Mielestäni hyvin järkeenkäypä kommentti yhteen keskusteluun tässä ikuisessa ja mielenkiintoisessa teemassa (tps rakenne ja –säätö, kaasuläppien synkronointi, ilmaruuvien merkitys):
”
Ilmaruuvien avaaminen antaa ainoastaan vähän enemmän lisää ilmaa virtaukseen. Vaikutus on jokseenkin sama kuin läpän avaaminen hiukan lisää. (Läppien) pääero kaasuttimiin on se fakta, että luistin avaaminen antaa lineaarisen virtauslisän ilmakanavaan. Läpän kääntäminen antaa hyvin epälineaarisen lisän virtausalaan. Avaaminen 1=>2 asteeseen on paljon suurempi ero kuin avaaminen 75=>90 asteeseen. Tämä on syy, miksi tps antaa jyrkempää käyrää ulos alueella 1-30 astetta kuin 30-90 astetta. Toisin sanoen, 66% tps signaaleista käytetään ensimmäisten 30 asteen alueen kuvaamiseen. Ilmaruuvit ovat tarpeen eliminoimaan toleransseja, koska niillä on niin suuri vaikutus. Pienillä avautumiskulmilla ("lat.huom:" tarkoittanee tässä tyhjäkäyntiä ja 1-2 mm siitä eteenpäin) toleranssien vaikutus on hyvin merkittävä (ilmakanava, läpän halkaisija, terävät tai vaurioituneet läpän reunat jne.). Ilmaruuvit ovat juuri ne, jotka auttavat kompensoimaan näitä toleransseja.
”
Toisaalla mainitsemani ”Jeff in Ohio” kirjoitti myös selkeät ja järkeenkäyvät ohjeet säätöasioista. Lie ammattilainen? Liitän tähän hänen mielenkiintoisen taulukkonsa tps potikan arvoista ja niitä vastaavista avautumiskulmista -02 Calissa (PF3C tps ja 15M ecu). PF3C käytössä: Bellagio, Cali, Quota, V11, joidenkin lähteiden mukaan myös Sport 1100i, V10Centauro - liekö 80% foorumilaisten ruiskuvehkeistä...?