Kirjoittaja Aihe: Nokkapyörät Centauroon  (Luettu 8245 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Nokkapyörät Centauroon
« : Maaliskuu 26, 2012, 10:14:52 ap »
Tuo oli hyvä vinkki Valpolinista. En ollu aiemmin kuullu moisesta. Löysin sieltä selatessa Daytonaan merkatut vinohampaiset nokkapyörät. Käyvät varmaan Kentauriinkin. Onko kokemusta moisista?
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2012, 10:52:04 ap »
Ei ole vinohampaisista kokemusta. Suorista kyllä on. Merkittävin mekaanisen melun lähde moottorissa.
Kampiakselin ja alempien remmipyörien akselin rattaat ovat terästä mutta väliratas on alumiiniä.
Noin 80000 km matkalla siihen oli kulunut kahteen kohtaan 90 asteen välein hakkautumat joka johtuu venttiilijousten aiheuttamasta kuormasta. Käänsin silloin pyörää kiinnityksessään 180 astetta jolloin kuluneet kohdat eivät ole enää rasituskohdassa. Käyntiääni hiljeni merkittävästi. Silloin. Nyt tuntuu että ääntä on taas. Vielä on varaa kääntää aluhammaspyörää 90 astetta kaksi kertaa mutta se vaatii rattaan napaan uudet keskitystappien reiät.
Näin tulisivat viimeiset ehyet kohdat käyttöön.

Mutta mieluiten laittaisin uudet rattaat minäkin.

Muuta:
Alimpana on öljypumpun alumiininen ratas. Sen laakerointi on sama kuin öljypumpun käyttöakselilla. Rattaan aiheuttama sivuttaisvääntö rasittaa ö-pumpun akselia ja saa pumpun kotelon akselireiän kulumaan vinoon jolloin pumpun ensiöpyörä kalvaa pumpun pesän väljäksi.
Aikoinaan sen korjasi minulle JLMeccanica holkittamalla pumpun akselin reiän uudelleen.

Jakopään avaaminen on helpompi homma kuin miltä se äkkiseltään kuullostaa. Samalla voi tsekata kampiakselin päässä olevan rattaan kiilauran kunnon. Uusi jakopään tiiviste tarvitaan. Aineet hommaan löytyy vaikka Biltemasta.
Itsellä se oli väljistynyt ja päästi ajoituksen vaeltamaan hieman. Uusi ylikoko kiila ja akselilukitetta niin homma tuli kuntoon.
Kiilan pettäessä on totaalinen konevaurio todennäköisin seuraus. Samoin jos alumiiniratas pettää. Tai remmi katkeaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2012, 12:07:44 ip »
Onkos se, vissiin Daytona/Centauro malleissa väliakseli, suunniteltu vinoille vai suorille hammaspyörille? Tarkoitan vaan sitä, että mahtaa tuo vinohampainen vetää tai työntää itseään akselin suunnassa. Onko isolohkossa painelaakeria akselissa? Vai onko tuossa samanlainen systeemi kuin pikkulohkossa; anturi pitää akselin pituussuunnan kurissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #3 : Maaliskuu 26, 2012, 12:10:35 ip »
Ilmeisesti tähän kuvaan eivät kaikki osat ole mahtuneet. Mitä puuttuu? Taitaa olla yhden puolen tarvikkeet näytillä. Tarvitaankohan modaamista vai meneekö bolt-on, mitä arvelet, Matti?
http://www.valpolini.com/index.php/home-en/prodotto?&fID=603
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #4 : Maaliskuu 26, 2012, 12:16:36 ip »
Eikös tuossa nyt kaikki rattaat ole. Rattaathan ovat jakopäässä, yläkerrassa on vain hihnapyörät..




vastattu, vaikken Matti olekaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #5 : Maaliskuu 26, 2012, 12:31:08 ip »
Noitten rattaitten avulla pitäis pystyä korvaamaan hihnat ilman muita muutoksia molemmille puolille ennen ku alan tilaamaan.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #6 : Maaliskuu 26, 2012, 13:00:53 ip »
No ei. Korvaavat/ovat uudet vain nuo kampiakseli-öljypumppu-nokka/välipyörä -pyörät. Vaatisi nuo hihnakotelot muitakin muutoksia, kuin pelkät rattaat. Mm. ölljyä pitäisi koteloon saada, tiivistys, välipyörien laakerointi jne..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #7 : Maaliskuu 26, 2012, 13:56:10 ip »
Ei niistä hihnoista pääse kokonaan eroon ihan kuten Tunturi TT sanoi.

Tuossa on sellainen viestiketju, missä käsitellään niiden alapään rattaiden korvaamista V11-mallin ketjusysteemillä.

Tämä olisi se modi, minkä minä laitattaisin tai laitan sitten kun osissa alkaa olemaan kulumaa.

Uskoisin että se rattaiden aiheuttama kolina jäänee käyntiäänestä pois. Täysin kunnossa olevakin Centauro7Daytona kuulostaa monesti siltä, että siinä on jotain pahasti vialla...

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #8 : Maaliskuu 26, 2012, 14:47:41 ip »
Eivät siis ole sellaiset timing gearsit, jotka korvais timing beltsit. Ja jos oliskin pitäisi nokkakannulla ruutata voitelua aika tiuhaan. Kiitoksia selvennyksistä. Valpolini lähetti lisätietoa: rattaat on tarkoitettu lähinnä vanhempiin Daytonoihin korvaamaan ketjua. Ei kannata suoria hampaita pelkän pienen meluhaitan takia vaihtaa. Vinoista tulee häviöitä metelin tilalle. Valpolinin hinta rattaille on 240€.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2012, 16:46:19 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #9 : Maaliskuu 26, 2012, 21:22:38 ip »
Hinta ei sinänsä ole paha. Niissä ei liene alumiinihammaspyöriä kuten suorahampaisessa versiossa on. Pitänee tutkia paljonko suorahampaisen alumiiniratas maksaa ja verrata sen hintaa koko tarvikeratassarjaan. Ketjuvedolla saa ainakin suhteellisen äänettömän käynnin.

Hammashihnoja ei kannata pelätä. Kunhan ei asentaessa laita kovin tiukalle niin ne kestää kyllä aikansa. Pitää noudattaa valmistajan ohjeita ja maalaisjärkeä hihnojen suhteen. Ikä vanhentaa hihnoja yhtä laila kuin kilometrien kertyminen.

Viimeksi oli menneellä viikolla kiistaa kuinka kireälle Ducatin remmit laitetaan. Omistaja oli sitä mieltä että ne tulivat liian löysälle.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #10 : Maaliskuu 26, 2012, 22:11:02 ip »
Ne on Ergal-alumiiniä. Centauron/Daytonan hihnojen kiristykseen on erikoistyökalu (cod. 30948600), jolla väännetään momenttia 0.4-0,48kpm:llä hihnapyörää painamaan hihnaa. Eihän kellään sellaista heebeliä ole, niin näppituntumalla mennään. Sellaisen neuvon sain (en muista keneltä), että hihna on sopivan kireellä kun sen saa väännettyä 90 astetta pisimmän vapaan kohdan keskeltä. En luottanut tuohon neuvoon, vaan ihan näppituntumalla kiristin vyöt. Vanhatkin oli virheettömän näköisiä, mutta mistäs noista tietää.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #11 : Maaliskuu 26, 2012, 22:30:49 ip »
Tuo 90 astetta toimii mainiosti Guzzissa ja Ducatissa. Ohje on tuttu autoista ja kun Centaurossa ja Ducatissa remmi pyörii puolikkaalla kampuran nopeudesta, ei remmi saa juuri koskaan kovia kiihtyvyyksiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #12 : Maaliskuu 26, 2012, 23:13:54 ip »
Mulla on tuo kiristinheebeli mutta en joko osaa käyttää sitä tai sitten se on susi.
Varmemmin hihnat saa sopivalle kireydelle ihan koittosormella.
Huushollissa on ollut useita vuosia kerrallaan erimallisia Ducateja ja muita Ducatimoottorisia pyöriä. Myös niitten remonttia olen tehnyt useita kertoja enkä ole mitään erikoistyökalua tarvinnut. Mulla on varmaan käynyt säkä kun ei ole omat eikä muidenkaan vehkeet poikineet kun ei ole tehty ohjeen mukaan oikein.

Hieman sama juttu on Ducatin venttiilivälysten kanssa. Kansa luulee että se on jotain mystiikkaa mutta kaksiventtiilisessä Ducatissa venttiilien säätö käy kokolailla yhtä helposti kuin Guzzissakin. Takapytyn kanssa on vähän enemmän haastetta. Riippuu siitä mikä rungon malli sattuu olemaan.

Vertailua hihnoista: http://www.motomatti.fi/2012/03/jakohihnoja.html

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #13 : Maaliskuu 27, 2012, 09:08:05 ap »
^no, koitas säätää neliventtiilisen (desmoquattro) Ducatin välyksiä - tarvit lehmän hermot ja sormet joissa on 6 tai enemmän niveliä. Olen suosista vienyt Eerolalle. Sinultakin taisin joskus kysyä, mutta et halunnut säätää.  ;)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nokkapyörät Centauroon
« Vastaus #14 : Maaliskuu 27, 2012, 09:52:50 ap »
Koittosormet on erilaisia eli hihnan kireys vaihtelee yksilöstä riippuen. Siinä toisessa hommassa, mihin koittosormea käytetään responssia tulee välittömästi, joskus jo etukäteen. Tehdas on kehittänyt tuon vipstaakelin, jotta ois mahdollista tasata koetinsormista johtuva vaihtelu hihnan kireydessä. Naksahtava momenttiavain ei käy. Pitää olla viisarimallinen tai numeronäytöllä varustettu. Väännetään mokkulaa annettuun momenttiin ja lukitaan siihen. Tietenkin tulos varmistetaan näppituntumalla koittosormea käyttäen. Kokeilin hihnan vääntämiskeinoa ja minun etusormituntumani kertoi, että on vielä epämääräisempi tapa tai sitten tein väärin. Se kait pitäisi tehdä niin, että ensin väännetään 90 astetta rulla löysällä ja sitten kiristetään ja lukitaan.
Forza Moto Guzzi!