältää?
"Special gear oil - - modified EP characteristics - - exceptional properties - - especially designed for Moto Guzzi gearboxes."
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #25 : Elokuu 21, 2013, 23:03:45 ip »
Se on MG-entusiastin ainoa oikea valinta.
Forza Moto Guzzi!

Velipoika

  • Viestejä: 70
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #26 : Elokuu 22, 2013, 09:06:59 ap »
Lisää asiaa öljyistä! Kaikki tarpeellinen öljy löytyy näistä Mobil Express öljynvaihto liikkeistä! Tiettyjä öljylaatuja kun ei ole jokapaikasta saatavissa! Omassa Norgessa koneessa Valvoline VR1 10W-60 ja lootasaa mobil hda 85W-90 ja perässä shell advance 80-90. Että tämmönen sekotus!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #27 : Elokuu 24, 2013, 09:56:35 ap »
Tuo hintakin nyt jotain meinaa, kun öljyt vaihtaa 4xkesässä.

Siis miten paljon nää ajat kesässä??

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #28 : Elokuu 24, 2013, 15:29:55 ip »
Arvelisin jotain +40000 kesässä. LM IV:een käyttäjän käsikirja suositteli muistaakseni öljynvaihtoa 3000km välein. Helppo tarkistaa, mutta ei kait kukaan sitä noudattanut. Öljyt ja koneet olivat silloin erilaisia. Etenkin öljyt.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljykysymys
« Vastaus #29 : Elokuu 24, 2013, 17:13:54 ip »
Öljyt ja koneet olivat silloin erilaisia.

Ei ollut käytössä kuin keskipakosuodatin jonka siivoaminen käytännössä vaati koneen purkamisen. Siksi öljyt vaihdettiin 3000 km välein ja tyypiltään se taisi olla paikalliselta Teboililta saatavaa 10W30 mineraalia. Asuin silloin ko huoltiksen lähellä. Koneet olivat sisältä kuin hiilikellareita, noin värinsä puolesta. Olikin jännää ryhtyä käyttämään ns peseviä öljyjä: ensin piti puhdistaa se keskipakosuodatin ja sitten laittaa pesevä öljy sisään jolloin päivän ajon jälkeen sai laskea mustaa kuraa koneesta ulos. Mutta muutaman vaihdon jälkeen oli kone sisältä puhtaampi kuin päältä. Partikkelit kuitenkin kiersivät siellä "vapaana" sen kolme tonnia kunnes vaihtoaika tuli vastaan. Vaan hyvin sekin pyörä asiansa toimitti. Oli entinen poliisipyörä ja ajoin sillä lisää 160.000 km ilman isompia murheita. Venttiilinohjurit mankeloitiin uudelleen tiukoiksi ja männänrenkaat jossain vaiheessa vaihdoin.

Pyörä oli siis 850 GT 1973.
Blogissani pyörähistoriajutussa on kuva siitä muutaman vuoden takaa. http://www.motomatti.fi/2009/10/pyorahistoria.html