Terve.
Ennenkuin aloittelen oikeaa kädet rasvassa työskentelyä, niin pyytäisin kannanottoja ja kokemuksia näihin ajatelmiin. Kyse on Cali EV:n öljynpainevalosta. Tuo kun syttyi kesken ajon. Pysähdyin, sammutin koneen, tarkistin ölymäärän (ok) ja käynnistin uudelleen. Ajoa n. kilometri ja syttyi uudelleen, ensin himmeästi ja sitten kirkastuen. Epäuskoinen kun olen, toistin tuon saman, samoin tuloksin. Nyt päätelmiäni:
a) Anturivika? Vaihtoehdosta ehkä helpoin, mutta empä usko. Jos anturi olisi rikki niin eikö se joko palaisi koko ajan tai olisi pimeä. Nyt se kuitenkin syttyy kun laittaa virrat päälle ja sammuu kun koneen käynnistää. Tuntuisi ilmoittavan kadonneesta paineesta. ok?
b) Öljypumpun vika? Epäilen, koska valo sammuu kun koneen käynnistää. Kertoo siis kohonneesta öljynpaineesta ja pumpun toimivuudesta. Koneen käynnissä en huomannut korvakuulolla enkä ajolleen muutoksia.
c) Paineensäädin öljypohjassa? Sekin tuntuisi toimivan, koska käynnistettäessä paine nousee (siis valon perusteella). Säätöä siis tapahtuu. Liian kova painehan ei valoanturia aktivoi? Voisiko se "laueta" lämmön vaikutuksesta tai mekaanisesta viasta?
d) Ohivuoto ennen paineanturia? Mahdollinen, mutta edellyttää lämpötilan kasvun aikaansaamaa muutosta jossain, missä? Ulkoista vuotoa en ole havainnut. Paitsi hyvin hentoa kostumista paineanturin kupeesta jo pidempään.
Pitäisi siis aloittaa paineensäätimestä. Olenko edes oikeilla jäljillä? Ihmiselle tyypillisen laiskuuden vuoksi tarttuisin neuvojen perusteella vain oikeaan työhön ilman turhaa sähläämisiä.
Vaikka onhan tämä tallityökin osa moottoripyöräilyn viehätystä.
