Kirjoittaja Aihe: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa  (Luettu 5987 kertaa)

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« : Kesäkuu 13, 2012, 12:17:13 ip »
Huomasin kevätajelulla, että perän (siis 1200 sport 4V:n  :D) öljyntäyttöruuvin tiiviste on tihkuttanut öljyä ympäristöönsä siten, että koko murikka on öljytöhnän peitossa. Vuotaa siis vähän. Make neuvoi laittamaan Loctiten tai vastaavan valmistajan jotain tiivisteainetta. Onko joku öljyä kestävä tiivistesilikoni sopiva, esim. tuo Motonetin Permatex RTV-silikoni (4,95 €)?  http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut
Onko riski että töhnää kierteen jne.?

Toivottavasti siellä ylipäätään on tiiviste... tai jos ei ole niin vikahan on sitten siinä. Katson sinne.

Samassa töhnässä on myös kardaanin ylöosassa olevan huohotusventtiilin ympäristö. Onko normaalia, vai tämä osittain tukossa niin fuskaa öljyntäyttöreiästäkin....  ???


egon

  • Viestejä: 973
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2012, 12:50:16 ip »
Ainakin meidän Brevassa tahtoo CARC perän pintaan jostain kulkeutua hieman märkyyttä. En ole vielä paikallistanut mistä se mahtaa tihkua, määrä on niin vähäinen että alkuperää on vaikea paikallistaa.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2012, 13:46:50 ip »
Minulla on Grison perässä ollut ajoittain samaa ongelmaa jo kolmena kesänä. Välillä tihkuu ja menee aikoja, ettei ollenkaan. On fuskannut täyttöpropun juuresta, stefoista, huohottimen juuresta ja hieman on itkenyt jopa tiivisteiden välistä. Ei kai kaikki tiivisteet ja stefat voi olla tasaisen huonoja??? Tarkastin huohottimen ja imulla hengitti, vaan ei painetta päästänyt ulos. Sitten paineilmalla suhuuttelin ja (ainakin) nyt hengittää hyvin kumpaankin suuntaan. Eli veikkaisin vian johtuvan huohottimen tukkoisuudesta. Tuntuisi ainakin loogiselta. Nyt ei ole mehinyt ensinkään. Ja toivottavasti ei mehikään enää!

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 13, 2012, 15:03:32 ip »
Jep, omassa Stelviossa oli havaittavissa kosteutta öljyntäyttöpropun ympäristössä. Uusi tiivisterengas paikalleen ja kevyt kiristys, ei vuotoa enää. Kannattaa vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä myös uudet tiivisterenkaat.
- Mika

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #4 : Kesäkuu 13, 2012, 18:58:37 ip »
Huomasin kevätajelulla, että ...


Ei liity mitenkään otsikkoon, mutta huvitti kun Etelä-Venäjällä, +35 - +40 asteen lämmössä ruuhkassa madellessa alkoi moottoriöljyt tulla läpi suunnilleen jokaisesta saumasta.

Kun ruuhka hellitti ja saatiin vähän taas vauhtia, vuoto lakkasi.

Mitäs näistä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #5 : Kesäkuu 13, 2012, 20:54:07 ip »
En ole koskaan huomannu että tihkuisi mistään. Olisko se huohotin tosiaan vähän tukossa.
Siinä huohottimessa on sitte aika hippoiset kierteet että älä ihan hampaat irvessä kiristä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #6 : Kesäkuu 14, 2012, 11:25:54 ap »
Noihin isompiin proppuihin suosittelen aina uutta alumiiniprikkaa tai monikäyttökertaista Usit-tiivistettä. Moottorisilikoni (happovapaa) on hyvä ensiapu. Nuo huohottimet pyrkivät tukkeentumaan. Yleinen syy pikkulohkoisten perävaihteessa tiivistevuotoihin. Irti ja puhdistus.

Huohottimen juureen käy parhaiten teflon-, nailon-, tai kartonkitiiviste juuri niiden hepposen kierteen vuoksi.

Niissä propuissa joissa on O-rengastiiviste riittää tarkistus että tiiviste on ehyt. Kovettunut tai muotonsa menettänyt O-rengas pitää vaihtaa.

Paikat joissa on paperitiiviste pyrkivät aina hieman hikoilemaan.

Suuret lämpötilaerot aiheuttavat metallin laajenmista ja pienimuotoista muodonmuutosta joka saattaa aiheuttaa vuotoa. Myös emulgoitunut öljy pyrkii tulemaan pois koska sen molekyylirakenne on pilkkoutunut ja siten muuttunut juoksevammaksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #7 : Kesäkuu 14, 2012, 17:00:42 ip »
Myös emulgoitunut öljy pyrkii tulemaan pois koska sen molekyylirakenne on pilkkoutunut ja siten muuttunut juoksevammaksi.

Jota on myös huohotuksen helpompi työntää tieltään -> moottorin huohotinletkusta yleensä tohottaa limaa ja vaahtoa, ennemmin kuin paksua öljyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #8 : Kesäkuu 15, 2012, 08:40:49 ap »
Kiitokset hyvistä vinkeistä :)

Tarkistan ensin sen huohottimen ja katson mitä käy. Varmaankin Guitsi on öljyntäyttöproppuun uuden tiivisteen laittanut.

t. Pekka

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #9 : Kesäkuu 27, 2012, 16:52:09 ip »
Joo-o, kyllä huohottimen liotus moottorinpesuaineessa teki gutaa. Ei vuoda, eikä tihku enää. Suosittelen tuota huohottimen pesua kaikille vuosihuollon yhteyteen. Aikaisemmissakin keppipyörissä on peräöljyt kiertäneet sisäkautta, näkyy sitten kiertävän tässä nykyisessäkin.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #10 : Kesäkuu 28, 2012, 16:03:01 ip »
Kuuluuko sen huohotinmokkulan hengittää molempiin suuntiin? Mun omassa ainakin ilma kulkee sujuvasti molemmin päin.

Sillä sitä imeskelin kun vaihdoin nimittäin peräöljyt ja sielähän oli kauniin kermanväriset öljyt sisällä. Muuta paikkaa mistä vesi sinne pääsisi en keksinyt kun ton huohottimen.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #11 : Kesäkuu 28, 2012, 19:59:15 ip »
Ainakin minun pyörässä ja huohottomen pesun jälkeen, hengittää kevyesti kumpaankin suuntaan. Uskoisin sen olevan normaalia. Ei ole muuten peräöljy sen parempaa maultaan, kuin ketjurasvakaan :-X

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #12 : Kesäkuu 29, 2012, 07:59:51 ap »
Peräöljyt menee kerman väriseksi jos siellä on ollu sitä molyä ihan ilman vettäkin ainakin mulla.


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #13 : Kesäkuu 29, 2012, 09:20:04 ap »
Peräöljyt menee kerman väriseksi jos siellä on ollu sitä molyä ihan ilman vettäkin ainakin mulla.


Jaa. Mulla kyllä palautui öljy öljyn väriseksi, kun sain veden pois - vaati kyllä puolentusinaa öljynvaihtoa. Pikkulohkon perään menee vettä sateella.  >:(
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Carc-perän öljyntäyttöruuvi fuskaa
« Vastaus #14 : Kesäkuu 29, 2012, 12:35:57 ip »
Silloin kun öljyssä on vettä ja tapahtuu emulgoituminen niin öljy on sököä ja väriltään vaniljakiisselin näköistä.
Kun perästä laskee synkän mustaa öljyä pois niin siitä tietää että Molykotea on ollut. Se ei muuta öljyn väriä muuksi kuin mustaksi.

Noin vinkiksi: Molykote kannattaa sekoittaa öljyyn jo etukäteen eli mitata mitta-astiaan oikea öljymäärä ja lisätä siihen Moly sekä sekoittaa keskenään. Tärkeää erityisesti niissä perissä joiss on erikseen öljypohja. Muutoinkin seisonnan aikana Molykote pyrkii erkautumaan ja laskeutumaan öljytilan pohjalle.