Kirjoittaja Aihe: Quota 1100 -polttoaineenkulutus  (Luettu 2874 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Quota 1100 -polttoaineenkulutus
« : Lokakuu 31, 2012, 08:53:27 ap »
Kysymys kohdennetaan lähinnä Trampille kun otti puheeksi tuolla TPS-jutussa. Omani söi parin nolla-asteisessa syykelissä 6,3 -6,7 l/100 km tavan matka-ajossa. Pyörä on aivan entisen omistajan jäljiltä. Kuitenkin se on on litran enemmän kuin Norgella ja puolitoista litraa Calin kulutusten yläpuolella samoissa olissa. Eli millaisia paljonko pyöräsi, Tramp, on vienyt? Vertailutieto kiinnostaa, jotta tietäisin onko oma kunnossa niiltä osin. Ja millä toimilla sen saa kohdalleen seoksen ja suodattimen lisäksi jos on tarpeen.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Quota 1100 -polttoaineenkulutus
« Vastaus #1 : Lokakuu 31, 2012, 10:02:26 ap »
Kun kerkesin niin vastaan tramppia ennen. Tosin omistin aikoinaan Quota tonnin.

Kulutus ei ole ennenkuulumattoman iso mutta kyllä siitä taitaa ainakin litran pois saada...

Moottorinohjauksen tyyppihän on sellainen että se toimii ilman jäännöshappimittausta eli järjestelmä ei yritä säätää seosta itsenäisesti.
Tarvitaan toimenpide joka olisi parasta suorittaa ajon aikana normaalilla ajosäällä. (yli +15 astetta)

Mitä tällä hetkellä voi tehdä, olettaen että pyörä on jo talvisäilössä, on tarkistaa ja säätää asetukset tehdasarvoihin.

Jos oikein hienostella haluaa niin voi ostaa lambda-anturin näyttöineen ja asentaa ne paikoilleen niin on koko ajan selvillä seosuhteesta.

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Quota 1100 -polttoaineenkulutus
« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2012, 11:27:03 ap »
Omani vie suunnilleen saman kuin sunkin Quotasi ( ennen Tps-säätöä ohjearvoon meni lähes 8l). Alle 6l en ole päässyt vaikka kuinka nätisti ajelisi. Vähän ihmettelen kun kone on ilmeisesti normi isolohko kuten Caleissakin, vai? ja niillä jotkut pääsevät vähemmällä. Painoakin pyörillä taitaa olla suht samanverran.
Tuo olis mielenkiintoinen testi tuo jäännöshappimittaus. Lamdan paikkakin on valmiina kun siinä oli ennen Power Command...
Matilta kysyisin käykö siihen kapea/laajakaista-lamda. Onko ne 12v. ja minkälainen "mittari" siihen tarvitaan ja mitkä ovat optimiarvot jäännöshapelle. Varmaan jostakin netistä sitä tietoa sais.
Taitas testit jäädä ensikevääseen, mutta vois suunnitella rauhassa.

Tuohon edelliseen alkukaasun herkyyteen tuli ajatus jospa jatkaisi ( jotenkin kokeeksi) sitä kaarivipua sieltä ruiskun päästä, niin liike kaasukahvassa pidentyisi. Taitaa olla kuolleena syntynyt ajatus. ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Quota 1100 -polttoaineenkulutus
« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2012, 12:23:15 ip »
Jäänöshappiantureita ja mittareita myyvät auto- ja moottoripyörätarvikeliikkeet. Suosittelisin laajakaistaa. Sillä pääsee kiinni isoonkin virheeseen ja on kuitenkin tarkka stökiömetrisellä alueella. Kuukletapa vaikka Innovate wide band. Omani ostin Stormilta. Se on helppo kalibroida, sirokokoinen ja näyttö pelaa auringonpaisteessakin.

Suosittelen kimppaostosta 3 - 4:n hengen porukalle. Kustannus nokkaa kohti muutaman kympin. Kukin mittailee ja laittaa asetukset kohdalleen. Seuraavan kerran tarvitsee kun muuttaa jotain arvoa tai ilmenee häiriöitä.
Tässä asennuksesta: http://www.motomatti.fi/2011/07/laajakaistalambdan-asennuksen.html ja tässä lisää: http://www.motomatti.fi/2011/10/laajakaistalambda.html

Perusteellisempaa selvitystä seoksista ja polttoaineista: http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html

Tässä tietoa laajakaistasta enemmän (englanniksi):http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor#Wideband_zirconia_sensor

Kun säädöt on kunnossa mutta haluaa edelleenkin seurata mitä männän päällä tapahtuu niin silloin on kapeakaistainen paikallaan. Näyttöineen alle satasen ostos. Sen perusteella on vaikea säätää mutta ei mahdotonkaan. Kapeakaistainen kun putoaa kartalta kovin herkästi.

Lambda-anturi kannattaa laittaa moottoripyörässä melko lähelle pakoventtiiliä eikä sinne missä se nykypyörissä on. Tuollainen 20 - 50 cm syliterikannesta on ok. Kauemmaksi suosittelen lämmitettävää lambdaa.

Mittaukset voi suorittaa myös jarrupenkissä. Samalla voi käyttää laajempaa mittausmenetelmääkin: http://www.motomatti.fi/2012/10/pakokaasuanalysaattori.html