Kirjoittaja Aihe: Huohotusputki  (Luettu 2532 kertaa)

Harri Eronen

Huohotusputki
« : Tammikuu 28, 2013, 11:17:23 ap »
Uudenpaa Kustia huoltaessa ,huomasin tankin "huohotus"putken olevan tukossa. Ompi aika kinkkinen  puhdistettava.Aikani pähkäiltyäni kokeilin seuraavaa: Mopon kaasuvaijerin pätkä (n 15 cm) kiinni Dremeliin ,varovaiset kierrokset,liikuttelua edes-takaisin huohotusputkessa ,välillä uusi vaijerin pätkä Dremeliin ja kohta putki puhdas. Vaijerinpätkää kiinnittäessä kannattaa huomioida vaijerin "kiertosuunta"  .Liukasteena WD-40 toimi hyvin. Tankki oli luonnollisesti irroitettuna.

motomatti

Vs: Huohotusputki
« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2013, 11:56:58 ap »
Tarkoittanet ns ylivuotoputkea joka päästää tulvivan polttoaineen muualle kuin tankin maalipinnalle ja vie sateella tankkausaukkoon kertyneen veden muualle kuin tankkiin (riippuu mallista). Tyypillisesti tällä hetkellä itsellänikin tukossa kahdessa pyörässä. Paineilmalla sitä ei kannata yrittää avata koska todennäköisesti putkeen liittyvä letku tankin alta poksahtaa irti. Jotkut sanovat avannensa reiän poralla mutta sitä ei voi suositella kun kanava ei ole välttämättä aivan suora. Tuo vaijerikikka lienee parasta tähän asti. Itse olen sörkötellyt hitsilangalla ja saanut reiän auki mutta homma iskee liki joka vuosi. Tosin nykyään ei ole juurikaan haittaa siitä että esimerkiksi tankin korkin upotuksessa lilluva vesi pääsee bensiinin joukkoon. Bensiinissä on niin paljon etenolia joukossa että vesi sitoutuu siihen eikä aiheuta välittömiä ongelmia vaan menee ruiskutusjärjestelmän läpi polttoaineen mukana.

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2013, 11:59:38 ap »
Hyvä ohje! Tästä on ollut juttua aiemminkin. Kait pyörittämiseen käy mikä tahansa matalakierroksinen ruuvinväännin tai käsidrilli. Mitään liian kovaa ei kannata tässä tapauksessa reikään työntää  ;)
Forza Moto Guzzi!

Harri Eronen

« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2013, 12:21:42 ip »
Sama se millä pyörittelee,Dremeli tms,on siitä kätevä ,että on pienikokoinen,toista kättä kun joutuu käyttämään vaijerin "tukena" että pysyy vaijeri  putkessa. Alussa voi tietysti käyttää lyhyempää  n 5 cm pätkää ,ei ole niin herkkä hyppäämään pois. Joo, ei poraaminen ainakaan Jackalissa onnistu, ylivuotoputki kun näkyi olevan malliltaan  spiraali.

TunturiTT

« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2013, 14:27:18 ip »
Tuo olikin hyvä konsti. Itse kokeillut hitsauslangalla ja sinne putkeen jää kuitenkin aina rojua, niin on taas ensi vuonna tukossa. Mulla oliskin noita vaijereita jos mitä kokoa ja portaattomalla säädöllä oleva Dremelikin löytyy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.