Kirjoittaja Aihe: Artikkeli isolohkon kytkimistä  (Luettu 10955 kertaa)

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #15 : Huhtikuu 29, 2024, 07:34:13 ap »
Läksin vastauksessa siitä, että myös käyttötangon tiivisteet vaihdetaan.Miten Matti olet toiminut niitten kanssa oli laatikko pöydällä tai paikoillaan. Takapäästä olen tangon tiivisteineen vetänyt pois ja samoin työntänyt takaisin. Kuten sanottua laatikko on yleensä ollut pöydällä. Ainoastaan Quotasta olen irroittanut tangon ja laakerin takaapäin. Ja haarukka irrallaan. Muutoin ei onnistu edes painelaskerin vaihto.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #16 : Huhtikuu 29, 2024, 09:11:22 ap »
Matille kiitos! Ja kun vain kissa elää...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #17 : Huhtikuu 29, 2024, 12:34:17 ip »
Kyllähän ne kaksi pientä, kartiomaista kumikikkaretta kytkimen työntötangossa on. Joskus ne ovat jumissa eivätkä tule takakautta tangon mukana pois. Hyvä jos tulevat mutta muistaisin että takahaarukka pitäisi irroittaa. Eivät ole herkkiä vuotamaan mutta jos kovin vanhoja ovat ja kovettuneita tai vuotoa on ilmennyt niin sitten vaihto. Vuotokohtaa on, purkamatta vaihteistoa irti, vaikea arvioida kun niitä on kytkintilassa vähintään kolme. Työntötangon tiivisteiden vuoto on vain yksi näistä. Vuoto on yleensä niin pieni ettei sitä kunnolla huomaa. Kyseinen vuoto ei päädy kytkinlevyille. Johtuu kytkinkeskiön rakenteesta.

Pelkkä painelaakerin vaihto ei edellytä takahaarukan irrotusta.
Vaihteiston takana oleva kytkinvipu kun on irroitettu niin painelaakerin saa pois vetämällä kaikkine osineen. Magneetilla voi onkia jos ei tule.
Mainos: https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools-basic-magneettinostin-taipuvalla-varrella?product=80-6611
Samalla tulee mahdollinen metallipuru pois. Yleensä ei vikaannu kuin tuo painelaakeri. Jälkeenpäin on sen kylvämiä murusia hankalampi keräillä talteen. Vaihteisto on ne jauhanut pieneksi muhjuksi ja löytyvät vaihteiston pohjan magneettipropusta. Jos sellaista ei ole niin kannattaa ensitilassa hankkia. Vaikka joka reikään. Myös moottoriin ja perään. Säästää laakereita ja ryntöpintoja.

Miksi laakeri kuluu nopeasti huonoksi? Lähinnä himosäätäjän ongelma. Kytkinvivun ja painelaakerin keskinäinen välys on hyvä pitää kohtuullisen isona. Jos tilanne on se että laakerin ja vivun välinen välys on nolla tai sen alle on laakeri kovilla koska sen pitää pyöriä silloin koko ajan. Siksi välys ettei laakerivaihtoa tarvitse tehdä tämäntästä. Syntyy kaksi asiaa: lämpöä ja painetta. Ensimmäinen ei kauheasti haittaa vaan onpa tullut vastaan siniseksi värjäytynyt painelaakeri. Sen syynä oli vanha ja likaantunut kytkinvaijeri. Se jumitti niin paljon että kytkinvivun jousi ei riittänyt ja kytkin jäi "kantamaan". Testatkaahan vaijerin toiminta niin että se on irti käyttökohteestaan.

Kytkinvivun palautinjousi.
Se monesti puuttuu. Tyypillisesti kytkinvaijerin katkettua vanhuuttaan tai vaijerivaihtotouhuissa pääsee vipu liikaa taapäin ja jousi tipahtaa pois. Eikä sitä osata kaivata koska uuden vaijerin kanssa kaikki sujuu hyvin. Tällä pikkuisella jousella, siellä vaihteiston takana, on tehtävänä painelaakerein suojelu pyörimiseltä silloin kun kytkinkahva on vapautettu. Pikkurahalla hankittava vieteri jonka puuttuminen saattaa aiheuttaa satasien vahingon. Töiden teettämisen suhteen enemmänkin.

Kuvalinkissä jäsen H. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg97Qkf0m1CrKNM1mqLL9y9EmnbZGIQCeoGLhyfvvN3qUIp5pE5xijtE2wFTqj_LfkpOFnE7Mjg2bMxlGiNi5VCcStdLgBRSCPxwhCBHZHJ7pyeIk6au3LpsYvg6WjUoHhCnUTs98Xi9lTh/s640/Cali_kytkinmekanismi.jpg

Sivuni eivät ole maksulliset ja sinne voi jättää kommentteja tai kysymyksiä. Tosin artikkeleita on noin 1700 kappaletta joista noin 1000 käsitelee Guzzien tekniikkaa ja omaa puuhailuani niiden parissa. Näin kansaneläkkeellä koitan ylläpitää, muun kiireen ohessa, sivujani elävinä. http://www.motomatti.fi/

Malliti

  • Viestejä: 6
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #18 : Toukokuu 28, 2024, 22:03:05 ip »
Jatketaan pohdintaa. Painelaakeri vaihdettu, ei suoranaista vaikutusta ylimääräisiin ääniin. Tarkempi kuuntelu johtaa "kolinan" kuuluvan itse kytkimestä. moottorin käydessä ei kytkimestä kuulu mitään ylimääräistä "kolinaa" kun painaa kytkimen pohjaan kuuluu kytkinkopasta epämääräistä ääntä. Kysymys kuuluu mikähän kytkimessä voisi olla vikana, onko syytä pelätä välitöntä laukeamista (sitähän kukaan ei voi tietää, mutta hyvä arvaus olisi paikallaan).

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #19 : Toukokuu 28, 2024, 22:17:55 ip »
Ei ole vakavaa tuo kolkotus jos sitä ei kuulu kun kytkinvipu on vapautettu ja pyörä liikkuu. Kytkimessä on useita osia jotka voivat kolkotella varsinkin kun kytkin ikääntyy. Kytkinlevyjen keskiöstä lähtee ääntä mutta eniten kytkinlevyjen välissä olevasta teräslevystä. Jos lohduttaa niin kolkotusta kuuluu tyhjäkäynnillä likimain kaikista hieman enemmän ajetuissa isolohkoisissa.

On kohtuullisen vaikea syynätä onko kolinan lähde kytkin vai vaihteisto. Stetoskoopilla voi onnistua paikallistamaan. Myös ajoitusaukon kumitulpan kun irrottaa niin siitä voi korvalla kuunnella. Vaihteisto voi kolkottaa harmittomasti kun pyörä käy tyhjäkäyntiä vaihde vapaalla ja kytkinkahvaa ei ole vedetty.

Itsellä on ajossa hajonnut toinen kytkinlevy ja yhdellä kaverilla kanssa. Ei katkaise matkantekoa mutta vauhti hieman kärsii.

Tässä on paljon enemmän ajetusta mallista omaa tekstiäni jossa kytkin eroaa vain keskiön osalta: uudemmissa on syvemmät urat. Ihan ajokelpoinen tuli tästäkin: http://www.motomatti.fi/2013/02/t3-californian-kytkin.html

Malliti

  • Viestejä: 6
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #20 : Toukokuu 29, 2024, 09:23:28 ap »
Huomenta.
Kiitos motomatille vastauksesta. Nyt, ei muutako kohti uusia haasteita. Sitä kuuntelee aina tarkalla korvalla kaikkia uusia ääniä, kun laittaa vereksen vehkeen  :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #21 : Toukokuu 29, 2024, 17:42:24 ip »
Jos on johonkin pyörämalliin tottunut ja sen tapoihin voi olla ihmettelyn paikka kun on ikääntynyt pyörä on alla eikä toimi oikein.

Varsin usein tapahtuu virhe että kuluneen ja hyvin vanhan (Yli sataviisikymmentätuhatta km alkaen.) Ryhdytään tekemään laajaa remonttia. Siinä suhteessa pitää katsoa että vanhat hammaspyörät ovat käyttökelpoisia mikäli pyörää on, ylipäätään, huollettu asiallisesti. Kun laittaa uudet laakerit niin vaivat katoavat noin vain. Laakerit ovat halpoja ja kohtuuhintaan saatavissa, hammaspyörien osalta ei kaikki onnistu.

Aika moneen käytettyyn olen törmännyt joissa ei ole tehty tarpeellisiä huoltoja. Se aiheuttaa ennenaikaista vaivaa.
Vanhoihin vaihteistoihin suosittelen RVS:ää. Asiasta on paljon spekulaatiota. Hyvää ja huonoa. Se selittyy sillä että huono on jo avun ulottumissa. Ei huonoa kannata korjata lainkaan.

Vaihteisto, teknisesti, on laakereiden kunnon varassa. Jos se ei toteudu niin turha on lisäaineita laitella.

On yksi perussyy: ajaminen tapahtuu liian alhaisilla kierrosluvulla. Harvakäyntinen, isokuutioinen moottori kyllä jaksaa. Tulee vammoja mutta kuulostaa komealta. Ajakaa aina reippailla kierroksilla! Tyypillisesti pidetään noin 3000 kierrosta alarajana. Sen alle ei kannata vedättää voimalla.

Hidasajo liian isolla vaihteella tekee sen että että syntyy iskukuormitusta jota vaihteisto ei kestä, ajotavasta riippuen, 50.000. sataantuhanteen kilometriin. Käytännössä pintakarkaisu, epätasaisen käynnin tuloksena, termi: pitting, syö hampaita.

Kerrottakoon että edellä kerrottu koskee Guzzin vinohampaisia viisivaihteisia vaihteistoja.