Kirjoittaja Aihe: Californian jarrunesteiden vaihto  (Luettu 4352 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Californian jarrunesteiden vaihto
« : Maaliskuu 20, 2012, 11:16:58 ap »
Terve!
Kevät- /70tkm huolto on loppusuoralla.
Vielä pitäisi tehdä jarrunesteiden vaihdot, mutta ensikertalaisena haluaisin hyviä neuvoja? Kuinka se tehdään oikein ja helpoiten?

Malli on California vm -04.
Ja tässähän on jalkajarru integraali, joka vaikuttaa eteen ja taakse.
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Californian jarrunesteiden vaihto
« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2012, 14:55:58 ip »
Samaa joskus pähkäilin ja tulos:
- Ostin Biltemasta pullo-letku -härpäkkeen. Letkussa on toisessa päässä kuulaventtiili.
- Toinen pää jarrusatulan ilmausruuviin.
- Pulloon sen verran nestettä, että kuulajuttu on upoksissa.
- Ilmausruuvia auki sen verran, että neste virtaa pulloon, kun kahvasta vetää.
- Uutta nestettä säiliöön ENNEN, kuin haukkaa ilmaa.
Tässä menetelmässä jarruneste valuu pulloon kahvasta vetäen, mutta venttiili estää ilman pääsyn järjestelmään. Siis kyse oli käsijarrusta.

Jalkajarrupuoli toimii samaan tapaan, mutta ensin on tehtävä toinen pää ja sitten toinen. Takavuosina avustin toista motoristia siten, että hän työnsi jarrusaluan suunnasta injektioruiskulla uutta nestettä tyhjennettyyn ja ylhäältä "täytettyyn" systeemiin, kunnes yläpäästä tuli nestettä - ei ilmakuplia.
Käsittääkseni tämä menetelmä ei toimi integraalijarrussa. Se jakoventtiili ei oikein toimi noin.

Kaksi hyvin tärkeää asiaa:
Jarruneste on eriomaisen hyvä maalinpoistoaine!
Varovasti ja huolellisesti, ettei ilmaa pääse systeemiin. Vaikeutuu sitten heti eri oktaaviin.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2012, 12:33:03 ip kirjoittanut TimoEv »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian jarrunesteiden vaihto
« Vastaus #2 : Maaliskuu 21, 2012, 07:42:03 ap »
Jos tosiaan meinaat jarrunesteet vaihtaa, niin ota samalla reissulla jarrusatulat kokonaan irti ja huolla ne irrallaan. Purat kokonaan ja puhdistat.
Ilmausta voit nopeuttaa painamalla nesteet alakautta, ilmausnipasta isolla ruutalla, säiliölle päin. Todennäköisesti etupään integraalipuristinta joudut irrallaan pyörittelemään, että ilma lähtee liikkeelle. Tuo ruuttasysteemi työntää suht hyvin ilmat edellään myös etupuristimelta säiliölle. Kun letkut tuntuvat olevan täynnä, normaali ilmaus kauimmaisesta satulasta aloittaen. On ihan tapauskohtaista, miten paljon joutuu polkimella pumppailemaan ja ilmaamaan. Oma pikkulohko ilmaantuu aika hyvin, Ekun SP:n kanssa pumppailtiin pidempi harjoitus..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian jarrunesteiden vaihto
« Vastaus #3 : Maaliskuu 21, 2012, 10:04:46 ap »
TTT:n ohjeeseen lisätäkseni sanon että ei kannata jarrusatuloita purkaa ihan sananmukaisesti atomeiksi jos ei ole korjaussarjoja hankittuna. Vanhoja tiivisteitä kun ei välttämättä saa enää toimintakykyisenä paikoilleen.
Jarrumäntien kuntoa voi kyllä tarkastella pintapuolisesti ottamalla varovasti männän varressa olevan haitarikumin irti ja pumpata jarrumäntää hieman ulospäin että näkee onko sen pinnassa syöpymää tai hapettumaa. Jos on niin voi olettaa että myös sylinterin seinämät ovat hapettuneet. Pienintäkään vuotoa ei saa esiintyä. Jos näitä vikoja ilmenee niin olisi korkea aika hankkia tiivistesarja, puhdistaa männät ja sylinterit sekä voidella ne jarruvaseliinilla kevyesti ja asentaa uusilla tiivisteillä paikoilleen. Jos haitarikumissa on reikä tai repeämä on sekin vaihdettava. Sama juttu jos se on pullahtanut pois paikoiltaan. Tuskin enää menee kovin hyvin paikoilleen.

Toimenpide aloitetaan siten että jarrumäntä puristetaan aivan sisään. Vain silloin on haitarikumi irrotettavissa tai asennettavissa paikoilleen.
Jarumännät lähtevät pois paikoiltaan kahvasta/polkimesta polkemalla, tai ainakin yksi niistä lähtee jos on useampimäntäinen satula kyseessä.

Jos taas käy niin että yksi mäntä jumittaa niin siihenkin on keino: halkaistaan jarrusatula. Välissä on nestekanavan kohdalla O-rengas. Otetaan se pois ja laitetaan pala kumilevyä viilapenkin leukojen väliin sekä puristetaan satulan puolikas siihen niin että nestekanava tiivistyy. Ilmaruuvin tilalle vaihdetaan kyseisille kierteille sopiva rasvanippa ja käytetään vaseliiniprässiä synnyttämään riittävä paine männän irrottamiseksi.
Sottanen homma mutta on toiminut vaikeissakin tapauksissa.

Kun koko kapine on purettu niin osat pestään, arvioidaan niiden kunto, vaihdetaan tai kunnostetaan osat. Kaikki kumiosat uusitaan aina. Jarrusylinterissä ei saa olla naarmuja tai syöpymiä. Vähäiset syöpymät aivan sylinterin suussa sallitaan. Sylinterit voi hoonata tarkoituksenmukaisella hoonilla tai hienolla hiomakankaalla tai "karhunkielellä".

Sporttimalleissa on jarrusatuloita joihin ei saa lainkaan korjaussarjoja. Brembo on katsonut parhaaksi että koko satula uusitaan kerralla turvallisuussyistä.

Jarrunesteeksi käytetään sitä nestettä, yleensä Dot 3 - 4, joka lukee myös jarrunestesäiliön kannessa. Laatuja ei saa sekoittaa keskenään. Vaikka tekisi mieli, ja kauppias kannustaisi ostamaan, kalliimpaa ja "parempaa" jarrunestettä niin sitä ei kannata tehdä. Omalle kohdalle on osunut lukuisia pyöriä joissa on ollut mm silikoninesteestä johtuvia sakkautumia letkuissa.
Myöskään kaikki jarrujen materiaalit eivät kestä kuin sitä nestettä mitä juuri niihin jarruihin kuuluu laittaa. Olen törmännyt myös ohjekirjoihin joissa nestesuositus on eri kuin säiliön kannessa. Olen noudattanut kannen ohjetta.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Californian jarrunesteiden vaihto
« Vastaus #4 : Maaliskuu 21, 2012, 11:07:10 ap »
Helpoin ja vähiten ylimääräistä illmaa jarrujärjestelmään tuottava tapa tehdä pelkkä nesteiden vaihto on se perinteinen. Vaatii neljä kättä. Ekat kaksi huolehtivat ilmausruuvia auki-kiinni ja toiset kaksi nesteen määrää säiliössä ja pumppaavat painetta järjestelmään. Huoltokirjassa tämä on näytetty ja selostettu. Bilteman laite päästää helposti ilmausruuvin kierteen kautta kuplia jarrusatulaan.
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Californian jarrunesteiden vaihto
« Vastaus #5 : Maaliskuu 21, 2012, 12:34:02 ip »
>> Bilteman laite päästää helposti ilmausruuvin kierteen kautta kuplia jarrusatulaan. <<

Joo, jos ei ole kovin huolellinen. Muuten se sujuu hyvin - ainaskin mulla, vaikka olenkin sähkömies... ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian jarrunesteiden vaihto
« Vastaus #6 : Maaliskuu 21, 2012, 15:08:03 ip »
Helpoin ja vähiten ylimääräistä illmaa jarrujärjestelmään tuottava tapa tehdä pelkkä nesteiden vaihto on se perinteinen. Vaatii neljä kättä. Ekat kaksi huolehtivat ilmausruuvia auki-kiinni ja toiset kaksi nesteen määrää säiliössä ja pumppaavat painetta järjestelmään. Huoltokirjassa tämä on näytetty ja selostettu. Bilteman laite päästää helposti ilmausruuvin kierteen kautta kuplia jarrusatulaan.

Tällä tavalla vaan ei kaikki möhjä lähde järjestelmästä. Puristimiin jää mustaa mujua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Californian jarrunesteiden vaihto
« Vastaus #7 : Maaliskuu 21, 2012, 20:41:50 ip »
Mujut lähtee puristimesta seuraavalla tavalla:
Vaihda jarrunestesäiliön sisältö uuteen suosituksen mukaiseen nesteeseen.
Älä turhaan hölskytä jarrunestepulloa ettei nesteeseen sekoitu ilmakuplia.
Varaa työkalu millä saa painettua jarrusatulan männät sisään.
Herkistä jarrusatulan ilmausruuvi, laita siihen läpinäkyvä letku ja letku astiaan.
Kierrä mustekala, o-rengas tms kaasukapulan ja jarrukahvan ymärille niin, että se vetää jarrukahvan pohjaan
kun ilmaruuvin avaa jarrusatulasta.
Avaa jarrusatulan ilmausruuvi.
Jätä ilmaruuvi auki ja purista satulasta männät täysin sisään.
Älä riko tässä kohtaa jarrulevyä ja -paloja.
Poista "kumilangat" jarrukahvan ja kaasukapulan ympäriltä ja pumpaa RAUHALLISESTI männät ulos eli palat kiinni levyyn.
Varmista että neste säiliössä ei pääse loppumaan.
Toista niin monta kertaa, että neste ilmausruuvissa olevassa letkussa kirkastuu.
Lopuunajetuilla paloilla sujuu nopeammin.

Menetelmän hyvä puoli: Kaikki neste järjestelmässä vaihtuu.

Menetelmän "huono" puoli: Jos mäntien tiivisteissä ei vielä ollut vuotoja, tämän jälkeen niitä on.
Jos tiivisteissä ja männissä on jo ollut alkavaa vikaa, likaa, kulumaa tai muuta vikaa.

Kerran vuodessa tehtynä vikoja ei pääse tulemaan kun paikat pysyvät puhtaina.

Pekka
Sohc van Helmi.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Californian jarrunesteiden vaihto
« Vastaus #8 : Maaliskuu 22, 2012, 12:53:12 ip »
Kysyttiin oikeaa ja helpointa tapaa. Kyllä ne mönjät sieltä pois tulee eikä niitä kerry, kun noudattaa orjallisesti valmistajan suosittelemaa vaihtoväliä ja suoritustapaa. Muu toiminta saattaa johtaa ojasta allikkoon. Esim. jarrulevyn kieroontumiseen tai järjettömän kauan kestävään ilmausrumbaan.
Forza Moto Guzzi!