Eri ohje eri malleille? Mittatikku pohjaan vai ei, mittaus moottori lämpinä - ajettuna - taso max merkkiin asti vai vähän sen alle ?
1. "Edellinen sukupolvi"
Esimerkki = V11 ja Cali "Operating Manual":
"The oil should reach the «Max» mark on the dipstick. If the oil is below this level, top up.The oil level check should be carried out after the engine has run for a few minutes, the dipstick plug should be screwed fully home."
=> Moottori käynyt muutamia minuutteja, mittatikku kierretään täysin pohjaan, max taso tulisi saavuttaa. Sama ohje vaikka toisessa on öljynjäähdytin ja toisessa ei.
2. "Nykyinen sukupolvi"
Esimerkki = "Norge 1200 Service Station Manual" (Griso, V7)
Do not let the engine idle with vehicle at standstill to warm up the engine - - oil is best checked after running about 15 km. Unscrew the dipstick – clean – reinsert - but do not screw it. Remove – check the oil level – correct when it is close to “max” mark.
=> Moottori (öljy) ajettu kuumaksi, mittatikkua ei kierretä pohjaan, oikea taso on lähellä max tasoa. Griso+V7: "If you check level when the engine is cold, oil level may have temporarily dropped below the MIN". Missä ihmeessä se lähtee käymään jäähtyessään?
Vaihteistoissa annettu täyttömäärä on varmaankin aina se oikea, mutta esim. omalla kohdalla (V11) annettu täyttämäärä ei riitä moottorissa tuohon ohjeen mukaiseen tasoon.