Kirjoittaja Aihe: California sammuu  (Luettu 11200 kertaa)

motoesa

• Vieras
Vs: California sammuu
« Vastaus #15 : Toukokuu 22, 2012, 12:36:59 ip »

[/quote]

..ja tulee korkin vierestä vaikka olisi röörit auki.
[/quote]

Noh, eipä mulla ainakaan tullu ???

TunturiTT

« Vastaus #16 : Toukokuu 22, 2012, 17:58:40 ip »
Niin, ei kai se aina tule. Itse vaan pesin tankin bensalla kahdesti viime kesän helteillä  :D
Voipi olla, jos tankkaa pyörä pystyssä jalkojen välissä siihen kauluksen alareunaan asti ja sitten jättää aurinkoon parkkiin. Omassa kun on vielä musta tankki ja retkottaa aika kallellaan sivutuella. Täyty kyllä tämän innoittamana rassata putki ihan oikeasti tyhjäksi, putken pää oli kyllä viime kesänä märkä, eli oli ainakin jonkin verran auki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

« Vastaus #17 : Toukokuu 28, 2012, 10:22:08 ap »
Edelleenkin sammahteli lauantaina maalle mennessä reilun puolen tusinaa kertaa 100 km:n matkalla. Ei ollut tankissa alipainetta ja niitä liitimiä etc. jo putsailinkin aiemmin. Sivutuen turvakytkimen sitten "viimeisenä kotikonstina" putsasin kontaktisprayllä. Paluumatka maalta sujui ilman käyntiongelmia. Oliskohan turvakytkin tosiaan sammahtelun syynä. Onko muilla tästä kokemuksia? Lieneekö laitonta puuhaa ohittaa turvakytkin?

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #18 : Toukokuu 28, 2012, 10:53:10 ap »
Ei se varsinaisesti laitonta ole. En suosittele kytkimen ohitusta. Tiedän muutaman lipanneen sivulle unohtuneen tuen takia. Centaurossa asia on hoidettu niin, että sivutuki nousee automaattisesti. Haittapuolena on, että pitää aina nousta pyörän päältä pois ennen sivutuen asettamista. Nivel pitää muistaa öljytä silloin tällöin.
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #19 : Toukokuu 28, 2012, 12:25:03 ip »
Sivujalan kytkin on hyvin yksinkertainen kapine. Itse kytkinelementti on kaiketi hyvin suojattu - mielestäni vedenpitävä -  mutta se haitarikumi siinä on rikkoutuva. Minä sen huomasin keväällä, kun italiatar ei syttynyt.
Irroitin ne johtoliittimet muutaman kerran, jotta hapettumat yms. saa pois. Sen jälkeen suojasin koko aparaatin itsevulkanoituvalla eristysteipillä. Nyt sekin kohta on huoleton.
Yleensäkin tuon tyyppisiä sähkökontakteja kannattaa ajoittain vähän tarkistella. Niihin tuppaa kertymään likaa yms. eikä tää 12V sähkö hyppää pitkää matkaa. Tuo Fortumin isosähkö sentäs hyppää metrejä.

motoesa

• Vieras
« Vastaus #20 : Toukokuu 28, 2012, 12:57:43 ip »
Elä hyvä mies mee kytkintä ohittaa, tai ainakin hommaa sit itelle pari nahkapukuu päälletysten, aivan satavarma homma jos kytkimen ohittaa kyljelläs olet. Eipä tuo uusikaan varmaan maltaita maksa ???
Mulla tekis siitä että ei lähtenyt käymään, kytkin kun ei palauttanut. Pidin mukana jotain myrkkyä jota välillä tuupasin kytkimeen ja hyvin pelitti.

MotoJussi

« Vastaus #21 : Toukokuu 28, 2012, 22:07:24 ip »
Sivujalan kytkin on hyvin yksinkertainen kapine. Itse kytkinelementti on kaiketi hyvin suojattu - mielestäni vedenpitävä -  mutta se haitarikumi siinä on rikkoutuva. Minä sen huomasin keväällä, kun italiatar ei syttynyt.

Ai hitto. Siellä oli joskus sellainenkin. En edes muistanut enää tuollaisen olemassaoloa :) Johan sen otin pois 12 vuotta sitten.

Camn

« Vastaus #22 : Toukokuu 29, 2012, 22:07:53 ip »
Mutta jos kytkinvivussa ei ole mikrokytkintä, mitä tapahtuu kun Calia yritetään startata (virta päällä, tappokytkin asennossa "run") sivujalka ylhäällä ja vaihde päällä ?  Lähtee menemään mutkaista tietä näkymättömiin?
V11 - it defines you.

Pekka

« Vastaus #23 : Toukokuu 30, 2012, 00:26:57 ap »
Mietin tässä, että minulla ei ole ollut missään mopossa sivutuessa mitään "turvakytkintä". Buell on ainut missä kytkinkahvassa
on "kytkin pohjaan jos haluaa startata vaihdepäällä" katkaisin. Silloin kun kytkin hajosi ja muuttui kiinteäksi, piti vaijeri irroittaa,
että sai startattua vaihdepäällä käyntiin.
Mielestäni paras sivutuki on sellainen mikä nousee itsestään ylös kun pyörän nostaa pois tuen varasta ;D Ehdottomasti.
Mitä vähemmän moottoripyörässä on sähköä sen parempi. ;D

Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

« Vastaus #24 : Toukokuu 30, 2012, 11:58:08 ap »
Pähkäilyyn siitä miksi kytkinkahvassa EI OLE katkaisijaa: myös vapaavalon kytkin vaihteiston yhteydessä hoitaa joissain malleissa tuota "turvakytkentää". Eli vapaavalon pitää palaa jos haluaa startata.
Sitten on vielä olemassa hieman hämärä kytkentä: starttimoottori pyörii mutta sytytyskipinää ei tule kun sivuseisontatuki on alhaalla. Huollon kannalta positiivinen ominaisuus.

Tässä välillä oli sellaisiakin malleja joissa käynnistäminen on jätetty kokonaan pyörän "aivolaatikon" varaan: starttinappia vain "liipaistaan" pikaisesti ja ECU hoitaa käynnistystoimet ja ensimmäisen yrityksen epäonnistuttua saattaa yrittää vielä uudelleenkin. Lähtee käyntiin myös sivujalalla ollessaan mutta liikkeelle ei lähde koska vapaavalon sammuminen tarkoittaa sivutuen alhaalla olemisen yhteydessä että moottori sammuu välittömästi. Aiheuttaa hämmennystä tottumattomalle.

Itse suosin myös tuota "itsemurhajalkaa", ts sivutukea joka pompahtaa ylös kun kuljettaja joko nousee pyörän selkään tai muuten kääntää pyörän pystyasentoon esimerkiksi työntääkseen sitä.

Californian pitkä sivutuki on matkittu H-D:n vastaavasta: vaikka se jäisikin ala-asentoon se hipaistessaan tien pintaan palautuu yläasentoonsa mutta jos sen päälle tulee pyörän paino se ei käänny taapäin kuin hieman.

Joidenkin mallien kytkinvaijerissa on myös käynnistyksenestokatkaisija. Sijaitsee oikealla vaihdelaatikon kylkeä vasten. Mahdollistaa käynnistyksen vaihde päällä kytkin vedettynä pohjaan.

Voi olla vielä muitakin virityksiä mutta kukapa noita kaikkia tietää...

MotoJussi

« Vastaus #25 : Toukokuu 31, 2012, 10:21:04 ap »
Mutta jos kytkinvivussa ei ole mikrokytkintä, mitä tapahtuu kun Calia yritetään startata (virta päällä, tappokytkin asennossa "run") sivujalka ylhäällä ja vaihde päällä ?  Lähtee menemään mutkaista tietä näkymättömiin?

Jep. Parempi olla kyydissä ja pitää tiukasti kiinni (jos ei ole kytkin painettuna).

TunturiTT

« Vastaus #26 : Toukokuu 31, 2012, 12:26:57 ip »
Itsellä on vain Californiassa kytkin jalassa. Sen saa tuossa mallissa disabloitua vaikka nippusiteellä. Jalan ollessa ylhäällä, on kytkin pohjassa. Katkaisija on myös ihan näkysällä.
Pikkulohkossa sen sijaan ei ole. Tulee eräs kerta mieleen väkisinkin. En tavallisessa pysäköintitilanteessa laita vaihdetta päälle. Jostakin ihmeen syystä olin erään kerran stumpannut pikkulohkon parkkeeratessani ja unohtanut sen tyystin. Laittelin ajovermeitä päälle ja seisoin pyörän vasemmalla puolella. Ajattelin siinä samalla herätellä pyörän siihen lämpiämään. Kurotin tankin yli ja painoin starttinappulasta; En ehtinyt kuin hipaista nappia, kun pyörä jo villisti hyppää eteenpäin! Itse roikuin kahvassa ja ihmettelen mikä siihen nyt iski! Ei onneksi käynnistynyt, mutta otteen irrotessa starttinapista, päätti mopo siirtyä makuulle. Nostin adrenaliinihuuruissa varmaan sillä samalla kädellä pyörän pystyyn ja katselin, ettei liikaa ole ihailevia silmäpareja ympärillä. Hieman hävetti, nyt lähinnä hymyilyttää  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.