Kirjoittaja Aihe: tukilaakerin ja ristikon asennus  (Luettu 9338 kertaa)

guzimo73

  • Viestejä: 54
tukilaakerin ja ristikon asennus
« : Helmikuu 01, 2012, 13:37:57 ip »
Tulossa ois jackaliin uus kardaaninristikko ja tukilaakeri. Onko jotain käytännön jippoja joilla asennus kävis "näppärästi". Laakeri lukkorenkaineen ilmeisesti pitää asentaa svingiin ensin ja nivel vasta sitten laakeriin? (nivelen asentaminen laakeriin ensin ois ehkä helpompi, mutta pystyykö koko pakettia ja varsinkaan lukitusrengasta saamaan sitten enää paikalleen) Mites vaikee sitä niveltä on sovitella sinne laakerin sisään? Miten sitä pystyy ees siellä putken sisällä painamaan paikalleen?  ???

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: tukilaakerin ja ristikon asennus
« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2012, 14:38:53 ip »
Juurikin tuossa järjestyksessä.
Se nivel menee helpoiten prässillä painamalla. Hakkaamalla ei kannata asentaa. Sopivilla pulteilla tai puikoilla saa nivelen tuettua siten että pysyy suorassa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: tukilaakerin ja ristikon asennus
« Vastaus #2 : Helmikuu 01, 2012, 16:11:14 ip »
Niin että kummassa järjestyksessä ?
Titaniumin kuski

JuhaV

  • Vieras

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: tukilaakerin ja ristikon asennus
« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2012, 19:50:33 ip »
Niin että kummassa järjestyksessä ?

Laakeri->lukkorengas->nivel

http://www.rautajatti.fi/product_details.php?p=58  Tuommosesta on iso apu.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: tukilaakerin ja ristikon asennus
« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2012, 20:53:33 ip »
Jos ei ole prässiä niin pätkä M10 kierretankoa ja laakerin kokoinen metallilätkä jossa reikä keskellä. Tarvitaan toinen vähän pienempi prikka kardaanitunnelin toiseen päähän. Parin mutterin, metallilätkien ja kierretangon avulla vedätetään laakeri paikoilleen. Sitten lukkorengas.

Nivelen laitto sujuu kun ottaa avuksi sopivan tangon pätkän joka on jämpti nivelen spooriin ja joka yltää kardaanitunnelin toiseen päähän asti. Sillä on hyvä ohjailla niveltä laakerin silmään.

Muovivasara on oikea ase nivelen paikalleen naputteluun. Väkisin se ei sinne mene.

Nivelasiaa blogissani: http://www.motomatti.fi/2011/10/kardaanin-ristinivel-jumittaa.html
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2012, 22:30:11 ip kirjoittanut motomatti »

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: tukilaakerin ja ristikon asennus
« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2012, 11:04:16 ap »
Kylmää, kylmää avuksi - nythän sitä jälleen piisaa  ;)

Laakeri ja nivel pakkaseen riittäväksi aikaa.

Lämpöiseen haarukkaan kylmä laakeri menee sievästi paikalleen, lukkorengas ja paketin lämmettyä kylmä nivel pakkasesta - eipä juuri tarvii voimaa tai naputtelua.

T,
Jukka


Rauno

  • Viestejä: 186
Vs: tukilaakerin ja ristikon asennus
« Vastaus #7 : Helmikuu 02, 2012, 19:18:33 ip »
Tuota Motomatin sorvauskonstia voi vielä päivittää sitten, kun molemmat kaulat ovat kulahtaneet väljiksi, sorvataan kaulat esim 4mm alamittaan ja asennetaan hyvästä teräksestä tehdyt ylimittaiset holkit n. 0,5mm.n krympillä kauloille, jonka jälkeen kaulat voidaan sorvata mitoilleen. Tässä sorvauksessa kaulat jätetään n. 0,04mm isommiksi mitä laakerin reikä ja asennetaan laakeri lämmittämällä kaulalle. Nyt joku ihmettelee kuinkas se nyt asennetaan paikoilleen, kun seegeriä ei enää saakaan laitettua. Tämä on ratkaistu siten, että kardaaniputkeen porataan seegeriuran kohdalle kaksi (tai vaikka kolme) M5 kierrereikää, joihin kierretään lukitusliiman kanssa kartiokärkiset kuusiokolopidätinruuvit, sen jälkeen, kun ristikko/laakeripaketti on painettu pesäänsä.

t. Rauno

ps. asiaa voin vielä selventää kysyttäessä

motomatti

  • Viestejä: 13 488

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Korjausprojekti
« Vastaus #9 : Helmikuu 03, 2012, 08:22:52 ap »
Kertokaapas asiantuntijat tämmöselle tavalliselle vapaa-aikamotoristi-sähkömiehelle pari juttua tästä asiasta:
- Montako km tyypillisesti on takana, kun tuo homma on tehtävä?
- Onko kyseessä perinteinen laakerivaurio, eli laakeri "leikkaa kiinni", joten kardaani pyörähtää laakerissa?
- Vai onko syntynyt tilanne alkujaan ristinivelen neulalaakerivaurio? Ja siitä etenee...
- Vai tehdäänkös tuo laakeriasia samoin tein kun kardaani on pöydällä? Siis ristinivelen rempan vuoksi...
- Koskeeko tuo tyypillisesti avokardaaneja, eikä juurikaan Calia, jossa se on kokonaan suojassa?

Jos tuollaisen joutuu tekemään, niin mitäs tuollaiset nivelet tavallisesti maksavat? Entäs tuo laakeri?




GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: tukilaakerin ja ristikon asennus
« Vastaus #10 : Helmikuu 03, 2012, 09:10:36 ap »
Asennukseen mitenkään kantaa ottamatta:
Jostain kuulin arvion ristinivelen vaurion syyksi, että lämpötilan vaihtelun takia kardaaniputken sisään kondensoituu vettä, mikä ruostuttaa putken sisäpintaa. Ruostepöly kulkeutuu ristinivelen laakereihin ja tuhoaa ne.

Nykyisen Millen ostin Saksasta, jossa siihen oli juuri tehty nivelen ja laakerin vaihto MotoStefanolla. Jos mittarilukemaan on luottamista, niin remontti oli n. 50 tkm kohdalla ja 15 vuoden iässä. MotoStefanolla olivat vetäneet jollain pulloharjalla kardaaniputken sisäpintaan vaseliinikerroksen => estää ainakin ruostumisen, ja kaikki ylimääräinen mikä putkessa ehkä leijailee, tarttuu vaseliiniin. Ei varmaan huonompi idea.
Vielä yksi GT, kiitos.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: tukilaakerin ja ristikon asennus
« Vastaus #11 : Helmikuu 03, 2012, 09:17:08 ap »
Varmaankin pitäisi tietää miten asia on ennekuin neuvoo muita, mutta saa kai täällä esittää arvauksiakin. Tukilaakeriin alkaa tulla klappia alle 100k. Laakeri on varsin kevyesti kuormitettu, joten kantavuutensa puolesta sen pitäisi olla ikuinen, mutta ajan kanssa siitä menee kestovoiteluaineet vähiin ja helbeet alkaa ottaa korroosiota pintaan. Väljistymisen voi sanoa saavan lentävän lähdön siitä. Meillä, joiden pyörät talvehtivat kylmässä ulkovarastossa, on kondenssivesi vaanimassa paljasta metallipintaa kun keväällä lämpötila alkaa humppaamaan.

Jos laakeria ei päästä huonoon kuntoon niin nivel kestää pitkään. Omassa on nyt kiinni  15 v ja 250 k yksi ja sama nivel, jota ei ole koneistettu, käännetty, purettu tai rasvattu, ainoastaan upotusvoideltu keväisin vaihteistoöljyllä ja nivel on hyvä kuin mikä edelleen. Tukilaakerin olen vaihtanut pari -kolme kertaa kun siinä on alkanut tuntua klappia.  Kun uuden tukilaakerin ja nivelen vihkii laakerilukitteella niin kulumista aiheuttavaa liukumista ei tapahdu.

Nivelen asennuksen olen tehny pullapakastimessa jäähdytyksen jälkeen lyijyvasralla.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2012, 15:24:22 ip kirjoittanut egon »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: tukilaakerin ja ristikon asennus
« Vastaus #12 : Helmikuu 03, 2012, 10:43:46 ap »
Niin kuin aina näistä Guzziasioista saadaan elämää suurempi keskustelupohja aikaiseksi.

Käydäänpä vielä yleisesti läpi kardaaniasioita.

Pikkulohko, kaikki mallit:

Ei tukilaakeria.
Vain yksi nivel.
Ei useinkaan oireile ennen kuin on katastrofi tapahtunut.
Nivelen hajotessa voi rikkoa vaihdelaatikon korvakkeen jolloin takahaarukka irtoaa.
Kannattaa tarkistaa n 50 000 km välein. Ristikko on standardikamaa ja löytyy laakerikaupan hyllystä muutamalla kympillä. Voi siis vaihtaa ehjään nivelen haarukkapariin uuden ristikon.
Perävaihteessa on huohotin josta voi päästä vettä perävaihteeseen ajettaessa syvässä vedessä tai yksinkertaisesti huohotusilman mukana ajettaessa sateessa. Kardaaniputken sisätila ei ole yhteydessä perävaihteen sisätilan kanssa.

Isolohko, kaikki mallit jossa teräksinen kardaanitunneli:
Versioita kardaaneissa 5 - 6 erilaista:
Kaksi peräkkäistä ristiniveltä ja tukilaakeri.
Kardaaniakseli voi olla nivelessä kiinteästi tai spooreilla.
Ristikon koko suurentunut uudempiin malleihin päin.
V700 - V850-malleissa pienemmät ristikot jos ei ole koko niveltä vaihdettu. Myös laakerikoko erikoisempi ja suojaamaton.
Muissa laakerityyppi on 6206 ja molemmin puolin suojattu, siis periaatteessa kertakäyttöinen.

Kuluneen ristikon resonanssi rikkoo laakerin tai väljistää sen keskireiän = ristikko ja laakeri vaihtoon sekä mahdollisesti ristikon kääntö, koneistus tai holkitus, riippuen mallista.
Hieman kalliimpi mutta huomattavasti helpompi toimenpide on ostaa varaosana koko nivel ja kannatinlaakeri.

Niissä malleissa jossa on mysteerinen reikä kardaaniputken alapinnassa juuri ennen kuin paksu kohta päättyy, on laakerin kiinnityksen varmistusruuvi. Muissa malleissa on lukkorengas.

Kardaaniputki on sisäpuolelta pintakäsittelemätöntä terästä joten meidän ilmastossamme se ruostuu ja ruoste kulkeutuu taaksepäin ja pääsee perävaihteen laakeroinnin kautta myös perään. Jos peräöljy on sameaa ja punertavaa tai kermamaista väriltään on kyseessä paha kondensio-ongelma ja ruostetta/vettä on päässyt perävaihteeseen.
Kardaanitunneli toimii perävaihteen huohotustilana. Liian pitkät iskunvaimentimet takana pahentavat tilannetta.

Jos haluaa voidella muutoin ehjän ristikon vaseliinilla on se joko purettava voitelua varten tai käytettävä lämpöä voitelemiseen: Lämmitetään nivel noin sataan asteeseen ja upotetaan sen jälkeen huoneenlämpöiseen peräöljyyn jolloin nivelristikon laakerit jäähtyessään vetävät öljyä sisäänsä.

Toinen menetelmä mutta haiseva, on hankkia sellaista vaseliinia joka muuttuu lämmössä nestemäiseksi, upottaa nivel siihen kun se on vielä normaalilämpöistä ja lämmittää koko satsi niin että vaseliini on kokonaan juoksevaa ja antaa jäähtyä hiljalleen. Lämmittäessä on laakereista tullut ilmaa pois ja jäähtyessään toivotaan että laakerit vetävät voiteluainetta tiivisteidensä välistä sisään. Tätä voi helpottaa laittamalla teräslangan pätkät pitämään tiivisteitä hieman raollaan.

Tämä tällä kertaa.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: tukilaakerin ja ristikon asennus
« Vastaus #13 : Helmikuu 03, 2012, 16:27:10 ip »
Mulla oli nivel kuvan mukanen 55 tonnissa, pahalta näyttää mutta ei ihme kyllä paljoa oikeastaan tuntunut ajossa. Samalla uuden laakerin laitoin.

Muistaakseni 85 tonnissa perän luona napsui oli kardaanin boorit kulahtanee laitoin uuden kepin ja muhvin, samalla vaihdoin uuden laakerin ja sorvautin ristikon.

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: tukilaakerin ja ristikon asennus
« Vastaus #14 : Maaliskuu 17, 2012, 18:29:08 ip »
Niin se on unohtunu tiedotella kun on ollu "kaikenlaista"...
Kiivuttomastihan se homma onnistu kun ensi laitto pakastetun laakerin pirtissä kakluunin vieressä olleeseen svingiin ja sitten taas pakastetun nivelen tähän kakluunin vieressä lämmenneeseen pakettiin... Eli semmosella kevyellä kelloseppänaputtelulla. Kiitoksia kaikille keskusteluun osaa ottaneille...