Kirjoittaja Aihe: Kierros- ja lämpömittarista  (Luettu 4923 kertaa)

Pende

  • Viestejä: 33
Kierros- ja lämpömittarista
« : Lokakuu 02, 2012, 17:48:29 ip »
Kun mopostani puuttuu kierrolukumittarri, ajattelin sellaista laittaa. Tuli vaan ajatuksena mieleen että löytyisköhän jostain mittaria joka voisi käyttää suoraan valmiina olevia antureita? Nuo molemmat tiedothan toki menee ECUlle vaikkei niitä kuljettajalle näytetäkään.

On tiedossa esim. lämpömittarin anturin vastus on nollassa celsiuksessa 9.750 kOhm ja +70 asteessa 0.530 kOhm
Vastaavasti kierroslukuanturi antaa sinimuotoista pulssia 0,5 - 5 V jännitteellä

Vai täytyykö vaan ottaa mittari X ja sovitella uudet anturoinnit? Kuten tämä jota Matti aiemmin ehdotteli

http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/tarvikkeet/mittarit/28054/KOSO-DARK-Digitaalinen-kierroslukumittari

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2012, 19:55:52 ip »
Monet varvikellot ottavat kierroslukutiedon sytytyssignaalista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2012, 20:29:52 ip »
Jos on kärkipeli, niin nuo digitaaliset mittarit toimi sytytyssignaalia mittailemalla. Tarvii "puhtaamman" signaalin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2012, 20:49:23 ip »
Joissain mittareissa on säädettävä signaalipuhdistin. Itsellä on ruiskun ajoitus sytytyssignaalista puolanjohdosta. Ruisku piti vain "opettaa" ottamaan huomioon juuri se oikean muotoinen pulssi.
850 GT:ssä on elektroninen varvikello. Se on hyvä ilmaisin jos sytytysjärjestelmässä on alkavaa vikaa. Viisari kun alkaa sekoilemaan niin jonkin ajan päästä on tiedossa "pientä säätöä". Tosin viisari ei osoita onko vika kärjissä, kondensaattorissa, puolassa, tulpassa vai niiden välillä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #4 : Lokakuu 02, 2012, 21:17:39 ip »
Mulla oli tuossa pikkulohkossa Acewellin digimittari, siinä ei riittänyt oma suodatus alkuunkaan. Ohjeessa neuvottiin laittamaan joku x ohminen vastus signaalinhaistelu johtoon. Ei auttanut sekään. Ajelin sitten ilman kierrosmittaria niin kauan, kun muu mittari toimi. Nyt siinä toimii vaan valot, mutta on niin tottunut ajamaan korvakuulolla, etten osaa enää kaivata koko aparaattia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #5 : Lokakuu 02, 2012, 21:44:14 ip »
Bellagiohan se oli?

Motogadgetilta saisi valkoisen näytöltään analogisen - eikös nopeusmittarikin ole valkoinen?  Melko arvokkaita nämä saksalaiset kumminkin, kun on vielä "all in one" -monitoimipeli. Mutta ilmeisesti kaikki tarvittava on saatavissa ohjeineen mukaan. Esim. http://motogadget.com/en/analog-gauges/analog-tacho-classic/motoscope-classic.html. Näkyy olevan ihan oma tiitula signaalinottoon suoraan sytytysjohdosta myös saatavilla (edellyttää häiriösuojattua järjestelmää).

Kerran kaivelin jotain tietoa Guzzidiag -ihmettelyjä varten ja latasin Bellagion Workshop Manualin. Siellä on myös sähkökuva, laitan siitä leikkeen tähän, jossa näkyvät sytytyspuolat.
45 = vasen kaksoispuola
44 = oikea kaksoispuola
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2012, 00:27:32 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pende

  • Viestejä: 33
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #6 : Lokakuu 03, 2012, 18:16:32 ip »
Bellagiohan se. Onhan tuo sakemannin mittari hieno (lue kallis) ja sopisi hyvin teemaan. Täytyypä harkita.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #7 : Lokakuu 15, 2012, 19:27:46 ip »
Tässä olisi hieman saman oloista tyyliä kun alkuperäisessä nopeusmittarissa, no, hieman ehkä vanhahtava:
http://www.mmb-messtechnik.de/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=125&category_id=8&option=com_virtuemart&Itemid=19&lang=en

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #8 : Lokakuu 15, 2012, 20:19:22 ip »
Tuo 48 mm vaikuttaa varsin pieneltä mittarin koolta. 
Kyllä mittarin pitää olla riittävän iso että huonosilmäinenkin pystyy siihen reagoimaan.
Cali kolmosessa on hyvän kokoiset. Sen jälkeen muut mittarit näyttävät jotenkin aneemisilta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #9 : Lokakuu 15, 2012, 21:05:39 ip »
Jos on selkeä ulkoasu ja fontti, niin kyllä näkyy n.50 millisestäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #10 : Lokakuu 16, 2012, 07:48:01 ap »
Jos on selkeä ulkoasu ja fontti, niin kyllä näkyy n.50 millisestäkin.

Näin voi sanoa henkilö, joka ei vielä tiedä mitään ikänäöstä :)
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #11 : Lokakuu 16, 2012, 08:39:29 ap »
Tätähän se on.
Katse on tarkka vaikka kilometrin päähän mutta mittaristoa ei näe ilman lukulaseja.
Siksi isot mittarit rulaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #12 : Lokakuu 16, 2012, 08:48:21 ap »
Tarvitsee huolehtia vain ulkonäöstä.. Ekat lasit sain vasta keväällä, kymmenen vuotta näyttöpäätetyötä takana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #13 : Lokakuu 16, 2012, 09:55:18 ap »
Minä näen oikein hyvin kuuhun asti. Tiedä sitten pitäiskö pidemmälle nähdä... ::)

Vaan Hesarin luku aamulla köökin pöydän ääressä ei suju ilman silmäklaseja.
Vaikka ulkonäkö on ihan sieltä parhaimmasta päästä... ;)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kierros- ja lämpömittarista
« Vastaus #14 : Lokakuu 16, 2012, 11:27:31 ap »
Säädettävä mittariston siirtosarja auttaa tähän +40v-ongelmaan. Minun pitää ottaa lasit pois tai kurkata alta.
Forza Moto Guzzi!