Ajoin sitten Nevada Anniversarion ekan takarenkaan loppuun. 8000 km kesti tehtaan laittama Metzeler. Uusi Michelin kuljetti ensimmäiset pari sataa km tasaisesti kuin silkkilakanalla.
Tänään alkoi hiljainen jumputus, joka voimistui vähitellen. Ensin jutkutti vain 80 nopeuden molemmin puolin kapealla alueella. Sitten jumputus lisääntyi ja alkoi vähitellen esiintyä kaikilla nopeuksilla. Sataa ei enää uskaltanut ajaa kun meinasi hattu lähteä päästä. Tietysti kokeilin loivassa alamäessä, että jumputus jää samaksi kun vetää kytkimen auki ja laskee kierrokset alas. Että se ei tule moottorista.
Alkoi pelottaa, että uuteen renkaaseen on tullut patti, joka kohta lojahtaa. Huoltiskalla sitä tutkin ja poltin rakon kämmenselkään kuumasta piipusta. Siihen nopeasti kerääntyi motoristeja ja yhdessä totesimme renkaan päällepäin ehjäksi. Joku harrikkamies virnuili kardaaniakselin olevan vaan epätasapainossa. Ajoin kuitenkin hissuksiin kotikylälle Joutsaan ja vei Annin suoraan pajalle Kirsin tarkastukseen, hän sen renkaan alun perinkin vaihtoi.
Molemmat renkaat laitettiin tasapainotukseen. Takarenkaassa oli vähän säteettäistä heittoa. Kirsi käänteli kolmeen otteeseen regasta vanteella ja heitto saatiin n. 1 mm rajoihin. Ihan pyöreä on kuulema mahdoton olla. Kaikki muukin tarkastettiin: jouset, iskarit, laakerit. Moottoriakin käytettiin pukilla, eikä se mitenkään ravistellut.
Kävin ajamassa koeajon, ja edelleen jumputtaa. Ei ihan niin pahasti, eikä niin paljon pelota, että kumi halkeaa, mutta jumputtaa ikävästi silti. Nyt se esiintyy juuri tietyllä nopeudella.
Onko sitä vaan siedettävä, vai onko mahdollista, vai pelkkää tuuria, jos kulkee tasaisesti? Autonhan saa tärinättömäksi, eikö moottoripyörää saa?
Voisiko jotain muuta Nevadasta vielä tarkastaa, mistä jumputus voisi tulla?
Edit: Kirjoitusvirhe