Kirjoittaja Aihe: Öljyvuoto  (Luettu 6039 kertaa)

akx

  • Viestejä: 83
Öljyvuoto
« : Elokuu 14, 2012, 09:50:40 ap »
Uudistan kyselyn, jonka palvelukatkos hävitti. Onko tietoa, ehdotuksia tai kokemuksia kuvissa esiintyvästä öljyvuodosta?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #1 : Elokuu 14, 2012, 10:39:32 ap »
Kuvasta päätellen öljyä on kardaanitunnelissa ja se on peräisin vaihteistosta värin perusteella olettaen. Lisäksi siinä on huolestuttava sävy joka on peräisin vedestä tai ruosteesta tai molemmista. Kardaanitunnelin paksussa osassa ei kuulu olla öljyä.

Jos se olisi peräöljyä niin sen pitäisi olla mustaa mutta sitä e ole perässäkään niin paljoa että riittäisi tuonne asti.

Onko vaihteiston huohotin puhdistettu? Sen tukos pullauttaa öljyt joko kytkimeen tai kardaanitunneliin. Varsinkin jos on ylitäytetty tai vaihteistoöljyn sekaan on joutunut vettä.

Vaihteiston ylitäytön välttää sillä että tekee täytön kyljessä olevasta tarkistuspropusta niin että öljyä on reiän alareunaan kun pyörä seisoo tasaisella keskitukensa varassa. Jos laittaa ohjekirjan määrän mukaan niin todennäköisesti tulee ylitäyttö.

Seuraava toimenpide on vaihteistoöljyn määrän tarkistaminen/vaihtaminen.


akx

  • Viestejä: 83
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #2 : Elokuu 14, 2012, 20:12:13 ip »
Tarkistin huohotuksen (jos ko. letku on se akun vieritse kulkeva) - ei tukoksia. Valutin tilkan vaihteistoöljyä käsivaralta pyörää pystyasennossa tasapainotellen keskituen puutteessa. Sitä on saattanut siis olla liikaa. Ja jos pyörä on keskituella hieman etukumarassa niin öljyä voi olla liikaa vielä toinenkin tillkka. Jään seuraamaan tilannetta.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2012, 22:26:39 ip »
Siis tuleeko se vuoto tuon kummilätkän takaa? Eihän tuolta edes pitäisi olla läpireikää kardaanitunneliin. Vai muistanko mä väärin.
Voisiko tuo olla vain vettä joka on päässyt tuonne takahaarukan laakereille?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2012, 22:38:52 ip »
Noissa Caleissa joissa on "leveä" 17" takapyörä menee tuo oikean puoleinen haarukan akseli läpi asti kardaanitunneliin. Esim. Stone.

Sieltä se tunkee ensin kartiolaakerin läpi ja sen jälkeen kierrettä myöden tuon lukitusmutterin sisään ja kuusiokoloavainta varten tehdyn reiän kumitulpan ohi.

Olihan vaihteistoöljy kirkasta eikä sameaa? Jos on sameaa niin siinä on vettä seassa ja voitelukyky heikko.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2012, 22:51:03 ip »
Kyllä se öljyä on. Korjautin vastaavan vuodon pari kesää sitten Piikkiössä. Laakeri vaihteistoon päin oli ehjä mutta stefa vaihtui. Ihmetyttää että näin pian uudestaan. Joku teistä gruppolaisista, ennen palvelinkatkosta, ehti kommentoida jotain stefoista ja laakereista. Nimimerkki ei nyt muistu mieleen. Olisiko nyt sitten laakerin kuluma ehtinyt pidemmälle ja juurikin se todellinen syy? Tänään koelenkin jälkeen mutteri näytti puhtaalta, mutta sormenpää tuli kuitenkin öljuiseksi. Vuoto oli vähäistä, mutta eipä lenkkikään ollut kolmea varttia pidempi. Ajonopeudet vaihtelivat kävelyvauhdista moottoritievauhtiin. Seuraan tilannetta, mutta uudet näkökulmat ovat edelleen tervetulleita.

Em. kirjoitettaessa uusi kommentti, johon vastaus: sameuden astetta en osaa arvioida. Voiko voitelukyvyn alenema johtaa tällaiseen vuotoon? Ilmeni Euroopan reissulla (täydellä lastilla + satoja kilometrejä moottoriteitä) paluumatkalla. Uudet öljyt ajokauden aluksi ja enintään parituhatta km ennen matkaa. Yleensä kuivin jaloin, mutta Saksan osuudelle sattui kolme kosteahkoa päivää.

Huohotinputkesta. Jos seassa vettä, meneeko huohotinputken kautta? Se näyttää sojottavan takaviistoon takalokarin etureunan tasalle.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #6 : Elokuu 14, 2012, 23:00:17 ip »

Pari täydennystä kyselyn kohteesta:
- California Stone -01
- ajettu n. 55tkm
- itselläni viisi vuotta ja 36tkm eli vuotuiset ajot 5-7tkm
- ts. edellisen vuodon korjauksesta 10-12tkm !!

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #7 : Elokuu 17, 2012, 20:22:46 ip »
Moi.

Jos öljy, mitä valutit laatikosta, oli saman näköistä kuin kuvissa näkyvä, kertoo että vaihteistoon pääsee vettä.
Eihän huohotusletku osoita yläviistoon tai kohti jotain vesisuihkua?
Stefassa ei välttämättä ole varsinaista vikaa. Veden kanssa emulgoitunut öljy osaa vuotaa ehjänkin öljytiivisteen ohi.
Vaihtaisin öljyt ja korjaisin huohottimen asentoa ???
Takaharukkaan päässyt öljy ei liene muuten haitaksi mutta sen sisältämä vesi saattaa ruostuttaa ja vetoakselin
ristikohin päästessään, vesi pesee rasvat niiden laakereista vähitellen pois.
Tyhjetäisin vetiset öljyt takahaarukasta ja laittaisi tilkan tuoretta tilalle. :)

Pekka
Sohc van Helmi.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2012, 09:15:38 ap »
Se liraus oli kyllä melko tummaa, mutta taidanpa laittaa öljyt vaihtoon (mikä muuttuikin työläämmäksi palautettuani alkuperäisen yhdyspurnukan käyttöön - h-putki saattaa mennä myyntiin). Ja olen nyt tarkempi määrän suhteen. Onko ehdotuksia huohottimen asemoinniksi tai pituudeksi?

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #9 : Elokuu 18, 2012, 11:52:41 ap »
Miksi sen valtavan höpinäpöntön palautit? H-kappalehan vaan parantaa kaikkia ominaisuuksia.
Forza Moto Guzzi!

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #10 : Elokuu 19, 2012, 08:07:37 ap »
Moi!
Samaa vaivaa. Renkaanvaihdon yhteydessä (Jsä Hkaksikko) huomattiin, että kardaaniputki on alta kostea - siitä kumihaitarin takaa. Selvitys maahantuojalta oireiden perusteella, vaihteiston stefa vuotaa. Vaihtoon huomenna ma, takuuseen. Pyörä on Cali AN -10, jolla on se 4 v:n takuuu. Ajettu n. 25.000.

Kari L

akx

  • Viestejä: 83
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #11 : Elokuu 19, 2012, 18:32:10 ip »
Vastaan ensin Kaidelle h-putken osalta, että hankin suoran Mistralit ja yhdistelmä oli hieman liian "rohkea", joten loivensin sitä palauttamalla alkuperäisvälipöntön. Ja samalla sain sen tavoittelemani äänimaailman (johon peräsin aikanaan lisätietoja/kuulohavaintoja syysajelun kävijöiden joukosta). Saattaa tosin olla, että hävisin väännössä tms.

KariL:lle sitten. Kun tiiviste vaihtuu (onneksesi takuuna) kiinnostaisi edelleenkin tietää onko se miten tavallista. Kuten tässä ketjussa aiemmien kerroin, että edellisestä vaihdosta on se rapiat 10tkm.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #12 : Elokuu 19, 2012, 22:56:16 ip »
KariL:lle sitten. Kun tiiviste vaihtuu (onneksesi takuuna) kiinnostaisi edelleenkin tietää onko se miten tavallista. Kuten tässä ketjussa aiemmien kerroin, että edellisestä vaihdosta on se rapiat 10tkm.

Ei se nyt kyllä ihan tavallista ole että noin usein joutuu tuon stefan vaihtaa. Mulla ei ole koskaan calin laatikko vuotanu ja mitähän niillä nyt olisin ajanu, 250tkm tai jotain.
Mitähän öljyä sielä on? Tuli vain mieleen että synteettisestähän nämä guzzin tiivisteet ei tykkää.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #13 : Elokuu 20, 2012, 19:58:29 ip »
Nonniin. Stefa vaihtui takuuseen.
Ei se nyt oikein selvinnyt, onko tavallista vai ei. Itelle on jääny sellanen maku, että yleensä huollossa ei kovin mielellään kerrota, kuinka tavallinen tai yleinen joku vika on. Mulla se vuoto ei ollu mitenkään iso, öljyä ei ollu tippoina missään, ainoastaan kardaaniputken alapinta oli kostea - ja pöly kiinni siinä.
Voisi kuitenkin kuvitella, ettei ihan tavaton vika, koska oireen perusteella maahantuojalta tuli ohje, että ao. stefa vaihtoon.
Huollon mukaan homma oli helppo - purkamista vaan jonkinverran.
Mukavaa oli se, että kun mainitsin aavistuksen jumputtavasta jarrusta (integraali, vasen etulevy), tutkivat, totesivat, että levyssä saattaa olla pieni "paksuusheitto". Putsasivat, levylle karhunkieltä, paloille hiomapaperia - ja kas, taas se ottaa tasaseen. Eli se itse tekemäni kiinnitysniittien herkistey ei yksin auttanut. Meni samaan takuuseen - pisteet tästä Hkaksikolle.

Kari L

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #14 : Elokuu 21, 2012, 14:31:55 ip »
Stefan vaihdon yhteydessä pitäisi aina pyyhkäistä vanhan stefan kiillottama rengas akselin pinnalta hitusen karheaksi, esim. 1000 :lla vesihiomapaperilla. Jos uusi stefa tulee tismalleen samaan paikkaan vanhan kanssa ja kiiltokaula on siinä just kohillaan niin syystä tai toisesta se alkaa aika herkästi nopottamaan.