Kirjoittaja Aihe: öljykapasiteetit?  (Luettu 7199 kertaa)

MotoJussi

öljykapasiteetit?
« : Kesäkuu 27, 2012, 19:56:46 ip »
mikä on cali jackalin perän ja vaihteiston öljykapasiteetti?

oon just vaihtamassa enkä oo vielä löytänyt tietoa.

ylläpito vois pistää tonne "linkit" osioon suorat linkit näihin .pdf-tiedostoihin jotka sijaitsevat jossain paikassa jota en just nyt löydä, please.

J

Edit: ei muuten mutta mansikkahillo ei alkanut tulla ulos tarkistusaukosta edes 9 desin kohdalla. Saattaa siellä olla nyt litrakin. Haitanneeko? Perään sopi .2 litraa molya ja sitten niin paljon peräöljyä ett tulee täyttöaukosta yli.

Edit: oli peräöljyistä suuri osa kadonnut jonnekin. Veikkaan että kardaanitunnelin alapää ei kärsi ruosteesta. Haitanneeko?

motoesa

• Vieras
Vs: öljykapasiteetit?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 27, 2012, 20:22:21 ip »
Olisiko 0,25 ja 0,75 muistini mukaan ja samaa öljyä molempiin.

MotoJussi

« Vastaus #2 : Kesäkuu 27, 2012, 21:10:00 ip »
Olisiko 0,25 ja 0,75 muistini mukaan ja samaa öljyä molempiin.

no, nyt on takana sillai et vuotaa just yli ja vaihteistossa "ei vi**u, ei tää ala tulla tarkistusaukosta, ja nyt siellä on jo ihan hitosti".

kai se noilla kulkee.

edit: ja perässä siis jotain ihan normi perä/vaihteistoöljyä ja molyä, vaihteistossa shockproof mansikkahilloa.

edit: noita .23 + 0.02 ja .75 muistelin itsekin mutta kun perästä tuli vain noin 0.15 mustaa visvaa ulos _ja_ www.motoguzzicalifornia.com kertoi että perään 0.75 ja mansikkahillo ei alkanut tulla täyttöaukosta ja ja ja. Ei näillä muuten niin mutta pitäis lähteä lavvantaina Roomaan ja aikaa pistää asiat kuntoon on vähän ja ja ja tiedättehän.

Camn

« Vastaus #3 : Kesäkuu 27, 2012, 21:34:53 ip »
Nehän löytyy käyttöohjeesta ja workshop manualista ja tietenkin tältä palstalta.

Tuolla oli se workshop manualin taulukko eri täytöistä:

http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3710.0
V11 - it defines you.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2012, 00:40:33 ap »

vaihteistossa shockproof mansikkahilloa.

Harrikan 4-vaihteisessa tuo mansikkahillo ei ainakaan toimi. Joten en sitä ole guzziin uskaltanut kokeillakkaan. Yliarvostettua (ja hinnoitelta) mun mielestä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MotoJussi

« Vastaus #5 : Kesäkuu 28, 2012, 11:36:57 ap »
Harrikan 4-vaihteisessa tuo mansikkahillo ei ainakaan toimi. Joten en sitä ole guzziin uskaltanut kokeillakkaan. Yliarvostettua (ja hinnoitelta) mun mielestä.

Ihan ilman sarvia ja hampaita utelen.

Voisitko avata, mitä tarkoittaa "ei toimi"?

Eikö vaihteet mene päälle tai pysy päällä? Metelöikö laatikko? Kuumeneeko? Kuluuko paikat nopeammin?

Itse olen californiassa mansikkahilloa käyttänyt useita kymmeniä tuhansia kilometrejä, ilman ongelmia.  Toisaalta pyörän mittarissakin on vasta noin 105 000 kilometriä.

edit: tehdas tietenkin itse väittää, että "kyllä meiltä löytyy tuotteet amerikan v2-moottoreille" http://www.redlineoil.com/news_article.aspx?id=49

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #6 : Kesäkuu 28, 2012, 15:54:12 ip »
Siitä tuli tuolla hillolla vielä raskaskäyttöisempi kun mitä se tavallisesti on. Vaihtaminen vaati oikeasti voimaa. Vuodotkin lisääntyi.

Calin laatikossa olen käyttänyt ihan mitä sattuu 80/90 öljyjä ja ajettu sillä on nyt jotain 300tkm. Ei tuo guzzin 5-vaihteinen ole tarkka mitä sielä on kunhan jotain vaan on.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2012, 19:57:13 ip »
Ei mullakaan ole kummankaan laatikossa mitään ihme öljyä. Pikkulohkossa vissiin pitäis olla jotain paksua visvaa, mutta toimii aika paljon paremmin ohuemmilla öljyillä. Eikä vollota, enemmän äänti kun oli paksummat.
Isolohkossa lienee nyt Biltiksen lootarasvaa. Toimii hyvin ja on vieläkin kirkasta. Vivusto aiheuttaa ankarassa pätkimisessä (todella harvoin tosin) välivapaita. Ehkä kokeilen seuraavaksi jotain muuta, nuo lootaöljyt kun ei ole kalliita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

« Vastaus #8 : Kesäkuu 28, 2012, 22:06:29 ip »
Mitä lie höpötin; perässähän se terva piti olla. Omassa on ohuempi. Ajettu ainakin 80-90 tuhatta, eikä jollota. Eikä ole ollut tossutteluajossa itsellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

« Vastaus #9 : Kesäkuu 29, 2012, 08:59:33 ap »
Siitä tuli tuolla hillolla vielä raskaskäyttöisempi kun mitä se tavallisesti on. Vaihtaminen vaati oikeasti voimaa. Vuodotkin lisääntyi.

Calin laatikossa olen käyttänyt ihan mitä sattuu 80/90 öljyjä ja ajettu sillä on nyt jotain 300tkm. Ei tuo guzzin 5-vaihteinen ole tarkka mitä sielä on kunhan jotain vaan on.

Oma käsitykseni on ettei se ole niin nökönuukaa, onko vaihteistossa 7e/l vai 17e/l öljyä, kyllä se toimii kuitenkin.

Koitan vaan ehkäistä kulumista, joka on se kallis juttu. Siksi olen RVS-käsitellyt voimansiirron ja koitan vajaalla järjelläni käyttää voiteita jotka kulumiselta parhaiten suojaavat.

Olisi kyllä toisaalta kiva katsoa mitä rattaille kuuluu, mutta ehkäpä annan heidän pyöriä omassa rauhassaan.

Vaihteiston raskaskäyttöisyydestä: Jostain syystä tursotin oman vaihdelaatikon täyteen tuota "heavy" versiota, enkä "light" tai "ultra light" jotka taatusti toimisivat vähintään yhtä hienosti ja ehkä pistäisivät vähemmän vastaan. Toisaalta taas kun guzzissa ei vaihteistoöljyä pursotella ohuita letkuja pitkin tai pumppujen läpi, silläkään tuskin lienee niin merkitystä.

Jossain vaiheessa maailmaa pitäisi opettaa itselleen, mitä voimansiirtoöljyjen merkinnät tarkoittavat teoriassa ja käytännössä: mikä on 75/90 ja 80/90 tai 90/140 tjsp öljyjen ero, ja onko sillä mitään merkitystä.

motomatti

« Vastaus #10 : Kesäkuu 29, 2012, 12:25:54 ip »
Itse käytän Centaurossa tuota Shockproof-hilloa. Muihin vaihteistoihin en sitä laittaisi kyseisen öljyn heikon kulutuskestävyyden vuoksi. Tuon puuron tarkoitus on ehkäistä kokonaan mekaaninen kosketus ja "uhrautua" hampaiden ja kytkentätappien puolesta. "Vain kilpakäyttöön" ja vaihto useasti.

Linkki josta selviää ketkä ja miksi öljyjä luokitellaan: (Pdf)
http://ec.europa.eu/competition/mergers/cases/decisions/m1383_19990929_600_fi.pdf
Osio 275 alkaen.

Funoilin taulukko voimansiirtoöljyviskositeeteistä (onpa katu-uskottava sana): (Pdf)
http://www.funoil.fi/sae_voimansiirto.pdf

Tuosta SAE-luokituksesta ollaan osittain luopumassa. Se kun ei kerro kuin että millaista siirappia kulloinkin lorotellaan lämpötilasidonnaisesti. Nykyiset uudet luokitukset kertovat myös öljyn käyttöominaisuuksista laajemmin.

PikkuGuzzin peräöljy:  http://msdspds.bp.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/0AD103064B183A0D802577ED004A9883/$File/BPXE-85KPPG%5F0.pdf
Turvallisuustiedote: http://msdspds.bp.com/ussds/amersdsf.nsf/Files/699729E4C7DE34E2802578A3005034D7/$File/016430Energear%20Hypo%2080W-140.pdf

Liitteenä kyseisen öljy-yhtiön (BP) soveltuvuustaulukko malliksi parille Guzzi-mallille:
Näitä taulukoita löytyy eri yhtiöiden luetteloista eri käyttötarkoituksiin. Voi hakea vaikka ruohonleikkurille öljysuosituksen.

Camn

« Vastaus #11 : Kesäkuu 30, 2012, 19:40:23 ip »
Eri ohje eri malleille? Mittatikku pohjaan vai ei, mittaus moottori lämpinä - ajettuna - taso max merkkiin asti vai vähän sen alle ?

1. "Edellinen sukupolvi"

Esimerkki = V11 ja Cali "Operating Manual":
"The oil should reach the «Max» mark on the dipstick. If the oil is below this level, top up.The oil level check should be carried out after the engine has run for a few minutes, the dipstick plug should be screwed fully home."

=> Moottori käynyt muutamia minuutteja, mittatikku kierretään täysin pohjaan, max taso tulisi saavuttaa. Sama ohje vaikka toisessa on öljynjäähdytin ja toisessa ei.

2. "Nykyinen sukupolvi"

Esimerkki = "Norge 1200 Service Station Manual" (Griso, V7)
Do not let the engine idle with vehicle at standstill to warm up the engine - - oil is best checked after running about 15 km.   Unscrew the dipstick – clean – reinsert - but do not screw it.  Remove – check the oil level – correct when it is close to “max” mark.

=> Moottori (öljy) ajettu kuumaksi, mittatikkua ei kierretä pohjaan, oikea taso on lähellä max tasoa. Griso+V7: "If you check level when the engine is cold, oil level may have temporarily dropped below the MIN". Missä ihmeessä se lähtee käymään jäähtyessään?

Vaihteistoissa annettu täyttömäärä on varmaankin aina se oikea, mutta esim. omalla kohdalla (V11) annettu täyttämäärä ei riitä moottorissa tuohon ohjeen mukaiseen tasoon.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2012, 00:38:13 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

millegt

« Vastaus #12 : Heinäkuu 01, 2012, 09:50:30 ap »
Voisiko toi "cold oil" olla käännösvirhe.  Meinaan mulla oli josku 80/90 luvulla pari Hondaa, CB400 ja sitten pistikansituutti. Nehän molemmat söi öljyä ja sitä piti sitten kattella että onk vai ei ole. Niin aikani niitten kanssa tahittua totesin että jos esim on ajannut vaan lyhyen matkan niin että kone ei ole lämmennyt ja kattoo melko pian sen jälkeen öljyt niin vähissä on. Kylmään koneeseen jää öljyt jonnekkin yläkertaan lymyilemään ja tulee turhaan lisättyä. Jos se tarkottaa että ei saisi katto kun on jääneet kylmäksi öljyt.

Opin silloin että öljyt kannattaa aina kattoa samalla tavalla, aina samassa paikassa mielummin yön yli ja niin että kone oli varmasti kuuma ennen pysähdystä, useampi kymmenen kilometrin ajon jälkeen. Muuten tulee lisättyä turhaan ja tommenen mikä syö niin syö sitä selvästi enemmän jos yrittää pitää maxissa kun että pitää tasoa puolivälissä mun kokemuksen mukaan. Noi Hondar siis vei jotain 0,5 l / 1000 km suurin piirtein. Mun MG ei öljyä syö ainakaan vielä (112 tkm)

MotoJussi

« Vastaus #13 : Heinäkuu 01, 2012, 22:21:08 ip »
Mun MG ei öljyä syö ainakaan vielä (112 tkm)

Ei munkaan. Kaiketi :) Luulisin.

Koneen viimeisimmän niputtamisen jälkeen on tainnut tulla noin 2000 kilometriä. Tai jotain, muttei ainakaan paljoa enempää.

Ei se syönyt öljyä tänäänkään vaan puhalsi huohotusletkusta rennon letkeästi ylimääräiset pitkin kaikkea.

Gdyniasta lähdin konetietä etelään rauhallista 130++ nopeutta ja kun jossain vaiheessa vilkaisin alaspäin, yllätyin kun kaikki paikat olivat öljyssä. Taisi olla vähän turhan paljon liikaa rasvaa koneessa sitten kuitenkin. Tai jotain muuta. Sellaista hieman kermaista oli se mitä huohottui.

Lopetti kuitenkin öljyn pihalle puhaltamisen.

Nyt kulkurin iltakaljalla Poznanin itäpuolella Hotel Victoriassa. Kuuma on täällä.

motomatti

« Vastaus #14 : Heinäkuu 01, 2012, 23:03:46 ip »
Onko ees Poznanin kalja kylmää?