Kirjoittaja Aihe: v65c nykii  (Luettu 14691 kertaa)

ToyBoy

  • Vieras
v65c nykii
« : Syyskuu 01, 2012, 21:00:58 ip »
Hei,
Ostin taannoin vanhan (-84) Moto-Guzzi v65c:n, joka osoittautui melkoiseksi projektiksi. Huollatin sen moto Italiassa Piikkiössä. Yksi ongelma kuitenkin ilmeni, juuri kun olin päässyt fiiliksiin ajaessani takaisin kotiin, alkoi pyörä noin 12 kilometrin jälkeen nykiä hirveästi, nykimisen lisääntyessä koko ajan. Huollossa olivat ajaneet testilenkin, n. 10 kilometriä, eikä mitään ollut ilmennyt. Huolissani soitin huoltoon ja kerroin ongelmasta. Arvelivat ongelman johtuvan sytytyspuolasta, jommasta kummasta. Aiemmin olin huomannut, käynnisteltyäni konetta, että toinen puola kuumeni niin, ettei siihen ollut kunnolla koskeminen, toisen ollessa verrattain "viileä". Kun sitten sammutin moottorin kotipihalle huollosta tultuani, niin eipä suostunut pyörä enää käynnistymään. Starttasi kyllä, vaan ei luvannut. Sitten rupesi starttaaminenkin olemaan katkonaista, akku kuitenkin oli uusi ja aikani käynnisteltyäni otin sen irti ja latasin uudelleen. Mutta ei vaikutusta. Välillä starttasi vaivalloisesti, välillä vain kuului naksahdus. jossain vaiiheessa pöllähti jopa pieni savu jostain bensatankin alta, ja pientä ritinää kuului. Akun plussa oli kuitenkin hyvin eristettynä rungosta, eikä silminnähtävää ongelmaa johtojen kuorissa ollut. Lisäksi kaikki sulakkeet olivat ehjät. Pelästyin tietysti että nyt palaa koko roska, kiireellä katkaisin virrat ja savu hälveni. Sen koommin ei ole pyörä käynnistynyt, startannut kyllä heikonlaisesti juuri kuten aiemmin kuvailin, joskus ei lainkaan. saattaisiko tälläinen käytös johtua sytytyspuolista?? Eräs tuttu myös vihjaili, että saattaisi ongelma olla myös kondensaattorissa. Eräs toinen taas epäili sytytyspuolia ja ilmaisi perustelunsa vertauksena kaukosäätimestä, jossa toinen paristo on tyhjä. Eipä telkkari aukea. Näin maallikkona on vaikea ottaa kantaa, eikä voi oikein noita sytytyspuolien toimintaa testatakaan, kun ei saa moottoria käyntiin. Ei silti, että olisin varma osaamisestani, vaikka käynnistyisikin. Harmaita hiuksia aiheuttaa tämä kaikki miehelle, joka on tottunut yksipyttyiseen pyörään, jossa kick-start, eikä akkuakaan tarvita. Omat ongelmansa olleet siinäkin, mutta ei siitä sen enempää. Ovatkohan puolat kalliita? mahtavatko jotkut tarvikepuolat tyyppiä Biltema käydä, jos ne jotenkin saisi hillottua paikalleen? Tämän kesän ajelut on ajeltu, mutta toive elää siitä että ensi kaudella kilometrejä kertyisi. Jotain vihjeitä, kommentteja, neuvoja kaipaisin. Pyörä aihiona varmaankin hyvä, voisi sitä talven mittaan hieman väsäillä. Olen varsin tietämätön, mutta kiinnostunut ja ainakin toistaiseksi optimisti.
Kiitos

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: v65c nykii
« Vastaus #1 : Syyskuu 01, 2012, 22:13:11 ip »
Kyseessä voi olla vika maadoituksessa. Vaan eipä sun muu auta kuin purkaa potilasta ja tutkia asia kerrallaan. Puolat voi mitata erikseen yleismittarilla, mutta jos savumerkkejäkin on näkynyt, niin niitten alkupera on todennäköisesti havaittavissa paljain silmin. Näkyykö hiiltynyttä johtonippua?
Forza Moto Guzzi!

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: v65c nykii
« Vastaus #2 : Syyskuu 01, 2012, 22:40:09 ip »
No mulla meni v650 Floridasta aikoinaan puola...  ;D
Emeritus-guzzisti

ToyBoy

  • Vieras
Vs: v65c nykii
« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2012, 19:04:02 ip »
kiitos vinkeistä, palaan asiaan kun saan polven koukistettua räpläilyasentoon. On torstaisen leikkauksen jäljiltä jäykänlainen. :'(

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: v65c nykii
« Vastaus #4 : Syyskuu 03, 2012, 20:28:54 ip »
Vinkki:
Polvivaivoihin auttaa pyöränostin.
Ja muutenkin on helpompi tehdä pesua tai huoltoa kun ei tarvi kontata tai maata pyörän vieressä öljyproppua avatessa.

Keskustelua eri vaihtoehdoista: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?action=printpage;topic=3215.0

Kevyeen pyörään ja harvaan tarpeeseen riittää edullisempikin malli.
http://www.motomatti.fi/2012/01/edullinen-moottoripyoranostin.html

egon

  • Viestejä: 973
Vs: v65c nykii
« Vastaus #5 : Syyskuu 04, 2012, 20:53:23 ip »
Kärjellisessä sytkässä epäkuntoinen kodensaattori aiheuttaa nykimistä ja huonoa käyntiä, mutta harvoin kai molemmat konkat menee kerralla, vai onko pikkulohkossa syttysyteemi niin rakennettu, että siinä on yhteinen konkka ja puola molemmille pytyille? Millessä on kaksipuolainen systeemi ja sillä pääsee ontumaan ihmisten ilmoille yhdelläkin pytyllä jos toinen puola tai konkka antautuu. On, meinaan tuostakin yksi omakohtainen kokemus kun keskellä ei mitään meni kondensaattori lakkoon. Maalikylillä löysimme vian ja palvelukseen laitettiin iltamyöhällä jostain Massey Fergusonin laturista??? löytynyt samannäköinen nappula. Se toimi sitten ihan hyvin monta vuotta.


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: v65c nykii
« Vastaus #6 : Syyskuu 04, 2012, 21:14:20 ip »
Kyllä v650 Florida kulki yhdelläkin sylinterillä, max. 80 km/h - kotiin pääsi ja Piikkiöön.
Vian näki kyllä siitä, että toisen sylinterin tulppa meni heti mustaksi ja öljyiseksi, ihan hetken kävi kunnolla uudella tulpalla.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65c nykii
« Vastaus #7 : Syyskuu 04, 2012, 21:30:28 ip »
Joo, pikkulohkossa on oma konkka molemmille kärjille.
Tämän potilaan tapauksessa kannattaa ensin putsata ja tarkastaa maadoitus akulta ja sitten puolien kiinnitys puhdistaa ja kiinnittää uudelleen. Jos puolien kiinnitys on huono tai niiden maadoitus heikko, syntyy vaikka minkämoista oiretta. Pätkimistä, mittariston valojen sekoilua jne jne. Myös puolat voivat kuumeta, kokeiltu on..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: v65c nykii
« Vastaus #8 : Syyskuu 06, 2012, 21:54:43 ip »
Tuntematta yhtään tuota pyörää voin kuitenkin selventää muutamaa, ilmeisesti jo nykyajan elektroniikan hämärtämää, sytytys perusasiaa ottomoottoreiden kyseessä ollen. (Ja tämä tietämys on kertynyt vuosikymmeniä sitten, ajettaessa ja huoltaessa Wartburg nimistä laitetta, uudesta loppuun, siis n. 12 vuotta. Sen laitteen kokeneet eivät varmaankaan epäile asiayhteyden kattavuutta.)

Kun induktorisytytys rakennetaan ilman magneettoa, siis akkua virtalähteenä käyttäen, menetellään kipinän tekemisessä niin, että rautasydämisen kelan läpi ajetaan tasavirtaa, tyypillisesti n. 1-3 A voimalla. Se lämmittää puolaa ihan jonkun verran.

(Katkaistaessa virta, syntyy puolan käämin päihin itseinduktion sähkömotorinen voima, joka aiheuttaa n. 300 V:n "takapotkujännitteen". Puolalla on myös toinen käämi, jossa on paljon kierroksia ja näiden kierrosten muuntosuhteen avulla tuo 300 V korotetaan n. 10 000 V:iin.)

Edellä mainittu virta kulkee akusta katkojan kärkien kautta puolan käämin läpi maahan. Jos moottori ei pyöri ovat katkojan kärjet, kampiakselin asennosta riippuen, joko yhdessä tai erillään, kiinni tai auki. Jos ne ovat kiinni, virta kulkee, ja tällöin puola kuumenee ja kuumenee ja kuu... Jos moottori käy, kärjet ovat kiinni vain pienen osan ajasta, eikä oleellista kuumenemista synny. Sellaisessa moottorissa ei siis koskaan saa jättää virtaa päälle, jos moottori ei käy. Puola ei välttämättä kuumene niin paljoa, että se palaisi. Tai se ei kuume lainkaan, jos kärjet ovat sattumalta auki. Mutta tuuria ei kannata kokeilla. (Elektronisella sytytyksellä, jossa myös on puola, ei ole tätä ongelmaa, koska siinä puolaa käytetään pulssimuuntajana eikä sillä ole jatkuvaa tasavirtaa.) Katkojan kanssa rinnankytkennässä on kondensaattori. Kun se vioittuu, se yleensä vioittuu juuri oikosulkuun. Se vika vastaa sitä, että katkoja on kiinni pysyvästi.

Voi katkoja olla kiinni pysyvästi ihan kulumisen takia. Tai kondensaattori on sen verran huono, että katkoja kipinöi ja lopulta hitsaantuu kiinni. (Kondensaattorin tarkoitus on estää katkojan kipinöinti ja kuluminen muodostamalla resonanssipiiri puolan käämin kanssa.)

Jos oikein savua on tupsahtanut ja sähkö on haissut, voi olla aika tarkastaa puola/t. Se käy niitä irrottamattakin, mutta paremmin irrallaan pöydällä. Puolassa on kolme kosketinta, kaksi pientä ja yksi iso suurjännitekosketin. Pienet on merkitty + ja -, Yleismittarilla voi mitata, että pienien koskettimien välillä on muutama kymmenen tai sata ohm, ja niistä molemmista on isoon koskettimeen n. kiloohm. Mutta kaikki puolat ovat tässä suhteessa hyvin erilaisia. Jos kuitenkin jonkin koskettimen vastus muihin on ääretön, on puola viallinen (käämi poikki). Samoin on asia, jos ison koskettimen vastus mitattuna pieniin, on pienempi kuin pienien välinen vastus (läpilyönti).

Tässä yhteydessä kannatta ottaa huomioon, että juuri se induktio, joka kipinän tekee sytytystulppaan, voi särkeä kalliin yleismittarin, kun johtimia sorkitaan kiinni ja auki ja mittausvirtaa katkotaan. Tämä estetään siten, että kaikki puolan navat ensin oikosuljetaan apujohtimilla yhteen nippuun, sitten kytketään mittari ja avataan oikosulut ja luetaan mittari ja kytketään oikosulut takaisin ennen mittausjohtojen irrottamista.

Kondensaattorin kuntoa voi myös testata yleismittarilla. Sen napojen välissä on oltava ääretön vastus. Kuitenkin näin ei nähdä koko totuutta, sillä kondensaattorilla saattaa läpilyönti tapahtua vasta parin sadan voltin jännitteellä ja sitä ei tavallinen yleismittari tee. Siihen tarvitaan eristysvastusmittari, joka antaa n. 500 V. Kondensaattori on yleensä niin halpa, että sen uusiminen varmuuden vuoksi ei ole ongelma.

Puolan voi tarkastaa myös tekemällä sen induktion ja kipinän. Järjestetään millin tai parin kipinäväli johtimilla, jotka tulevat isosta suurjännitenavasta ja + navasta, vaikka teippaamalla johtimet pöytään vierekkäin. Sitten kytketään hetkeksi jostain patterista muutama voltti + ja - napojen väliin, akun 12 V on myös sopiva, mutta vähempi käy myös ja akku on aika vaarallinen tässä kokeilussa. Kun patterin johto, ei väliä kumpi, irrotetaan kipinä napsahtaa. Parin millin kipinä pitäisi tulla 4,5 V:n taskulampun patterilla. Paljaisiin johtoihin ei kannata koskea sormin, tälli on jopa varallisen kova.

Niin... tein minä sille Walpurille elektronisen sytytyksen, kaikille kolmelle pytylle oman. Siihen loppui se kärkien säätö.
Sentire la forza!
Terv: Timo

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: v65c nykii
« Vastaus #9 : Syyskuu 07, 2012, 10:59:45 ap »
Pikatestiksi käy, että irroitat molemmat tulpat ja sijoitat ne tulpan johdot kytkettyinä sylinterin ripoja vasten siten, että näet tulppien kärkien väliin. Pyöritä startilla konetta ja totea esiintyykö kipinää molemmissa, toisessa vai ei kummassakaan. Näin pääset lähemmäksi ongelman ydintä mitään enempää purkamatta. Kuvauksen perusteella siellä on nyt tukevamman puoleinen oikosulku päällä, joten rohkeesti vaan tankki pois ja komponetteja ja johdotusta tutkimaan. Jotain ehjääkin saattaa löytyä.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: v65c nykii
« Vastaus #10 : Syyskuu 07, 2012, 11:20:03 ap »
Hajakenttä, sama oppikoulu käyty. Warre Tourist oli käyttöautona intin aikana ja muutaman vuoden sen jälkeen. Tosin en kertaakaan muista sytytyslaitteiden renanneen mutta kansipahveja (6 mk) vesipumppuja (24 mk) kului silloin tällöin. Karmea ajaa mutta kuljetti mm 600 kg laastia rakennustyömaalle kevyesti. Kuten muutkin rak. tarpeet.

Tuohon V65-asiaan tulikin jo hyviä ohjeita. Hiukan joutuu sormia tummentamaan, jos ei käytä rukkasia, tuon sähköosaston tutkimisessa. Ensin tietenkin kannattaa hankkia tuloste, mieluimmin värillisenä, kytkentäkaaviosta että tietää mitä johtoa milloinkin näprää ja tietää myös mitä järjestelmää se koskee.

Eikä korjaamokäsikirjastakaan haittaa ole. Löytyvät netistä ihan ilmaiseksi.

Kaikki sellaiset johdot ja liittimet menee tietenkin uusiksi joissa on tummentumia, irronnutta eristettä tai muita vaurioita. Palanut/murtunut johdin uusitaan koko matkaltaan. Autotarvikeliikkeistä saa "sieluja" liittimiin ja niille työkalun sekä myös liittimen kuoria. Ota malli mukaan.

Tekee yhden jutun kerrallaan niin ei sekoa liittimien napojen paikoissa.

Kun tankki on irti niin samalla voi tsekata ilmansuodattimen ja huohottimen kunnon. Usein huohotusletkuissa on tuon ikäisessä sanomista.

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: v65c nykii
« Vastaus #11 : Syyskuu 07, 2012, 12:08:38 ip »
Kyllähän sytyn voi em. pikakokeilulla tarkastaa ihan tien päälläkin. Kirjoitin tuon sähköopillisen testauksen siksi, että kun ja jos sitä pyörää oikein talvisaikaan zeniläisellä hartaudella kunnostaa, niin kannattaa laittaa paikoilleen vain tarkastettua ja toimivaa kamaa. Ja kuten heimoveli tuossa jo esitti, kannattaa vaihtaa kaikki vähänkin epäilyttävät johtimet ja liittimet. Ja vaikka ei epäilisikään, kannattaa avata ja tarkastaa muutkin liitokset. Myös johtimen ja sen päässä olevan liittimen nastan (puristus)liitokset ajan myötä alkavat liikkua. Ne johtimet ovat ainakin halpaa tavaraa uusittavaksi. Juurikin yksi yhteys kerrallaan pois ja uusi kopio tilalle. Muistiin piirtämistä ja valokuvaamista kannattaa harrastaa runsaasti.
Sentire la forza!
Terv: Timo

ToyBoy

  • Vieras
Vs: v65c nykii
« Vastaus #12 : Syyskuu 09, 2012, 12:55:35 ip »
no joo...kiitos vinkeistä. Tässä päivänä eräänä kiskaisin tankin irti, tsiikailin johtoja ja tein joitakin havaintoja. Akun maajohto oli rungossa kiinni yhtenä ruostekokkareena. Johdotukset sinänsä näyttivät ehjiltä, liittimet ok, puolien litännät niin ikään. Otin puolat ja kondensaattorit irti, hetken mielijohteesta päätin hommata uudet tilalle. Vaikka toisaalta ei varaa olisi kauheasti ehjää korjata, mutta sielunrauhan takia ehkä. No, ovat nyt irti ja kaverini, joka jotain noista sähköjutuista tajuaa, saapi ruveta ohjeidenne mukaan mittailemaan. Olin ehkä turhan hätäinen, olisi voinut tuon kipinätestin tehdä ensin. V65c:n sytytsosat eivät kuitenkaan hirveän kalliita ole. Parilla sadalla selvinnee. Täytynee myös katsoa virtalukon pohjan liittimiä. Yhtä kaikki, asiat valkenevat pikku hiljaa. Olen tottunut menemään takalisto edellä puuhun, ja tottumuksia on vaikea enää näin kypsällä iällä muuttaa.
Siittäjälläni oli aikoinaan kaksi Warrea, mutta se ei minusta asiantuntijaa tehnyt, eh?

Yritän ottaa vinkeistä mummon ;D.

ToyBoy

  • Vieras
Vs: v65c nykii
« Vastaus #13 : Syyskuu 27, 2012, 14:09:05 ip »
tehty seuraavaa:
-uudet puolat, tulpanhatut ja kondensaattorit asennettu
-liittimiä läpikäyty, mutta ei uusittu
-akun maadotus putsattu
-kipinätesti tehty, ei tule kipinää kummallekaan puolelle
-väkeviä juotu turhautumiseen

Startaa kyllä vaan ei tietenkään lupaa. Sytytystulpat uusia. Mikä neuvoksi ???

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: v65c nykii
« Vastaus #14 : Syyskuu 27, 2012, 16:12:16 ip »
Tappokatkaisija kytkettynä tai oikosulussa? Tutki mihin katkeaa jatkuva 12v kärjiltä. Katkojan kärjille pitää olla 12v tyrkyllä kokoajan, kun virtalukko on ON-asennossa.
Forza Moto Guzzi!