Kirjoittaja Aihe: Kevättä ilmassa  (Luettu 10808 kertaa)

MPR3soft

  • Vieras
Kevättä ilmassa
« : Helmikuu 04, 2013, 16:17:24 ip »
ja ajokelejä odotellessa..

"sen ja sen verran papua" (muokattu asiallisemmaksi)
pitää olla, että pyörän saa pystyyn, kun se makaa kyljellään  8)  

Olen tähän mennessä kaatanut kaikki moponi vähintään kerran molemmille kyljilleen (kaikki neljä) - eikä hävetä yhtään - sehän on vain pyörän ja ukon ominaisuuksien testaamisen seurauksia  
Ainoaksi parantumattomaksi jäänyt vamma on vasemman solisluun pään luiskahtaminen pois kuopastaan. Ei haittaa muussa kuin punnerrusliikkeissä, koska silloin se tulee ulos kuopastaan  

Ole utelias ja selvitä uuden pyöräsi ominaisuudet ja omituisuudet harjoittelemalla rauhallisilla tieosuuksilla tehokkaat jarrutukset ja vastaohjausväistöt.
Moottoripyörät ovat kohtuuttoman kalliita esim. autoihin verrattuna. Jos on varaa mopoon, niin miksi säästää renkaissa, ajovarusteissa, ajoharjoituksissa, koska monen mielestä (esim. omaisten) itse kuljettaja on arvokkain, kun rojuja kerätään tien mutkasta..

Keväät ovat muutenkin sään vaihteluineen vaarallista aikaa, kun pitää päästä vääntämään kahvaa, eikä muisteta päivittää yksinkertaisiakaan varotoimia yllättävien tilanteiden varalta..

Ajokelejä joutuu vielä kotvan odottamaan, joten on aikaa kerrata onko motoristin vaistomaiset reaktiot sittenkään paljoa muuttuneet sitten "luolamies" ajoista:
http://www2.bajahill.net/mirror/AjoHanskassa/Ajo_Hanskassa_s1-15.pdf

« Viimeksi muokattu: tänään kello 16:06:46 kirjoittanut MPR3soft »




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #1 : Helmikuu 04, 2013, 16:58:42 ip »
Tuo on ihan hyvä. Taitaa olla mulla kännykässä tallessa. Toinen mikä kannattaa saada käsiin on Keith Coden "Twist of the Wrist".
Löytyy ulkomailta kirjana jos lukeminen maistuu ja DVD:nä. Taitaa olla jo kakkos osakin tullut. Käsittelee rata-ajoa, mutta todella monet säännöt ja ohjeet koskevat myös katuajoa. Suosittelen tutustumaan, lontoonkielen tulee sujua, mutta videolla nähdyt vinkit ja ohjeet aukeavat pelkällä elekielelläkin.

Tuohon kaatamiseen ja ylösnostamiseen kannattaa tutustua itse kunkin. Lähestulkoon samalla tavalla tekniikkalaji, kuin pyörän keskipönkälle polkaisu  ;)


http://www.amazon.com/Twist-Wrist-Motorcycle-Roadracers-Handbook/dp/0965045013
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2013, 22:03:43 ip »

Empä tiedä.... rekipelillä täällä pohjoisemmassa  ;D

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #3 : Maaliskuu 22, 2013, 17:22:27 ip »
Lataa kevät tästä:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>90%ladattu error...

Kevät ei ole saatavissa.

Kokeile muuta vuodenaikaa...

 ;)
Sentire la forza!
Terv: Timo

Reima

  • Vieras
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2013, 16:09:47 ip »

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #5 : Maaliskuu 24, 2013, 08:11:28 ap »
Joo...kevättä ilmassa... ;D
Perjantaina soittivat maalaamosta, että takaloksu olis valmiina. Nyt vain ruuvikauppaan ja kasaamaan takapäätä.  :D
Tulis vaan niin lämmintä, että vois tallin ovet auki väännellä italiatarta kohdilleen.
Vaan näytää kuitenkin siltä, että pääsiäisenä ei vielä pääse Kaivaria korkaamaan...

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #6 : Huhtikuu 01, 2013, 10:23:28 ap »
Tämän kevään pääsiäisajelu korvattiinkin pääsiäishiihdolla.
Onkin varmaan näillä seuduilla ensimmäinen kerta sitten
jääkauden päättymisen kun pääsiäisenä on päässyt hiihtämään.


motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #7 : Huhtikuu 01, 2013, 12:23:43 ip »
Vedit siis kokeeksi suksilla lentokentän päästä päähän....


Ajamisesta: joskus toistakymmentä vuotta sitten olin tätä kirjaa työryhmän yhtenä jäsenenä suomentamassa ja korjaamassa siinä olleita virheitä sekä soveltamassa sitä paikallisiin olosuhteisiin. Tässä linkki ja ihan ilmaiseksi:

http://www.motoristisurvival.fi/?sivu=ajo-hanskassa

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #8 : Huhtikuu 01, 2013, 13:04:42 ip »
Eilen oli sen verran kevättä ilmassa että tiggasin uutta pakoputkistoa kasaan. Kohta pörisee. Ajoon ei vielä ole kiire.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #9 : Huhtikuu 01, 2013, 13:14:06 ip »
Vedit siis kokeeksi suksilla lentokentän päästä päähän....

Nimenomaan. Tuolla tuli aikoinaan opetettua Turpolle pyörän käsittelyä
n. 200 000km sitten. Kolmena päivänä vekslausta kentällä ja neljäntenä
baanalle. Kerran vain oltiin törmäyskurssilla rullaavan lentokoneen kanssa.



MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #10 : Huhtikuu 01, 2013, 15:23:38 ip »

Juu

Perinteinen Kokkolan MP- näyttely käväisty.   Eipä paljon jäänyt käteen .    .   tai ensimmäinen selkäsuoja, liivimallinen Forcefield .
Eipä lähtiessä olisi uskonut että sellaista ostaisin. Oli vaan niin sopiva ja jopa tyylikäs. Ja tarravyöllä saa vetää vatsan sisään .

Moto-Kokkolalla oli ainut iso osasto ja käytettyjen myyjiä. Ja jopa onnistuivat myymään muutaman matkapyörän. YKSI Stelvio oli eksynyt joukkoon. ELI tämä on nähty. Ps. Teeri järven Kallea puhuttelin, oli voimissaan.
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #11 : Huhtikuu 01, 2013, 20:37:44 ip »
Vieläkö Kalle tekee kauppaa?
-92 jo huhuttiin että lopettelee.... ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #12 : Huhtikuu 01, 2013, 20:47:12 ip »
 ;) Kerran kuin puhuin Kallen kanssa Kawa - se 6 syl,sestä. Kysyin oli semmosia Teerijärvillä. Kalle oli sitä mieltä että
2-sylinterinen peli olis  "parempi - on vähemmän liikkuvia osia. 2-syl on kestävämpi ja halvempi korjata jos, ja kun rikkoo.
Oli yks Z-m-pyörä Bennäs,issä autoliikeellä, mutta mulle ei kauppa syntynyt.
Vasta 20 vuotta myöhemmin ninja 4-syl saapui meidän pihalle.
Kalle ajoi usein pitkiä matkoja euroopassa mm BMW,llä ja Hondalla. Viime kerta kun kävin hänen luona oli myyntihallissa
eniten 2-sylinterisiä bmw-ja  vanhempia englannin- pyöriä. Joskus näen hänen ilmoituksia Huimapyörä-lehdessä ja Vasabladet,issa.
Varaosia hänellä on aika paljon .

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #13 : Huhtikuu 01, 2013, 21:06:11 ip »
Vieläkö Kalle tekee kauppaa?
-92 jo huhuttiin että lopettelee.... ;D

KYLLÄ TEKEE .

Helkutin hyvä muisti. Heti kysyi että  miten BMW  jaksaa, jonka myi vuonna 2000 minulle.. ja samaan syssyyn epäili onko minulla kunnon pyöriä ollenkaan. Heh .heh
Englannista tuottaa museoitavia.  Tuli Laverdasta puhetta .  -saas nähdä tuleeko soitto että nyt on se 1000:n täällä, josta puhuttiin.
Daytolalla kertoili ajaneensa vakavan kolarin Ruotsissa aikanaan ja piti MG :tä kunnon pyöränä
Ja taisi olla LeMans myynnissä , joka on muutettu 1000 ccm.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Kevättä ilmassa
« Vastaus #14 : Huhtikuu 02, 2013, 15:52:36 ip »
Muuten Kalles Motor myi Moto Guzzeja 70 - 80 luvulla. Naapuri osti Nevadan häneltä. Naapurilla oli tätä ennen CB 750 K- mutta istuinkorkeus oli vaativa-
siksi osti juuri Nevadan ja sit. kun moottoripyöräily loppui Kalle sai taas tehdä ostokaupan. Ennen näitä pyöriä naapuri ajoi Jawalla ,jo 50-luvulta.

PS.  Saa nähdä jos Laverda sapuu...       mikä malli kiinnostaa eniten??  Etkö tykkää MEVP kardaanimp.,stä.

Toinen mp-myyjä huomasin tänään netissä - myy  uusia Guzzeja ja muita tarjoushinnalla.  Esim. 1200 cm3 italo-mp alle 15 000 eur. (Etelä-Suomessa) -  Osta pois - kevät tulossa...