Kirjoittaja Aihe: RE85 adapteri  (Luettu 33952 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
RE85 adapteri
« : Toukokuu 01, 2012, 18:59:15 ip »
Voisiko RE85 ttä käyttää uudemmissa Guzzeissa pelkästään tuollaisen bioadapter.com sivustolla myytävän laitteen asennuksella ?
Kaiketi ainakin pa-järjestelmä kestää, jos kestää 95E10 nkin (?).
Hintaa on 85,-  ja soveltuvuudeksi ilmoitetaan 1-4 syl moottorit. Laite, liitännät ja asennus vaikuttavat yksinkertaisilta.
Autopuolen keskustelussa kertovat, että asennus on helppo ja "käynti on lähes samanlaista, kuin bensalla.
Moottorin käyntiääni on väännöillä pehmeämpää käyttäessä etanolia."

JOS noin helppoa olisi alkaa "viinaa polttamaan", niin saataisin harkita flexi-fuel motoristiksi ryhtymistä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

JuhaV

  • Vieras
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2012, 20:53:35 ip »
Mielenkiintoista. Tuo boksi siis yksinkertaisesti venyttää ruiskutuspulsseja siten että E85:n tarvitsema rikkaampi seos toteutuu. Olisin jotenkin luullut että myös sytytyspuolelle olisi tarvittu hieman säätöä mutta ilmeisesti ilmankin pärjää. Vai olisiko niin että nykymoottoreiden (autot) nakutuksentunnistus yms. systeemit osaavat adaptoida myös sytytystä riittävästi ihan itsestään.

Tuosta tulee mieleen se että periaatteessa saman efektin voisi saada aikaan lataamalla Powercommanderiin riittävästi rikastetun kartan (+20 - +30 % ?). Sehän tekisi aivan saman kuin tuokin laatikko ja uudemmissa commandereissa taitaa olla mahdollisuus jopa vaihtaa kartaa lennosta.

Öljynvaihtovälit, tulpan lämpöarvot yms. saattaa vaatia pientä säätämistä mutta asia ei varmaan oikein muulla selviä kuin kokeilemalla. Onko se niin Brasiliassa ollaan kokeneimpia viinalla ajamisen suhteen. Olisko siellä jotain mp-kerhoa jolla olisi web-sivut joilta löytyisi enemmänkin kokemusperäistä tietoa.

Motomatilla voisi olla kokemusta siitä onko E85 herkempi tai epäherkempi väärälle seokselle. Kylmäkäynnistys lienee haastavinta. Siihen pitäisi Powercommander-kokeilussa keksiä joku erillinen niksi. Voisikohan sen tehdä niin että 0 rpm kierroksilla laittaisi vaikka osakaasulle rajun rikastuksen ja sitten kylmänä starttaisi kaasu vähän auki jolloin rikastus iskee peliin. Lämpimänä starttaus sitten kaasu kiinni ilman lisärikastusta.

- JuhaV

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #2 : Toukokuu 01, 2012, 21:55:03 ip »
Voisiko RE85 ttä käyttää uudemmissa Guzzeissa pelkästään tuollaisen bioadapter.com sivustolla myytävän laitteen asennuksella ?
Kaiketi ainakin pa-järjestelmä kestää, jos kestää 95E10 nkin (?).
Hintaa on 85,-  ja soveltuvuudeksi ilmoitetaan 1-4 syl moottorit. Laite, liitännät ja asennus vaikuttavat yksinkertaisilta.
Autopuolen keskustelussa kertovat, että asennus on helppo ja "käynti on lähes samanlaista, kuin bensalla.
Moottorin käyntiääni on väännöillä pehmeämpää käyttäessä etanolia."

JOS noin helppoa olisi alkaa "viinaa polttamaan", niin saataisin harkita flexi-fuel motoristiksi ryhtymistä.

Erittäin kiintoisaa. Mikä on Guzzin käytössä oleva liitintyyppi? http://bioadapter.com/information.php?info_id=11 mukaan mulla on bosch ev1.


On sen verran halpa, että voisi kokeeksi hankkia.

Enpäs tiedäkään saako tuohon tökättyä lambadan, ei kai.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #3 : Toukokuu 01, 2012, 22:44:00 ip »
Pari varoituksen sanaa: Voi olla isoilla kierroksilla ongelma suuttimien aukioloajan suhteen. Joko menee laihalle tai suuttimen käämit on kovilla. Mitään ongelmaa etanolikäytöstä ei rakenteiden puolesta tule kovinkaan äkkiä.

Kylmäkäynnistys voi olla ongelma.

Laite sinällään on edullinen. Toivottavasti joku hankkii ja kertoo kokemuksiaan.

Jos alkuperäisessä ruiskussa on kapeakaistainen lambda niin se hoitaa ns. takaisinkytkennän. Lambda ei välitä onko tankissa koivupilkettä vai dieseliä tai etanolia. Lambda mittaa jäännöshapen määrää: jos seos on laiha jää happea polttamatta ja lambda ilmottaa asiantilan ECUlle joka pyrkii korjaamaan sitä rikkaamman suuntaan että päästään lambda-arvoon yksi.

Aiheesta hieman kattavammin:
http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html

Alussa yleistä. Loppupäässä myös etanolin ominaisuuksista.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #4 : Toukokuu 01, 2012, 23:08:12 ip »
Tuotesivulla http://bioadapter.com/information.php?info_id=10 kerrotaan toiminnasta ja boxin säätämisestä.
Kylmäkäynnistys toimii automaattisesti, jos odottaa yli 5 sek virran kytkemisen ja starttaamisen välillä.
Nopeampi starttaus ohittaa kylmäkäynnistys ominaisuuden, jota suositellaan alle +15C lämpötilassa.
Seoksen rikastaminen on itse säädettävissä "service menussa" 1% pykälin välillä 0...155% .
Kylmäkäynnistys 1% pykälin välillä 0...250%, josta laskee pehmeästi nollaan yhdessä minuutissa.

Made in Europe (Ukraine) laite ei ole "vapaa-ajan harraste" hinnoiteltu ja ilmeisesti toimii "kytke ja aja" periaatteella.
Kulutus kasvaa sen 25-35%, mutta E85 maksaa vain 0,99 - 1,20 asemasta riippuen.
( http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/teema/e85-bensiini )
Kustannus-ajattelua mielenkiintoisempaa on kuitenkin tuo laajempi ruokavalio.

p.s.Luin foorumeilta (google kuvahaku "bioadapter"), että tuo laite on tullut myyntiin keväällä 2010 kahden vuoden tuotekehitysprojektin tuloksena ja nyt v.2012 ohjelmistoversio on 3.1. Sytytyksen säätöön ei ole tarvetta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 02, 2012, 00:29:43 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #5 : Toukokuu 02, 2012, 20:57:03 ip »
Tuotesivulla http://bioadapter.com/information.php?info_id=10 kerrotaan toiminnasta ja boxin säätämisestä.
...
Made in Europe (Ukraine) laite ei ole "vapaa-ajan harraste" hinnoiteltu ja ilmeisesti toimii "kytke ja aja" periaatteella.
...
p.s.Luin foorumeilta (google kuvahaku "bioadapter"), että tuo laite on tullut myyntiin keväällä 2010 kahden vuoden tuotekehitysprojektin tuloksena ja nyt v.2012 ohjelmistoversio on 3.1. Sytytyksen säätöön ei ole tarvetta.

Ei ole tarvetta mutta hyvähän se olisi säätää, sekin. Samoin ahtopaine ;)

Taidan tilata.

Smarttiinkin voisi tuollaisen laittaa.

Lisäys: En uskaltanut lopulta tilata suoraan Ukrainasta. Olisi pitänyt tehdä kansainvälinen rahasiirto tilille X, saajana firma josta veppisaitilla ei ole mitään(?) tietoa.
Listaavat pari EU:ssa toimivaa jälleenmyyjää, joille voisi maksaa paypalilla. Ehkäpä siten uskallan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #6 : Toukokuu 02, 2012, 22:12:04 ip »
Tilaa, Jussi, samalla kaksi bioadabteria. Kokeilen sitä bensiinille säädetyn Megasquirtin kylkiäisenä.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #7 : Toukokuu 03, 2012, 08:43:13 ap »
Minä voisin ottaa yhden kanssa.

En kylläkään moottoripyörää vaan autoa varten.

Tosin Bemuunhan tuota voisi kokeilla...

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #8 : Toukokuu 03, 2012, 09:57:51 ap »
Minä voisin ottaa yhden kanssa.

En kylläkään moottoripyörää vaan autoa varten.

Tosin Bemuunhan tuota voisi kokeilla...

Äh, jos ei ois parempaakaan tekemistä, voisin ryhtyä jälleenmyyjäksi. Hmm.... HMM.

Itse asiassa tälle asialle voisin tehdäkin jotain.

Lisäys: Tein asialle jotain. Odotellessa suosittelen muutoin tutustumaan http://tuningstudio.fi/portal/fi/ muuhun tarjontaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #9 : Toukokuu 03, 2012, 10:36:36 ap »
Jäi sanomatta että saapi olla Breva 1100 liittimillä. Mutta jos ei ole niin muukin käy kunhan on asennusohje mukana...

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #10 : Toukokuu 03, 2012, 11:35:20 ap »
Lisäys: En uskaltanut lopulta tilata suoraan Ukrainasta. Olisi pitänyt tehdä kansainvälinen rahasiirto tilille X, saajana firma josta veppisaitilla ei ole mitään(?) tietoa.
Autopuolen foorumeilla (Ford, Opel, Renault, Citroen, WV) tuo on jo melkoinen villitys näemmä ollut viime keväästä saakka.
Porukka on tilannut suoraan Ukrainasta ja laite on tullut (seurantakoodin kanssa) kahdessa viikossa.
Myös jälkimarkkinointi eli (yhden) viallisen vaihto uuteen toimi ongelmitta.
Toiminta ongelmaa (auto asetus liian rikkaalla bensaa käyttäessä) on ilmennyt jossakin (Citroen) Siemens-Fenix ECUssa.
Ilmeisesti Ukrainaankin on PayPal käytössä, kun ko. hlö sai sinne rahat takaisin, kun palautti (huom. ehjän) laitteen.
Sähköpostitiedusteluihin (englanniksi) on vastannut Andrej, joka on avuliaasti neuvonut laitteen itse asennuksissa.
Itse ovat kehitelleet laitetta 2008-2010 Peugeot 406 2.0 turbolla.

Uskallan siis foorumikirjoitusten perusteella (Suomeen tilattu kymmeniä laitteita) pitää suoraan Ukrainasta tilaamista luotettavana.
Sama laite on jälleenmyyjillä (mm. http://bioadapter.de ) puolta kalliimpi tai Suomessa ( http://flexfuel-company.fi/ ) kolminkertainen.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #11 : Toukokuu 03, 2012, 16:19:20 ip »
Jäi sanomatta että saapi olla Breva 1100 liittimillä. Mutta jos ei ole niin muukin käy kunhan on asennusohje mukana...

Tuossa oli sen verran rohkaisevaa kommenttia että tilasin kaksi. Ittelleni ja Matille. Ja tilaus lähti samoilla liittimillä. Toivottavasti Brevassa on samanlaiset liittimet kuin mitä Calissa.

Jos ei ole, sait siitä californiaan käypäiset liittimet kaupan päälle :)

Tulee kun tulee, kerron sitten lisää. Rahaakin saatan sitten pyytää, sen 95 euroa.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #12 : Toukokuu 03, 2012, 17:09:12 ip »
Juu, rahaa on.
Pitänee vaan muuttaa joku pyöristä rahaksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #13 : Toukokuu 03, 2012, 18:34:01 ip »
Ihan mielenkiinnolla odotan koetuloksia Guzzilla. Jos sitten vaikka itsekin innostuisi, kun kerran on mittarikin kotopuolessa. Täällä Berliinissä noita tunnu joka nurkalla olevan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #14 : Toukokuu 04, 2012, 08:54:36 ap »
Juu, rahaa on.
Pitänee vaan muuttaa joku pyöristä rahaksi.

Sinulla on luottoa ja maksuaikaa.