Kuten huomasitte - lyhyt aikaiset vierailut foorumilla estivät mukavitsikkäitten ja/tai muuten epäasiallisten kommenttien puuttumisen..
Kateellisille (turhaan) ilmoitan harkinneeni mopon vaihtamista rata-ajoon soveltuvaan pyörään ja siksi vuokrasin BMW S1000 RR 2012 viikonlopuksi 24.-27.8. Koeajosta lisää alla olevasta linkistä.
Ensi kevääksi saisi samasta pyörästä 2013 päivitetyn mallin. Alastarossa RR:ää saivat ajaa vain henkilökunnan ratakokemusta omaavat kaverit..
Kateellisuutta lieventävä lausunto:
Kiinteistön myynnistä on jäljellä enää puolet. Rahat riittävät tällä harrastus- ja kulutustasolla kahdeksaksi (

vuodeksi! Jos haluan vaihtaa kaksitoimimopoon (nippanappa maantieajoon kelpoinen, mutta rata-ajoon suunniteltu), niin elämisen riemun täytyy päättyä kuuden (6) vuoden kuluessa

Radalla vietetyt hetket ovat kuitenkin täyttä elämää ja tykkään elää hetkessä, joten etsin ennustajaeukon, joka kertoo elinaikaodotteeni, jonka pohjalta teen ratkaisun

Rata-ajosta:
Alastaron ratapäivän 28.8. järjesti R.M.HEINO, jolta vuokrasin bemarin. Rata-ajopäiviä järjestetään eri yhteisöjen toimesta riittävästi kesäisin ja mukaan pääsee, kun ottaa yhteyksiä ajoissa.
Ne, jotka ovat sitä mieltä ettei ratapäivät saisi maksaa - eivät tiedä mitä kaikkia valmiuksia ja talkoovoimia maksullisten opettajien ja muitten henkilöresurssien palkkaaminen maksaa! Eikä ratavuokrakaan ole ilmainen.
Paitsi, että rata-ajo on hauskaa ja haastavaa, niin siitä on riittävästi harrastettuna hyötyä myös kaikessa muussakin maantieliikenteen olosuhteissa!
RR:n ja BB1:sen vertailu:
Nopeusrajoituksien mukaan (tai melkein) ajettaessa maantieliikenteessä ja radalla vapailla nopeuksilla BB1 tarjoaa hauskuutta, raakaa voimaa, kiihtyvyyttä 5.000 kierroksesta alkaen, mutta helppoa käsiteltävyyttä, kunhan olet ensin kesyttänyt "villihevosen", jotta se tietää kuka on kuski

RR:ää eivät antaneet radalle, kun en halunnut ostaa käytettyä paikan päällä.. Maantiellä pyörän hyville rataominaisuuksille ei ollut käyttöä, joskaan ei niistä ollut haittaakaan, mutta tylsää, tylsää oli ajaminen, vaikka lauantaina 25.8. oli Satakunnassa nopeusrajoitusten tehotarkkailua (lentokone mukana), niin pääsin välillä kokeilemaan mitä mopo kulkee 14.000 kierroksella 1 ja 2 vaihteella. Jotta RR:n kone kävisi parhaan vääntönsä alueella, niin maantiellä ei voisi koskaan käyttää kakkosta pitempää vaihdetta. Nylkytä sitten 4-5.000 kierroksilla nopeusrajoitusten takia - siitä ei tykkää RR eikä arska..
Tiedän, että radalla mutkaan tulo, mutkan läpi ajaminen tapahtuisi RR:llä liukkaammin, mutta mutkasta ulos tullessa BB1 pistäisi käsitykseni mukaan kampoihin - kai? Sehän tässä jäi härnäämään.
t.arska
Kesäkuussa muutin Poriin.
http://www.arskashobbies.com/moottoripy%C3%B6r%C3%A4ily.htm