Kirjoittaja Aihe: Brevan tangon tärinä.  (Luettu 5758 kertaa)

CZ

  • Viestejä: 2
Brevan tangon tärinä.
« : Toukokuu 31, 2012, 20:26:17 ip »
Hei viisaammat. Millä konstin saa tuon sormia puuduttavan tärinän pois. Onko joku erillispainottanut tankoa, vai riittääkö neopreenikumit kahvoihin. Oikea käsi kestää, mutta vasen on turtana viidenkymmenen kilsan jälkeen. Muuten kiva peli. Kiitos jos jollakin on kättäpidempää neuvoa. Terv Turku ja Lintuala

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Brevan tangon tärinä.
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2012, 22:01:08 ip »
Minkäs kokoinen Breva on kyseessä?
Mulla on 1100 mutta en ole huomannut erityisiä tärinöitä sarvissa. 850:stä en ole koettanut mutta myöskään 750 ei mielestäni täristä.

Onko moottorin säädöt kohdallaan?
Entä tangonpäiden vastapainot?
Ohjauslaakeri kunnossa/välystä liikaa?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Brevan tangon tärinä.
« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2012, 22:07:01 ip »
Minuakin kusaa tärinä joskus enemmän, joskus vähemmän (yleensä liikaa), täysi tankki vaimentaa aina vähän (turha sanoa että pitääkös sitten Guzzilla ajaa, "kuuluu" asiaan). Oletan että se on vielä Brevaa suurempaa kun kyseessä ovat olleet 2002/03 isolohkot (imutasapaino on ollut kohdallaan, tietääkseni). Olen kokeillut erilaisia tankopainoja ja kahvoja. Täti Louis:in "Moosgummi" -"pehmovaahtomuovi" -kahvatupet saa vedettyä alkuperäisten päälle tai muovituppeineen alkuperäisten tilalle (paineilmapistooli). Muovituppien päät voi veistää auki jos niitä käyttää ja on kahvapainot. Kahvat tulevat paksummiksi (jos alkuperäiset ovat alla esim. siksi että ovat lämmitettävät) ja tällöin saattavat kädet aluksi kipeytyä ennen kuin tottuvat. Mutta vähentää värinän "läpituloa" "8-12%", arvioisin. Miinusta on, että tuntuma hieman heikkenee, radalla ajavat eivät niistä siis pidä.

http://www.louis.de/_30a3579ec8808949e05e8d394df6baaeee/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=460&wgr=342&list_total=40&anzeige=0&page=4&artnr_gr=10019505

Olen saanut aikaisemmin täällä neuvoja että lyijyä putkeen...mutta siitähän tulisi ankarasti painoa, en ole vielä kokeillut. Olen antanut kertoa itselleni että parhaiten auttaa moottorin tarkka tasapainottaminen mutta se lienee järkevää jos moottori menee muutenkin purkuun jonkin muun syyn vuoksi.  Täältä löytyy vanhempia tarinoita, joissa on tarkkojakin tietoja tasapainotuksesta.

Kuvassa: mainittu pehmokumituppi lämmitettävän päällä + 80g kahvapaino (onkos laillista/järkevää yrittää kumeja tangon kiinnitysosien ja yläkolmion väliin niin että joustoa tulisi esim. 1 mm ?).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2012, 21:41:02 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

CZ

  • Viestejä: 2
Vs: Brevan tangon tärinä.
« Vastaus #3 : Kesäkuu 01, 2012, 23:09:50 ip »
Breva on 2007 mallia 1100 cm3. Minulla oli Stone ennen ja sen aiheuttama puutumisefekti oli paljon pienempi. Ajokilsojen mukaan ainakaan mistään kulumisesta ei ole kysymys. Vauhdin kasvaessa taajuus kasvaa ja tietenkin vispauskin tiivistyy ja helpottaa ( yli satasen ) Meikäläisen vauhdeilla vaan ei pääse tärinättömään tilaan. Hain solukumipäälliset Stormilta, mutta töpeksin asennuksessa ja halkesi koko roska. Painothan on jengoilla kiinni tangon päässä, joten mikäli niiden lisäämiseen päätyy niin poraamiseksi menee. Tämän takia kyselinkin kokemuksia vastaavanlaisesta vaivasta ja mitä tehdä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Brevan tangon tärinä.
« Vastaus #4 : Kesäkuu 02, 2012, 00:42:19 ap »
"Paineilmapatjan päällä" sain itse ne paikalleen.  Päästä vetämällä/venyttämällä (repeää helposti) ja paineilmapistoolilla ilmaa alle. Kun muodostuu sopiva "ilmapatja" => liukuu pätkän eteenpäin. Samalla pelillä lähtee myös pois ja voi kääntää.  Pehmeinä kuluvat melko nopeasti. Mutta nehän eivät poista ongelmaa, ainoastaan antavat "pelivaraa", estävät värinän kulkeutumista käsiin. Tankopainojahan saa myös kierrekiinnityksellä, ainakin M6 -kierteellä.

Edit 03.06: Kuva.  Kumi on hiottu tiukaksi tangon sisään, se määrä painon paikan (osa kumista jää tangon ja painon "väliin").  Tässä on "paisuva kumi" -kiinnitystapa, kierre on tangon sisäpinnassa (V11 "pappatanko") - aika kevyet nuo "80g" painot kyllä ovat.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2012, 22:55:53 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Brevan tangon tärinä.
« Vastaus #5 : Kesäkuu 02, 2012, 10:55:28 ap »
Tankopainoja tosiaan on montaa mallia.
On sellaisia jotka laitetaan "paisuntakiinnityksellä" sarven sisään tai sitten suoraan ruuvilla tangon päässä olevaan kierteeseen. Nämä jakautuvat vielä kolmeen tyyppilajiin: Pelkät koristeet jotka ovat kahvojen suojana jos sattuu pyörä keikahtamaan kyljelleen, eri painoisia kiinteällä kiinnityksellä tai kumikiinnityksen välityksellä.

Kahdessa viimeksi mainitussa on tarkoitus vähentää sarvien värinää.
Kiinteällä kiinnityksellä olevat vaimentavat koko kierroslukualueella lukuun ottamatta aivan pienempiä taajuuksia. Kumikiinnitteiset perustuvat resonaatioon jolla pyritään tekemään vastakkainen vibraatio sarven tärinän suhteen. Ne siis pyrkivät vaimentamaan vain tietyllä kierroslukualueella.

Edellä keskustelussa tuli ilmi jo vanha mutta toimiva konsti: lyijyhauleja sarven täytteeksi.
Sarvea ei saa täyttää aivan täyteen että hauleilla on tilaa liikkua. Tämän ja kumivaimenteisen sarvenpääpainon kanssa voi päästä hyviinkin tuloksiin. Painoa lyijyttämisestä tulee korkeintaan muutamia satoja grammoja. Riippuu sarven halkaisijasta ja pituudesta.

Monissa pyörissä on alunpitäen yläkolmiossa väljät reiät ja niissä kumiholkit niin että kiinteää yhteyttä sarvien ja yläkolmion välillä ole lainkaan. Voi tehdä ohjauksesta hieman epämääräisen.

Värinän tuntemukset ovat pitkälti henkilökohtaisia. Filosofisesti ajatellen voidaan tulkita että henkilön sielun värähdykset eivät ole sopusoinnussa pyörän mentaliteetin suhteen.




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brevan tangon tärinä.
« Vastaus #6 : Kesäkuu 02, 2012, 12:59:07 ip »
Miten te oikein saatte tuntuman pyörän toimintaan, jos eristätte itsenne kumilla? Kaikilla ajamillani pyörillä, missä on ollut vaahtokumihantaakit, on kyllä menetetty paksu siivu tuntoa. Samoin kumiripustettu ohjaustanko; löllyy ja velluaa pitkin kyliä. Varsinkin Californian omat, pitkät sarvet yhdistettynä tuohon kumikannatukseen, tekee ajotuntumasta vähintään epämääräisen. Vähänkään mutkatietä ja pyörä on lähinnä vaarallinen. Calin tankohan on jopa päistään vaimennettu, putken sisään on prässätty jokin alumiini-insertti/kahva. Tangon päästä nostamalla voi tupen päätä liikuttaa senttejä ylös alas. Omassani käytän ohuimpia crossituppeja, alumiinitankoa ja ilman puntteja. Tunne käsien ja etupyörän välillä olisi välitön, ilman niitä kumeja yläkolmiossa. Sorvaan niiden tilalle alumiiniset tai nyloniset holkit, kunhan kerkeän.
Ostaessa tuossa oli se Californian_lehmänlypsy_asennon tanko ja kaljatölkin paksuiset vaahtomuovitupet. Saivat tunnissa puukkoa. Nyt löytyi vielä ohuemmat ja tahmeammat kumit, odottavat asennusta ja maanantain ratapäivää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Brevan tangon tärinä.
« Vastaus #7 : Kesäkuu 03, 2012, 13:17:56 ip »
Jotain 50 k takana -06 1100 Brevalla enkä ole huomannut mitään erityistä tärinää. Olisiko eroja yksilöiden välillä siinä miten moottorin tasapainoitus on onnistunut. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brevan tangon tärinä.
« Vastaus #8 : Kesäkuu 03, 2012, 20:55:59 ip »
Kahvakumit saa hyvin paikalleen, kun käy rouvan kaapilla lainaamassa hiuslakkaa. Puhdistettuihin tankoihin suihkauttaa kerroksen lakkaa ja sujauttaa kumit paikkaansa. Liukuu hyvin paikalleen ja kuivuessaan tarttuu tankoon. Itse kierrän varmistuslangalla vielä parit kierrokset, että pysyvät menossa mukana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Brevan tangon tärinä.
« Vastaus #9 : Kesäkuu 13, 2012, 09:00:00 ap »
Brevassa, Norgessa, ym -malleissa on 100% metallinen kosketus koko matkan moottorista sarviin. Vain ohjauslaakeri on välissä eikä siinäkään saa olla välystä.

Jos aikoisi tehdä väliin kumivaimennuksen pitää yläkolmio vaihtaa toisen malliseen tai tehdä adapterilevy joka kiinnittyy alkuperäisten sarvien pulteilla ja siitä lähtee erilliset kumivaimenteiset sarven kiinnikkeet. Pitää miettiä asiaa...