Kirjoittaja Aihe: Satakasikymppinen takakumi V10:iin  (Luettu 5644 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« : Lokakuu 09, 2012, 14:58:39 ip »
V11 LM:ssa (2000-2001) on 180mm:n takana. Mitähän kaikkia osia joutuis vaihtamaan, jos talven aikana tekis? Haarukka, banjo, keppi jne?
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #1 : Lokakuu 09, 2012, 16:38:40 ip »
Tekniikasta ei ole kompetenssia liikoja puhua, mutta tämä teksti oli peräisin taas "tavallisesti asioista hyvin perillä olevasta lähteestä", tällä kertaa taisi olla joku USA:n dealereista.

"
V11:
Vaihdelaatikko on myös kokonaispituudeltan 70 mm lyhyempi kuin aiemmat, jolloin takapyörän ripustuksen rakennetta voitiin muuttaa vapaammin ja käyttää lyhyempää akseliväliä. Kardaaniakselista tehtiin nyt aikaisempaa pidempi, ja se tulee ulos vaihdelaatikosta sivummalla ja alempana kuin aikaisemmin.
"
Leveämmän takarenkaan tila oli siis huomioitu  tältä osin jo lähtökohtaisesti.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2012, 22:54:52 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2012, 08:17:29 ap »
Jos ei mene suoraan entisen tilalle ja mahdu pyörimään, niin ei kannata alkaa projektiin. Eihän se ole kuin 10mm puolelleen leveämpi. Tyyppinumerot on aika lähellä toisiaan.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2012, 10:14:26 ap »
Tätä kysyttiin jo aiemmin minulta. Että tekisinkö eräälle Centauron omistajalle. Hän halusi myös pinnapyörät.

Tein tutkielman aiheesta: http://www.motomatti.fi/2012/02/centauroon-180-levea-takanakki.html

Että onnistuu kyllä kun näkee hieman vaivaa ja hankkii pinnavanteet ja Californian tai muun pinnavanteisen navat.

Voi onnistua vakiovanteillakin mutta se ei kuulunut tähän "tilaukseen".
Asiaa ei ole toteutettu, ainakaan vielä.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2012, 10:52:22 ap »
Koitan katella kolaripyörästä irroitettua takavannetta. Yhden löysin jo ebaystä, mutta 160-leveälle ja maksaa 250. Iskemätön 180-leveälle sopiva lähes tonnin Stein Dinsellä. Vanteen leveys on vissiinkin 5,5 tuumaa 180:lle. Tietenkin pitää mittailla mahdollisimman pitkälle etukäteen koko joustomatkalta ettei raapaise mihinkään. Joltain pommittajalta vois saada sopivan levyisen kumin kokeiluja varten. 180/55-17 lienee oikea koko.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2012, 11:59:09 ap »
Onko tässä kenties hakusassa paremmin saatavilla oleva rengaskoko? Ajettavuuden paraneminen tuskin on syynä. Pari senttiä lisää takarengasta, ei ainakaan ketterämmäksi tuota pulleroa tee..
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 10, 2012, 13:02:09 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2012, 12:33:19 ip »
Kaikenlaisia älyttömiä virityksiä harkitaan ja joskus toteutetaan. Pientä päivitystä vaan meinaan V10:iin. Satakuuskymppisen saatavuudessa ei ole ongelmaa. Ketteryys tulee suurimmaksi osaksi siitä kuka puikoissa kulloinkin on. Teoriassa sivuttaispito paranee, koska kosketuspinta renkaan kulutuspinnan sivuilla 180/55:ssa on suurempi. Ei nämä keijukaisia ole mitkään yli tonniset Guzzit. Sporttimallit on kyllä vakaita ja kevyitä taittaa mutkaan. Bellagio mukaan luettuna.

Homman kaataa tällä kertaa se, että nykyinen vanne on 4,5 tuumainen eikä sivuun rihtaus valuvanteelle onnistu. Vanteen reuna hipoisi taaimmaista ristiniveltä liian läheltä.
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #7 : Lokakuu 15, 2012, 21:30:20 ip »
Tuli vastaan Saksan "punaisella foorumilla":

"
V11/2001=> 5,5“ takapyörä ei sovi 5-vaihteisen perävaihteeseen täysin, koska 6-vaihteisen perä on erilainen. On tosin mahdollista tehdä muutos 6-vaihteisen perään kaikkine osineen, mutta siihen tarvitaan hajottamolta 1 kpl V11 malleja... Dynotecillä oli aikanaan levitettyjä takapyöriä Centauroon, Sport1100i ja Daytona RS –malleihin.  Ne levitti Georg Deget. Perävaihdetta siirrettiin lyhennetyllä puslalla oikealle, pyörää levitettiin vasemmalle. Näin oli mahdollista käyttää 180 tai 190 -rengasta. Minulla on tuollainen takapyörä Centaurossa, pari muutakin nimimerkkiä ajavat tällä renkaalla.  Levitys maksoi aikanaan 450€, nykyistä hintaa en tiedä.
"
http://www.deget.de/index-2.html

Täällä tarjotaan muutostöitä Tonti -rungon tapauksessa (moottori asennetaan vinoon, kardaani siirtyy oikealle):
http://www.mandello-cycles.de/html/breitreifenumbau.html

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #8 : Lokakuu 15, 2012, 22:23:04 ip »
Lieneekö kukaan miettinyt siirtää takahaarukan laakerointipistettä Tonti-rungossa rungon ulkopuolelle? Eli ne töpötapit kierretään rungon sisältä päin haarukan laakereihin. Tai tehdä jopa niin että vaihteiston takaosa, ja tietysti moottorikin, käännetään rungossa niin että kardaani kulkee takahaarukan akselin yläpuolelta eikä sen läpi.

Taannoin laitettiin kaverin kardaanipyörään leveämpi kumi 17/140:n tilalle. Laitettiin 15/360 mm koko. Ei siinä isompia ongelmia ollut. Vain yksi nivel kardaaniin lisää. Nyt on siis kaksi. Eli samaan tapaan kuin California-malleissa muutettiin jo tehtaalla rengaskoko 18/120 -> 17/140. Tällöin riitti että nivelten väliä jatkettiin kun isolohkon kardaanissa on jostain syystä tuplaristikko vaikka yhdelläkin pärjäisi.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #9 : Lokakuu 16, 2012, 12:04:05 ip »
Poikii liikaa muutoksia. Täytyy tiedustella Dynoteciltä tai muualta rakennussarjaa. Yksi mahdollisuus olisi hankkia V11 hajottamolta ja vaihtaa kaikki kytkimeltä taaksepäin. Samalla sais 6-pykäläisen vaihteiston. Heittämällä menee paikalleen tietenkin.
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #10 : Lokakuu 16, 2012, 12:21:02 ip »
Lainaus
Samalla sais 6-pykäläisen vaihteiston

Voisi olla räväkkä peli, 4 venttiilinen kansi ja 6 vaihteinen loota.  Se pitää vaan avata ja kaikki laipat putsata ja tiivistää parhaalla käytettävissä olevalla huolellisuudella ja kaikki pinnat tiivistää, V11 -laatikossa ei ole missään tiivisteitä ja saamani käsityksen mukaan on täysin normaalia, että ne vähän aina vuotavat.  Maahantuojakin sanoi asiasta kysyessäni että sen voi tiivistää (iso työ) mutta melko varmasti kohta taas jostain tihnuaa.  Niin pientä että öljyä ei tarvitse lisätä, mutta tyypillinen "pikku juttu, mutta harmittaa sentään" -tapaus.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2012, 14:32:53 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #11 : Lokakuu 16, 2012, 18:38:31 ip »
Laatikon tiivistäminen hoituu Loctite 5205 "suositellaan alumiinisille v-laatikoille , sietää hieman joustoa" - sanoo yhtiön mainos. Itse korjasin vuodon tällä , vinkki Makelta Piikkiöstä. 100tkm ilman vuotoa takana.

..Ei taida välitykset oikein käydä järkevästi , jos käyttää ristiin vanhaa 5.v lootaa ja V11 perää tai päinvastoin.. www.fastguzzi.nl = Daytonassa V11 laatikko.

-KG-

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #12 : Lokakuu 16, 2012, 18:56:55 ip »
Siellähän se on tehty koko homma. Lisäksi vielä V12 big bore-sarja asennettu. Kaavailin Racecolta Coshworthin 100mm sylinterin halkaisijan sarjaa. Ei ole enää myynnissä. Liikaa on rakenneltavaa ja työstettävää minulle. Kompromissina laitan 170:sen pyörimään alle ensi kesänä  :)
Forza Moto Guzzi!

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Satakasikymppinen takakumi V10:iin
« Vastaus #13 : Lokakuu 17, 2012, 17:11:07 ip »
Kaikki kannet kannattaa (joutuu) avata ja tietysty putsata hyvin. Suurin työ on aloittamisessa. Kannet on helpommat irrottaa/asentaa kuin vanhasta 5-v laatikosta , mitään ei lennä pihalle. Minulla vuoti juuri sieltä päätylaipan "sisäpuolelta"

Moottori lähtee huomattavasti tilavammin pihalle kun ottaa ne rungon kolmiotuet kokonaan pois.

-KG-