Kirjoittaja Aihe: Perän vaivat  (Luettu 9210 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Perän vaivat
« Vastaus #15 : Syyskuu 19, 2012, 19:03:03 ip »
King & Queen satula SP:ssä  ;D Se voi satula olla joskus omituisen mallinen, kun se vaan sopii pakaroille. Väliäkö sillä, miltä näyttää, kunhan istuintuntuma on täysin päin p%&settä.

Näin on näppylät !!

Satula taitaa kulua kuitenkin ryhmään Onni & Fanni  ;D

Kangas valittu ( todella hieno )... pistän kuvan kun on valmis

"Satu"laseppä
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Perän vaivat
« Vastaus #16 : Lokakuu 24, 2012, 21:30:41 ip »
Ja laajenee...

Autotalli kuin RAATTEN TIE..  (Pikku-Valmettia. Tunturia ( mopoa ) ) ja muuta krääsää.. mutta onnea kokeilemaan satulan teossa.
 Alumiinia runko....sienikumia pehmuste... ??


Onko satulaosaajia paikalla ???

nimim. satula päin persettä

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Perän vaivat
« Vastaus #17 : Lokakuu 24, 2012, 23:52:56 ip »
Ei ole osaaja, mutta värkkääjä. Pari satulaa olen modannut ja nyt koeistuin mallia single. Tarvetta oli single-satulalle joka olis vähän matalampi kuin alkuperäinen, jotta siinä vois käyttää Airhawkia. Ajattelin pohjan / muotin tehdä vaneeristä ja lasikuidulla vahvistaa, mutta aiemmin en ole lasikuituhommia tehnyt ja kaveri varoitti "käryistä" ym. joten jäykistin sitä lisävanerin avulla ja tuo jyrkän kulman tietenklin alumiinilla ja pehmusteeksi kovahkoa "superlonia". Päällinen onkin sitten makeen värinen  :D Syy oli se, että kaikki matsu piti löytyä kotoa kun kerran on kokeilu. Ihan passeli mun ahterille. Toki tuon päällisen voi vaihtaa kun ajokokemusta tulee.
Kun rungon tekee alumiinista, niin muista että se johtaa sähköä, ettei vaan tule makeita sätkyjä kesken ajon. Siksi ne satulat ovat usein lasikuidun tapaista matskua. Ja toiseksi siihen saa sen päällisen "naitettua" hyvin kiinni. Tietenkin jos siitä tekee viimoisenpäälle, niin ommeltavahan se on ja sit tuleekin saumantekotaito esiin.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Perän vaivat
« Vastaus #18 : Lokakuu 25, 2012, 10:50:55 ap »
Vanhaa tietoa että polyesterihartsi (täyte) käryäisi kovasti. Kyllä siitä pieni krääsä lähtee mutta ei mitään silmiä kirveltävää katkua.
Jos haluaa hajuttoman homman niin käyttää epoksia. Kaasua siitäkin lähtee mutta se ei haise. Työskentely tuuletetussa tilassa.

Polyesterihartsi muodostaa lämpöä kovettuessaan joten sitä voi lutrata ulkonakin kunhan ei sada eikä ole pakkasta. Loppukovettuminen sitten lämpimässä kun ei enää käryä lähde.


tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Perän vaivat
« Vastaus #19 : Lokakuu 25, 2012, 11:02:58 ap »
Kiitos Matti asiantuntevasta neuvosta. Niinkuin infosin en ole aiemmin tehnyt noita kuituhommia ja sain tiedon, että autotalli haisee 2 viikkoa sen jälkeen "p...lle" ???. Täytyypi etsiä tarkempaa tietoa tuosta epoxi-hommasta.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Perän vaivat
« Vastaus #20 : Lokakuu 25, 2012, 18:32:01 ip »

Alumiini on vaan niin mukava työstää....  kaava vaan alkuperäisestä kannatinrakenteesta ja kuviosahalla ja hiekkapaperilla viimeistely.
Taittuu vaikka ruuvipenkissä ja on kohtalaisen jäykkä . Vanerilla lestan muoto..... jne..

Epoksi....  liityykö ns. hiilikuituun ??
Jotenkin olen ulkona koko hiilikuidusta...  onneksi ??
Vaatiiko aina muotin..... ja onko maalaisjärjellä varustettua ihmistä joka kertoisi yksinkertaisesti työvaiheista ??

Mutta 70-luvulla tein tankkilaukun lasikuidusta CB750:een  ( pitäsi skannata kuva... varmaan ainut maailmassa )

MR


Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perän vaivat
« Vastaus #21 : Lokakuu 25, 2012, 22:21:40 ip »
Epoksia voi käyttää lasinkin kanssa. Se on vaan se muovi siinä laminaatissa. MUTTA!! Älkää missään nimessä tehkö epoksilaminaattia ilman hanskoja tai hengityssuojainta ja hyvää ilmanvaihtoa! Se liki hajuton ja mauton käry saattaa aiheuttaa joillain ihmisillä todella vakavia allergisia oireita ja sen jälkeen ei enää ole asiaa noihin hommiin.
Itse käytän polyesteriä, vaikka haiseekin. Haju lähtee tuulettamalla ja ei (enää :D ) aiheuta päänsärkyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Perän vaivat
« Vastaus #22 : Marraskuu 27, 2012, 18:21:44 ip »
King & Queen satula SP:ssä  ;D Se voi satula olla joskus omituisen mallinen, kun se vaan sopii pakaroille. Väliäkö sillä, miltä näyttää, kunhan istuintuntuma on täysin päin p%&settä.

Näin on näppylät !!

Satula taitaa kulua kuitenkin ryhmään Onni & Fanni  ;D

Kangas valittu ( todella hieno )... pistän kuvan kun on valmis

"Satu"laseppä


No niin.....  satula haettu...olen tyytyväinen.. vielä pöydällä.. emäntä hääti autotalliin

Siisti kuin sika pienenä...satula nimittäin
MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Perän vaivat
« Vastaus #23 : Marraskuu 27, 2012, 18:24:46 ip »

Ja kiinni SPIII:ssa
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Perän vaivat
« Vastaus #24 : Marraskuu 28, 2012, 12:45:28 ip »
Joskus jo tätä lyhyttä ja suppeaa komposiittiopastani täällä mainostin ja on se tuolla blogissanikin, www.motomatti.fi linkitettynä. http://www.mmaf.fi/documents/komposiittiliite.pdf

Juttu käsittelee lyhyesti eri materiaaleja, niiden tunnistamista ja käyttöä. Lisäksi linkkejä ammattilaisten oppikirjoihin.