Kirjoittaja Aihe: Vesi kiusaa.  (Luettu 6241 kertaa)

motoesa

  • Vieras
Vesi kiusaa.
« : Huhtikuu 30, 2012, 09:02:39 ap »
Olen ihmetellyt kun turskan kiusaa mun mielestä vesi polttoaine-tankissa, ja nyt sit taisi syy selvitä. Menin menneellä viikolla sateella tankkaa, ja kuinka sattuikaan korkin kauluksessa oli vettä josta suurin osa meni tankkiin. Vesireikä joka on tankinkorkin kauluksessa on sit tukossa ja niin piukasta että ilmapyssylläkään ei auki saa. Koitin ylhäältä painetta työntää, ei yhtään mene, koitin alhaalta ylös ja sama homma. Tankin irroitin ja alhaalta kun painaa ilma tulee yläliittimeen saakka mutta ei ulos. Kauluksessa on neljä ruuvia ja jos ne ottaa auki saako vesiletkun liittimen siitä kautta auki ja saako kauluksen myös homman jälkeen pitämään, ja miten se vesiletku voi olla noin tukossa????

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Vesi kiusaa.
« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2012, 10:18:12 ap »
Jos takuuaika on jo ummessa, niin korkki ja kumiletku pois rohkeesti. Pääset paremmin rassaamaan tukkeutunutta hukkaputkea. Kokeile ensin esim paksulla kuparilangalla ja sitten poralla jos ei aukea muuten. Varo puhkomasta putkea. Ettei vaan E10 ole muotoillut hukkaputkea tukkoon. Onko siinä tankki muovia?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2012, 12:36:03 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

motoesa

  • Vieras
Vs: Vesi kiusaa.
« Vastaus #2 : Huhtikuu 30, 2012, 19:16:32 ip »
Jos takuuaika on jo ummessa, niin korkki ja kumiletku pois rohkeesti. Pääset paremmin rassaamaan tukkeutunutta hukkaputkea. Kokeile ensin esim paksulla kuparilangalla ja sitten poralla jos ei aukea muuten. Varo puhkomasta putkea. Ettei vaan E10 ole muotoillut hukkaputkea tukkoon. Onko siinä tankki muovia?
Tukos on sit tankkin sisällä olevassa putkessa. Tankkin alla oleva liitin oli aivan ummessa ja avasin sen poralla, ylhäältä menee lankaa n.2cm, mutta ilma ei mene vaan läpi. Onhan se tankki joku s....n muovikippo, bensana olen vallan käyttänyt E98 kun joku viisas sanoi että hapettaa paikkoja vähemmän ???

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Vesi kiusaa.
« Vastaus #3 : Toukokuu 01, 2012, 12:42:40 ip »
Pitempi lanka ja jonkilaine väkäs siihe päähä ja sitten muotoilet sellasen hantaakin niiku jääkairassa on. Varovasti sillä vanhakunnon sisäänulossisään-menetelmällä kun työstät, niin vesivahinko on historiaa.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vesi kiusaa.
« Vastaus #4 : Toukokuu 01, 2012, 14:32:39 ip »
Mulla on Centauron "ylivuotoputki" mennyt tukkoon liki joka vuosi. Lisäksi siinä on sivuseisontatuki oikealla puolella joten sade/pesuvesi jää lillumaan korkin syvennykseen ja korkkia avatessa lirahtaa tankkiin sisälle. Vedestä ei ole ruiskutuspyörässä juurikaan vaivaa jos on muovitankki. Peltitankissa siitä on haittaa varsinkin kun kaikissa bensiinilaaduissa on etanolia jatkeena. Toisaalta etanoli sekautuu veteen ja siten vesitippa menee harmia aiheuttamatta polttoainejärjestelmän läpi.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vesi kiusaa.
« Vastaus #5 : Toukokuu 01, 2012, 18:22:27 ip »
Nevadassa (i.e.-05) tankin korkin alla oleva vesiputki on metallinen spiraali tankin läpi.
Tukossa on ollut minun aikani 3v, eikä paineilma (8 bar) kulje kummastakaan päästä.
Kun tankki oli irti (v.-10) pa-pumpun letkun plopsahdettua irti, niin ihmettelin rakennetta.
Metallispiraalissa neste tekee ylämäessä vesilukon, joka jäätyessään pakkasessa voi murtaa putken.
Huonolla tuurilla bensa vuotaa vesiputkea ulos.
Ainakin, jos pyörä on kylmässä talvisäilytyksessä, niin syksyllä pitäisi aina puhaltaa ilmaa putken läpi.
Tukossa oleva vesiputki ei ole vaikutanut mitään koneen käyntiin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motoesa

  • Vieras
Vs: Vesi kiusaa.
« Vastaus #6 : Toukokuu 03, 2012, 15:57:30 ip »
Kysyn ulkomaiselta huolto-mieheltä vesiputki ongelmasta, ja toteamus oli aika raju, kaikissa Norgeissa on 98% varmuudella kyseinen putki tukossa ja auki sitä ei saa. On kuulemma susi jo syntyessään, kauluksen tiivisteen vierestä pääsee pienet roskat veden mukana putkeen ja tankin läpi kulkeva putki menee alapäästä tukkoon jonka seurauksena liitin alkaa kerätä hapottumista, ja se on siinä, auki ei enää saa kuin rakentamalla uusi järjestelmä. Taidan kallistua motomatin kantaan ja antaa palaa pois mitä sisään menee ;D
Kyseistä liitäntä en enää mene poramaan, taikka on jossain vaiheessa kaput >:(

motoesa

  • Vieras
Vs: Vesi kiusaa.
« Vastaus #7 : Toukokuu 03, 2012, 20:33:02 ip »
Eipä oo kovin helppo puhaltaa tyhjäksi putkea, jos puhallat ylhäältä tulee ilma kauluksen vierestä ulos, eli on teipattava umpeen ;D
Jos puhallat alhaalta, ilma pääsee haaroituksen kautta tulee korvaus ilmaputkesta tankin kautta ulos ;D
Eli ainoa pätevä vaihtoehto on että ottaa t-liittimen tankin alapäästä auki ja puhaltaa ilmat sieltä ylös päin, perseestä koko systeemi >:(
Miksei molemmille ole omaat letkua ja eikun puhaltamaan alhaalta ylös ja roskille kyytiä.
Jos vahingossa saan vesiputken joskus auki, niin laitan molemmille oman erillisen putken :P

motoesa

  • Vieras
Vs: Vesi kiusaa.
« Vastaus #8 : Toukokuu 09, 2012, 15:01:03 ip »
Tohtori auttoi piikkiössä, ja nyt putki on auki, kiitos Maken ;D
Ja laitan sille oman putken suoraan ales ;)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vesi kiusaa.
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2012, 22:28:15 ip »
Milläs konstilla se aukesi - onko suosituksia (V11 kohdalla tämä "vedenpoisto" on täysin oma erillinen reitti korkille).

Kun piti ottaa tankki irti tutkin samalla: kaksi letkuyhdettä V11 tankin pohjassa - tuota "vedenpoistoa" en ole missään tehtaan dokumentaatiossa löytänyt (Workshop Manual 2003 => kertoo että kyseinen yhde on USA -malleja varten ja varaosakirjassa näytetään vain yksi "hengitysletku").

Tankin alle katsottuna, kasvot ajosuuntaan:

Oikeanpuoleinen letkuyhde = vie korkin kautta suoraan polttoainetankin sisään (korkissa tiiviste joka painuu vastakappaleeseen kun korkki suljetaan=yhteys syntyy).
Vasemmanpuoleinen letkuyhde = vie korkin vieressä olevaan reikään, josta vesi pääsee valumaan pois. Vettä kertyy sateella ja pestessä.

Jos ja kun se sitten on joskus auki ja sattuu hömelöimään tankkauksen kanssa niin että bensaa pääsee tuohon korkin ympäristöön (korkki vielä auki) => se valuu tätä reittiä pitkin pois: kun mitään letkua ei ole kiinni letkuyhteessä => suoraan runkoputkelle ja siitä mahdollisesti edelleen kuuman moottorin päälle.  Ei hyvä.

Siis reikä auki + oma vedenpoistoletku ao. letkuyhteeseen ja samaa reittiä maantielle kun "hengityslektu".
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2013, 00:00:53 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motoesa

  • Vieras
Vs: Vesi kiusaa.
« Vastaus #10 : Kesäkuu 05, 2012, 23:20:03 ip »
Tankki pois ja vasen liitin kiertämällä pois, hapettuma oli liittimen yläpuolella, poistettu poranterällä varovasti. Liittimeen porattu 0,5mm isompi reikä ja kasaan. Molemmistä liittimistä lähtee nyt putki joka tankin alapäässä yhdistyy yhdeksi ja tulee ales takapyörän eteen, eli vesi ja yli valunut bensa juoksee sinne, huono homma, ei saa puhallettua putkia tyhjäksi alhaalta koska ilma tullee aina avonaisesta putkesta. Muutan systeemin niin että ales tulee kaksi putkea eli molemmille oma. Silloin saa myös alhaalta puhallettua putket välillä puhtaaksi.
Sulla on aika ihme homma jos ylitäytetty bensa pääsee suoraan moottorin päälle, aika vaarallista touhuu :o

motoesa

  • Vieras
Vs: Vesi kiusaa.
« Vastaus #11 : Kesäkuu 06, 2012, 14:22:39 ip »
Mulla vaan rupesi hirvittämään se kun pesen mopon ja kaulukseen jää pesuvesi/aine ja se menee tankkiin niin mitä tapahtuu?
Vesi hommassa kävi niin kuin motomatti sanoi kirjoituksessaan että ei vesi haittaa tankissa kun on viinaa bensan joukossa, mulla meni tankatessa aika tavalla vettä tankkiin ja kyllä se siltä ongelmitta paloi pois.
Voit koittaa varovasti porata liittimen auki, kunhan ette poraa liian pitkälle.
Jos sulla on hitaasti pyörivä porakone niin on varmaan kova sana ja pystyy varovasti poramaan.
Mulla oli tosiaan kivikovaa tavaraa putki täynnä, niin kuin kalkkikiveä.