Kirjoittaja Aihe: California 3 tankki  (Luettu 4353 kertaa)

mika

  • Viestejä: 92
California 3 tankki
« : Syyskuu 16, 2012, 12:46:59 ip »
Vuosimallin 1991 California 3 kaasuttimien kupeista on jo pitemmän aikaa löytynyt ruoste"pölyä". Nyt päätin tarttua toimeen ja hoitaa asian kuntoon. Tilasin 25l mp- tankin kunnpstukseen tarkoitetun sarjan täältä : http://www.mve-online.com/index.php?cPath=36&osCsid=edafd4f783df7643a25383e3ef9c3135
Tankki irti, tyhjennys ja tarkastus endoskoopilla. VOI KEHVATSU !!! Tankin alareuna (sisähelma) oli kummaltakin puolelta tanakasti ruosteessa. No, aineiden käyttöohjeitten mukaisesti itse asiaan. Ensin liuottimella pesu, 8 mm muttereita reilu kourallinen tankkiin ja reilua liikettä. Tämän jälkeen sarjan mukana tuleella fosforihappoliuoksella käsittely. Tässä tankissa jouduin tekemään happokäsittelyn 4 kertaa ennenkuin olin lopputulokseen tyytyväinen. Endoskooppi on tässä tarkastushommassa hyvä, tai sitten se on kirous, koska sillä näkee tankin sisältä joka poteron ja myös näkee onko ruostetta vielä jäljellä.
Sitten vielä pinnoitus ja tankki on nyt tallissa kuivumassa. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta tähän ei yksi työpäivä riittänyt. Ohessa endoskoopilla otettuja kuvia tankin alarunasta ja bensahanan kohdasta ennen ja jälkeen happokäsittelyn. Tämän jälkeen tankin sisään levitettiin pinnoitusaine. Yleisiä huomioita hommasta: Kannattaa tutustua aineiden käyttöohjeisiin kunnolla, kyseessä on happoja ja muita mukavia aineita. Tankin aukot täytyy tulpata käsittelyn aikana, tarvitsee kunnon tulpat, ei mitään teippivirityksiä. Kannattaa panostaa esipuhdistukseen = mekaaniseen ruosteenpoistoon. No, toivottavasti tankki nyt kestää seuraavat 20 vuotta. Mitenkähän lienee, kestääkö peltitankki sitten nykybensoilla peremmin kuin vanhoilla alkoholittomilla bentsiineillä ? Tarkastakaa tankinne, ettevät meni yhtä pahaan ruosteeseen kuin minulla...
Otin noita kuviatankin sisältä enemmänkin, mutta ei niitä taida tähän saada.
- Mika

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 3 tankki
« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2012, 21:03:22 ip »
Laita lisää kuvia happokäsittelyn jälkeen ja valmiista pinnoituksesta, kiitos.

Yleinen oletus on että nykybensoissa oleva alkoholi absorboi vettä lisää itseensä eli lanttaantuu. Hyvä puoli on että ei tarvitse erikseen lisätä "pakkassuojaa" bensan joukkoon. Huono puoli on että alkoholi on, vedenkin kanssa, bensaa kevyempää ja ruostuttaa siitä kohtaa missä tankissa on polttoaineen yläpinta. Nykypyörissä on enimmäkseen muoviset tankit tai ainakin valmiiksi pinnoitetut. Vanhemmissa ei. Tästä syystä minäkin hankin endoskoopin.

mika

  • Viestejä: 92
Vs: California 3 tankki
« Vastaus #2 : Syyskuu 17, 2012, 16:19:29 ip »
Moi !!
Sama kohta tankin sisältä hapotuksen jälkeen. Kyllä saa puhtaaksi, kun jaksaa värkätä. Endoskooppi on tässä hommassa kova peli.
- Mika

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 3 tankki
« Vastaus #3 : Syyskuu 17, 2012, 18:46:29 ip »
Jos tuosta siistimmän tekee niin se menee jo puhki!

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: California 3 tankki
« Vastaus #4 : Syyskuu 17, 2012, 19:55:12 ip »
Minulla on suunnitelmissa 54v. Falconen 18l tankin ja  5l öljysäiliön pinnotus tuolla Por15-menetelmällä. Molemmat on "emäruosteessa" sisältä. Tuo 25 litraan tarkoitettu satsi riittää ainakin teoriassa, mutta onko nuo aineet semmosia, että kahta tankkia voisi ajatella käsiteltäväksi yhtäaikaa, vai jämähtääkö aineet käsiin? Nuo aineet on kaiketi semmosia, ainakin se pinnoite, että purkin aukaisun jälkeen paluuta ei enää ole..

Jouko

mika

  • Viestejä: 92
Vs: California 3 tankki
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2012, 14:47:26 ip »
Kyllä luulisin, että 25l satsi riittää. Mitoitus on aika reilu. Pinnoitusaine ei ole niin nopeaa, että se pääsisi jämähtämään käsiin. Jos tankit ovat selvästi ruosteisia, niin panosta ennen happokäsittelyä mekaniseen puhdistukseen. Selviää loppupelissä helpommalla.

- Mika

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: California 3 tankki
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2012, 17:45:21 ip »
Joo, se mekaaninen ruosteenpoisto pitää tehdä huolella. Kaveri teki muutama vuosi sitten Nevadan tankin ruosteenpoiston laastimyllyn avulla, eli sitoi tankin vaahtomuovipatjalla pehmustettuihin myllyn siipiin ja tankin sisälle hiekoitussepeliä ja polttoöljyä. Mylly pyörimään ja puhdasta tuli. Meinasi pinnoittaa tankin, mutta kirkkaan tankin houkutus kävi kaiketi liian suureksi ja aineet taitaa hänellä vieläkin olla tallin hyllyssä. Nippelit.fi:ssä ainakin näyttäisi olevan monen kokoisia kumitulppia, joten sieltä vois löytyä tulpat tankkien aukkoihin. No, talven aikana pitää jossain välissä laittaa homma tulille.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California 3 tankki
« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2012, 13:59:08 ip »
Kun viimeiksi piti putsata bensatankin ruostunutta sisäpintaa, olin jo aiemmista kokemuksista
kyllästynyt tuohon -mutterita ja sepeliä tankiin ja ravistelua- menetelmään. Siispä ruokaostoksilla
lähikaupassa käydessäni ostin myös pullon kodin putkimiestä.
Kaadoin putkimiehen tankiin ja hetken huljuttelun jälkeen olivat ruosteet kadonneet.
Heti perään perusteellinen huuhtelu vedellä, kuivaus paineilmalla ja kuumailmapuhaltimella.
Lopuksi vielä tilkka moottoriöljyä tankiin ja hölskyttelyä sen verran, että sisäpinta öljyyntyy kauttaaltaan.
Ei ollut vielä tarvetta pinnoitukselle kun vuotoja ei käsittelynkään jälkeen ilmennyt, eihän tankilla
ole vielä ikääkään kuin vasta 84v...

En kuitenkan suosittele menetelmää, aine on hyvin syövyttävää, vaatii huolellisuutta ja
hyvät suojaimet vähintään silmille ja käsille.
Mutta tehokasta ja helppoa, jokainen tarvittaessa kokeilee omalla riskillä ;D

Pekka
Sohc van Helmi.

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: California 3 tankki
« Vastaus #8 : Syyskuu 19, 2012, 17:38:28 ip »
Tuo Pekan menetelmä kuulostaa jo liian helpolle! Sepelimyllykäsittely olis kuitenkin MIESTEN hommaa..

Mutta oikeesti, jos se on noin helppoa ja eritoten vielä, kun siihen liittyy noita terveydellisiä riskejäkin, niin sitähän pitää ehdottomasti kokeilla. Mutta sen pinnoitekäsittelyn kyllä teen. Jääpähän jälkipolvillekkin enemmän pientä puuhastelua, kun jossain vaiheessa se pinnoitekkin vanhenee.

Jouko 

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California 3 tankki
« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2012, 13:51:04 ip »
Putkimies oli tankissa huljuteltavana n.20 min. Muihin toimenpiteisiin meni saman verran.
Ja kun putkimiehen kaataa takainin pulloonsa voi sen käyttää myöhemmin vaikka
oikeaan tarkoitukseensa, kinkkurasvan tukkimaan viemäriin. ;D

Oikeasti hommassa on koko ajan pieni kiire päällä, varsinkin huuhtelu ja kuivatusvaiheessa.
Kirkastunut tankin sisäpinta kun ruostuu hetkessä uudelleen :o

Pekka
Sohc van Helmi.