Kirjoittaja Aihe: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset  (Luettu 9254 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset
« Vastaus #15 : Maaliskuu 06, 2013, 18:41:58 ip »
Tässä säästövinkki tai pelastus tienvarresta pienellä laitolla.

http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-kytkinvaijeri.html

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset
« Vastaus #16 : Maaliskuu 06, 2013, 19:14:33 ip »
Terve

Tuo Bilteman korjaussarja on tosi hyvä, on pelastanut itseni ja kerran kaverinkin tienpäältä kotiin

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset
« Vastaus #17 : Maaliskuu 06, 2013, 20:34:48 ip »
Itse käyttänyt noita vaijereita muihin rakennelmiin, mutta en vielä pyörässä. Toiminnevat kyllä siinäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset
« Vastaus #18 : Maaliskuu 07, 2013, 07:40:00 ap »
Noista vaijereista...

Minulla joskus Stonessa katkesi kaasuvaijeri Huittisten vanha kaatopaikan kohdalla. ( Ennusmerkki vai vihjaus... ).
Laukusta uusi varaosavaijeri ja ihmelinkkari McGerber ja kas - matka jatkui.
Nyt on Calin lasissa ~85´000 km. Vaihdoin talvihuollossa mukana kuskatut uudet varavaijerit ( kytkin ja kaasu ) ja siirsin käytetyt varalle.
Näin varmistin, ettei näistä syistä ainakaan matka katkea. Ja käytetyt toimivat hyvin hätäapuna mulle tai muille.
Kaikki voi mennä rikki, mutta hyvä ja riittävän perusteellinen huolto varmistaa matkanteon - ainakin niin kuvittelen.

Joskus mietin sen Rovaniemellä tehdyn laakerivaihdon jälkeen, jotta mitäs pitäis olla mukana. Enkä tullut ns. hullua hurskaammaksi.
Kun periaatteessa mikä tahansa voi mennä rikki - MOT - eikä ihan kaikki mahdu mukaan. Joten,  paras mukana oleva on täyskasko, jossa hinausvakuutus.
Sillä pääsee pois keskeltä ei-mitään ainakin ihmisten ilmoille. Sekin 2xMOT, se bensaletku...

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset
« Vastaus #19 : Maaliskuu 07, 2013, 09:22:56 ap »
Noista vaijereista.

Joo, ei vara venettä kaada, mutta kaikkia "varaosia" ei voi mukanaan kuskata joten priodisointia kantsi harrastaa. Omasta Quotasta jäi kaasu "hirteen" viime keväthuollossa, mutta onneksi kototallissa. Rispaantunut kuten Matin kuvassa. No Piikkiöstä uusi tilaukseen, mutta hämmästyin sen ohuudesta ( vähän kuin pilkkisiima ;)  )
Edellisessä saku-pyörässä en ikinä kuskannut mukana muuta kuin nippusiteitä ja roudarinteippiä. Jotenkin vaan luotin tuohon laatuun enkä ikinä vaihtanut yhtään vaijeria tms. ja yli 100tkm ajoin. No elämä on.... mutta joskus Norjan reissussa kyllä tuli mieleen kun vuonoja kiertelin, jotta jos tänne saku "sippaa", niin taitaa reissu vähän venahtaa...
Vielä on "kuntopyöräilyn" aikaa, mutta mukavalta tuo valoisuus jo näyttää, joten eiköhän kohta mies löydy tallista Quotan "kimpusta" ( talvella käytän sitä muutaman kerran kun ensin pistän sen lämpimäksi 3kw puhaltimella ja huputettuna).
Kevättä rintaan Guzzisteille  8)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vaijerivinkki kaasuun
« Vastaus #20 : Huhtikuu 30, 2013, 11:12:14 ap »
Vinkki kaasuvaijeririkon sattuessa: niissä malleissa joissa on ns joutokäynnin korotusvipu vasemmassa sarvessa voi säätää niin että vivusta saa kierrokset nousemaan liki 4000 rpm asti. Eli voi ajaa varovasti johonkin turvallisempaan remonttipaikkaan.

Jatkoa edelliseen: joutokäynnin korotusvivun vaijerin voi vaihtaa korvaamaan kaasuvaijeria ja ajella niin kuin ei mitään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset
« Vastaus #21 : Huhtikuu 30, 2013, 12:03:51 ip »
Vaatii sitten pari työkalua, jos vaijereita vaihtamaan lähtee. Ainakin leatherman reppuun joka jätkälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset
« Vastaus #22 : Huhtikuu 30, 2013, 12:10:59 ip »
Onhan se Leatherman tai Fiskarsin Gerber aina tyhjää parempi mutta pienellä varautumisella voi tehdä työkalupussukkaan sopivan valikoiman oikeita työvalineitä että ei tarvitse lelulla leikkiä ja kulmia nuljata.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset
« Vastaus #23 : Huhtikuu 30, 2013, 12:39:45 ip »
Itse en ole vuosiin kantanut työkaluja mukana, niin ei ole tarvinut tien päällä korjata mitään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset
« Vastaus #24 : Huhtikuu 30, 2013, 13:29:59 ip »
Kaasariguzzilla pääsee ihmisten ilmoille kun kiertää tyhjäkäyntiä säätävät luistinnostoruuvit ihan pohjaan. Se on metka juttu, mutta pyörä kulkee sillä säädöllä jokseenkin neljääkymppiä vaihteesta riippumatta. Pysähtyminen on sitten tympeää kun kone ryntää ihan holtittomasti jos ei ole jaakona peukalo tappokytkimellä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset
« Vastaus #25 : Huhtikuu 30, 2013, 14:19:10 ip »
Ei minunkaan ole aikoihin tarvinnut mitään tien päällä korjata mutta monen tien reunaan parkkeeranneen pyörän olen sen verran kuntoon saattanut että on päässyt pois tien päältä oikean avun ulottuviin tai vika on jopa tullut kerralla kuntoon. Mitään tilastoja en ole tehnyt mutta vanhat Yamahat, FZ, FJ ja XJ on olleet useasti autettavien listalla. Tyypillinen vika on polttoainehanan toimintahäiriö.

Kun liikun autolla, esimerkiksi nyt Vapun tietämillä, mitään työkaluja ei ole mukana mutta on kaiken varalta moottoripyörän hinaustarpeet.

Kehittelin tätä viime vuonna käyttöön ottamaani laitetta ja nyt sillä kulkee pyörä kuin pyörä. Uudesta versiosta ei ole vielä toimintakuvaa. Tässä prototyypin käyttöä ja sen puutteista sekä ongelman väliaikainen ratkaisu: http://www.motomatti.fi/2012/06/mpn-vetolaite.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kytkimen perussäätö, 5-vaihteiset
« Vastaus #26 : Huhtikuu 30, 2013, 17:17:42 ip »
Tuollaisen hinauskamppeen tiimoilta oli joskus juttua katsastusinssin kanssa, saa hinata maksimissaan kuuttakymppiä ja pyörän perässä tulee olla erottuva heijastin. Pykälä sama kuin hinattavalla laitteella/työkalulla. Ettei tule tien päällä yllätyksenä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.