Kysehän ei ole taannehtivasta lainsäädännöstä. -89 -mallin pyörää koskee vuoden 1989 säännöt ja vuoden 2009 pyörää silloin voimassa olleet lait, jne.
Tässä hieman tulkintaa. Lähde MMAF.
(MMAF:llä on lisenssi melu- ja jarrumittauksiin ja koulutuksen saaneet asiantuntijat niitä tekemässä.)
(Lainaus alkaa:)
Melutason rajoittaminen
A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät
Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa).
Tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valvonta-arvo. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Valvonta-arvo on pyöräkohtainen. Se on tyyppihyväksynnän yhteydessä mitattu staattisella testillä pyörästä, joka on läpäissyt ohiajomittauksen.
On epäselvää, mitä tapahtuu sellaisessa tilanteessa, jossa tarvikeäänenvaimennin on asianmukaisesti hyväksytty ja E-merkitty, mutta katsastuskonttorilla (tai tienvarressa) mitattu melutaso ylittää valvonta-arvon enemmän kuin 5 dB(A). Periaatteessa näin ei pitäisi tapahtua, mutta omien mittaustemme perusteella tuo 5 dB(A) toleranssi voi joutua koetukselle jo alkuperäisilläkin pakoputkilla.
B. Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät
Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)
Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että yllä mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)
Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.
Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija.
On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".
Tuossa noin pääpiirteissään, miten homma oikeasti menee.
Käytännössä se ensimmäinen ongelma on yleensä siinä, että putket on vaihdettu, muttei niitä ole katsastettu. Jos on muu kuin tyyppihyväksytty pyörä, aika monet putket on mahdollista muutoskatsastaa.
Ohiajotesti on se, mikä lopulta ratkaisee asian. Testmillin kanssa palaveerattiin tänään aiheesta ja päätimme järjestää melumittauspäivän. Siinä ideana on, että teemme kaikille halukkaille ohiajomittauksen. Jos se menee hyväksytysti läpi, asiakas saa niin halutessaan Testmilliltä korvausta vastaan paperin, jonka kanssa putket voi käydä muutoskatsastamassa.
Siinä paperissa on maininta ohiajotestin tuloksista sekä sen jälkeen tehdystä staattisesta mittauksesta, jonka tulos merkitään valvonta-arvoksi otteeseen. Jos ohiajotesti hyväksytään, staattisen testin tulos saa olla ihan mikä vain. Ja kun se lukee otteessa, ei kyttä sen yli saa kävellä. Tämmöisestä lapusta olisi siis hyötyä, jos pyörä ei ole tyyppihyväksytty ja staattisen testin tulos ylittää lain valvonta-arvot (pyörän iästä riippuen siis 103 tai 106 dB(A)).
Jos taas ohiajotesti ei mene läpi, ei lysti maksa mitään.
En tiiä onko tällaiselle kysyntää, mutta ainakin kokeillaan. Ilmoittelen täällä tarkemman ajan ja paikan tuonnempana.
(Lainaus päättyy.)
Tuosta ylläolevasta jokainen löytänee oman pyöränsä vaatimustason melujen osalta.