Kirjoittaja Aihe: Norgen tyhjänäkäynti.  (Luettu 3173 kertaa)

motoesa

  • Vieras
Norgen tyhjänäkäynti.
« : Kesäkuu 30, 2012, 13:00:36 ip »
Mistä johtuu kun ajan vähän pitemmän matkan ja jos joudun pysähtymään vaikka liikennevaloihin moottori käy n. 1900-2000 kr/min kun tyhjänäkäynti on normaalisti 900-1000?. Tuo ilmiö on tossa pyörässä ollut niin kauan kun on mulla ollut, mutta ennen teki silloin tällöin mutta nyt tekee jo melkein jatkuvasti. 

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Norgen tyhjänäkäynti.
« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2012, 17:22:49 ip »
Onko kaasuvaijerin säädöt oikeat? Meillä oli nimittäin sama ongelma perhepiirissä (jammu 1100). Säätö auttoi silloin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Norgen tyhjänäkäynti.
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2012, 20:02:15 ip »
Olisin arvellut että käsikaasu ei mene täysin "nolla-asentoon" (Calissa oli juuri tämä syynä, ilmiö sama) mutta eikös näissä uusissa vehkeissä ole ”herrojen kiikut ja liikut”.  Ecu koettaa pitää tyhjänkäynnin 1150 rpm muuttamalla sytytysennakkoa ja "ilmaruuvien" (*) asentoa ("stepper motor").  Ei liene itse liikoja tehtävissä, vaan siinä tilassa, missä ilmiö esiintyy maahantuojan huoltoon näytille ja piuhat kiinni.

*) Edit 1.7 sana vaihdettu myöhemmän viestin oikean tiedon johdosta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2012, 21:44:16 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Reima

  • Vieras
Vs: Norgen tyhjänäkäynti.
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2012, 20:38:28 ip »
Taitaa olla tyyppiomaisuus eikä vika - ainakin Nurmen Markonkin mukaan.
Norge tekee minullakin ihan samaa ja pidempään liikennevaloissa tms. ollessa käynti vakiintuu alemmille kierroksille. No panic.

MattiV

  • Viestejä: 77
Vs: Norgen tyhjänäkäynti.
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2012, 23:56:06 ip »
Huoltokaksikko Jämsässä osasi poistaa tuon (tyyppi)vian Norkesta. Piikkiössäkin yrittivät laihoin tuloksin.

Vika tosin muuttui ajan oloon jatkuvaksi, eli ei asettunut tyhjäkäynnille ollenkaan.

Kohta joku kysyy mikä oli vikana. Se johtui että minulla oli parisataa euroa liikaa pussissa.

En kuollaksenikaan muista mitä he kertoivat tehneensä, mutta jotain hässäkkää oli ruiskurunkojen ja vipujen ym kanssa.
Osia ei mennyt ko. remppaan.

Pyörä pelasi sen jälkeen paremmin kuin ikuna.
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

motoesa

  • Vieras
Vs: Norgen tyhjänäkäynti.
« Vastaus #5 : Heinäkuu 01, 2012, 07:09:07 ap »
Niin onhan se aika outo homma jos kyseinen tyyppivika on vaan Norgessa, kun kuitenkin sama systeemi on eli moottori/ruiskut/polttoaineenohjaus/sytkä on muissakin kutsin malleissa.
Voisin vaikka uskoa tohon edelliseen että vivuissa on vikaa.
Mulla on nyt sama homma että kymmenestä pysähdys kerrasta kierrokset taitaa laskea yhden kerran, eli vika on melkein jatkuva. Epäilen vaijerien tai vipujen säättöjä, noh menen kohta taas huoltoon mopon kanssa ja make saa tutkia vivut ja kahvan säädöt.
Se on vielä kumma, talvella tehtiin huolto ja kaasu pelasi n.8th ja tää viiminen 1th on ollut ihan kamala. Kiva kaupunkissa seistä liikennevaloissa kun moottori kiertää isoilla kierroksilla.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Norgen tyhjänäkäynti.
« Vastaus #6 : Heinäkuu 01, 2012, 09:13:40 ap »
Grisossa esiintyi samaa ongelmaa ja (osa)syyksi paljastui murtuma pakoputkessa moottorin alapuolella, muistaakseni ennen lambdaa. Sai tästä vuotokohdasta ilmaa ja se tietenkin helposti sotkee moottorinohjauksen toimintaa. MUTTA edelleen tyhjäkäynti just liikennevaloissa ym kaupunkiliikenteen seisokeissa tuppaa hummaamaan. Mitä kuumempi, sitä enempi!?!? Tästä aiheesta löytyy muistaakseni parin vuoden takaa teknisten tuntijoiden kommentteja tältä samalta palstalta. Aihe oli muistaakseni: "Grison tyhjäkäynti hummailee". Uskon kyllä, että asiantunteva säätäjä saa oireyhtymän korjattua kokonaan.

motoesa

  • Vieras
Vs: Norgen tyhjänäkäynti.
« Vastaus #7 : Heinäkuu 01, 2012, 16:08:17 ip »
On toi ihme homma, tänään kun kävin taas turskaa jaloittelemassa pelas kuin ihmisen mieli. Varmaan parikymmentä pysähdystä ja yhden kerran kierrokset oli hetken ylhäällä ??? ??? ???