Aika todennäköiseltä syyltä vaikuttaa.
Nyt ei ole ihan selkeänä mielessä tuollaisen uudemman Guzzin öljynkierto mutta oli tuo paine- tai imupuolella niin kummassakin tapauksessa vuoto tuosta voi vaikuttaa öljynpaineeseen. Nimittäin eikös se öljyn pinnan taso ole tuota alempana eli siellä varsinaisessa öljypohjassa alempana jolloin imuvuoto tuossa voisi hornia pumpulle ilmaa. Jos tuo on painepuoli (siinä vieressä on se ylipaineventtiili joka on varmasti painepuolella), niin silloinhan efekti on selkeä.
Jos tuosta seurasi laakerivaurioita, niin niitä tulee ensimmäiseksi kiertokangen alapään laakereihin jotka pyörivät nopeasti ja ovat kovimmalla rasituksella. Muut laakerit kuten kiertokangen yläpää ja runkolaakerit eivät ihan pienestä hajoa jos öljyä on ollut tarjolla edes jonkin verran. Venttiilikoneistokin kestää vähemmällä öljyllä aika pitkään.
Eli jos haluaa pelata varman päälle niin kannattaisi kurkistaa mitä niille kiertokangen alapään laakereille kuuluu. Senhän voi tehdä alakautta kun öljypohja on irti. Jos niissä on vaurioita, niin ne saattavat myös sitten fuskata sen verran että öljynpaine ei nouse kuumana normaaliksi vaikka öljynkierto olisi muuten kunnossa.
Filosofioita on monia. Eräs on se että laitat uuden tiivisteen, käytät koneen lämpimäksi ja katsot öljynpaineen tyhjäkäynnillä. Jos se on ok niin todennäköisesti kaikki on ok. Jos seuraavassa öljynvaihdossakaan öljystä ei löydy mitään ihmeellistä laakerimateriaalin sävyä, niin rauha laskeutuu sieluun vielä suuremmalla varmuudella.
Noi on ikäviä juttuja. Kannattaa vähän diagnostisoida sitä tiivisteen materiaalia koska jos se kovasti arkaa materiaalia niin tuo voi sattua jolle kulle muullekin.
T: JuhaV