Kirjoittaja Aihe: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin  (Luettu 9051 kertaa)

motomatti

Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #15 : Huhtikuu 24, 2016, 20:10:00 ip »
Helppohan noita kumeja on valaa. Itse olen taanoin tehnyt kumivaluja runsaasti. Benellin huohotinjärjestelmän erilaisia letkuja, Buell:in ilmanottokurkkuja (varsin monimutkainen valutyö), Guzzeihin imukurkkuja ja kaikenlaista muutakin pientä.
Kumipajoja on pitkin Suomea mutta oman kokemuksen perusteella tilaisin eri kovuisia kumikolmioita Korja-Kumista. Malli mukaan ja tilaamaan. Palvelu on tylyä mutta asiallista. Teetin siellä eräitä vulkanointitöitä taannoin.

Noiden tekoon on kaksi tapaa: joko valaa (alkuperäinen menetelmä) tai mittatarkalla meistillä lyömällä sopivan paksuisesta kumilevystä sopivan muotoisia paloja.

http://www.korjakumi.fi/

TunturiTT

« Vastaus #16 : Huhtikuu 24, 2016, 20:16:16 ip »
Kyllä, jos haluaa tosiaan itse tehdä. Valmiiden ratkaisujen suhteen keinot on vähissä. Itsekin olen asioinut Korjan kanssa useastikin. Sorveja kunnostaessa, hihnojen merkeissä ja työn puolesta vaikka missä.
He kyllä opastavat tarvittaessa. Shoretaulukoita löytyy netistä ja niiden kovuuksien hahmottamiseen löytyy myös vinkkejä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #17 : Huhtikuu 24, 2016, 20:30:44 ip »
Ehkä paras tapa on tilata uusi kumi, mittauttaa sen kovuus ja kimmoisuus esim Korja-Kumissa ja pyytää tekemään pehmeämpiä versioita muutama sarja. Siten selviäisi ajamalla mikä kovuus on otollisin.

Japi78

« Vastaus #18 : Huhtikuu 24, 2016, 21:47:40 ip »
Camnin kysymykseen:

Laippa ei ollut ruostunut keskeltä laakerista niin pahoin että olisi jumittanut. Ehkä kuivat kumit oli se joka jumitti mutta laippa putosi omalla painolla kun kopsuttelin rengasta parin parrun päällä lappeellaan. Kannattaako kumeja rasvata esim sitkeämmällä silikonirasvalla? Toisessa pyörässä olen sivellyt niihin rengasrasvaa toisinaan.

Ongelmaa ei oikeastaan ole pienemmälle vaihtaessa, silleen normaalisti välikaasutellessa. Ilmiö mitä kuvasin on kun kaasu suljetaan taajamanopeuksissa pienillä vaihteilla, voimansiirron kohtuullisen pitkä välys tekee ajosta nykivää, tästä syystä siirtymistä moottorijarruun tulee keventää kytkimellä. Eihän tätä mikään kumien poraaminen tai pehmentäminen poista mutta jos modaus antaa pienenkin helpotuksen muulle voimansiirrolle niin voisi kokeilla, varsinkin kun on nyt osina.

Japi78

« Vastaus #19 : Huhtikuu 24, 2016, 22:08:52 ip »
Varaa aikaa niiden kumivaimentimen laipan pulttien irrottamiseen. Neljä kuudesta lähti kohtuu kivuttomasti. Kaksi muuta pitkän väsyttelyn jälkeen. Lämmitin, annoin iskua ja yritin laadukkailla kuuskoloilla. Ne ei kestä vääntää kun kannat särkyy. Ainiin sullahan oli ollu ne jo irti.

motomatti

« Vastaus #20 : Huhtikuu 24, 2016, 22:24:46 ip »
Jos välystä voimansiirrossa on ylenmääräisesti voi vaihteistossa kytkinakselilla oleva sysäyksenvaimentimen jousi olla vioittunut. Jousia on tarjolla ainakin kolmea tyyppiä.
Voi myös olla ehyt jousi mutta kuoleentunut. Itse olen törmännyt vain katkenneisiin. Vika on varsin yleinen eikä sitä osata tunnistaa: ykkönen päälle ja takapyörää ilmassa pyörittämällä selviää liikkeen pituudesta onko jousivaiva olemassa. Normaalisti tyhjää liikettä on takapyörän ulkokehällä noin 10 cm mutta jousen hajottua on huomattavasti enemmän.

Suosittelen kaikille tämän helpon testin suorittamista. Jousen vaihto ei ole erityisen vaikeaa. Tosin vaihteisto on purettava sitä varten.

Syy jousen rikkumiseen on hieman satunnainen: toisilta niitä menee tämän tästä toisllta ei koskaan. Uskon että ero on ajotavassa kuinka kytkintä käytetään esimerkiksi kiihdytyksessä.

Japi78

« Vastaus #21 : Huhtikuu 24, 2016, 23:33:40 ip »
Tuosta jousen katkeamisesta joskus luinkin, joko täältä tai muualta ja tuolloin testin suoritin. Mielestäni tämä on tuolta osin kunnossa. Välystä ei ylenmäärin mutta kuitenkin ehkä enemmän mihin on ketjuvetoisissa japseissa tottunut.

TunturiTT

« Vastaus #22 : Huhtikuu 25, 2016, 09:03:12 ap »
Siellä on luonnostaan aika paljon välyksiä. Ei pidä säikähtää, jos ei ihan kohtuuttomiin veny. Tuo nykiminen voi rauhoittua myös muilla säätötoimilla; kaasukahvan progressiivisuus, kaasuvaijerin välys, kevyt ohjelman säätö jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.