Kirjoittaja Aihe: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)  (Luettu 19418 kertaa)

VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #30 : Syyskuu 25, 2012, 08:44:02 ap »
"Olisiko "uusi" Guzzisi V 65 TT vuodelta 1985?"

Kyllä on. Valmistusvuosi saattaa olla 1984, koska pyörä rekisteröitiin jo aprillipäivänä 1985. Koetan (ei "koitan", koittaminen tarkoittaa ihan muuta kuin yrittämistä) saada kuvan tuohon liitteeksi.

Jan Leekin "Typenkompass Moto Guzzi" -kirjan mukaan V65 TT:tä (Tutto terreno, 1984-86) ja seuraajaansa V65 NTX -mallia (1987-88) tehtiin yhteensä vain 1689 kappaletta.

Varsinkin TT:t ovat käyneet harvinaisiksi. Nyt niitä on Suomessa ainakin kaksi käytettynä tuotua. Ehkä vain kaksi myytiin aikanaan uutena Suomeen.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #31 : Syyskuu 25, 2012, 10:51:12 ap »
Juu, mulla oli se yksi.

Historiaa: Hataran tietoni mukaan pyörä oli hra Räsäsellä aluksi mutta joidenkin mutkien kautta se kulki Vieremälle (tämä on jo varmaa tietoa) eräälle G/S Bemun omistajalle joka myi sen nti Rytköselle Rautavaaralle ja sitä kautta kulkeutuii minulle. Ensi töikseni maalasin sen ja rakentelin siihen paremman pakoputkiston ja ilmanoton avarammaksi ja ylemmäs. Ajoin sillä pari talvea sivuvaunun kanssa työreissuja ja kesäöisin soolona pitkin metsiä. Myin sen hra Simonmaalle Vilppulaan. Hän katkaisi sillä jalkansa mutta oli ehtinyt kiertää sillä mm Norjassa. S. myi TT:n Kuruun hra Alaselle joka hieman kustomoi sitä ja kertoi myöhemmin tavatessammme että kierrosherkempää moottoria ei hänellä aiemmin ole ollut. Alaselta pyörä siirtyi jonnekin Viitasaaren - Äänekosken suuntaan edelleen kustomoituna. Viimeksi olen nähnyt pelin kunnostettuna liki alkuperäiseksi yli kymmenen vuotta sitten. Rekisterinumeroa en muista.

Takajarruletku eräällä endurotaipaleella katkesi ja laitoin tilalle vaseliiniprässin letkun. Lieneekö vieläkin...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #32 : Syyskuu 25, 2012, 12:43:51 ip »
Mahtuuko nuo Marsun takaiskarit toimimaan koko liikeradan noin? Eli siis säiliö eteenpäin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #33 : Syyskuu 25, 2012, 15:11:21 ip »
"Ensi töikseni maalasin sen ja rakentelin siihen paremman pakoputkiston ja ilmanoton avarammaksi ja ylemmäs."

Vaikka vaihteiston alla oleva äänenvaimennin on vankka ja tehokas vaimentamaan (TT on hiljaisin Guzzi, millä olen ajanut), on pönttö raskas ja arassa paikassa. Melkein kaikista TT:istä, joita ulkomaiden (DE, IT, UK) palstoilta löysin, oli alkuperäiset äänenvaimentimet poistettu. Tilalla oli yksi tai kaksi tarvikevaimenninta ylhäällä satulan kupeessa.

Vakiona ylhäällä satulan kupeessa oleva "äänenvaimennin" on tyhjä pönttö. Lienee siinä ulkonäön takia. Tuohon aikaan useimpien maiden pykälät vaativat, että pakokaasujen on purkauduttava ulkoilmaan taka-akselin takapuolella. Siksi tuo pitkä putki kiemurtelemassa takahaarukan ulkopuolelta ylös ja oikean takaiskarin sisäpuolelta taakse. Olisi ollut vielä tyylittömämmän näköinen, jos se olisi vedetty pelkkänä putkena takavilkun lähelle.

Aikanaan kun yritän TT:tä museorekisteriin, on jostain loihdittava tuo puuttuva "takaäänenvaimennin" ja siihen johtava pakoputken kiemura. Vaikuttaa, että nämä osat ovat kaupan varastossa samalla hyllyllä kanan hampaiden kanssa. Onneksi toisen TT:n mukana tuli takavaimenninkin malliksi itsevalmistukseen.

Imuilman suodatusratkaisu on tyyppiä Rubikin kuutio. Ei ihme, jos sitäkin on tehnyt mieli parannella.

VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #34 : Syyskuu 25, 2012, 15:25:30 ip »
"Mahtuuko nuo Marsun takaiskarit toimimaan koko liikeradan noin? Eli siis säiliö eteenpäin."

Täpärälle menee vasemmalla puolen. Oikealla vaimennin on sen verran ulompana kuin kardaanikotelo, että ongelmaa ei tule.

Nähtävästi monia on tuo asia huolestuttanut, koska kaikkia muunnelmia (säiliöt ylhäällä tai alhaalla, eteen tai taakse) on näkynyt. Mutta noin niiden kuuluu olla, kuten esitekuvakin kertoo.

TT on kevyt ja varma ajettava soratiellä, mutta takajousituksen rajat tulevat aika äkkiä vastaan. Joustovaraa vaimentimet antavat saksalaislähteiden mukaan 98 mm (italialaislähteet eivät kerro mitään). Vaikuttaa uskottavalta.

Teoreettista liikevaraa mittailin takahaarukan tarjoavan 180 mm. Siitä jos ottaisi molemmista päistä turvavaraa pois, niin 15 sentin joustoihin voisi vaimentimet vaihtamalla päästä. Mitähän voimansiirto siitä tykkäisi, osaisiko Motomatti kertoa?

Pyörä on matala, minä selässä (n. 83 kg), takajouset 3,5 cm ja etujouset 8 cm painuneina on istumakorkeus 84 cm. Sen puolesta ei korotus haittaisi. Vaan sitä ei muutos korjaisi, että kuskin jalkatapit ovat liian edessä ja korkealla.

Ennen museorekisteri-ikää on mahdollisuus tilapäiseen kustomointiin, siksi tuollaisia mietteitä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #35 : Syyskuu 25, 2012, 20:19:26 ip »
Mietin vaan, kun mulla on tuommoset uudelleen rakennetut isolohkossa ja mietin juurikin omaa pikkulohkoa, että mahtuuko ne sen takahaarukkaan ollenkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #36 : Syyskuu 25, 2012, 23:08:47 ip »
Kardaanin nivelestä ei liikerata ole kiinni vaan itse haarukasta.
Se on harmillisen lyhyt töpö ja jos haarukan kulmaa poikkeutetaan kovin paljon vaaka-asennosta alas aiheutuu pyörään ylös ja eteenpäin vaikuttava voima töyssyyn ajettaessa. Ts osa liikkeestä välittyy takahaarukan akseliin sen sijaan että jouset ottaisivat koko töyssyn aiheuttaman vastaan. Iskunvaimentajien liikerataa ulos päin ei kannattane jatkaa vaan hankkia voimakkaasti progressiiviset iskunvaimentimet taakse.
Jos haluaa hyvän jousituksen perästä pitäisi tehdä kelluva jolloin perävaihde on saranoitu takahaarukkaan. Samalla onnistuu haarukan pidentäminenkin. Vaatii yhden ristinivelen lisää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #37 : Syyskuu 26, 2012, 07:30:30 ap »
Tästäpä syystä tehdas käytti omissa aavikko ja Baja-kilpureissaan reilusti pidennettyä takahaarukkaa.



Huomion arvoista on myös se, että pikkulohkoisissa kilpureissa käytettiin isolohkon perämurikkaa. Yksi heikkolenkki vähemmän..




On kyllä muutenkin miehekäs peli!  8)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #38 : Syyskuu 26, 2012, 10:36:03 ap »
Tuommoisen takahaarukan kyllä sorvailee ja hitsailee. Pidennetty kardaani pitäisi teettää. Luottoalihankkijani: http://www.sorvaamokarpiola.fi/

Olisiko kellään lähettää alkuperäistä malliksi? Lienee tuolla Guzzitekin sivuilla piirustuksetkin jos etsis. Mallin kanssa on vaan jotenkin rennompaa tehdä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #39 : Syyskuu 26, 2012, 13:08:41 ip »
Ei oo irtona, mutta veikkaan, että kuva löytyy multa kirjallisuudesta.
On itselläkin ollut ajatuksena tehdä jossain vaiheessa pidempi haarukka pikkulohkoon, olisi etunsa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 957
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #40 : Syyskuu 26, 2012, 17:54:12 ip »
Asiasta filtteriin tässä välissä.

Ihan Nevadan, varsinkaan Anniversarion mallin 2011 kuvia en löytänyt, mutta näköjään V7 Classik 2009 on hyvin lähellä. Ilmanputsari näkyy ainakin olevan sama muovipurkki tankin alla pyttyjen välissä. Suodatin vaihtuu oikeaoppisesti irrottamalla äänimerkin oikea kriikkari. Siitä aukosta pitäisi mahtua ilman kätilöä uusi filtteri purkkiinsa.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #41 : Syyskuu 26, 2012, 18:08:57 ip »
Tarinaa Suomen TT-taipaleelta,Talvirallissa Kolilla,vuosi taisi olla -87 oli paikalla tiettävästi  molemmat Suomen Tutta Terrat,pidimme "kuljettaja palaverin" nauttien ehkä kulauksen Strohia.Kumpaakin "harmitti" toisen paikalla olo,lähtiessä kun kummallakin oli ajatus olla se "ainoa". Ei lähtenyt italian orhi Sunnuntai aamuna ilman sulattelua tulille,lauantain räntäsade oli täyttänyt paikat jäällä,tunti puolijoukue-teltassa riitti ja kotimatka saattoi alkaa,pakksata oli -26.Jyväskylän mies laittoi hiilikasan Guzzin alle,kiireesti huomautin muovisesta pohjapanssarista. Käytössäni olleseen Tutta Terraan rakentelin osittain uuden putkiston ennen talvirallia  .Muisteli HE

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #42 : Syyskuu 27, 2012, 11:57:55 ap »
Asiasta filtteriin tässä välissä.

Ihan Nevadan, varsinkaan Anniversarion mallin 2011 kuvia en..

Tuohan on suorastaan helppo homma, kun vertaa vanhoihin pikkulohkoihin. Siinä ei kaksi kättä meinaa riittää ja kaksikaan kättä ei meinaa mahtua..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #43 : Syyskuu 27, 2012, 12:03:41 ip »
Itse nostan runkoa edestä hieman ylös kun ei ole genitaalitohtorin taitoja. Edestä runkpultit auki ja takaa löysäys ja taljalla sarvita ylös niin koneen ja rungon väliin syntyy tilaa kivasti.

Tuossa Baja-mallissa näkyy olevan isolohkon perävaihde. Siviilikäytössä kelvannee pikkuperäkin?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #44 : Syyskuu 27, 2012, 13:21:36 ip »
Vaahtomuovisuodattimet. Pääsee eroon turhista romuista rungon välissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.