Kaikille ruuveille ja pulteille lienee olemassa kiristysmomentit. Toisaalta jos joudutaan tekemään remontin laittoa tienpäällä esim. puhjenneen sisäkumin kanssa niin tuskin on momentit tai momenttiavaimet matkassa. Käytännössä taka-akselin mutteri laitetaan kiinni niin ettei se aukea ilman avainta itsekseen. Itse laakerointia ei kiinnosta, noin rakenteellisessa ja toiminnallisessa mielessä, onko mutteri kiristetty 2 vai 15 kgm momenttiin. Ylikiristäminen on kuitenkin tässä tapauksessa haitallisempaa kuin jättää mutteri kokonaan pois. Yksirivisten urakuulalaakerien välissä kun on holkki joka pitää laakerit asianmukaisella etäisyydellä toisistaan siten että akselin vasen pää, laakerin sisäkehä, väliholkki, perävaihteen holkki, takahaarukan reikä ja mutteri ja ovat ikään kuin "yhtä puuta" akselin kanssa. Jos rakennetta kiristetään liikaa antaa jokin holkeista periksi ja takapyörä siirtyy sivuittain tai laakerien keskinäinen välys muuttuu jolloin laakerien sisä- ja ulkokehät eivät ole linjassa keskenään ja laakerien sisäinen välys käy liian pieneksi jolloin tapahtuu vaurioita.
Monissa akselikonstruktioissa ei tuota kiristysmutteria aina edes käytetä (vrt. etupyörän akselin kiristys haarukan alaputkiin) Mutterilla siinä vain varmistetaan että akseli on "pohjassa" ja siten sivuttaissiirtyminen on eliminoitu. Muutoinhan akseli on kiinni alaputkien akselireikien poikkisuuntaisten kiristysruuvien avulla. Olen varmaan vaihtanut satoja renkaita moottoripyöriin mutta enpä ole vielä koskaan tullut edes miettineeksi mille kireydelle ko mutteri pitäisi kiristää kunhan se vain tulee kiinni. Poislukien tietenkin yksipuolisessa haarukassa käytetty yhden mutterin kiinnitys. Sekin on tosin varmistettu vielä lukitussokalla eli se pysyy paikoillaan vaikka momentti olisi jotain muuta kuin säädetty.
Jos tilanne on se että mutteria kiristettäessä alkaa pyörimisliike ahdistua on kyseessä vaurioitunut rakenne. Joissakin pyörissä painonsäästösyistä nuo väliholkit on tehty kevytmetallista jolloin momenttiarvon ylittämien on fataalia holkkien herkän muodonmuutostaipumuksen johdosta. (tämä on se syy miksi ilmoitellaan noita arvoja) Ei mikään harvinainen syy kun laakerivaurion syntyä etsitään. Yleisin syy on kuitenkin vesi ja siitä seuraava ruoste laakerissa.
Muistakaa voidella akseli kauttaaltaan vaseliinilla joka irroituskerralla. Varmistatte seuraavan irroituksen sujumisen manauksitta ja ilman isoa lekaa. Samalla voi tarkistaa laakerien kunnon pyöräyttämällä sisäkehää sormella. Jos sisäkehä heiluu tai pyörimisliike ei ole tasaisen tahmea on vauriota olemassa.
mm