Kirjoittaja Aihe: Ei taida löytyä kevääksi Guzzilta rata-ajokelpoista Sporttia vai löytyykö?  (Luettu 10821 kertaa)

JuhaV

  • Vieras
...

C) Mutkan ulostulo

Jos kaikki meni tuossa aiemmin nappiin, niin tehokkaalla pyörällä tässä kohtaa ollaan jo rpm:ssä tulossa tehoalueelle ja kun pyörä alkaa nousta käännöksestä pystyyn niin tasaisesti vetoa lisäämällä kiihdytetään sitten sinne ylämäkeen ja pyörä on jo tehoalueella ja sen nyppylän yli mennään keula ilmassa. Nyt etuna on se että jos kone kiertää sinne 12000 rpm niin samalla 3. vaihteella (pyörästä riippuen) voi vetää vaihtamatta sinne seuraavaan shikaaniin saakka. Tällöin etuna on se sama joka tuolla alussa A) kohdassa eli jarrutukseen mentäessä ei tarvitse vaihtaa alaspain, voi keskittyä jarrutukseen ja ajolinjaan jne.

Yhteenveto : Jos sitä voimaa tässä kohdassa on niin kuski voi kyllä availla aika reippaasti tässä kohtaa kunhan ei runttaa kaasua kerralla pohjaan ja edellyttäen että B) kohdan ajolinja oli kunnollinen. Mutta jos tehokkaalla pyörällä tässä oli mutkassa liian pienellä vaihteella, niin silloin kyllä on ongelmia luvassa.

Nyt disclaimer : Omaa kokemusta on lähinnä kaikista noista virheistä joita tuossa edellä on kuvattu : väärä jarrutus mutkaan, apex väärässä kohtaa (kääntyy liian aikaisin/mutka menee pitkäksi), liian äkkinäistä kaasun käyttöä mutkasta ulostultaessa yms. mutta tuota parempaa tapaa kohti olisi pyrkimys ja tiedän sen ainakin itselleni olevan helpompaa moottorilla joka kiertää 12000 rpm vs 7000 rpm.

Varsin hyvä matksu on tämä, joskin melko pitkä. http://vimeo.com/34975306

Älkää antako tuon videon amerikkalaistyylisen esityksen häiritä. Itse asia on sielllä kyllä kohdallaan ja Keith Code taitaa olla koneimpia kouluttajia näissä asioissa. Pyydettäiskö käymään Gruppon ratapäivillä :)

t: JuhaV

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Onhan noita ratakoulutuksia silloin tällöin ollut sekä italomeetingin että Guzzi-rallin yhteydessä. Muistelisin että molemmilla kerroilla on vetämässä ollut herra nimeltä Tage Axelson. Suberbike-kilpailijujakin kiertänyt. Pyörähistoriastaan muistan 1100 Sport Corsan ja Aprilia RSV:n. Että ei innokasta opastajaa tarvitse hakea merta edempää.

Laitan tähän linkin Apriliaclubin sivulle josta selviää Tagenkin yhteystieto.
http://www.apriliaclubfinland.com/yhteys.html


Ekku

  • Viestejä: 894
Bemarikerhon ratapäivillä Kemorassa oli opastajana joku Vehniäinen...

Siihen se paperille piirteli ajolinjoja ja kertoi, että periaatteessa tämä on yksinkertaista hommaa...  :)

Kaipa se rataennätyksen haltijalle onkin, mutta meillä muilla on enemmän opettelemista.

Kaikkein vaikeinta tuntuu olevan se, että alussa opit jonkin virheellisen ajotekniikan ja siitä eroon oppiminen onkin sitten myöhemmin vaikeaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Onneks ei tartte tolla Californialla ratajuttuja miettiä...  ;)  :P

JuhaV

  • Vieras
Timo, kyllä se Cali sinne sopii. Siellähän voi simuloida italialaisten vuoristoteiden tunnelmaa.

Tuo Keith Code:n pyytäminen opastajaksi oli luonnollisesti vitsi, joo.  Tuskin mies Kaliforniasta tänne lähtee kun hänellä on siellä tämän näköistä aktiviteettia:: http://www.superbikeschool.com/ Mutta hyvää oppimateriaalia hän tuottaa niin luettavaksi kuin videoinakin.

Opastajia löytyy aivan varmasti kotimaastakin kuten esimerkiksi Matin mainitsema Tage. Olen joskus ollutkin hänen vetämällään kurssilla, mutta siitä on jo 10 v. aikaa. Aprilia-kerhon ratapäivillä on muutenkin mukavaa porukkaa joten sinne vaan Guzzeja lisää paikalle !

Pilkotaanpas taas asioita tähän alle :)

Tuo harjoittelu pitäisi vasta-alkajille ehkä jakaa jotenkin erittäin selkeästi osiin, joista ensimmäinen tavoittelisi vain sitä että radalla on kotoisaa olla. Eli ensin harjoiteltaisiin ihan vain turvallista käytöstä siellä radalla eli miten ollaan varikolla, miten mennään radalle ja miten sieltä tullaan pois ja mitä tehdään jos jotain yllättävää sattuu ja mitä lippumerkit tarkoittavat. Vasta kun rata-alue ja siellä toimiminen on tuttua ja on sen verran ajeltu radalla ympyrää omaan tahtiin (varovasti) niin että suurin piirtein muistetaan ne mutkat, niin sitten ruvetaan ajo-opiskelemaan.

Toinen osio perustuisi sitten siihen, että opettaja ensin kertoilee suullisesti vähän perusteita oikeasta ajo-tekniikasta ja näyttää vaikka taululta miten ajolinjat periaatteessa menevät. Jos tätä ei edellä tuo eka vaihe niin kaikilla vaan polttelee se radalle ajamaan pääsy ja kukaan ei pysty muistamaan enää radalla mitä mistäkin mutkasta kerrottiin.

Kolmannessa osiossa sitten ajetaan radalla opastajan perässä ajolinjoja kokeillen. Tässä sitten olisi tärkeää että on homma tapahtuu harjoittelijalle sopivalla nopeudella ja mieluummin vielä niin että opastaja näyttää linjoja joltiseltaankin samantyyppisellä pyörällä kuin mitä opastettavilla on allaan. Pikkasen on paha näyttää linjoja slickseillä varustetulla rataraaserilla jos opastettavat ajavat vaikka matkapyöriin rinnastettavilla laitteilla. Näiden optimaaliset ajolinjat kun ovat siellä radalla aika erilaiset.

Neljännessä osiossa voisi sitten opastettavat ajaa jo enemmän omaan tahtiin ja kouluttavat antaisivat henk. koht. palautetta ajosta ja auttaisivat vaikka tarkistamaan että pyörän alustasäädöt ovat joltiseenkin kohdillaan tms. Tässä kohtaa viimeistään voi olla tarvetta jakaa kuskeja hieman eri ryhmiin nopeuden mukaan.

Jos karrikoi, niin monta kertaa nämä vaiheet menevät siten että 1. ja 2. vaiheeseen käytetään 5 min per vaihe ja 3. vaiheessa näytetään kilvettömällä kilpapyörällä linjoja matkapyörille. 4. vaiheessa joku ajaa sitten ulos.

Ehkä joku 1 h / 1 h / 2 h / 2 h voisi olla toimiva juttu ja se että opastajia olisi todellakin useita.  Se onkin sitten jo aika työlästä että tuollaisen tapahtuman joku järjestää ja että rata saadaan varattua ja että silloin ei sada vettä ja että vakuutukset on kunnossa jne jne.

Ainakin allekirjoittanut on aina kysyessään saanut ystävällisiä apuja ja neuvoja kun radalla olen ajellut. Varmasti toimii useimmilla ratapäivillä kunhan ei ihan ekaksi mene ajelemaan sellaisena päivänä kun radalla on kisakuskien harjoituspäivä. Siellä voi tulla aluksi olo että on jotenkin tiellä jos ei ole todella paksunahkaista rotua …

Kattellaan keväällä, silloin Aprilia varmaan jo haluaa ulos tallista ja vaikka Motoparkkiin !

-   JuhaV

Guzzr

  • Viestejä: 672
Onko teillä muuten joku rataajo-vakuutus voimassa kun kiertää nopeassa vauhdissa ratoja suomessa kesän aikana tavallisella streetpyörällä vai kuluuko
rataajo-maksuun tai vuosimaksuun ?
Minkähintaisia?
Ootteko saaneet korvauksia?
MOTO GUZZI- luokka ensi kesäksi???   Kyllä Guzzit sopii rataajoille! Uusia sekä vanhoja-isompia ja pienempiä ja kyllä joka vuosi ovat olleetkin ajaamassa esim. Botniaringilla toukokuussa ja juhannuksen aikana.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Moi.

Liikennevakuutuksellahan tuolla pärjää. Myös kotivakuutuksesta saattaa olla hyötyä ajovarusteiden kanssa jos vahinko sattuu.
Kasko on niin tolkuttoman kallis vakuutus , että sitä ei kannata moottoripyörässä pitää jos ei ole ihan pakko.
Eivätkä vakuuttajat taida oikein olla innokkaita korvaamaan kaskosta radalla sattuneita vahinkoja??

snip>Onneks ei tartte tolla Californialla ratajuttuja miettiä...    <snip
Se olisi elämäsi paras ajokoulu mikä voi pelastaa sinut tilanteessa mihin et koskaan halunnut joutua...

Pekka
Sohc van Helmi.

gotler

  • Viestejä: 256
Tottakai radalla harjoittelu on hyvä juttu ihan liikenteessä selviämistä vartenkin ja hyvää harjoitusta ihan kaikille. Ja radalla voi ajaa vaikka Helkama Raisullakin. Mutta kaveri, jolla on tuollainen ainutlaatuinen ajokki, tuskin ihan kevyen luokan pyörää on katselemassa. Kuusisataset kyykyt osaavissa käsissä lienee kuitenkin (pääasiassa) pitelemättömiä radalla.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
No joo... Tuo ratakikkailu on kivaa kun ei ala järkeillä liikoja.

Tässä syksyllä käväsin pitkästä aikaa radalla, sportilla. Siinä kiertäessä tuli väkisinkin mieleen että ratavehkeet ja arkipyörät pitää olla erikseen. Ei noilla käyttövehkeillä uskalla vetää viimeseen asti. Minä ainakaan.

Kattelin halpoja japsikyykkiä harrastukseen mutta on niilläkin hintansa ja kun ei nuo japsinelikot oikein innosta. Siitä tuli sitten mieleen että mullahan on joutilas 1100 cali.... Siitä jalostetaan talven aikana semmonen ratarassi että. Eikä tule maailmanloppu jos se lipeää lepikkoon ;D.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408

Kattelin halpoja japsikyykkiä harrastukseen mutta on niilläkin hintansa ja kun ei nuo japsinelikot oikein innosta. Siitä tuli sitten mieleen että mullahan on joutilas 1100 cali.... Siitä jalostetaan talven aikana semmonen ratarassi että. Eikä tule maailmanloppu jos se lipeää lepikkoon ;D.

Minulta löytyy vinkkejä, mitä Calille kannattaa ratahommia silmällä pitäen tehdä  ;)

Hyvä aloittelijan konsti oppia pyörän hallintaa radalla, on ajaa kokonaisia kierroksia yhdellä vaihteella, vaihtamatta ja jarruihin koskematta. Tällä uusi ratailija yleensä löytää puhtaat ja sulavat linjat. Ei keskity liikaa tekniseen suorittamiseen.
Kilvettömillä pyörillä rataa kiertäviltä kisakuskeilta on aina saanut ajo- ja säätövinkkejä. Todella mukavaa sakkia.

Vissiin mikään liikennevakuutus ei korvaa ratalippoja. Minua ei ole juuri hidastanut, pyörät on ajamista varten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus

Minulta löytyy vinkkejä, mitä Calille kannattaa ratahommia silmällä pitäen tehdä  ;)


Astinlaudat meinasin vaihtaa tappeihin. Ja satula paremmin kallisteluun sopivaksi.

Kaasarit siitä on menossa kakkoskaliin ja tilalle aattelin 40mm dellortoja. Jos joku hajapusa joskus pääsee edelle niin sitten ehkä lempparin nokkakin olisi poikaa.

Takapäässä on konin iskarit.  Keulassa WP:n sisuskalut. Kelpaa mulle ainakin tällä erää.

Perä pitäis avata, alkaa tuo 300tkm vaivata. Samalla varmaan rattaat kannattaa vaihtaa  7/33.

Jonkinmoista vaimennusta vaatii pakoputkeen että kehtaa jossain edes ajaa ;)


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Niin juuri! Ajelee aina sillälailla ettei itseään pelota, muista viis. Tulee aivan eri tuntuma mutkatieajeluun muutaman radalla tavallista vauhdikkaammin vedetyn mutkan jälkeen. Suorilla vain sen verran vauhtia, että pärjää moottorijarrutuksella. Ei siellä tarvitse heti alkaa Valentino Rossia imitoimaan. Puhumattakaan jousitusten ja luistonestojen säätelystä. Koittaa vaan löytää sopivan ryhmän, jossa joko pysyy hyvin mukana tai saa ajella yksinään ettei tarvii ohitella tai tulla ohitetuksi. TFMK:n ratapäivillä Apparalla rytmitetään 20min nopeat ja 20min hitaat. Hitaitten vuorolla on 80km/h nopeusrajoitus ja ohituskielto mutkissa.
Forza Moto Guzzi!

Pekka

  • Viestejä: 1 905
No niin, löytyyhän Guzziltakin se sportti radalle!
Sehän on selvästi tuo California ;D

Jos ne ratapäivät joskus jossain pidetään olen kyllä valmis kertomaan ja näyttämään oman mielipiteeni ajolinjoista
halukkaille kunhan ajelette sellaista vauhtia, että pysyn mukana ???

Pekka
Sohc van Helmi.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Guzzi ja muita 2 cyl moottoripyörien-rataajopäiviä  - koska olis sopivia päiviä ? Pitää olla pari jos sataa runsaasti ensimmäinen ajopäivä .
Ehkä sopis juhannusajojen yhteydessä ringillä, kun huomaan että Cali,kin on tulossa ens kesänä radalle.

Otatko sekä LM ja Buelli mukaan.?  Onko LM nopeampi radalla ,Pekka ?    


Ehkä tämän aiheen aloittaja tuleekin mukaan - älä myy millper..  ?

Ekku

  • Viestejä: 894

Ehkä sopis juhannusajojen yhteydessä ringillä, kun huomaan että Cali,kin on tulossa ens kesänä radalle.

Otatko sekä LM ja Buelli mukaan.?  Onko LM nopeampi radalla ,Pekka ?    


Ehkä tämän aiheen aloittaja tuleekin mukaan - älä myy millper..  ?

Suosittelen tuota Juhannusta, vaikka lienee monille aikataulullisesti vaikea aika. Siinä on 3 päivää aikaa ajaa yhden päivän ratamaksulla ja radalla on perinteisesti ollut hyvin tilaa.

Pekan ajolinjat riittänee aika hyvin meille tavallisille kuolevaisille...