Timo, kyllä se Cali sinne sopii. Siellähän voi simuloida italialaisten vuoristoteiden tunnelmaa.
Tuo Keith Code:n pyytäminen opastajaksi oli luonnollisesti vitsi, joo. Tuskin mies Kaliforniasta tänne lähtee kun hänellä on siellä tämän näköistä aktiviteettia::
http://www.superbikeschool.com/ Mutta hyvää oppimateriaalia hän tuottaa niin luettavaksi kuin videoinakin.
Opastajia löytyy aivan varmasti kotimaastakin kuten esimerkiksi Matin mainitsema Tage. Olen joskus ollutkin hänen vetämällään kurssilla, mutta siitä on jo 10 v. aikaa. Aprilia-kerhon ratapäivillä on muutenkin mukavaa porukkaa joten sinne vaan Guzzeja lisää paikalle !
Pilkotaanpas taas asioita tähän alle

Tuo harjoittelu pitäisi vasta-alkajille ehkä jakaa jotenkin erittäin selkeästi osiin, joista ensimmäinen tavoittelisi vain sitä että radalla on kotoisaa olla. Eli ensin harjoiteltaisiin ihan vain turvallista käytöstä siellä radalla eli miten ollaan varikolla, miten mennään radalle ja miten sieltä tullaan pois ja mitä tehdään jos jotain yllättävää sattuu ja mitä lippumerkit tarkoittavat. Vasta kun rata-alue ja siellä toimiminen on tuttua ja on sen verran ajeltu radalla ympyrää omaan tahtiin (varovasti) niin että suurin piirtein muistetaan ne mutkat, niin sitten ruvetaan ajo-opiskelemaan.
Toinen osio perustuisi sitten siihen, että opettaja ensin kertoilee suullisesti vähän perusteita oikeasta ajo-tekniikasta ja näyttää vaikka taululta miten ajolinjat periaatteessa menevät. Jos tätä ei edellä tuo eka vaihe niin kaikilla vaan polttelee se radalle ajamaan pääsy ja kukaan ei pysty muistamaan enää radalla mitä mistäkin mutkasta kerrottiin.
Kolmannessa osiossa sitten ajetaan radalla opastajan perässä ajolinjoja kokeillen. Tässä sitten olisi tärkeää että on homma tapahtuu harjoittelijalle sopivalla nopeudella ja mieluummin vielä niin että opastaja näyttää linjoja joltiseltaankin samantyyppisellä pyörällä kuin mitä opastettavilla on allaan. Pikkasen on paha näyttää linjoja slickseillä varustetulla rataraaserilla jos opastettavat ajavat vaikka matkapyöriin rinnastettavilla laitteilla. Näiden optimaaliset ajolinjat kun ovat siellä radalla aika erilaiset.
Neljännessä osiossa voisi sitten opastettavat ajaa jo enemmän omaan tahtiin ja kouluttavat antaisivat henk. koht. palautetta ajosta ja auttaisivat vaikka tarkistamaan että pyörän alustasäädöt ovat joltiseenkin kohdillaan tms. Tässä kohtaa viimeistään voi olla tarvetta jakaa kuskeja hieman eri ryhmiin nopeuden mukaan.
Jos karrikoi, niin monta kertaa nämä vaiheet menevät siten että 1. ja 2. vaiheeseen käytetään 5 min per vaihe ja 3. vaiheessa näytetään kilvettömällä kilpapyörällä linjoja matkapyörille. 4. vaiheessa joku ajaa sitten ulos.
Ehkä joku 1 h / 1 h / 2 h / 2 h voisi olla toimiva juttu ja se että opastajia olisi todellakin useita. Se onkin sitten jo aika työlästä että tuollaisen tapahtuman joku järjestää ja että rata saadaan varattua ja että silloin ei sada vettä ja että vakuutukset on kunnossa jne jne.
Ainakin allekirjoittanut on aina kysyessään saanut ystävällisiä apuja ja neuvoja kun radalla olen ajellut. Varmasti toimii useimmilla ratapäivillä kunhan ei ihan ekaksi mene ajelemaan sellaisena päivänä kun radalla on kisakuskien harjoituspäivä. Siellä voi tulla aluksi olo että on jotenkin tiellä jos ei ole todella paksunahkaista rotua …
Kattellaan keväällä, silloin Aprilia varmaan jo haluaa ulos tallista ja vaikka Motoparkkiin !
- JuhaV