Kyllä kulutus voi vaihdella melkoisesti olosuhteista riippuen.
Lämpötila vaikuttaa eniten, ajotavan ohella. Kylmä ruiskutusmoottori "ryypyttää" koko ajan että katalysaattori pystyisi toimimaan. Eli polttoainetta menee kylmällä ilmalla enemmän.
Lämpimällä säällä ruisku säätyy normitilaan kun moottoriöljyn lämpötila on 120 - 140 asteen välillä. Öljy on liukasta, voitelee hyvin eikä tuota paljoa pumppausvastusta. Katalysaattorikin toimii pelkillä pakokaasujen lämmöllä eikä siten tarvitse noin 0,5 litraa sadalle "huikkaa".
Suomen sääolosuhteissa hyvin harvoin saavutetaan maantieajossa riittävä moottorin lämpötila.
Ilman vastus, kuten vastatuuli, on merkittävä riippuen pyörän rakenteesta. Sportit reagoivat ymmärrettävästi vähemmän ilmanvastuksen muutoksiin.
Ilmanvastus on helppo mieltää näin. Jos ajatellaan että vastatuuli on navakka 20km/h niin silloin 100km/h ajavan pyörän ilmanvastus on sama kuin ajettaessa 120km/h tyynellä säällä. Myötätuuleen samoilla arvoilla ilmanopeus olisi 80km/h ja kulutuskin sen mukainen. Eli erotusta syntyy tällöin peräti 40km/h. Ero on siis sama kun kulutus kun nopeus nostetaan 80km/h - 120km/h tyynessä ilmassa. Ilman vastus kasvaa nopeuden neliöön. Jos nopeus kolminkertaistuu niin vastus 9-kertaistuu.
Keskimäärin mp:n ilmanvastus on samaa luokkaa kuin isolla pakettiautolla eli noin 0,8.
Isaac Newton tätä asiaa ihmetteli ja rakenteli siitä kaavan joka pätee moottoripyöriin ja yleensä maakulkuneuvoihin mutta ei nopeisiin lentokoneisiin koska yli äänennopeudella liikuttaessa ei muodolla ole enää juuri merkitystä.
Lisää aiheesta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanvastus