Kirjoittaja Aihe: ABS jarrut pakollisiksi moottoripyöriin 2016  (Luettu 4917 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
ABS jarrut pakollisiksi moottoripyöriin 2016
« : Marraskuu 20, 2012, 23:13:34 ip »
http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/11/20/eu-paatti-moottoripyorien-abs-jarrut-pakollisiksi/201242367/304?ref=low_story_list

Vuodesta 2016 alkaen uusien moottoripyörien ja skoottereiden (>125 ccm) on oltava varustettu lukkiutumattomilla jarruilla (ABS).  EU parlamentti äänesti tiistaina uusista määräyksistä, jotka koskevat n.30 miljoonaa ajoneuvoa. Lisäksi 2016 alkaen ovat ankarammat Euro 4 -pakokaasumääräykset voimassa. Vuodesta 2020 Euro 4 -määräykset ovat  voimassa kaikille motorisoiduille kaksipyöräisille. Hallitusten on vielä hyväksyttävä muodollisesti päätös.

=> Kestikö melko kauan, milloinkas tämä tuli autoihin?  Mahtaako monen mallin valmistus loppua 2016 vai onko ABS -päivitys kustannuksiltaan jotenkin järkevää?
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: ABS jarrut pakollisiksi moottoripyöriin 2016
« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2012, 00:08:58 ap »
Hyvä varustehan ABS jarrut moottoripyörässä on. Kun tuotantomäärät lisääntyy hintakin asettuu järkeväksi.
Autoissa tuo on kyllä kiusallisen vika-altis järjestelmä siihen nähden kuinka yksinkertaisesta laitteistosta on kysymys.
Ongelmat näyttävät keskittyvän mekaniikkaan, sähköpuoli taitaa olla edelleen parhaiten tehty mitä autoista löytyy.
 Tuppaa lisäksi aina vaatimmaan korjaamokäynnin häiriintyessään.

Pekka
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS jarrut pakollisiksi moottoripyöriin 2016
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2012, 06:53:11 ap »
Eikös se ollut että ABS:t tai Dualit? Silloinhan Guzzin käyttämät integraalit pitäisi riittää.

edit: koskikin alle 125:ia se dual cbs.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: ABS jarrut pakollisiksi moottoripyöriin 2016
« Vastaus #3 : Marraskuu 21, 2012, 09:34:44 ap »
Mitähän muuta on tullut päätetyksi? Katsastus?
Emeritus-guzzisti

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: ABS jarrut pakollisiksi moottoripyöriin 2016
« Vastaus #4 : Marraskuu 21, 2012, 10:44:22 ap »
onk ne autoissa pakolliset, nivaa ainakin myydään ilman mutta onkohan poikkeus kun on neliveto ?

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: ABS jarrut pakollisiksi moottoripyöriin 2016
« Vastaus #5 : Marraskuu 21, 2012, 12:07:40 ip »
Maastossa käytettävässä mopossa ABS-jarrut on haitta. Lukkiutuvaa jarrua käytetään ohjaamiseen - onkohan sitä ajateltu ?

Töissäkin juotuu kohta laittamaan vissiin munasuojatkin päälle kun tämä kansalaisten turvasuojelu etenee joka alueella..

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ABS jarrut pakollisiksi moottoripyöriin 2016
« Vastaus #6 : Marraskuu 21, 2012, 12:35:23 ip »
Henkilökohtaisesti en ABS:stä välitä enkä ole sitä vielä tarvinnut eikä sitä tarkoituksella omistamiini ajoneuvoihin tule.
Siihen on syynsä: Kaikki turvalaitteet jotka ajoneuvoon on asennettu korottavat ajoneuvon hintaa ja siten kyseiset lisävarusteet ovat autoveron piirissä korottamassa hintaa. Tämä asiantila pitäisi saada muutetuksi siten että turvavarusteiden verotaso pitäisi olla nolla tai mieluimmin turvallisuuteen kannustava veronalennus. Autovero koskee myös moottoripyöriä.

Lainaus
Vuodesta 2020 Euro 4 -määräykset ovat  voimassa kaikille motorisoiduille kaksipyöräisille. Hallitusten on vielä hyväksyttävä muodollisesti päätös.

Tuskinpa nyt kuitenkaan lähdetään taannehtivaa lainsäädäntöä toteuttamaan? Eiköhän vanhoilla prutkuttimilla saa käryttää vielä vuoden 2020 jälkeenkin ilman saasteensyöjiä?

Tämä katsastusasia nyt pulpahtelee esiin tämän tästä.

Moottoripyörille on olemassa toimiva pakollinen kansallinen katsastusjärjestelmä maassamme. Sitä kutsutaan muutoskatsastusvelvollisuudeksi ja sen alaisuuteen kuuluvat kaikki mopoa isommat kaksipyöräiset iästä rippumatta. Tämän velvollisuuden totetumista valvotaan nk. tienvarsitarkastuksissa ja sieltä ohjataan katsastukseen tai poistetaan ajoneuvo liikennekäytöstä jos on veroja rästissä tai ajoneuvo vaarantaa välittömästi ympäristöä tai turvallisuutta.

Taannoinen EU:n Komission esittämä katsastuspakko (muutama kuukausi sitten) tuli torpedoitua etujärjestömme Smoton lausunnon perusteella. Se aiheutti eräänlaisen dominoefektin muissa jäsenmaissa jotka myös osaltaan palauttivat esityksen takaisin valmisteluun.
Tässä Smoton lausunto: http://www.smoto.fi/images/stories/Ajankohtaista/katsastus/SMOTO%20MP%20maaraaikaiskatsastamisen%20hyodyt%20ja%20kustannukset%20Suomessa.pdf

Lausunto on myös käännetty muille EU:n sivistyskielille.

FEMAn kotisivu: http://www.fema-online.eu/

Sieltä löytyy tämänhetkinen keskustelunaihe että sivun lopussa katsastusdirektiivin toistaiseksi tyrmännyt Smoton lausunto.

Tähän saastepäästö- ja turvallisuusdirektiiviesitykseen ei todennäköisesti ole heittää vastaavaa lausuntoa koska asia koskee ensisijassa mp-valmistajia ja vasta sen jälkeen kuluttajia. Ja kuluttaja voi aina tehdä valintoja.

Tässä Komission esitys kokonaisuudessaan: http://www.fema-online.eu/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=335&cntnt01returnid=15

Ei näköjään koske lainkaan L5e -moottoripyöräluokkaa.
Lainaus
Existing models will have to apply one year later accordingly.
Yllä oleva lause viittaa tosiaankin myös jo olemassa oleviin kapineisiin. Lauseen sisältömuoto on kuitenkin melko epäselvä että sen suhteen voi olla luvassa melkein mitä vaan.

Elämme edelleenkin mielenkiintoisia aikoja ja etujärjestötoimintaa tarvitaan edelleen. Edelleenkään ei ole yhtään etujärjestötyöntekijää Suomessa. Ei edes osa-aikaista.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: ABS jarrut pakollisiksi moottoripyöriin 2016
« Vastaus #7 : Marraskuu 21, 2012, 14:53:41 ip »
Mielenkiintoista tekstiä löytyy:
"Measures to prevent tampering of the powertrain are going to be installed on all new powered two wheelers with a performance of up to 35 kW (sub-categories B, A1 and A2). The riders organisations represented by FEMA successfully managed to exclude A3 motorcycles and sidecars from these measures. Similarly, special schemes for the approval of individually built motorcycles remain in place which means that the possibility to exempt custom motorcycles from some of the strict measures of this regulation remains."

Eli ns. roplauskielto (ja virityksen estolaitteiden sisällyttäminen) koskee vain alle 35 kW pelejä, mikä on ymmärrettävää, koska niitä koskee myös rajoitettu ajo-oikeus. Ja customeita saa edelleen rakennella.

Tuo 'existing models' jne. koskenee vain jo nyt tuotannossa olevia malleja, joita ehkä ei edellytetä muutettaviksi - tai sitten edellytetään vuoden päästä (minkä vuoden?).

Katsastuksen suhteen asia näyttäisi edelleen olevan auki - ainakaan mitään mainintaa siitä, että asia ei olisi edelleen vireillä, en löytänyt.
Emeritus-guzzisti

TK

  • Viestejä: 294
Vs: ABS jarrut pakollisiksi moottoripyöriin 2016
« Vastaus #8 : Marraskuu 27, 2012, 09:01:35 ap »
Uskoisin että Matin ja Vierailijan mainitsema "existing models" tarkoittaa ihan vaan nykyäänkin käytössä olevaa systeemiä missä esim. päästötason täyttämistä vaaditaan aikaisemmin uudelta ajoneuvotyypiltä ja ainakin suomessa vähän myöhemmin ensi kertaa käyttöön otettavalta ajoneuvolta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ABS jarrut pakollisiksi moottoripyöriin 2016
« Vastaus #9 : Marraskuu 27, 2012, 09:38:02 ap »
Katsastusasia on edelleen vireillä Komissiossa. Se vain palautui takaisin valmisteltavaksi koska osa jäsenvaltioista ei pitänyt sitä hyvänä esityksenä. Näin toimitaan koska EU:n Parlamentti on päättänyt että moottoripyörille tulee yhtenäinen ns harmonisoitu katsastusmenettely. Komission virkamiesosasto valmistelee uuden katsastuslainsäädäntödirektiiviehdotuksen joka lähtee jälleen jäsenmaihin lausuntojen antamista varten.

Seuraavaa esitystä odotellessa ollaan niin kuin ennenkin ja mennään Suomen lakien mukaan nykyisellä katsastusmenettelyllä. Useimmat tuntuvat olevan tyytyväisiä nykytilanteeseen.