Kirjoittaja Aihe: Vaimolle pyörä  (Luettu 7430 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vaimolle pyörä
« : Syyskuu 21, 2012, 22:39:58 ip »
Kävin tekemässä hankinnan. California 3 reilun parinkymmenen vuoden takaa vaimolle käyttöpyöräksi.
http://www.motomatti.fi/2012/09/syntymapaivahankinta-california-3.html

Onhan se jo vähän maailmaa nähnyt mutta kyllä siitä hyvä vielä tulee hellällä huolenpidolla, siis Californiasta.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #1 : Syyskuu 22, 2012, 09:58:38 ap »
olisin onnitellut suoraan blogiin- mutta vaatii salasanoja ja  ties mitä - 
hieno guzzi sai uuden kodin  -onnittelut sekä syntymäpäivän että m-pyörän hankinnan johdosta.
onko moottori huippukunnossa? muuten alkuperäiskunnossa?
Oliko paljon merkintöjä huoltokirjassa(jos oli).?
guzzr.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #2 : Syyskuu 22, 2012, 11:32:50 ap »
Huoltokirja on tallessa mutta merkintöjä vain ensimmäisen 50000 km matkalta. Huollot ja remontit teetetty Riku Motorilla Lahdessa ja J-P Eevalla Lempäälässä. Jälkimmäistä arvostan erityisesti huolellisuutensa vuoksi.

Kone käy nätisti, vaihdelaatikko rallattaa jonkin verran (Öljyt?), klappia ei tunnu tavanomaista enempää. Keulan sisäputket ovat sököt, kromaus irti ja rauta näkyy. Joitakin puutteita on. Niistä lisää Ostetaan-palstalla. Myös erityinen kypärälukkoviritys puuttuu. Nimenomaan takimmainen lukko. Etummainen on tallella. Laitan kuvat liitteeksi. Satulan lukko puuttuu myös.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #3 : Syyskuu 22, 2012, 12:40:38 ip »
Tarkoitus ei ole millään tavoin entisöidä tätä pyörää. Mistään harvinaisuudesta kun ei ole kysymys. Voitte antaa vinkkejä ja vihjeitä mihin suuntaan tätä alan muokkaamaan. Runko tulee saamaan muodonmuutosta kuten keulaosastokin. Keventäminen on myös tavoitteissa. Kuitenkin niin että ajo-ominaisuudet eivät ainakaan huonone vaan päin vastoin. Painoa pois reilusti. Sitä lähtee ainakin akusta ja sen sijoituksesta, lokasuojista, ilmansuodatuksesta, rungosta, vanteista, moottorista ja ties mistä. Vain oleellinen ja vähän silmänpalvontaa säilytetään/otetaan mukaan.

Siis tyypillistä kustomointia. Enkä tällä kertaa pidä kiinni siitä että muutokset olisivat palutettavissa takaisin vaan oikein kunnon rälläkkämeninki. Sääli pois!

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #4 : Syyskuu 22, 2012, 13:03:51 ip »
Onneksi olkoon.
Vaimolle, Pyörälle ja Rälläköitsijälle
 ;D

Pekka
Sohc van Helmi.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #5 : Syyskuu 22, 2012, 17:49:26 ip »
Voitte antaa vinkkejä ja vihjeitä mihin suuntaan tätä alan muokkaamaan.

Ulkonäköasiaan en ota kantaa, kun meikäläisen "esteettinen silmä" sijainnee istumalihaksien välissä, mutta jarrut ainakin päivittäisin 4-mäntäisillä Brembon satuloilla ja 320-millisillä kelluvilla levyillä. Palvelee sekä parannus -että kevennysmielessä.

SP:n alkuperäiset jarrulevyt painavat n. 4.4 kiloa kappale kun taasen uudemmat kelluvat Brembon levyt muistaakseni alle kilon kappale. Tarkat lukemat on yläällä autotallin seinällä, jos tarkat lukuarvot kiinnostaa. Yläpään työsylinteriksi aika pirun hyvän tuntuinen on Brembon radiaali 19x21-kokoinen yksikkö.

Jos meinaat laittaa pinnavanteet, niin ainakaan nämä Saksassa myytävät tarvike-pinnavanteet, mitkä mulla on rata-lemansissa eivät ole oleellisesti kevyemmät kuin alkuperäiset. Hyöty on pikemminkin esteettinen.

Noita Centaurossa ja 1100 sportissä käytettyjä usd-keuloja on saanut Saksan ebaysta aika edullisesti...


motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #6 : Syyskuu 22, 2012, 18:45:56 ip »
Enpä ole vielä punninnut Cali 3:sen jarrulaikkoja. Näkyvät olevan kelluvaa mallia jo nämä. Uskoisin kyllä että yksi 320 levy ja nelimäntäinen satula riittää. Keulasta käytän nuo alaputket jos ne ovat kunnossa mutta sisäputket uusin ja laitan samalla pidemmät ja loivempaan kulmaan. Eiköhän se katsurille kelpaa vaikka alkuperäisessä onkin kaksi pienempää pysäytintä. Monet tehokkaammat Cali-mallit pärjäävät hyvin yhdellä jarrulla. Ehkä kahvasylinteriäkään ei tarvitse uusia.

Taitaa keveimmät pinnavanteet olla teräksiset vanteet ja pienikokoinen napa sekä em yksi jarru. Nuo amerikkalaistyyliset vanteet painanevat melkoisesti ja ovat ulkonäöltään melko karmeat.

Tarkoitus ei ole hankkia kalliita hilkkeitä rakenteluun vaan hyödyntää osia joita jo on nurkissa ja/tai joiden saatavuus on helppoa/halpaa. Ruiskua tietenkin pitää ryhtyä sovittelemaan. Noita kaasuttimia en varmaan pitkään katsele. Samoin saa virranjakajakin lähteä. Tässä on vielä antiikkinen kahden kärkiparin systeemi mekaanisella ennakolla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #7 : Syyskuu 22, 2012, 19:44:33 ip »
Jep jep. Katsoin itsekin, että ompa nettimotossa oiva aihio. Hieno on, nimittäin tuo väriyhdistelmä. Kelpais itsellekin laitteeksi. Jarruja lisää ja putkia. Ou jee..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #8 : Syyskuu 22, 2012, 20:54:03 ip »
Aikataulutus on tekemättä mutta varmaan ensi vuoden alkupuolella saatan päästä asiaan.
Sitä ennen on muutama juttu tekemättä.

Kamaa keräilen jo valmiiksi sitä myöden kuin vastaan tulee tai joku tarjoaa sopivia juttuja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #9 : Syyskuu 23, 2012, 20:16:59 ip »
Kyllä se yksi levykin riittää katuajeluun, mutta tuon painoisessa pyörässä jarrupalat on sitten kulutustavaraa. Itse en ole katunut hetkeäkään omaa muutosta kahdelle levylle. Noita pääsylkkyjä on purkaamot pullollaan, korjaussarjan kanssa käsissä on uutta vastaava sylinteri. Omani on Yamaha/Triumph Nissin, satulat Sumitomon nelimäntäiset. Kiekot on ne perinteiset Brembon kelluvat 320 milliset. Nuo satulat oli vaan täysi painajainen ilmata, lisäksi tuliuusi teräspunosletku vuoti yläpään nipan rympistä. Hydrauliliikkeestä uusi letku ja kolmisen tuntia ilmausta ja jarut ovat kuin sporttipyörässä!
Teräspunosletkut on muutenkin yksi parhaita sijoituksia, kannattaa aina kumiletkujen tilalle hommata.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #10 : Syyskuu 23, 2012, 20:36:46 ip »
Kyllä. Teräspunosletkut eli teflonletkut ovat todella pätevät eikä jarruvoima pakene pullistuviin kumiletkuihin.
Esimerkki: Tavallisen Guzzin itegroidun jarrujärjestelmän muuttaminen tavalliseksi onnistuu alkuperäisellä etujarrun kahvasylinterillä. Ainakin kaksimäntäsatuloilla kun vaihtaa letkut tefloniin.

Olen tehnyt letkutukset itselle kokoamalla letkujen päihin liittimet. Saatan muuttaa taktiikkaa jos saan käyttööni liitinpuristimen. Monet luottavat niihin enemmän kuin helmiliitoksiin. Molemmat on hyviä kun ne on tehty oikein. Helmiliitoksissa lisäksi se hyvä puoli että ne voi avata ja kääntää liitinbanjon asentoa ettei letku jää jännitykselle. Teflonletku, tai kuten puhekielessä sanotaan; teräspunosletku, ei kestä kierto- eikä taittorasitusta kuten kuminen kudosletku.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #11 : Syyskuu 23, 2012, 21:21:45 ip »
Hytaflexillä kysyivät mihin asentoon laitetaan. Tekevät siis puristettuja päitä ilman helmeä. Tokimoton vuotava letku oli semmonen ruuvattava kartiosysteemi. Aina kun on enemmän liitoskohtia, on enemmän vuotomahdollisuuksiakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #12 : Syyskuu 23, 2012, 21:45:03 ip »
Kuten sanoin: puristusliitokseen pyrin. Pitäisi löytää edullinen laite puristamiseen.
Silloin pitää olla malli tai piirustus. Kaikki rakentelijat eivät siitä pidä että pitäisi piirtää mutta eivät kuitenkaan halua/osaa tehdä letkuja itse.
Henkilökohtaisesti ole pidättäytynyt tekemästä muille letkuja helmiliitosmenetelmällä kuin itselleni koska en voi taata niiden toimimista käytössä jos joku menee aukomaan tai kiristelmään liitoksia jälkeenpäin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #13 : Lokakuu 03, 2012, 01:08:15 ap »
Lainaus
Noita kaasuttimia en varmaan pitkään katsele

Entäs jos keventävä välitys siihen väliin... Varsinaisesti meinasin että mikähän ihmeen systeemi tää on?  Kaasuvaijeri vetää akselia, josta taas on vaijeri molemmille kaasuttimille. Ja kaasuttimet luistityyppiä? Taitaa olla vaan ratkaisu vetosuunnan muutokseen?
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vaimolle pyörä
« Vastaus #14 : Lokakuu 03, 2012, 09:37:30 ap »
Jarruletkuasiaa:

Dunlop Hiflex tekee jarruletkuja ihan tarpeen mukaan ja rutistaa halutun tyyppisen banjon. Samalla saa ko. tiivisteet näppärästi. Letkuhan on teräspuno-teflonputki -tsydeemiä ja metritavarana.
Hiflexillä on myös "erikoistiivisteitä" Guzziin eli sellaisia, joissa on keskireikä varustettu kumikauluksella. Niitähän on mm. teleskooppien alapään kuusiokoloruuveissa.
Viimekis hinta oli naurettavan halpa...

DUNLOP HIFLEX Vantaa Tikkurilantie
Tikkurilantie 98
01510 Vantaa
Jukka Liesmäki 0207 625 693

Jukka on mun vanha lapsuudenkaveri, joten terveisten kanssa pääsee hyvin jutun alkuun.

Kypärälukko:
Olen nähnyt sellaisen kypärälukon, jonka voi asentaa stongaan ( vast. ) Onkos tietoa mistä niitä vois saada? Kun tuo Calin lukko on vähintääkin hankalassa paikassa ( lue: ihan älytön )...
Kesälomareissuun tein vaijerilukkohässäkän: Muovitettua vaijeria 6 m ja silmukat päihin. Vaijeri pujotetaan puvun lahkeiden, hihojen ja kypärien välistä ja päät jarrulevylukkoon ( silloin kun ei ole puvun ja kypärän sisällä...  :D ). Näin ei ainakaan ohikulkeva hörhö niitä vie, kun itse on kävelyllä.