Kirjoittaja Aihe: Öljynpaine ja 1200 sport 4v (8v)  (Luettu 5393 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Öljynpaine ja 1200 sport 4v (8v)
« : Heinäkuu 25, 2012, 22:50:55 ip »
PERK...  !!!!!!! Sportti alotti lähtölaskentansa....

Eli vm-10 sport 1200 4v, ajettu alle 60tkm, alkoi näytellä öljynpainevaloa. Anturiviaksi sitä tietty luulin ja jonkun verran tuo oli vuotanutkin. Vaan eipä uusi anturi muuttanut asiaa miksikään. Tyhjäkäynnillä ei pala mutta pikkusenkin nostaa kierroksia niin heti syttyy kaiken maailman varoituskolmiot näytölle. Sitten taas kun kierrokset nousee yli 2500rpm niin vikavalot katoaa.

Otin 1100 calista ö-painemittarin ja iskin sporttiin. Pysyvästi. Vasta 4000rpm jälkeen alkaa olla kunnolliset paineet.

Rapsin ö-pohjan ja välipalan irti. Tuommoseen kuvan mukaiseen törmäsin. Eikös tuo punaisella rengastettu osa ole painepuolella? Siitä nimittäin puuttui tuo pala tiivisteestä. Irrotettaessa se ei revennyt, oon ihan varma. Eikä sitä palaa liioin mistään löydy. Kovin haperoakin tuo tiiviste oli. Semmoista enempi kumimaista. Kovettunutta. Haperoa. Ei sellasta paperimpaa kun mitä noi on mitä calissakin on käytetty.

Voiko syy huonoon ö-paineeseen olla tuo tiiviste vai jatkanko purkamista?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2012, 20:41:17 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

JuhaV

  • Vieras
Vs: Öljynpaine ja 1200 sport 4v
« Vastaus #1 : Heinäkuu 26, 2012, 07:33:39 ap »
Aika todennäköiseltä syyltä vaikuttaa.

Nyt ei ole ihan selkeänä mielessä tuollaisen uudemman Guzzin öljynkierto mutta oli tuo paine- tai imupuolella niin kummassakin tapauksessa vuoto tuosta voi vaikuttaa öljynpaineeseen. Nimittäin eikös se öljyn pinnan taso ole tuota alempana eli siellä varsinaisessa öljypohjassa alempana jolloin imuvuoto tuossa voisi hornia pumpulle ilmaa. Jos tuo on painepuoli (siinä vieressä on se ylipaineventtiili joka on varmasti painepuolella), niin silloinhan efekti on selkeä.

Jos tuosta seurasi laakerivaurioita, niin niitä tulee ensimmäiseksi kiertokangen alapään laakereihin jotka pyörivät nopeasti ja ovat kovimmalla rasituksella. Muut laakerit kuten kiertokangen yläpää ja runkolaakerit eivät ihan pienestä hajoa jos öljyä on ollut tarjolla edes jonkin verran. Venttiilikoneistokin kestää vähemmällä öljyllä aika pitkään. 

Eli jos haluaa pelata varman päälle niin kannattaisi kurkistaa mitä niille kiertokangen alapään laakereille kuuluu. Senhän voi tehdä alakautta kun öljypohja on irti. Jos niissä on vaurioita, niin ne saattavat myös sitten fuskata sen verran että öljynpaine ei nouse kuumana normaaliksi vaikka öljynkierto olisi muuten kunnossa.

Filosofioita on monia. Eräs on se että laitat uuden tiivisteen, käytät koneen lämpimäksi ja katsot öljynpaineen tyhjäkäynnillä. Jos se on ok niin todennäköisesti kaikki on ok. Jos seuraavassa öljynvaihdossakaan öljystä ei löydy mitään ihmeellistä laakerimateriaalin sävyä, niin rauha laskeutuu sieluun vielä suuremmalla varmuudella.

Noi on ikäviä juttuja. Kannattaa vähän diagnostisoida sitä tiivisteen materiaalia koska jos se kovasti arkaa materiaalia niin tuo voi sattua jolle kulle muullekin.

T: JuhaV

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Öljynpaine ja 1200 sport 4v
« Vastaus #2 : Heinäkuu 26, 2012, 11:34:08 ap »
Kadonnut tiivisteenpala löytyi imutorven sihdistä. Kahtena palana. Tuo tiivistemateriaali kyllä kovettuu niin korpuksi ja rapeaksi että. Ei enää tuommosta. Lohkon ja välipohjan väliin käy onneksi perinteinen isolohkon tiiviste. Öljy- ja välipohjan väliin mun pitää nyt vissiin laittaa tuo uudemman mallinen tiiviste.

Emmä nyt niitä laakereita tähän hätään ala kattella. Tuskin tuo vielä kerkesi pahoja tehdä. Toivottavasti...

Illalla romut nippuun ja kokeilemaan, sillähän tuo selviää.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynpaine ja 1200 sport 4v
« Vastaus #3 : Heinäkuu 26, 2012, 16:42:12 ip »
Kattelin jo eilen onkelmaasi mutta oli niin väsy etten jaksanut vastailla.

Tuo tiivistepalojen löytyminen siivilästä kertoo jo sen että pala on irronnut käytön aikana eikä purkaessa.

Pitäisiköhän tarkastaa tarkkuusviivaimella, välystulkilla ja silmällä tiivistepinnan tasomaisuus ennen kokoonpanoa?

Kokoonpanossa tiivisteen kyseiseen kohtaan voi laittaa ihan hienoisen ohuelti hyvälaatuista tiivisteliimaa. Ei silikonojohdannaisia tai muita nykytököttejä vaan kunnon "maamoottorilakkaa". Esim Timex tai vastaava. Eipä ainakaan luiskahda pois raosta.

Mikä tuon aiheutti? Kootessa asentajalta mennyt tiiviste hiirenkorvalle? Jokin ruuvi löysällä? Pinnassa koneistusvirhe? Esim. jyrsimen terään jäänyt lastu jumiin ja tulee mittavirhettä. Hetkellinen yletön öljynpaine?
Kohdat 1, 2 ja jossain määrin 3 voivat olla hyvinkin mahdollisia. Yleensä liian suuri öljynpaine on paljon vanhempien koneiden ongelma. Niisä kun säädin voi jumittua ja kanavat tukkeutua.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynpaine ja 1200 sport 4v
« Vastaus #5 : Heinäkuu 26, 2012, 22:16:19 ip »
Itse olen käyttänyt tuota loctitea ja ainakin kovasti tuon Dirkon näköistä punaista. Eivät kovetu kokonaan ja ovat omiaan tuollaisissa väleissä. Viimeksi tiivistin Opelin jakopäänkopan. Meni vanhalla peltitiivisteellä kasaan, kun en saanut jakopääremonttiin mennessä sitä hommattua. Pitää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Öljynpaine ja 1200 sport 4v
« Vastaus #6 : Heinäkuu 26, 2012, 22:21:01 ip »
Nyt on koneessa kunnon öljynpaineet. Se puuttuva tiivisteenpala sen teki.

Jätin ton mittarin kiinni, eipä ainakaan tule yllätyksiä enää.

Tiivistepinnat ainakin näytti hyviltä. En niitä sen enempiä millään mittaillut. Pääsyynä pidän tuota haperoksi kovettunutta tiivistemateriaalia. Voipa se toki olla mandellon asennusvirhekin. Mutta tiedä näistä nyt varmaksi.





HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motoesa

  • Vieras
Vs: Öljynpaine ja 1200 sport 4v
« Vastaus #7 : Heinäkuu 26, 2012, 22:38:53 ip »
Ihan uteliaisuuttani paljonko näissä on öljynpaine, ei oo ennen tullu edes mieleen?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Öljynpaine ja 1200 sport 4v
« Vastaus #8 : Heinäkuu 26, 2012, 23:30:00 ip »
Ihan uteliaisuuttani paljonko näissä on öljynpaine, ei oo ennen tullu edes mieleen?

Siinä se heiluu yhden ja reilun viiden välillä, näköjään.

Mulla oli tuo öljynlämpömittarikin kiinni äsken ja kun oikein yrittämällä yritti kuumentaa niin se näytti kokolailla 100 lämpöä. Silloin oli tyhjäkäynnillä painetta reilun kilon luokkaa. Vähänkin kierroksia niin pomppasi jo kolmen tuntumaan, maatievauhdissa näyttää noin neljää. Jossain viiden kilon jälkeen tuo näköjään avaa rajoittimen. Kylmällä koneella rajoitinventtiili huutaa melkein koko ajan.

Öljynpainevalon anturista huoltomanuska sanoo että hälyraja on 0,35+-15 bar. Eli aikas myöhään...

Nyhtäsin tuon painemittarin 1100 calista semmoisenaan. Calissa kuumassa koneessa oli paineet maksimissaan reilun kolmen luokkaa. Tiiä sitten onko tuossa moniventtiilikoneessa tehokkaampi pumppu ja paljonko tekee se että kalissa käytän 20-50 öljyä ja sportissa 10-60.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125