Näin sadepäivän ratoksi kaivelin kirjahyllystä Suomen Autoteknillisen Liiton julkaisun vuodelta 1978:
Autoteknillisen Taskukirja.
Siinä esitellään polttonesteen suihkutus silloin kun puhutaan ottomoottorista alkaen sivulta 283.
Esitellään silloin käytössä olleet Boschin järjestelmät.
Dieselruiskutuslaitteet esitellään sivulta 289 alkaen.
Kirja on termien käytössä johdonmukainen.
Uusi Autokirja vuodelta 1951 (15. painos) taasen ei esittele ottomoottorin yhteydessä muuta kuin kaasuttimen.
Erikoiset Moottorirakenteet luvussa, alkaen sivulta 186 esitellään dieselmoottorin toiminta.
Tässä puhutaan pääsääntöisesti ruiskutuksesta, suihkutuskin mainitaan. Luvun lopussa,
ottomoottorin osalta mainitaan,että on käytössä dieselpumpun mukaan toimivia kaasutuspumppuja

Itseasiassa kirja on aika hauska luettava koska käytössä on paljon vanhaa termistöä ja sanontoja.
Osa termistöstä vilahtelee käytössä nykyäänkin, puhutaan mm. sylinterissä tapahtuvasta räjähdyksestä.
Nykysin ruiskutus ja suihkutus ovat "sekakäyttäjien" hallussa eikä oikea laitteisto selviä
kuin ehkä asiayhteydestä.
Mutta tuohon Autoteknilliseen Taskukirjaan luotan, vaikka sekin on käännös Boschin vastaavasta
vuodelta 1976 (18. painos).
Mutta erittäin ammattitaitoisten toimittajien ja kääntäjien tekemä.
Toisaalta otto- ja dieselmoottori näyttävät lähestyvän pikkuhiljaa toisiaan rakenteeltaan ja toiminnaltaan,
asialla taitaa olla pian vain historiallista merkitystä.
Näiden uusien vekottimien boxien ja laitteiden nimiä ei kannata ruveta opettelemaan ulkoa. Jokaisella valmistajalla
tuntuu olevan käytössä omat lyhenteet. Ammatikseen korjaavankin täytyy luntata manuaalista mitä
toimintoja mikäkin sisällään pitää. Vaikka eri ajoneuvovalmistajat käyttävät samaa alihankkijan laitetta,
jokainen nimeää sen oman mielensä mukaan. Lisäksi myyntipuoli vielä keksii niille omat myyvemmät
nimet.
Pekka