Kirjoittaja Aihe: Artikkeli isolohkon kytkimistä  (Luettu 10959 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Artikkeli isolohkon kytkimistä
« : Heinäkuu 17, 2012, 12:22:07 ip »
Tein lyhyen vertailun isolohko-Guzzien kytkinten osalta. Ehkä se antaa vinkkejä varsinkin vanhojen Guzzien omistajille.
http://www.motomatti.fi/2012/07/tallin-muutossa-loytynytta-kytkinkamaa.html

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #1 : Heinäkuu 17, 2012, 21:14:59 ip »
Tein lyhyen vertailun isolohko-Guzzien kytkinten osalta. Ehkä se antaa vinkkejä varsinkin vanhojen Guzzien omistajille.
http://www.motomatti.fi/2012/07/tallin-muutossa-loytynytta-kytkinkamaa.html

asia on ajankohtainen.

oma isolohkon kytkimeni tuntuu niin oudolta, että se lienee syytä avata.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 18, 2012, 00:49:34 ap »
Tutkaile ensin painelaakerin kunto ettei tule avattua tarpeettomasti.

Painelaakeri löytyy Californiassa suurin piirtein keskeltä vaihdelaatikon takakoteloa kytkinvivun juuresta.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 18, 2012, 22:46:42 ip »
Vaihdoin kakkoskaliin tuon uudemman mallin kytkimen.  http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/New-Version/Clutch-Kit-new-version-big-Model::790.html

Kauan ihmettelin kytkimen erikoista käytöstä verrattuna tuon toisen samanlaiseen kytkimeen. Mutta nyt löytyi syy kun kytkinvaijeri katkesi. Siinähän se vika oli. Vaijeri vissiin vain takerteli.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

vepu

  • Viestejä: 94
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 27, 2018, 20:28:47 ip »
Haluaisin hieman nostaa aihetta koska olen monen onnellisen sattuman jälkeen nyt myös ns. isolohkon omistaja.
Vehje siis -01 California Stone 1100 cc  tässä ilmeisesti ensimmäinen kytkin tullut tiensä päähän ca. 80 000 km jälkeen.
Tietääkseni rakenne siis kaksilevyinen. Onko näin?  Olen Stein Dinseltä tilaamassa oheista pakettia painelaakereineen, tiivisterenkaineen ja uusilla jousilla. Miten tämä tangon päähän tuleva "kuppi", onko yleensä kuluva osa ja kannattaako vaihtaa samalla?
Onko tämä kytkinpaketti oikea valinta?

https://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/New-Version/Clutch-Kit-new-version-big-Model::790.html


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 27, 2018, 20:40:02 ip »
Kaiken järjen mukaan pitäisi olla kaksilevyinen. Ja sen mukaan on oikea kytkinpaketti.
Onko tietoa, onko kuppia vaihdettu silloin kuin muu kytkin? Ei kyllä ole kallis osa ostaa varulta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2018, 21:45:23 ip »
Aika nopeaan kulunut kytkin jos jo 80.000 km kohdalla pitää vaihtaa. Joskus on levyn keskiö irronnut kokonaan. Se ei kuitenkaan katkaise matkantekoa. Yhdelläkin pärjää. Levyjen keskiön murtuminen johtuu siitä että keskiöhammastus ei luista kunnolla kytkinkeskiössä tai välilevy ei luista vauhtipyörän hammastuksessa. Harvoin olen tavannut alimittaan kulunutta kytkinlevyä. Yleensä vika on muualla. Usein kytkin on täynnä kytkinpölyä. Varsinkin jos se on saanut jostain öljyä sisäänsä.

Purkamisen jälkeen katsotaan mitä tarvitaan.

Pakollisia vaihto-osia ovat painelaakerin painimen O-rengas, painelaakeri, molemmat kytkinlevyt ja kaksi kartiomaista kumiholkkia.

Kytkimen keskiö vaihdetaan jos sen hammastus on kulunut urille. Jos ei ole juuri kulunut niin vanha saa jatkaa. Suosittelen levyjä jotka ovat umpinaisia keskiöreiän ja kitkalevyjen välillä.
Kytkimen välilevy saa jatkaa tehtävässään jos se on siisti, suora ja ei ole voimakkaita värimuutoksia.

Jousia ei tarvitse vaihtaa. Ne voi varmuudeksi mitata. Korjaamokirjassa on mitat. Kytkimen keskellä oleva "silmä, napa tai kuppi" on yleensä kunnossa. Työntötangon kuuluu pyöriä "navan" ja painelaakerin kanssa silloin kun kytkin irrottaa eli työntötangon etupäätä ei voidella vaikka niin näkyy usein olevan. Alkuperäiset jouset ovat jostain syystä jämäkämpiä kuin useimmat uudet.

Vauhtipyörän ulkokehän sisähammastus ei saa olla isoilla lovilla. Jos on niin sekin menee vaihtoon. Siis koko vauhtipyörä. Joskus niitä on koneistettu uudelleen ja se kaventaa jokaista hammasta. Aiheuttaa hieman äänekkyyttä kun kytkin on auki eli irrottaa. Mutta toimii paremmin.

Purkamiseen ja erityisesti kokoamiseen tarvitaan erikoistyökaluja. Hienokierrepultti ja muotoiltu aluslaatta kytkimen puristamiseksi nippuun purun ja kokoonpanon yhteydessä sekä kytkinlevyjen keskitys- ja suuntaustyökalu. Levyt pitää olla ehdottoman suorassa ja keskellä että kootessa saa vaihteiston työnnettyä paikoilleen. Suuntaustyökaluna voi käyttää vaihdelaatikkoa mutta pinnapultit saattavat haitata toimenpidettä. Jos on irtonainen kytkinkeskiö niin se toimii keskitintyökaluna.

Kaikki teräksiset kytkinpinnat hiotaan niin että mahdolliset pienet urat oikenevat ja sinistymät ja lasittumat katoavat. Samalla pinta karheutuu ja auttaa uusia levyjä sopeutumaan tehtäväänsä. 

Itse olen pärjännyt erittäin hyvin Surfleks levyillä ahdetuissa pyörissäni: https://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Surflex/Moto-Guzzi/Clutch-disc-MG-big-model-new-version-Surflex::1084.html
Myös ihan vakiomalleissakin toimivat.

Tässä huonokuntoisen ja hieman tahallisesti vaurioituneen kytkimen kunnostusta.
http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottori-kytkimen-kunnostus.html
Aiheella "kytkinlevyt" löytää sivuiltani runsaasti kytkinremonttiasiaa.

Muuta: kun kerran on noin pitkälle purettava niin kannattaa miettiä pitääkö vaihtaa kampiakselin takapään huulitiiviste. Se on yleinen vuotokohde vanhassa pyörässä.
Kampiakselin ajoitus vauhtipyörään on tärkeä.

Käytännössä tiivisteen vaihto edellyttää kampiakselin takalaakerin irrotuksen että kammen kaulan saa hiottua että tiivisteen huuli asettuu oikein ja pitää.

Tässä tosin ahdetun V10 KK -koneen takatiivisteen vaihtoa: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html
Piti ryhtyä toimiin yli 120.000 km ajetun koneen lievän öljyvuodon vuoksi. Alkuperäinen kytkin on edelleen, puhdistettuna, käytössä. Ostaessani sovittiin maahantuojan kanssa että he vaihtavat Surfleks-levyt alkuperäisten tilalle. Kytkimen olen puhdistanut noin 40.000 km välein.

Kytkintilassa ei saa ilmetä öljyä.





vepu

  • Viestejä: 94
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 08, 2018, 22:23:21 ip »
Kuten motomatti tuossa ääneen sen sanoikin että kytkimen ei pitäisi vielä näillä kilsoilla loppua. Tänään sain levyt käteeni eikä ne olleet arvioni mukaan lähelläkään matkansa päätä. Kitkapintaa kytkinlevyissä oli yli 2 mm puolellaan sen syvennyksen kohdalla, eikä niiden kunto ollut millään tavalla huono. En toki tiedä mitä uusien levyjen kulutuspinta on. Tosin kaikki metalliset kitkapinnat olivat kiillottuneet aivan peileiksi. Kopassa oli jonkuverran pölyä mutta muuten pinnat puhtaat ja kuivat.
Kytkimeni oireiluhan oli ns. tappomallia eli ei ota, ei ota, ei ota ja sitten kun nappaa kiinni niin se käy nopeasti. Liekö sitten pelkällä lasittumisella saada aikaan kuvailtu oire.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 08, 2018, 22:29:32 ip »
Onko levyjen ja keskiön booritukset kunnossa? Jos niissä on kuluneita kohtia tai portaita, kytkin toimii miten haluaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

vepu

  • Viestejä: 94
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 08, 2018, 22:55:44 ip »
Kyllä ne kaikki booritukset ovat silmämäärein ihan okei. Tosin tänään riitti että sain kykimen ns. käpälään ja jatkan tässä lähipäivinä tarkempaa tutkiskelua kun alan puhdistelemaan ja hiomaan noita lasittumia. Mutta tosiaan kaikista metallikitkapinnoista olisi voinut peilata jakauksen suoraan ja kajaalit kohdilleen. Varsinaisten kytkinlevyjen pinnat ei lasittuneet olleetkaan.

Malliti

  • Viestejä: 6
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 28, 2024, 12:40:20 ip »
Moi.
Nostetaan vähän tätä tarinaa. Näin uutena Guzzin omistajana Jackal 1100  vm.2001. Ongelmana olis painelaakerin ääntäminen, onko sitä mahdollista vaihtaa ilman, että ottaa laatikon ja moottorin pöydälle? en olelöytänyt oikein ohjetta, jossain oli juttua, että voisi vaihtaa ilma isompia purkamisia, pitäneekö paikkaansa? Jos jollain olisi ohje miten tuo tehdään isommin purkamatta, olisin tiedosta tosi iloinen.
Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #11 : Huhtikuu 28, 2024, 14:10:55 ip »
Ei tartte säikähtää: painelaakeri on purettavissa ulkoapäin.

Homma alkaa sillä että peset vaihteiston takapään puhtaaksi. Nosturista on tällöin apua. Pesuun voi käyttää normaalia pesuliuotinta. Jotkut nopeuttavat hommaa Brärkleenillä. Tiskiharja ja vanha hammasharja ovat hyvä apu.

Säädetään kytkinvaijeri löysäksi alapäästään että saa vaijerin nupin irti kytkinvivusta. Siis se joka on vaihteiston takana.
Silloin irtoaa kytkimen palautinjousi. Laita talteen.
Seuraavaksi kyseisen vivun laakeritappi irti. Siinä on saksisokka ja aluslevy, mikäli on ylipäätään tallella.
Puhdistetaan painelaakerin seutua lisää.
Kun vipu on irti on painalaakeri vedettävissä pois. Riippuu versiosta mutta siinä on, alkaen painimesta, painelevy, painelaakeri, toinen painelevy ja varsinainen työntötankoa painava painin. Rakenne on hyvin yksinkertainen. Öljyä ei vuoda ulos ihmeemmin. Puhtaus on ehdottoman tärkeää.

Tässä jutussa: kohta N, on kuvia joistakin kohdista rakennetta: https://www.guzzitek.org/atelier/gb/1100/California1100_Atelier_Compil.pdf
Minimissään tarvitset tämän verran varaosia: https://www.stein-dinse.com/en/moto-guzzi-clutch-thrust-bearing-small-big-models/item-1-1050314-3310-8.html
Painimen tiiviste kannattaa vaihtaa myös.

Puhtaus on tärkeää tässä hommassa sillä osakokonaisuuden etupuolella on vaihteiston öljytila ja vitaaleita kohteita ja vaihteiston takapää on pyörän likaisin mesta.

Nosturi auttaa kovasti fyysiseltä kannalta. Jos oikein perusteellisesti niin takapyörä ja takalokasuoja irti niin on tilaa heilua. Takahaarukan irrotusta ei yleensä suoriteta tämän asian suhteen.

Jos kuitenkin päädyt irrottamaan vaihteiston niin tarvitaan varsin paljon välineitä koska runko nostetaan pois voimapaketin päältä. Silloin tulee katsottua nekin kohteet joita ei ikinä huollossa katsota.

Koska takapyörän napa on viimeksi avattu? Siellä on myös monasti pikkuhommaa. Sysäyksenvaimentimessa on kitkavaimennin, kumivaimennin ja laipan liukulaakerointi joka on usein jumissa tai ruosteessa. Vetourakko voi olla kuiva tai täynnä kuluttavaa kuraa. Sen kuntoisuus säästää voimansiirtoa kovasti.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 28, 2024, 19:25:38 ip »
Tietämättömän täytyy taas kysellä, kun ei tätäkään tiedä.
1. Miten kulunut / huono painelaakeri oirehtii?
2. Kuluuko laakeri vaihtokuntoon ihan "itsekseen"?
3. Onkos niitä hajonnut joillain?
4. Ymmärsin MM:n ohjeesta, että painelaakeri lähtee ihan vain vetämällä pois. Tuleeko tanko mukana?
5. Onko kokoonpanossa jotain huomioitavaa erityistä?

Huollon tarkoitus on varmistaa, ettei mitään yllätystä satu, eikä matka katkea jonkun "älyttömän" asian takia.
Itse työ tuntuu helpolta, eikä palikatkaan näytä kovin arvokkaita; Laakeri, "prikat" ja O-rinkula...


Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 28, 2024, 21:09:10 ip »
1-3. Ei ole oirehtinut, en ole huomannut kulumista. Olen varmuuden vuoksi vaihtanut kun on ollut kytkimen takia auki . Viimeksi kaksi viikkoa sitten (Quota) pari vuotta (Cali II). Sehän sellainen kymmensenttisen kokoinen lätkä. Kai siitä neulat karkaa, jos hajoaa.

Se uloin käyttönappula, painelaskeri ja sisempi nappula lähtevät yhdessä. Öljy kai pitää ne nipussa. Tangon pää jää näkyviin ja voi vetää kartiotiivisteineen ulos vaikka kärkipihdeillä. Katso kummin pä sein kartiot ovat. Kasatessa työnnetään vaikka koko paketti kerralla.
Laskisin kyllä öljyt pois. Minulla on käsitys että öljyä saattaa muuten valua onton akselin läpi kytkimen. Riippuu kai mallista pitääkö takahaarukka irrottaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Artikkeli isolohkon kytkimistä
« Vastaus #14 : Huhtikuu 28, 2024, 22:05:36 ip »
TimoEV:lle:
1. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjGE-g9VybHiTDfgBfRdZ4SEpvW1Meo_dEEndhvjNrMey3ccaFflUMls1QPFDfpRGLtVkoh4s4_2ScQ5gvkXYs56nxB12ea7XRnBf3vtuThltlIdtY0auQ0Kif6eN7SZpAlyGzFqK0xeo4/s640/Purkupy%25C3%25B6r%25C3%25A4_vaihteisto_kykimen_painelaakeri2.jpg
2. Juu.
3. Juu.
4. Laakeri ja painin tulevat. Puikkokin tulee jos irrottaa takahaarukan mutta sitten sen paikalleen saanti voi olla erinomaisen hankalaa kun se työntää tiivisteitään edellään. Miksi puikko pitäisi irrottaa?
5. Puhtaus ja työjärjestys.
6. Talkoojuomat juodaan jälkeenpäin.