Kirjoittaja Aihe: Lyijyn korvikkeet  (Luettu 3232 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Lyijyn korvikkeet
« : Heinäkuu 05, 2012, 22:45:46 ip »
Käytätkö vanhemmassa guzzissasi lyijynkorvikelisäainetta? Siis -80 lukuisia ja vanhempia tarkoitan.
Mä kaadan calikakkosen tankkiin silloin tällöin jos muistan. Tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä.
Olikos joku vuosimalliraja mistä alkaen guzzin istukat sietää lyijytöntä?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Lyijyn korvikkeet
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2012, 08:27:51 ap »
Silloin kun Cali II -83 liikenteessä, joka tankilliseen "korviketta" .Antaa pumpulla sopivasti "katu-uskottavuutta".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lyijyn korvikkeet
« Vastaus #2 : Heinäkuu 06, 2012, 12:40:40 ip »
Mitähän veikkaatte; olisiko Guzzin kaltainen pikkupaja tehnyt seetirenkaita kovinkaan montaa versiota? Esimerkiksi Ameriikan ihmemaahan on viety Guzzeja jonkin verran enemmän, kuin esim. Suomeen ja siellä on puksuteltu lyijyttömällä jo 70-luvulta. Onko jollain (Suomessa) ihan oikeasti joskus kadonnut seetit tai venttiilit kahdeksankymmenluvun Guzzista lyijyttömällä ajaessa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Lyijyn korvikkeet
« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2012, 13:44:22 ip »
Mulla on semmonen "tieto" että kesällä -90 seetirenkaat vaihdetiin teräksisiin kun lyijyllisen myynti kiellettiin euroopassa eli sitä vanhemmat ovat valurautaisilla eli lisäainetta tarvitaan ohjeen mukaan. Jos sitten kuka ohjeita uskoo tai ei. Saksalaiset silloin 90 luvulla vaihdattivat seetirenkaita oli muutama paja oikein erikoistunutkin noihin kutsin kansiin. Väittävät että niitä on hajonnutkin mutta en tunne henk. koht. ketään. Mahtaisikö Tammisillassa joku tietää. Itse käytän lisäainetta kun teen aina muutenkin niin kun käsketään enkä mieti ite mikä on oleellista tai ei.
 

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Lyijyn korvikkeet
« Vastaus #4 : Heinäkuu 06, 2012, 14:08:43 ip »
Millestä (vm. -89) tuli avattua kannet öljyvuodon takia pari vuotta lyijyttömään siirtymisen
jälkeen. Samalla tuli vilkaistua venttiilien kunto. Venttiileissä oli ihottumaa, joka ei lähtenyt
hiomatahnalla pois. Vein kannet koneistamoon hiottavaksi ja siellä setä sanoi, että ne pilkut
on tulleet lyijyttömästä bensiinistä.
Ei tiedä, että keksikö koko jutun omasta päästään vaikuttaakseen tietäväisemmältä.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lyijyn korvikkeet
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2012, 14:25:54 ip »
Yleensä jos on lyijyttömälle kelvoton kone ja sillä silti ajellaan ilman lyijyn suojaa, kuluvat seetit pilalle. Tämä sitten pilaa venttiilien tiivistepinnan. Voi toki olla poikkeuksiakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.