Kirjoittaja Aihe: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin  (Luettu 9060 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« : Helmikuu 15, 2012, 10:04:59 ap »
Unohdettu osa

Juttu kuvineen on tuolla blogin puolella: http://www.motomatti.fi/2012/02/californian-takanapa.html

Kyseessä on paikka jota monikaan huolto tai pyörän omistaja ei noteeraa mitenkään vaikka sekin tarvitsisi säännöllistä huomiota osakseen.

Kerran kahdessa vuodessa, jos pyörällä ajetaan normaalit 15 -20000 km kesässä, riittää huoltotarpeeksi. Huoltamattomuus voi koitua sen ja muiden osien ennenaikaiseen kulumiseen. Liittyy myös läheisesti jo aiemmin esitetyn vaihteistossa piilevän sysäyksenvaimenninjousen kestävyyteen.

Kyse on tästä osasta. Suurin osa Moto Guzzi Californian omistajista ja muidenkin mallien kanssa touhuavista muistavat puhdistaa näkyvät spoorit liasta ja voitelevat ne säännöllisesti.

Ongelma tulee siinä että pitäisi voidella myös spoorien sisäpuolella oleva liukulaakeri.

Jos vaseliinia ei laiteta tähän kohtaan käy näin kuin tässä on käymässä: Luikulaakeri ruostuu ja pahimmassa tapauksessa jumiutuu kokonaan jolloin navassa olevan sysäyksenvaimentimen toiminta estyy. Tämä heijastuu iskurasituksena koko voimansiirtoketjuun kuljettajan huomaamatta.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #1 : Helmikuu 15, 2012, 14:30:06 ip »
Tienasit juuri kitkanpoistoöljyä sopivassa tilaisuudessa nautittavaksi.  ;)
Sitä franskalaista Agip-VSOP -plaatua...  ::)

Kun tuollaista(kaan) ei olisi tullut mieleeni. Muuten kyllä tuohon vetohampaistoon tulee aina renkaanvaihdon yhteydessä vaseliinia lisättyä. Luizi Macaroni kun sitä ei tehtaalla huomannutkaan sinne pruutata.
Ilmeisesti tuo liukulaakerin voitelu on ns. Kalervon Pala eli Peace of Cage...

Joskus tuli mieleen, jotta mitähän kaikkea tuossa Timantissa on sellaista, joihin pitäisi tällä tavoin kiinnittää huomiota, mutta joista ei tiedä. Tämäkin yksityiskohta on kaiketi sellainen, että tehtaan huolto-ohjelmassakaan sitä ei ole mitenkään mainittu, vaikka on ns. tärkeä, mutta kuitenkin helppo juttu itsekin tehtynä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2012, 08:22:31 ap kirjoittanut TimoEv »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #2 : Helmikuu 15, 2012, 19:46:10 ip »
Tuo on tullut joka kesä tarkastettua pikkulohkosta. Viime kesänä oli sitten vaihdon aika, kumit olivat kuluneet lähes tulkoon puoleen väliin. Ei tosin vielä pohjanneet. Isolohkosta vielä katsomatta, silmäys kuitenkin tuonnekin väliin ollaan heittämässä. On sen verran välyksen tuntua, että epäilen kumien olevan jo jokseenkin kuluneet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #3 : Helmikuu 15, 2012, 20:34:17 ip »
Lemansista olen tuon takanavan avannut.

Yhdessä netistä löytyneessä ohjeessa ehdotettiin, että niihin kumeisin kannattaa porata keskelle reikä isohkolla poranterällä jouston lisäämiseksi. Mulla ne kumit olivat ainakin kivikovat, joten se ehkä on aiheellinen neuvo. Kulumaa ei kyllä ollut nimeksikään

Tarttuu muuten tuo laippa melko tiukkaan kiinni, jos ei ole kertaakaan avattu.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #4 : Helmikuu 15, 2012, 20:52:20 ip »
Tämä juttu tuli itselle vastaan kun olen itsekin sen toisinaan unohtanut. 70-lukuisissa isolohkoissa ja joissakin muissa malleissa, kuten Daytonassa, ei välttämättä tuota kumivaimenninta ole. Centaurossa taasen on.

Jos pyörää ryhtyy keventämään ja jousittamattomasta painosta haluaa luopua niin tämä on ensimmäinen kohde joka kannattaa poistaa käytöstä ja laittaa pienempi takanapa. Rumpujarrullisissa malleissa spooriosa on suoraan pultattu takanapaan. Noin virittäjille vinkiksi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2012, 08:17:51 ap »
Eilen koko päivän tallilla ja keväthuolto lähes valmis.
Tuo takanavan huolto oli hyvin yksinkertainen. Tein sen samalla, kun oli perämurikka pöydällä.
Aikaa meni alle puolituntia, siitäkin suurin osa pesuun ja puhdistukseen. Hommaan on varattava sekä sen ison seegerirenkaan alla oleva "paperitiiviste" ja sen voideltavan holkin juuressa oleva O-rengas.
Muuten huollossa ei tullut eteen mitään erityistä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #6 : Helmikuu 19, 2012, 10:23:49 ap »
Timon huoltoprosessi vaikuttaa pro hommalta.
Käytitkö myös Kitkanpoistajaa? Entä asennushiekkaa?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #7 : Helmikuu 19, 2012, 13:45:02 ip »
Seulottua asennushiekkaa saa käytää ;D

Pekka
Sohc van Helmi.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #8 : Helmikuu 19, 2012, 14:46:14 ip »
Asennushiekka?

Mulle on tutumpi termi "asennus hiekalla" ;D

Sitä pyrkii välttämään kaikin keinoin, mutta joskus sitäkin on joutunut harrastamaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2012, 15:08:14 ip »
Se on Ekku sitä hiekkaa, mikä ensin pestään osista pois, kun aloitellaan remonttia. Sitten jollain ihme konstilla sitä hiekkaa sinne taas laitteisiin joutuu..



Asennushiekka?

Mulle on tutumpi termi "asennus hiekalla" ;

Sitä pyrkii välttämään kaikin keinoin, mutta joskus sitäkin on joutunut harrastamaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #10 : Helmikuu 19, 2012, 16:09:35 ip »
>> Timon huoltoprosessi vaikuttaa pro hommalta.  <<

No onhan tuo Cali nyt kumminkin rakettia yksinkertaisempi.  :P
Perämurikan irroitus ja tuo takanavan huolto yms. vei tunnin verran. Samalla otin renkaasta pois ruostuneen ruuvin ja vaihdoin sen tilalle tubeless-paikan. Ja pruuttasin injektioruiskulla laakerivaseliinia takalaakerien kummikauluksen välistä. Ei se ainakaan haitaksi ole. Kerran Rovaniemelläkin...huoh!
Starttimoottorinkin irroitin ja purin puhdistusta varten, mutta se oli kuin pakasta napattu. Solenoidin sylinterin rasvasin.
Muuten ne perinteiset öljyt ja filtterit +  yleistä käpistelyä.
Eipä tuossa juuri pro-osaamista tarvitse.

40 päivää riemun alkuun!  ;D  ;D

Japi78

  • Viestejä: 14
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #11 : Huhtikuu 24, 2016, 08:51:17 ap »
Kun V11 Lemans odottelee takaiskariin tiivistettä, päätin tässä välin purkaa tuon kumivaimennuksen enkä odotella renkaanvaihtoon. Pulttien kanssa sai taistella kun eihän tuota ollut avattu (toinen tai kolmas takarengas menossa). Liuku oli ruosteessa mutta putsaamalla tuli hyvä.

Nyt kaipaisin puolesta/vastaan kommentteja tuosta kumien porailusta. Onko porukka sitä harrastanut? Kannattaako? Taajamanopeuksissa siirtyminen vedolta moottorijarruun on sen verran voimakkaan tuntuinen että iskua tulee aina kevennettyä kytkimellä.

http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=11820

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #12 : Huhtikuu 24, 2016, 13:45:18 ip »
Lainaus
Pulttien kanssa sai taistella
Tuo linkin v11lemans.com -tarina menee tyyppiliseksi ikäväksi inttämiseksi; huomaa taas miten asiallista on meno täällä :).

Motomatin kirjoituksen johdosta, aina kun on ollut takapyörä irti, olen tuota kohtaa silmäillyt. Pultitkin ovat olleet pari kertaa auki (V11: pultit, ei lukkorengasta) mutta kun laippa ei ole lähtenyt heittämällä irti, on jäänyt sikseen. Olen kuvitellut että kyllähän se toimii, kun niin kovat voimanvaihtelut siihen kohdistuvat. Tuon tarinan mukaan ruostuu ja likaantuu mielellään... Jos ei siis lähde helposti irti on jumissa ja vaatii huoltoa. Pitäisi siis avata, voidella napaosan liukupinta ja tarkistaa kumipalojen kunto. Millä itse sait irti laipan? Jokuhan kertoi käyttäneensä ulosvetäjää mutta sen jälkeen vaihdattaa varmuudella myös laakerin, jota vastaan on vedettävä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2016, 18:35:03 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #13 : Huhtikuu 24, 2016, 17:08:27 ip »
Sen laipan "laakerin" kohdalla tilanne on fifty-fifty: puolet pelaa kuiviltaan ja kalvavat toisiaan väljäksi joka taas rasittaa vetouria. Toinen puoli on ruostunut täysin jumiin. Rasittaa voimansiirtoa. Vain muutamilla tutuilla Guzziharrastajilla tämä kohde on normaalin huollon piirissä kun olen siitä saarnannut. Helppo homma ja onnistuu tavan tallikaluilla.

Kumit kovettuvat vanhemmiten. Sekin tekee iskuista terävämpiä eikä vaimennus ole tehokasta. Palat voi vaihtaa. Pehmeämpi kumilaatu tai ehdotettu reikin poraaminen muuttaa vaimennusta mutta ei mielestäni liity kokonaan siihen mitä tapahtuu kun vaihdetaan vauhdista pienemmälle. Jos ei ole ns. luistokytkintä, kuten ei Guzzissa normaalisti ole, on käytettävä apuna kytkintä. Kyse on silloin takapyörän kiertämisestä pidemmän matkaa moottorijarrutuksen aikana eikä tämä kumikytkimen muutaman asteen maksimijousto auta siihen kuin minimaalisesti.

Kytkimellähän ei tarvitse helpottaa kauheasti jos isommalta pienmmälle vaihdettaessa moottorin kierroksia vastaavasti nostetaan eikä jarruteta kytkimellä luistattamalla.

Jumineiden laippojen irrotukseen olen tarvinnut ulosvetäjää kahdesta syystä: kiinni ruostumisen vuoksi tai siihen että kuminpalat ovat vulkanoituneet tai muutoin takertuneet vetolevyn siipiin. Yleensä se ei ole vaatinut suurta voimaa joten kuulalaakeria ei ole kuormitettu liikaa. Yksirivinen suora kuulalaakeri kestää kyllä jonkin verran sivuttaisvoimiakin. Toki laakerit kannattaa vaihtaa ennekoivasti niin ei tule yllätyksia reissussa. Yleisin laakerivian aiheuttaja on liian ahkera peseminen ja toisena se että akselimutteri vedetään niin kireälle että väliholkki antaa periksi.

Kumivaimennin tai kumikytkin, miten kukin sitä haluavat nimittää, ei ole olemassa kaikissa Guzzimalleissa. Esimerkiksi osassa Daytona-malleja se puuttuu. Syynä keveyden tavoittelu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin takanapa ja sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin
« Vastaus #14 : Huhtikuu 24, 2016, 19:47:34 ip »
Sen reikien poraus ideana lienee iskun pehmentäminen. Eli kumi puristuu helpommin. Tuohon ei saane eri shore-luvun kumeja, joten konstit ovat vähissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.