Kirjoittaja Aihe: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?  (Luettu 7169 kertaa)

Ripa

  • Viestejä: 117
Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« : Heinäkuu 05, 2012, 08:31:55 ap »
Onko kokemuksia 2000-luvun alun California EV:n sopivuudesta pitkälle (196 cm, pitkät jalat) kuskille? Teknisten tietojen mukaan istuinkorkeus on aika matala, mutta tämä ei yleensä kerro kaikkea vaan satulan ja jalkatappien/astinlautojen korkeuserolla on myös iso merkitys. Tässä mallissa satulan muotoilu näyttää sellaiselta, että istuinpaikkaa ei juuri pysty vaihtelemaan ajon aikana.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 05, 2012, 09:22:24 ap »
Terve Ripa,
Itsellä vuoden 2004 EV ja olen hyvinkin keskimittainen suomalainen mies.
Oman kokemuksen mukaan vakiosatula oli liian matala ja korkeammalla King & Qeen satulalla sain polvikulmaa isomaksi. Sen jälkeen homma toimi paremmin.
Caliin voidaan asentaa jalkatappien siirtosarjat, joilla isompikin kaveri saa lisätilaa.
Valitettavasti Cali on siltikin hieman ahdas pyörå ja liki kaksimetrinen kaveri voi tuntea sen liian pieneksi. Suosittelen vähän pidenpää koeajoa, joka kertonee aika paljon.... 
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2012, 10:54:12 ap »
Mulle Calin mitat on just passelit mutta oonkin vain 176cm.
Kyllä noita isoilla pojillakin on. Jotkut ovat toppauttaneet satulan etusoaa korkeammaksi, jollakin on pelkkä siirtosarja astinlautoihin. Eräät ovat laittaneet vain lepuutustapit eteen. Vaihtoehtoja on. Myös kumisuojat sylinterien takakulmiin voi olla pitkäkoipisella tarpeen. Ei koloonnu polvet/sääret.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2012, 13:27:00 ip »
Kaveri (yli 190cm) luopui EV:stään juuri sen takia, että oli ahdas ajoasento eikä ollut tilaa liikkua satulalla eteen eikä taakse. Mutta ei kait se ole Californioitten ominaisuus pelkästään. Sama koskee kaikkia, missä on voimakkaasti muotoillut satulat ja matalin kohta osuu liian eteen. Silti pitää satulalla olla liikkumisvaraa joka suuntaan. Nykykustomityyliin kuuluu, että istutaan pyörän sisällä, buutsien pohjat eteenpäin ja kärsitään. Ollaan aika kaukana easyriderista.
Forza Moto Guzzi!

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 06, 2012, 09:16:04 ap »
Kiitos kommenteista, täytynee vielä harkita ja ainakin koeajaa kunnolla ennen ostopäätöstä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2012, 12:59:46 ip »
Itse olen vain 188 pitkä, mutta varustettu pitkillä koivilla. Kyllä ainakin itse sain itseni viikattua EV/Specialin selkään. Astinlaudat varmaan helpottavat pitkää kuskia. Omassa Jackalissa on tapit paikassaan ja ne käytännössä sallivat yhden ajoasennon ja jalkojen sijan. Äkkiä siihenkin tottui  ::) Ei ainakaan polvet tai sääret tapaile venttiilikoppia. Itse en ymmärrä lepuutustappien sijoittamista esim. kaatumarautoihin. Ei ainakaan omaan järkeen käy niin jalat levällään ajo, että onnistuisi tukevasti. Ehkä oman pyöräni suora tankokin tekee osansa tähän, ei ehkä olisi kovin lepuuttava sellainen soutulaiteasento jalat levällään..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 06, 2012, 13:29:39 ip »
Tai raviohjastajan.
Forza Moto Guzzi!

th

  • Viestejä: 29
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 09, 2012, 12:03:37 ip »
oman sportspecialin ajoasento tuli kuntoon, kun sovitin siihen ev:n corbinin jakkaran. Uskoisin että pidempikin kaveri pärjää ainakin sen jakkaran kanssa. Viikonlopun kontioreissulla ei tarvinnut enää  lepuutustapeilla kantapäitä käyttää. 550km suuntaansa, yhden pysähdyksen taktiikalla.

th 183 cm

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #8 : Elokuu 14, 2012, 17:51:11 ip »
Kiitokset kommenteista, varmaankin Californiastakin saisi mieleisen.

Mutta niin tässä vain kävi, että menin vieraisiin ja alle tuli KTM 990 Adventure.

Aika montaa erilaista pyörää tuli koeistuttua ja muutamia ajettua, mutta KTM tuntui mitoiltaan sopivimmalta. Tosin tähänkin on jo tulossa korkeampi satula Saksasta.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #9 : Elokuu 14, 2012, 18:33:39 ip »
Moro Ripa,
Onnea uuden pyörän johdosta!
Toivottavasti se vastaa odotuksiasi...
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

tolind

  • Viestejä: 32
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #10 : Syyskuu 05, 2015, 13:39:43 ip »
Kävin eilen ajamassa yhtä California Stonea. Onko EV:ssä enemmän tilaa jaloille astinalutojen ansiosta? Jarru ja vaihdepoljin lienee siinäkin samassa paikassa? Löytyykö Riihimäen läheltä yhtään EV:tä jota saisi koeistua?

Toinen ihmetyksen aihe oli välivapaa nelosen ja vitosen välillä, vika vai enkö osannut käyttää vaihteistoa tarpeeksi jämäkästi? Varsinainen dealbreaker oli vitosella kuuluva ulina/kahnaus tms. ääni. Muilla vaihteilla ei tätä kuulunut ja ainakaan nelosella en saanut kytkintä luistamaan. Pyörä oli -04 ja ajettu vain 43 tkm.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #11 : Syyskuu 05, 2015, 16:14:30 ip »
Kyllä ne kaikki vaihteet pitäisi saada kytkettyä suht samalla tavalla. Tuo Ilona kertoo siitä, että pyörällä on lutkuteltu liian pienillä kierroksilla vitosella. Sitä ei kannata kytkeä ollenkaan alle satasen mittarinopeuksissa. Stonessa ja Jackalissa on muutenkin pitkä välitys, niin turha hakkuuttaa vitosta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #12 : Syyskuu 06, 2015, 14:18:22 ip »
Vuosien saatossa on seurattu tuota viitosen ulinaa monissa vaihteistoissa. Kyseessä on vinohampainen vaihteisto ja ulina tulee siitä että hampaiden ryntöpinnat ovat kulahtaneet alkuperäisestä muodostaan ja osa niiden kautta välittyvästä tehosta muuttuu ääneksi. Vinohampainen välittää voimaa kahdella tavalla: suoraan hampaan kehän suuntaisesti ja akselinsa suuntaisesti. Siis puristusta ja liukumista hampaiden välillä. Juuri tuo hakkaava puristus ajaessa liian isolla vaihteella on oireen aiheuttaja.
Äänen vuoksi en ole kuullut että vaihteisto olisi hajonnut mutta äänen vuoksi vaihteistoja on remontoitu. Äänen saa myös vaimennetuksi tai liki poistetuksi sopivalla lisäaineistuksella. Aineen pitäisi myös lisätä laakereiden ja hammastuksien kestoa. Aiheesta keskustelua: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5649.0

Californioiden satuloita tiedän topatun korkeammiksi. Myös satulan etuosan korottaminen, jos se on kaksiosainen, onnistuu parin, kolmen sentin verran laittamalla "klossia" kannatinkumien alle ja tekemällä satulalukolle uuden lukitustapin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2015, 21:10:22 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #13 : Syyskuu 06, 2015, 20:38:53 ip »
Mulla on pari sarjaa noita jakkaroita. Toiseen kuskin istuimeen sorvasin takakumityynyjen alle parinkymmenen millin korokkeet. Asento parani merkittävästi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Sopiiko 2000-luvun alun California EV pitkälle kuskille?
« Vastaus #14 : Syyskuu 07, 2015, 19:14:52 ip »
Hiukan aiheen vierestä, mutta kun joku oli nostanut tämän vanhan aloittamani ketjun taas näkyviin. KTM 990 Adventure oli taloudessa kolmisen vuotta. Pyöränä sinänsä ihan hyvä, mutta joitain ärsyttäviä piirteitä, joista pahimpana kypärämelu sai keväällä vaihtoajatukset liikkeelle. Muutamia aika erilaisia pyöriä tuli kokeiltua, mutta Stelvio NTX:n jälkeen ei tarvinnut jatkaa hakua. Stelvio tuntui heti mitoiltaan ja ajettavuudeltaan käteen sopivalta. Nyt on pari kuukautta opeteltu Stelvio NTX:n tavoille ja toistaiseksi valinta on vaikuttanut oikealta.