Kirjoittaja Aihe: Janoinen jackaali..  (Luettu 5250 kertaa)

guzimo73

  • Viestejä: 54
Janoinen jackaali..
« : Kesäkuu 13, 2012, 17:05:19 ip »
Paljonko teillä yleensä kuluu 1100i calilla bensaa satasella. Eilen puskin jackalilla 250km kotiin 140 mittarinoupeutta ja pirunmoiseen vastatuuleen ja tänään tankatessa sinne tankkiin hulahti tasan 15 litraa, eli 6 satasella. Yleensä menee 5,2. Onkse ihan "normaalia" että se heti imasee tonverran enemmän kun pitää yllä vähän isompaa nopeutta??

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Janoinen jackaali..
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2012, 18:56:35 ip »
Paljonko teillä yleensä kuluu 1100i calilla bensaa satasella. Eilen puskin jackalilla 250km kotiin 140 mittarinoupeutta ja pirunmoiseen vastatuuleen ja tänään tankatessa sinne tankkiin hulahti tasan 15 litraa, eli 6 satasella. Yleensä menee 5,2. Onkse ihan "normaalia" että se heti imasee tonverran enemmän kun pitää yllä vähän isompaa nopeutta??

Mulla on pohjat 9 litraa satasella.

Tosin ahtopaineet oli pitkän matkaa plussalla suurimman osan testiajosta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Janoinen jackaali..
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2012, 19:42:17 ip »
Ihan normaalia. Oma meni viime kesänä 5,?-9 litraa sadalle. Viime viikolla radalla meni yli tankillinen 200 kilometrin matkalla. Mutta hauska ja monipuolinen pyörä tuommonen Jackaali. Eilen kävin 120 kilometrin pikatuuletuksella. Matkaan sisältyi myös pari kymmentä kilsaa hiekkatietä, sekin menee ihan hyvin yli 80 vauhdilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Janoinen jackaali..
« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2012, 11:14:54 ap »
Kyllä kulutus voi vaihdella melkoisesti olosuhteista riippuen.

Lämpötila vaikuttaa eniten, ajotavan ohella. Kylmä ruiskutusmoottori "ryypyttää" koko ajan että katalysaattori pystyisi toimimaan. Eli polttoainetta menee kylmällä ilmalla enemmän.
Lämpimällä säällä ruisku säätyy normitilaan kun moottoriöljyn lämpötila on 120 - 140 asteen välillä. Öljy on liukasta, voitelee hyvin eikä tuota paljoa pumppausvastusta. Katalysaattorikin toimii pelkillä pakokaasujen lämmöllä eikä siten tarvitse noin 0,5 litraa sadalle "huikkaa".
Suomen sääolosuhteissa hyvin harvoin saavutetaan maantieajossa riittävä moottorin lämpötila.

Ilman vastus, kuten vastatuuli, on merkittävä riippuen pyörän rakenteesta. Sportit reagoivat ymmärrettävästi vähemmän ilmanvastuksen muutoksiin.
Ilmanvastus on helppo mieltää näin. Jos ajatellaan että vastatuuli on navakka 20km/h niin silloin 100km/h ajavan pyörän ilmanvastus on sama kuin ajettaessa 120km/h tyynellä säällä. Myötätuuleen samoilla arvoilla ilmanopeus olisi 80km/h ja kulutuskin sen mukainen. Eli erotusta syntyy tällöin peräti 40km/h. Ero on siis sama kun kulutus kun nopeus nostetaan 80km/h - 120km/h tyynessä ilmassa. Ilman vastus kasvaa nopeuden neliöön. Jos nopeus kolminkertaistuu niin vastus 9-kertaistuu. 

Keskimäärin mp:n ilmanvastus on samaa luokkaa kuin isolla pakettiautolla eli noin 0,8.

Isaac Newton tätä asiaa ihmetteli ja rakenteli siitä kaavan joka pätee moottoripyöriin ja yleensä maakulkuneuvoihin mutta ei nopeisiin lentokoneisiin koska yli äänennopeudella liikuttaessa ei muodolla ole enää juuri merkitystä.
 
Lisää aiheesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanvastus

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Janoinen jackaali..
« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2012, 21:21:27 ip »
Paljonko teillä yleensä kuluu 1100i calilla bensaa satasella.

En vieläkään tiedä kulutusta (trippimittari rikki jackalista) mutta äsken tankkasin 17.75 litraa. Sammui, ja sit kallistellen yhdellä, kahdella tai nollalla sylinterillä yskien kilometrin päälle tankille.

Mikäs tossa pitäis tankin tilavuus olla?

th

  • Viestejä: 29
Vs: Janoinen jackaali..
« Vastaus #5 : Kesäkuu 20, 2012, 17:12:09 ip »
32litraa alkaa olla passeli lekkeri ;D
-vakio on vähän pieni, olisko n 19 litraa
th

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Janoinen jackaali..
« Vastaus #6 : Kesäkuu 20, 2012, 18:21:46 ip »
Workshop Manual Cod. 03 92 01 01, 04/2002
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Janoinen jackaali..
« Vastaus #7 : Kesäkuu 21, 2012, 14:02:53 ip »
Workshop Manual Cod. 03 92 01 01, 04/2002

no siis eihän mulla pidä enää edes tuo öljytilavuuskaan paikkaansa... oli se varmaan joskus kolme litraa, mutta nyt menee litran verran enemmän :)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Janoinen jackaali..
« Vastaus #8 : Kesäkuu 21, 2012, 20:22:10 ip »
Lienee tuo öljymäärä omalla tavallaan "hankala" vakiopyörässäkin tarkasti tietää, mittatikkukin on vinossa vaikka pyörä on suorassa...  Esim. V11 kohdalla manuaali sanoo tilavuudeksi 3,5 L ja:

"The oil should reach the «Max» mark on the dipstick. If the oil is below this level, top up.The oil level check should be carried out after the engine has run for a few minutes, the dipstick plug should be screwed fully home."

Jos vaihtaa öljyt ja suodattimen, 3L riittää alarajaan, n. 3,75 L merkin puoliväliin, lie 4L lähemmäs totuutta edellisen ohjeen mukaiseen tasoon. Moottori ajolämpimänä ja kaikki paikat täynnä (öljyä alkaa virrata jäähdyttimeen 71C lämpötilassa, maksimivirtaus saavutetaan 84 C nurkilla): tavaraa tarvitaan.

Olisko puoliväli siis oikein (pelivaraa molempiin suuntiin) vaikka "max" -pyydetään ?  Mitäs vaaraa ylitäytöstä taas olikaan ?


« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2012, 15:54:13 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Janoinen jackaali..
« Vastaus #9 : Kesäkuu 27, 2012, 22:16:47 ip »
Lienee tuo öljymäärä omalla tavallaan "hankala" vakiopyörässäkin tarkasti tietää, mittatikkukin on vinossa vaikka pyörä on suorassa...  Esim. V11 kohdalla manuaali sanoo tilavuudeksi 3,5 L ja:

"The oil should reach the «Max» mark on the dipstick. If the oil is below this level, top up.The oil level check should be carried out after the engine has run for a few minutes, the dipstick plug should be screwed fully home."

Jos vaihtaa öljyt ja suodattimen, 3L riittää alarajaan, n. 3,75 L merkin puoliväliin, lie 4L lähemmäs totuutta edellisen ohjeen mukaiseen tasoon. Moottori ajolämpimänä ja kaikki paikat täynnä (öljyä alkaa virrata jäähdyttimeen 71C lämpötilassa, maksimivirtaus saavutetaan 84 C nurkilla): tavaraa tarvitaan.

Olisko puoliväli siis oikein (pelivaraa molempiin suuntiin) vaikka "max" -pyydetään ?  Mitäs vaaraa ylitäytöstä taas olikaan ?

Takapään stefan läpi kytkimelle.

Ittellä on cali jackalissa litran välipala. Enempi öljyä pysyy parempana pidempään.

Vaan mitä riskiä on liiasta vaihteistoöljystä?